Specialized Allez Sport er en sykkel siktet mot nybegynnere, men med noen modifikasjoner kan den også være for de mer viderekomne. Vi har testet den nyeste utgaven av alu-raceren.
Specialized Allez er en sykkel som har eksistert helt siden før undertegnede ble født. Og jeg husker også veldig godt den røde Allez-en som ble solgt da jeg ble veldig sykkelinteressert omkring midten av 2000-tallet.
De siste årene har imidlertid sykkelen ligget litt brakk (med felgbrems) i amerikanernes rekker, men fikk endelig en etterlengtet oppgradering i år.
Specialized hadde riktignok Allez Comp og Allez Sprint, men priset godt over nybegynner-nivå, og med mer aggressiv geometri.
For aggressiv er overhodet ikke stikkordet i modellene som er lansert i 2023.
Dette er en sykkel som skal kunne gjøre så godt som alt, så raske, aerodynamiske rammer og kvikke karbonfiber, det er overlatt til Tarmac SL8.
Den nye Allez kommer i to forskjellige varianter med skivebremser.
Den billigste ligger på veiledende pris 15 500 kroner, og kommer med 8-delt Shimano Claris-girgruppe.
Den vi har testet, Allez Sport, kommer med Shimano Tiagra 10-delt girgruppe, og har veiledende pris på 22 000 kroner.
Er du superfan av felgbrems, eksisterer fremdeles 2022-Allezen, til 13 000 kroner.
Specialized slår som vanlig hardt i bordet, og hevder at Allez er den letteste i sin klasse, som helt sikkert kan stemme, alt ut ifra hvordan du definerer klasse.
Påstått rammevekt (i uspesifisert størrelse) er i hvert fall 1 375 gram.
Påstått rammevekt for en Trek Émonda ALR (også i uspesifisert størrelse) er nede på 1 257 gram, så her igjen, definisjon av klasse osv.
I tillegg til den påstått lette rammen, har sykkelen nå fått gaffel i karbon, som i hvert fall hjelper litt på totalvekta. For i forhold til den gamle Allez (med felgbrems), er naturligvis totalvekta gått noe opp, som følge av overgangen til skivebremser.
Utseendemessig holder Specialized det relativt enkelt med runde rørformer og et relativt klassisk uttrykk, mens de senkede kjedestagene gjør at den også minner en del om den vesentlig dyrere Tarmac.
Det eneste en kanskje kan stusse litt på, rent estetisk, er den merkelige (og skrå) overgangen mellom setestagene. Antagelig gjør den akkurat det den skal om den er skrå eller rett, men den får folk til å snakke om og kikke på sykkelen i hvert fall.
Når det kommer til geometrien er den blitt mer avslappet over hele linja.
Rammehøyde (stack) er minimalt med endringer på, og 569 mm i størrelse 54. Rammelengde (reach) er imidlertid blitt en del kortere over hele linja.
Hvor mye varierer fra størrelse til størrelse, minst forskjell på de største og minste størrelsene, mens vår testsykkel i størrelse 54 er redusert fra 380 til 370 mm.
Overrørslengden er også redusert, fra 552 til 541 mm, i str. 54. Totalt sett gir dette en mer avslappet sykkel.
Både på setestagene og gaffelen er det fester til skjermer, så gode muligheter for allsidig bruk.
Når det kommer til dekklaring er den økt til 35 mm offisielt, men du får nok et hakk større dekk inn, om du ønsker.
Med en vekt på 9,6 kg (veid av oss) er den hverken lettest eller tyngst.
Av andre alu-racere har eksempelvis Canyon Endurace 7 (15 499 kroner) en vekt på cirka 9,3 kg, det samme har Trek Émonda ALR 4 (21 000 kroner), mens Trek Domane AL 4 (19 249 kroner) er 10,57 kg (str. 56).
Utstyret
Sykkelen kommer med Shimanos Tiagra girgruppe og er 10-delt. Foran er det kompaktkrank og 50/34 som utveksling, mens kassetten er 11/32. Kranken er Praxis Alba, mens kjedet er fra KMC.
I størrelse 54 kommer sykkelen med et 100 mm langt stem, mens styret måler 44 centimeter i bredden.
Hjulene, Axis Sport, er tubeless-ready. De kommer med Specializeds egne Roadsport-dekk, som er 30 mm brede, men de er ikke tubeless-ready.
OVERRASKENDE BEHAGELIG: Tiden hvor de billige Shimano-hendlene var store og ikke ergonomiske er forbi.
GRAM SPART: Selv om sykkelen ikke er veldig lett, er Praxis-kranken i hvert fall lettere enn Shimano Tiagra-kranken.
PÅLITELIGE: Axis Sport-hjulene skal holde i noen år.
Når det kommer til selve bremseskivene er de 160 mm store, noe som gir bra med stoppekraft, også for tyngre ryttere.
Skivene har også 6-boltsfester, i stedet for centerlock. De er noe tyngre enn centerlock, og noe vanskeligere å bytte ut (noe en riktignok ikke trenger å bekymre seg for på en god stund).
Kranklageret er 68mm BSA og gjenget, som gjør bytte og vedlikehold enkelt.
Setet er også fra Specialized, Bridge.
BREMSER: Skivene er store for bra stoppkraft, men litt omstendelig å bytte ut, om du må det på et tidspunkt.
DETTE DERIMOT: Er enkelt å vedlikeholde eller bytte (så fremt du har verktøy selv).
Hvordan er Specialized Allez Sport på veien?
Specialized er for mange synonymt med fart og eksplosivitet. Merket er et av de mest fremtredende og synlige i proffeltet, men noen titalls seire år inn og år ut.
Har du hengt med i spenning i håp om å lese at Allez Sport er et fyrverkeri av en sykkel, må vi nok dessverre skuffe deg.
Men det er dermed ikke sagt at det er en dårlig sykkel, den er bare ganske annerledes enn de øvrige landeveissyklene til Specialized.
Vi har allerede vært inne litt på geometrien i teorien, og tallene gjenspeiles også i praksis.
Sittestillingen er avslappet, og med bredt styre og relativt brede dekk, så sitter vi veldig komfortabelt og oppreist på sykkelen.
HØYT: Store justeringsmuligheter her.
OG HØYT: Fronten på sykkelen bygger i utgangspunktet opp.
Med god lengde på kronerøret er det også mange spacers til å bygge opp høyden på styret. Vi "slammer" stemmet så godt vi kan, men sitter likevel godt oppreist. Med 155 mm langt styrerør, er uansett sykkelen ganske høy foran.
Når vi tråkker til er ikke ikke «kvikk» ordet som umiddelbart slår oss, men det er bare en jevn og fin respons, og vi tråkker bekymringsløst avgårde.
Og det er egentlig litt gjennomgangsmelodien for vår opplevelse av sykkelen. Den er fin og behagelig å sykle på.
Slak styrerørsvinkel og slep (trail) på sykkelen er på 64 mm (blir progressivt mindre på de større størrelsene), og med solid akselavstand (998 mm) og god lengde på kjedestagene (425 mm), er det en sykkel som sitter fint på veien og er stabil gjennom svingene.
Selv om styringen ikke er kvikk, er det ikke å kaste seg gjennom en skarp sving og sykkelen er presis gjennom svingen.
Oppbremsingene går fint med de store bremseskivene, mens giringen er stort sett knirkefri. I motbakker, hvor du presser litt på og skal gire ned når veien knekker enda litt opp, merker en at kjedet glipper litt i overgangen til lettere gir, men ikke helt slik at vi mister rytmen vår fullstendig.
Med 30 mm dekk, et behagelig sete og bredt styre med komfortable hendler, går det fint å sykle på både røff asfalt og fin grus.
Ja - tja - nei
Så hvor skorter det?
Dekkene er av den billigere sorten, og selv om du ruller greit og de er relativt komfortable, er de laget med wire som kanttråd og litt dølle og tunge.
Med et hakk dyrere dekk (gjerne også tubeless (slangeløst)), vil du få mer respons fra dem, i tillegg til økt komfort om de er tubeless.
Det samme gjelder hjulene. Er du nybegynner, er de helt fine for deg. De er robuste og tar deg gjennom dine første år på landeveien, men er merkbart seige og tunge for viderekomne.
GOD PLASS: 30 mm-dekkene har god klaring til setestagene.
MER KLARING!: Det samme gjelder foran. Med skjermer er det 32 mm som er maks, ifølge Specialized.
Disse tingene merkes spesielt i motbakkene. Når du reiser deg for enten å få litt avlastning eller akselerere litt, er det deilig med en sykkel du føler sparker litt ifra, når du legger på et tyngre gir.
Med andre og bedre hjul, vil opplevelsen av sykkelen være langt bedre her.
Bare for å sjekke hva en tyngre (og ikke aero-optimalisert) sykkel "koster" deg i en klatring, sjekket vi opp mot undertegnedes egen Canyon Ultimate, med Reserve 40/44-hjulsett.
En semi-vitenskapelig sjekk der altså.
Med hjulsettet er Canyonen omtrent tre ganger dyrere og i så måte er kanskje sammenligningen urettferdig, men den er bare for å vise hva forskjellene er.
Vi la oss litt under terskel og syklet hver sin runde opp Skistua i Trondheim på syklene, på den samme snittwatten, og forskjellen var litt over tre minutter fordel Canyon.
Med enda mer trøkk i pedalene (altså høyere fart), vil forskjellen være eksponentiell, gitt Canyon-en og hjulenes aerodynamiske egenskaper.
Med mindre du sitter megahøyt, er det mulig å ta av en god del gram på sykkelen bare på å kutte setepinnen litt. På vår sykkelen er den faktisk omtrent like lang som hele seterøret, bare sjekk bildet under.
Bedre dekk, bedre hjulsett og et smalere styre (sleng inn 5-600 kroner for et 40 cm bredt styre og spar en del gram i tillegg) vil sykkelen bli kvikkere og gi en helt annen opplevelse av sykkelen, og det er også litt av det som er fint med den.
Den har plenty av gode egenskaper, og starter du med den som nybegynner, kan du oppgradere etter hvert og vokse deg inn i landeveissykling.
Samtidig tilbyr den også rikelig med allsidighet. Bredere dekk og du kan sykle mer og mye grus. Sykler du året rundt eller pendler, sleng på noen skjermer.
Specialized Allez Sport er en solid sykkel, og absolutt et godt sted å starte som nybegynner.
Selv om den har noen ting å tenke på når det kommer til vekt og opplevelse, er den akkurat der den skal være for en nybegynner.
Den er solid, stabil og komfortabel. Vi trivdes veldig godt på sykkelen i vår testperiode, og det beste med sykkelen er at du ikke føler noe behov for å avslutte sykkelturen.
Du får ikke en superrask eller aggressiv sykkel, men en vi gjerne tilbringer time etter time på, og dersom du er nybegynner eller har rygg/nakkeproblemer, vil den være veldig fin fordi du kan tilbringe mye tid på den uten problemer.
Med mekanisk Tiagra-gruppe og gjenget kranklager, er det enkelt vedlikehold og deler vil ikke være noe problem å få tak i.
Når du etter hvert føler det er på tide å ta et steg videre, trenger du nødvendigvis ikke kvitte deg med sykkelen, men heller gi den noen oppgraderinger, og du vil ha en "ny" sykkel.
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.