Det lille, norske merket Fara har gått fra å lakkere rammer kjøpt i østen, til å drive fullskala utvikling av både rammer og utstyr. For to år siden lovet de også en liten revolusjon hva gjaldt sykler med bukkestyre, Fara AR
Fara AR er virkelig unik i sitt slag, og er etter det vi kjenner til den eneste bukkestyresykkelen i verden med integrerte fester for bikepacking. Vi har sett lignende løsninger i begrenset omfang på stisykler tidligere - men ikke på raske sykler.
Fara AR havner midt mellom landeveissykler og gravelsykler i både utstyr og geometri - vi våger like fullt å definere det som en gravelsykkel.
Fara AR har en øvre dekklaring på 38 mm, og en geometri som gjør at den passer aller best når underlaget er litt grovere enn fin asfalt.
Men verken geometri, kjørefølelse, utstyr, lakk, navn, karbontype eller rørdiameter er nytt - det er det de integrerte festene som er.
Tusenkronersspørsmålet er selvsagt: Hvordan får vi disse bagene til å sitte, og hvorfor har ingen gjort det før? Det siste vet vi ikke, men det første er ganske enkelt.
På undersiden av overrøret finner tre hull, der du kan skru i spesielle klips-skruer. På veskene finner du den andre delen av løsningen.
Fara har fått hjelp av Fidlock, en av verdens største produsenter av spesialklipser til sekker og bager, til å lage løsningen. Fidlock er mest kjent for sine magnetiske hjelmklips.
Om det er sånn at du ikke har planer om å bikepacke på en stund, eller kjøper sykkelen for å kunne ha mulighet til bikepacking en gang i fremtiden, kan du heldigvis skru av festene til hurtigklipsene. Da skal det være umulig å se at sykkelen er noe annet enn en veldig rask gravelsykkel.
Skruene til klipsene er av samme gjengedimensjon som flaskeholderskruer.
Rammevesken og setevesken festes med disse hurtigklipsene, mens styrevesken må festes på tradisjonell måte. Det skal dog sies at festeløsningen på styrevesken er svært effektiv.
Vesker
Veskene fra Roswheel er tilgjengelig med et totalvolum opp til 30 liter pakkvolum i følge Fara. Dette betinges i hovedgrad av rammevesken, der størrelsen selvsagt vil være tilpasset rammestørrelsen. Styrevesken leveres i et volum på hele 12 liter, mens setevesken skal kunne romme 15 liter.
Rammeveskene vil være på 2,3 liter i størrelse small, 2,6 liter i medium, 3,2 liter i large og 3,6 liter i størrelse XL.
Det finnes altså bager og det finnes sykler, men skal vi ta Fara på ordet er det ingen som har satt seg ned på tegnebordet og designet begge produktene sammen. Fara har videre satt seg ned med veskeprodusenten Roswheel, en produsent de har solgt bager fra de siste årene, både i nettbutikken og i butikken på Skøyen i Oslo.
De har sammen laget både ramme-og setevesker som kan tas av og på i løpet av sekunder, uten bruk av stropper. Selve styrevesken er mer tradisjonell med stropper rundt styrerøret og styret.
Setevesken og styrevesken «klipses» på sykkelen, og så er du klar for tur.
Litt avhengig av hva slags bikepacking du driver med, er det ikke alltid like lett å finne klær og ting i veskene når de henger på sykkelen. Mange hoteller nekter deg å ta med sykkelen på rommet, og sykler du langt hver dag kan vi skrive under på at det er noe ordentlig herk å måtte styre med veskene morgen og kveld.
I tillegg er det ganske fleksibelt å kunne sette på en rammeveske i løpet av sekunder. Plutselig kan du ha med vesentlig mye mer på en langtur, noe som definitivt ikke skader ved skiftende vær og temperaturer, eller om du planlegger å handle middag på vei hjem.
Utstyr
Ramme: Fara AR Carbon
Styre/stem: 3T
Sete: Fizik Tempo Argo
Setepinne: Fara
Hjul/ dekk: Fulcrum Rapid Red 500/ Panaracer Gravel King
Vis mer
Geometri og kjørefølelse
Fara AR har en geometri som ligner på det vi tidligere kalte komfortsykler. Kort forklart betyr dette at sykkelen har noe lengre akselavstand, den har en litt høyere front, og den har også en kortere avstand frem til styret.
Krank og setets utgangsposisjon er flyttet noe bakover, for at du fortsatt skal føle du sitter midt på sykkelen.
Alt i alt gir dette syklisten en litt mer oppreist sittestilling, sammenlignet med en konkurranseracer.
På en sykkel som er ment for turer på alt fra 30 minutter til 30 timer, er dette akkurat slik det bør være. Det er lettere å gi denne sykkelen en mer aggressiv sittestilling enn det er å gi en rittracer en mer avslappet sittestilling, men det som gjør sykkelen behagelig til lange dager, er minst like mye geometrien.
Sykkelen har en mindre styrevinkel enn en typisk rittsykkel. Den er her på 72 grader mot 73 på en vanlig racer. En skulle kanskje ikke tro den ene graden har mye å si, men den forandrer kjørefølelsen en del.
Sykkelen får nå en akselavstand som er 12 mm lengre - i tillegg til at styret kommer nærmere.
Se for deg at sykkelen blir litt mer som en Harley Davidson - med høyt styre og lang gaffel.
Men hva betyr dette i praksis?
I lav fart, altså typisk der du prøver å tråkle deg gjennom strømmen av fotgjengere i en by, eller ut av garasjen og ut på veien, vil sykkelen oppleves nervøs, som i at styret fort detter over til en av sidene.
Men i fart får du en helt annen stabilitet enn du får på en racersykkelen. Sykkelen beveger seg snorrett fremover, og i svingene får du en jevnere og mer stabil følelse.
Om du gir full gass med denne sykkelen ned et fjell slik vi ser på Tour de France, vil du kanskje få en følelse av at sykkelen ikke er like rask i svingene som en vanlig racer, eller at den ikke legger seg ned like enkelt. Den vil heller ikke være den kvikkeste til å raskt skvette unna hull i asfalten eller en haug av syklister i en velt, men den vil til gjengjeld være mye tryggere enn mange sykler på svingete grusveier.
Dette er ingen negative egenskaper om du måtte være i tvil - Fara har vært flinke til å lage en sykkel med en trygg og robust kjørefølelse på grusveier.
Sykkelen skårer helt på det jevne på både klatring, komfort og spurter. Den utmerker seg ikke som en stjerne med en enkeltegenskap, den fremstår mer som et bunnsolid verktøy til lange eventyr, enten du skal bikepacke, sykle grus eller landevei.
Den er et godt alt-i-ett alternativ, men før vi kjøper må du være klar over et par ting.
Hvorfor ikke større dekklaring?
Fara AR oppgis å ha 38 mm som maks dekklaring.
Om du bruker skjermer vil du selvsagt redusere dekklaringen noe, men Fara hevder du fortsatt kan bruke 35 mm dekk med skjermer, evt 32 mm dekk med noe mønster. Trolig vil de fleste cyclocrossdekk fungere fint.
Du får kjøpt spesialtilpassede skjermer til sykkelen, slik at du slipper å lete etter akkurat den eller den skjermen for å finne ut om det passer eller ikke. Det betyr at du vil ha skruefester for skjermene på ramme og gaffel.
Dette mener vi er for lite, av flere årsaker.
Sykkelen tar sikte på å være en spesialsykkel for bikepacking, og etter det vi kjenner til er dette den eneste sykkelen i verden med et slikt spesialfokus.
Da bikepacking fikk et løft for 5-6 år siden, var bransjen regelrett usikre på om de skulle henvende seg mot landeveissyklister eller terrengsyklister.
I løpet av få år ble det klart at bikepacking hadde klart mest appell mot terreng-og grussyklister.
Landeveissyklister driver også med bikepacking, men da helst fra motell til motell, det vi kaller «credit-card-touring». Landeveissyklister har i liten til ingen grad med seg telt og primus på sykkelen, aldri så lett utstyr og vesker er blitt - overnatting ute er fortsatt en friluftsaktivitet - også på sykkelen.
Unntaket er ultrasyklistene, de som sykler 30-40 mil i døgnet, enten alene på tur eller som en del av ultrakonkurranser slik som Transcontinental Europe.
Vi mener at en øvre dekklaring på 38 mm er for lite for å tekkes bikepackerne. Vi mener sykkelen burde vært konstruert annerledes, for å ha en dekklaring på opp til 45 mm, kanskje mer.
Det er ingen tekniske årsaker til at dette ikke er mulig, vi finner flere andre sykler med like kjøre-egenskaper som AR, som har større dekklaring.
Større dekklaring ville ikke medført noen ulemper som helst for brukeren, det ville utelukkende vært positivt. Det ville kanskje gitt en vektstraff på rammen på opp til 100 gram, men ikke mer.
Med en dekklaring på 38 mm tror vi mange vil se bort i fra denne modellen når de velger sykkel, og heller går for en sykkel med større dekkklaring.
35-38 mm er mer enn nok for de aller fleste grusveier i Norge. Grusveier i Norge holder jevnt over god kvalitet sammenlignet med utlandet, og amerikanernes tolkning av grus er noe helt annet enn her. Grusveiene våre er gjerne hyppig trafikkert av hytteturister, skogbrukere eller vanlig gjennomgangstrafikk, som pakker grusen til en høvelig kvalitet.
Men om det er bikepacking du skal drive med, vil du gjerne møte på eldre kjerreveier, og kanskje noe som defineres som stier også. Da vil du gjerne ha høyere dekklaring enn 38 mm.
Hvor god er den til bikepacking?
Ja hva er bikepacking egentlig, ref avsnittet over?
Selv om markedet tenderer mot natur, er ikke det dermed sagt at sykkelen ikke er god til det den egentlig er laget til. Fara har spesialisert seg på sykler med bukkestyre, og sykler med bukkestyre er tross alt laget for en mer tråkkeffektiv og raskere sittestilling, enten vi sykler asfalt eller grus.
Fara lener seg på de lange og raske eventyrene, ultraritt og lange gravelritt, og de heller mer mot credit card touring enn bikepacking.
Uansett hvilken definisjon du måtte ha av hva bikepacking er. Skal du bruke denne sykkelen til Transcontinental, Markagram, sykle fra hotell til hotell, Nordkapp-Lindesnes på to uker, ja hva som helst som skal gå litt fort: Da finnes det ikke bedre sykkel enn Fara AR.
Dette er sykkelen Lachlan Morton skulle hatt på mange av sine eventyr. Da hadde han spart ganske mye tid hver dag på pakking og rigging.
Fara AR leveres i fire størrelser. Modellen i seg selv er 1-2 centimeter kortere enn typiske rittracere, og har en geometri som gjør at den kanskje føles litt kortere enn den egentlig er.
En kan selvsagt kompensere for dette med et lengre stem eller en annen form på selve styret, men det er et savn på sykkelen at den ikke kommer i en stor størrelse.
I størrelse 59 er den relativt lik en rittracer i størrelse 56. Undertegnede er 192 centimeter på strømpelesten, og denne sykkelen er ideelt sett for liten. Jeg ville regelrett vært i tvil om jeg ville kjøpt sykkelen - den ville vært i nedre grenseland for hva som ville vært komfortabelt.
Det er vanskelig å sette en øvre grense for hvor lang en syklist kan være for Fara AR, for rygglengde, beinlengde, fleksibilitet og en hel del andre faktorer, påvirker i stor grad hvordan vi opplever en sykkel - og hvilken størrelse vi velger.
Vi mener at størrelse 59 fungerer godt for syklister opp til 190 centimeter, og av disse kan kjøpes uprøvd. Er du høyere enn dette bør du definitivt ta deg en tur på sykkelen og gjøre opp din egen mening.
Alternative modeller
Vi kjenner ikke til noen modeller med lignende egenskaper som Fara AR. De nærmeste modellene vi kan komme på med lignende egenskaper er BMC Road Machine, Cannondale Synapse eller Focus Paralene.
Ingen av disse modellene har tilsvarende løsninger for bikepacking som AR.
Priser
På Faras hjemmeside kan du bygge sykkelen nesten akkurat slik du vil ha den. Sykkelen starter på 37 990 kroner med trådløs SRAM Rival gruppesett og aluminiumshjul, og bare fantasien setter en øvre grense.
Vår modell er utstyrt med Ultegra 12-delt di2-gruppe, som øker prisen med cirka 15 000 kroner. Vi kan på ingen måte si at Ultegra 12-delt er 15 000 kroner bedre enn SRAM Rival, så vær obs på at prisen på testsykkelen er noe dyrere enn det vi eksempelvis ville anbefalt.
Konklusjon
Fara AR er en gravelsykkel med 38 mm dekklaring, som etter det vi kjenner til er en helt unik bukkestyresykkel. Sykkelen er utstyrt med usynlige skruehull i ramme, setepinne og gaffel, der du kan montere små klips, for lynrask montering og demontering av vesker til bikepacking.
I samarbeid med veskeprodusenten Roswheel har de laget noen vesker som passer kun til denne sykkelen.
Sykkelen oppleves svært trygg og stabil, og har en geometri som også gir deg en mer oppreist sittestilling enn en typisk konkurranseracer.
Vi savner enda større dekklaring på denne sykkelen. Bikepacking har i hovedsak blitt en terreng-aktivitet, og vi tror sykkelen kan få noe begrenset nedslagsfelt på grunn av dette.
Sykkelen er et godt alternativ til deg som vil ha en sykkel til alt, så lenge du har overnevnte minuser i bakhodet.
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.