Ikke for hvem som helst, men forrykende til sitt bruk
Factor Ostro Gravel har stor dekklaring, ekstrem stivhet og er bygget for fart. Inspirasjonen er hentet direkte fra landeveissykelen med samme navn, og har aerodynamiske former.
Denne sykkelen føler du kanskje du har sett før. Factor Ostro VAM er en velkjent og rask landeveissykkel, og Factor Ostro Gravel så godt som samme oppskriften.
Dette er altså en sykkel bygget for fart, en aerodynamisk gravelsykkel. Men går det på bekostning av noe?
Her hjemme er Team Coop-Repsol sponset av Factor gjennom importør Racing Depot i Sandnes, og ute på de norske veiene finner en stadig flere sykler fra merket.
Og stikkordet proff kan du gjerne notere deg først som sist, fordi alle syklene Factor er bygget for konkurranse.
Her er det ikke noe avslappet komfortgeomteri å finne, ei heller i Ostro Gravel.
«Speed is your goal», som Factor skriver på sin hjemmeside.
AERODYNAMISKE FORMER: D-form på rørene preger sykkelen.
Dette må du vite om Factor Ostro Gravel
Grussykling som konkurransegren er nemlig i stor vekst. UCI arrangerer både verdenscup og VM i gravel, mens i USA er det for lengst slått igjennom via ritt som Unbound, Belgian Waffle Ride og SBT GRVL – for å nevne noen.
Det har da åpnet et marked for raske gravelsykler, og selv om du sykler på grus, betyr fremdeles aerodynamikk noe, og jo fortere du sykler, jo mer betyr det.
Et umiddelbart grep for å skape en raskere sykkel er å sette på et aerodynamisk styre. Ifølge Factor sparer det integrerte Black Inc-styret inn 9 watt i forhold til en vanlig stem/styre-kombinasjon.
Vår testsykkel i størrelse 52 kommer med et styre som er 40 centimeter bredt, men har utsving (flare) og måler 43 centimeter nede i bukken.
Styrebredden er den samme inntil størrelse 61, som har 42 cm styre. En størrelse 52 har 110 mm langt stem, mens de øvrige størrelsene har 120 mm.
Skulle du være dødsforelsket i styret, men ikke fornøyd med bredde eller lengde, selger Black Inc det separat i alle tenkelige størrelser, alt fra 36 cm/140 mm til 42 cm/90 mm.
Kabelføringen går gjennom styret, så om du skulle ville bytte styre, er det litt arbeid å få trukket dem igjennom. Men ellers, med hydrauliske bremser og elektronisk giring, er det ikke sikkert du noen gang trenger å bry deg om dette på noe som helst tidspunkt i løpet av sykkelens levetid.
Kablene går ut av stemmet og gjennom hull foran i spacere og styrelager, og ned i rammen. Det Spacerne er todelt og hektes sammen, så om du skal fly så løsner du bare styret, tar av spacerne og med litt ekstra lengde på kablene, kan du få lagt styret inn mot rammen i sykkelkofferten.
Som på de hissigste aerosyklene på landeveien, kommer også Ostro Gravel med D-former på rørene, mens fronten på sykkelen er timeglass-formet.
Majoriteten av luften som treffer sykler, kommer forfra, og hva som skjer med luften derfra er helt avgjørende for hvor rask sykkelen klarer å være.
Jo større (bredere) dekk du har, jo vanskeligere er det å få en kontrollert luftstrøm (minimalt med turbulens) gjennom sykkelen.
I tillegg til aerostyret og rørformene, er det også godt med plass "under taket" mellom dekket og gaffelen, og på undersiden, i overgangen mellom rammen og gaffelen, er det nedfelt en liten grøft.
Tanken er at denne "grøfta", eller fordypningen/kanalen i ramma, skal samle luftstrømmen og hekte den på ramma igjen, og deretter leder det D-formede underrøret luftstrømmen bakover sykkelen på en bedre måte.
Hjulsettet fra Black Inc er hookless (uten kant/leppe øverst for å holde dekket på plass), har en felgprofil på 34 millimeter, og har en god indre bredde på 25 mm.
Akslingene strammer/løsner du med 6 mm-unbrako, men de har én skive på hver aksling, som er løse, og som du må passe på at du ikke mister.
På hjulsettet er det dekk fra GoodYear, Connector Ultimate, som er 40 mm brede.
Med tanke på at dette er en aggressiv og aerodynamisk sykkel, kunne en kanskje tenke seg at dekklaringen var så som så, men den er faktisk på imponerende 45 mm.
MASSE PLASS: Foran er det plass til 45 mm dekk, minst.
MINDRE: Hakket tightere er det bak, nede ved kjedestagene, mens oppe ved setestagene er det mer luft.
Du kan med andre ord ha rimelige grove dekk på den, men da vil det naturligvis gå litt på bekostning av aerodynamikken.
Men på andre siden av skalaen: Smalere dekk vil gjøre den raskere.
Både i hjulene, i kranklageret og styrelageret er det keramiske lagre fra Ceramic Speed.
Sykkelen kommer med enkeltdrev og Sram sin Force XPLR-gruppe, som er Srams gravel-spesifikke girgruppe. Drevet foran har 44 tenner, mens kassetten bak er 10-44 og skal gi et bra krabbegir til de bratteste kneikene.
Force-kranken har også integrert wattmåler.
Den kommer også med det mest nødvendige ekstrautstyret: feste til sykkelcomputeren, som også har et ekstra universalfeste for lys/GoPro.
På overrøret er det to fester til en liten veske/verktøy, mens på undersiden av underrøret er det to ekstra fester til en flaskeholder.
Factor Ostro Gravel i bruk
Når det kommer til geometrien er den veldig landeveisaktig og ikke minst konkurranserettet.
I forhold til Ostro VAM har den lenger rammehøyde (stack), 535 mm kontra 523 mm (høyere tall indikerer mindre aggressiv posisjon på sykkelen), mens rammelengde (reach) faktisk er noe lenger, 385 mm kontra 376 mm (høyere tall indikerer mer aggressiv posisjon).
LAV FRONT: Fronten er stor, hissig, og veldig lav.
Det som gir størst utslag på opplevelsen er en slakere vinkel på styrerøret (71,3 grader på Ostro Gravel), og vesentlig lenger akselavstand. 1013 mm i størrelse 52, kontra 968 mm på Ostro VAM.
Factor oppgir ikke noen offisielle mål på kjedestag hverken på VAM eller Gravel, men de er noe lenger på Gravel kan vi slå fast.
Alle syklene kommer med forskjellige fremløp på gaffelen (fork offset), slik at slepet (trail) og opplevelsen av styringen skal være så likt som mulig på tvers av størrelsene.
Sittestillingen for undertegnede (172 cm høy) blir fremoverlent og aggressiv, men ganske kompakt. En størrelse større, altså 54 cm-ramme, hvor jeg ville vært mer fremoverlent, ville nok også passet bra, ettersom jeg syklet konkurranse i flere år og er vant med den type geometri.
Etter bare ti minutter ute på veiene med sykkelen, kan vi allerede merke det som oppsummerer mye av sykkelen: Stivhet.
Det volumniøse krankhuset og en stiv bakende med ikke for lange kjedestag, gir en helt ekstrem respons i det vi tråkker til og du kommer raskt opp i fart, og akselerasjoner over bakketopper gir deg lett overtenning.
Keramiske lagre i både hjul og kranklager gjør at det triller veldig godt og du glemmer nesten smerten litt, når du gir gass og det føles så sømløst.
Når du kjører det du er god form i lettkjørt terreng på grusen er det en drøm. Sykkelen jager fart hele veien og du ligger bare og flyter.
Sykkelen er skikkelig kvikk i styringen og du kan endre linje raskt. De 40 mm brede GoodYear-dekkene er plenty av grep i, og du får aldri en følelse av at nå sklir du ut.
Når det blir veldig teknisk må du passe på litt, for det er litt tåoverlapp (i hvert fall i de mindre størrelsene).
Skal du begi deg ut på et grovt underlag, eksempelvis mer sti-aktig eller hvor det er litt røtter, vil du ikke føle deg like komfortabel. Om du pløyer inn i løs grus, så er ikke styringen like selvopprettende og du vil stå i fare for å miste kontrollen litt.
Sykkelen er med andre ord klart best på rask grus og bredere veier, slik den også er designet for.
Force XPLR-gruppen er så godt som feilfri, men vi opplever noen glipp under giring under veldig stor belastning i bratt og/eller teknisk underlag.
Seterørsvinkelen er faktisk brattere kontra landeveisutgaven (74 grader mot 73 grader på Ostro VAM), og seterøret er litt kortere.
Den stive bakenden gjør derfor at sykkelen føles litt hard og gir litt utslag på komforten når det er litt røft underlag. Seterør, setepinne og halen på sykkelen er ikke like ettergivende som en kanskje skulle ønske.
Når det er sagt slår også ting som dekktrykk og sete ut på dette.
Samtidig synes vi Black Inc-styret er helt konge. Det er utrolig komfortabelt og tar veldig godt i mot støtene fra fronten.
Når vi sitter med hendene helt inne i bukken er det også utrolig behagelig, og for undertegnedes helt gjennomsnittlige håndstørrelse, sitter vi som hånd i hanske helt fremst i bukken.
Sykkelen kommer med langt kronerør og plenty med spacere, så du kan sette opp styret ganske høyt.
Det integrerte aerostyret har imidlertid en top cap som er i samme stil, altså flat og sømløst integrert med resten av stemmet. Du kan sette på en standard 1 1/8" spacer på toppen, men da ser det langt fra like pent ut.
Det beste er å kappe til kronerøret i den høyden du finner ut passer deg best (test gjerne med spacer på toppen først).
Selv om du kan sette opp sykkelen ganske høyt, så vil det sette gjøre at sykkelen gjerne føles mer ustabil og shaky ut enn om du får ned høyden litt og følgelig et mer balansert tyngdepunkt.
Sykkelen er designet for å sitte ganske midt mellom hjulene. Dersom du skulle ønske å sitte mer bak kranken, får du også sykkelen med 20 mm setback.
Factor Ostro Gravel som landeveissykkel
I vitenskapens navn gjorde vi også en enkel test for å sjekke hvor rask sykkelen er på landeveien.
Rammen er faktisk UCI-godkjent, som vil si at du kan sykle konkurranser på landeveien med den.
Deretter plukket vi oss et strekke på 7,6 kilometer, hvor det er to flate partier, og to bakker – en på cirka fem minutter og en bestående av to korte knekkere på cirka et minutt.
Vi gjorde tre forsøk: Et med Ostro Gravel som den kommer, et med smalere dekk og et med ren landeveissykkel, undertegnedes egen Canyon Ultimate CF SL 8.
Vi syklet alle forsøkene på cirka samme watt, 220-222 watt i snitt.
Som den er, med 40 mm GoodYear-dekk, tilbakela vi strekket på 19 minutter og 32 sekunder.
Deretter satte vi på et sett med Reserve 40/44-hjul på sykkelen, med glatte Continental GP 5000-dekk som målte 31 mm i faktisk bredde.
Det forsøket gikk unna på 18 minutter og 24 sekunder, mens det siste forsøket, på undertegnedes Canyon med samme Reserve-hjulsettet, gikk fem sekunder raskere, altså 18 minutter og 19 sekunder.
Hvordan skal vi tolke det? Vel, Ostro Gravel er rask, det er ganske sikkert. Vi syklet selvsagt ute og forholdene kan ha skiftet noe (selv om vi ikke hadde en opplevelse av det), så det er så klart en del feilmarginer her.
Men opplevelsen av Ostro Gravel på landeveien var utvilsomt positiv. Responsen er fremdeles ekstremt bra og det går unna både på flater, i motbakker og nedover.
Når du går ned i dekkstørrelse, så vil også sykkelen ligge enda nærmere en landeveissykling, med mindre trail og enda kvikkere styring.
Selv når du sykler med de brede GoodYear-dekkene oppleves den ikke som treig, og det går greit unna på flatene, samtidig som komforten da er veldig bra grunnet volumet på dekkene.
Det er ikke noe særlig til nedsider med å bruke den som landeveissykkel. Den er åpenbart ikke en rendyrket landeveissykkel, men du skal være ganske petimeter for å irritere deg over lenger akselavstand og kjedestag.
Det du nok kan reagere litt på er at det er enkeltdrev. Du trenger ikke bekymre deg veldig for å tråkke ut girene på 44-10-kombinasjon, men du kan slite litt med å finne et bra gir.
Enkeltdrev gir ikke like stor spenn som 2-delt krank, og du i mer lettkjørt terreng kan du bli sittende og hoppe litt frem og tilbake på girene, fordi du ikke helt finner rytmen.
Hvem passer Ostro Gravel for?
Om du vil sykle mye både landevei og grus, og du i hovedsak ønsker at det skal være litt trøkk og fart over, så er dette et veldig godt valg for deg.
Du slipper å punge ut for både en gravel- og landeveissykkel, siden Ostro Gravel ligger så nær sistnevte kategori, samtidig som du får en sykkel med rå egenskaper og utstyr.
Du må ikke drive og bytte hjul for å sykle det ene eller andre, og alternativt kan du gå ned (eller opp) i hjulstørrelse, alt ettersom hvilke egenskaper og opplevelser du jakter.
Dersom du vil sykle mye og langt, er det kanskje andre sykler du må vurdere. Sittestillingen og geometrien er ikke for deg som vil ha det mer avslappet og komfortabelt, selv om Factor Ostro Gravel ikke er direkte ukomfortabel, er den ikke for alle.
Med tanke på bikepacking har den bare to tester, oppe på overrøret, og selv om det funker fint med styre- og seteveske, gjør ikke sykkelens aggressive geometri deg noen tjenester når du skal sykle langt og tunglastet, noe den heller ikke er designet for.
Dette er en vel gjennomført gravelsykkel, som er helt super og rask, og med strøken finish. Den er utrolig morsom å sykle på grunnet respons og kvikkhet.
Med fokuset på aerodynamikk og stivhet, gir det begrensninger med tanke på den andre delen av gravel-verden, den utforskende og eventyrsøkende.
Dette er en fullblods fartssykkel, som passer deretter. Men for dem som er i den kategorien, er den et supert alternativ, da den tross alt er allsidig innenfor det segmentet.
Det er lite å utsette på noen områder her, og det er ingenting som er dårlig.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.