Gravelsykkelen Wilier Rave SLR er som en hissig landeveissykkel med stor dekklaring å regne. Wilier er en lynkvikk sykkel, men også stabil i høy fart. En gravelsykkel så langt unna bikepacking du kommer.
ITALIENSK GRUS-ELEGANSE: Wilier Rave SLR er bransjens hissigste gravelsykkel. Den italienske rammen er kledd med helitaliensk drivverk, hjul og dekk. Alle foto: Henrik Alpers.
En Wilier-sykkel er kanskje ikke like kjent som Colnago, Pinarello og Bianchi. Men det italienske merket fra området rundt Trieste har lang og stolt sykkelhistorie.
Gravelsykkelen Wilier Rave SLR er samtidig en av de friskeste, nye syklene vi har vært borti.
Rave SLR har Wiliers unike karbonteknologi med viskoelastiske fibre. Uten å gå inn på pr-gimmickene her så kan vi konkludere med at rammen er superlett og føles veldig solid og stiv i bruk. Rammevekten er oppgitt til 950 gram.
Wilier Rave SLR selges i to versjoner, som gravelsykkel med 1x13 Campa Ekar drivverk som testet her, eller som landveisorientert sykkel med 2x12 SRAM AXS-gruppe og smalere dekk.
Wilier-sykkelen er så kjapp i styringen og kontant i tråkket at vi med en gang kan bekrefte at dette er en sykkel du også kan bruke som real landeveisracer. Et par 28 eller 32 mm dekk vil gjøre den til en skikkelig KOM-jager på veien.
Som grussykkel har Wilier Rave SLR ingen av detaljene vi har blitt vant til i kategorien. Hverken bagasjefester, skjermfester, dempende setepinne eller tilsvarende. Den har plass til 42 mm breie dekk og har et styre med ekstra utsving, 44 cm ved hendlene, 50 cm i bunnen av bukken.
V-TEGN: At Wilier-styret heter J-bar og ikke V-bar er pussig. Det er godt å holde i med ekstra bredde nederst.
ITALIENSK INGENIØRKUNST: Fin-industri forbindes gjerne med Tyskland, selv om Italia kan skryte av Ferrari, Faema og Campagnolo
PASSE: 40-tenners krankdrev gir bra med girutvalg i kombinasjon med den store kassetten. Krankbeskytteren holdes på plass med en gummistrikk.
Rammen har et utseende som minner om Wiliers lettvektsracer 0 SLR. Aerodynamisk styrerør og kraftig underrør går over i seterøret som har en utskjæring nederst for å korte ned kjedestagene uten å ofre dekklaring. Setestagene er tynne som Bic-penner.
Kjedestaget er senket litt på drivsiden, men langt fra så dramatisk som på 3T Exploro Race. Rammen har spesielt lav front, altså stack, noe som gjør det enkelt å oppnå en landeveislik sittestiling. Det integrerte styre- og stemoppsettet bygger noe ekstra i høyden. Wiliers helt unike styreoppsett der stem og styre er laget i en karbondel ser spesielt ut.
RYNKETE: Gummihetten på Ekar-hendelen er tynn og slaskete. Ikke Campagnolo verdig.
BUE-FORM: Tommelknappen på Ekar-hendelen nåes både fra toppen av styre og fra bukken. Den girer kun ett gir om gangen.
GOD FASONG: Bremsehendlene i Ekar-gruppa gir god bremse-følelse og er gode å bruke både fra hendlene og bukken
Stemen på J-bar-oppsetet på testsykkelen består av to stag i V-form ut til karbonstyret. Wilier tilbyr oppsettet i en rekke lengder slik at du kan tilpasse selv. Standardoppsett på vår testsykkel i størrelse large, er 110 mm lang stem og styrebredde på 44 cm ved hendlene og 50 cm brede nederst i bukken. Det spesielle oppsettet gjør det enkelt å montere computeren midt på styret.
Wilier tilbyr to forskjellige slike styreoppsett - J-Bar som her er tilpasset gravel-sykling og bygger litt ekstra i høyden. Zero-bar er landeveisalternativet som også er i en del, men har lavere byggehøyde og styre uten utsving nede i bukken.
Drivverk/Bremser: Campagnolo Ekar 1x13 9-42 kassett og 40 tenners krankdrev
Hjul/Dekk: Campagnolo Shamal karbon c21/Vittoria Terreno Dry 38 mm - Tubeless
Vis mer
Italiensk girsystem
Ekar-gruppa fra Campagnolo byr på hele 13 gir, altså ett og to mer enn både Shimano og SRAM kan skryte av. At Campagnolo har klart å være nyskapende og produsere noe så funsjonelt og brukervennlig første gang de skulle lage et girsystem for gravel gir oss håp for italienernes fremtid som girprodusent.
Ekar-gruppa gir ekstra god girspredning med kun ett krankdrev. Wilier-sykkelen kommer satt opp med 40-tenners krankdrev og kassett som spenner fra 9 til 42 tenner. Dette gir tungt nok gir til å trå seg opp i over 50 km/t. I de bratteste bakkene på grusveien må vi ta i litt mer.
Klatregir lettere enn 1/1 fungerer til de fleste klatringer, men noen vil nok ønske seg enda lettere gir for å unngå terskelpuls i grusklatringene. Girene sitter tett i den nedre delen av kassetten - der du ofte vil befinne deg når du cruiser avgårde i 30-40 km/t på landeveien og fine grusveier.
På den øvre tredelen av kassetten øker avstanden mellom girene slik at krabbegirene du trenger i terrenget og i bratte grusknekkere blir passelig. Giringen på Ekar-gruppa er skarp i følelsen, slik vi forventer fra Campagnolo.
Den mekaniske følelsen i girknappene gir god følelse. Likevel sliter vi litt med å kjenne hakkene mellom girene når vi girer til lettere gir. Ofte trykker vi to klikk i en smell i stedet for ett. Her burde hakkene vært mer tydelige.
For giring nedover kassetten er den Campagnolos særegne tommelknapp på innsiden av hendelen som gjelder. Denne har en spesiell bueform på Ekar, som gjør den tilgjengelig både når du holder på hendelen og når du holder i bukken.
I motsetning til på Campas mekaniske landeveisgrupper tillater ikke tommelknappen at du girer mer enn ett gir om gangen.
Vår favorittfunksjon på Campagnolos grupper har alltid vært muligheten til å dumpe fire gir med ett trykk på knappen i det vi runder over en bakketopp. Denne får du ikke med Ekar, dessverre. Vi opplever også at knappen binder seg litt når vi trykker på nedre del av buen i litt ugunstig vinkel.
Hendel-gummien er også litt tynn på Ekar-hendlene. Den krøller seg i litt i overgangen mot styret og vi kjenner den harde plasten fra hendelkroppen gjennom gummien. Campa-bremsene er på sin side supre. Masse kraft og god doserbarhet.
Hendlene er lange og gode å bremse med. Toppen av hendlene gir også godt grep både i klatringer og på raske flater.
Vi digger utseendet på kranken, bakgiret og den store kassetten på Wilier Rave SLR gravelsykkel, men skulle ønsket at hendlene og girfølelsen var hakket med presis og tydelig. Ekar-gruppa er likevel et supert alternativ for deg som ønsker maks allsidighet fra et oppsett med kun ett krankdrev.
De tilhørende Shamal-hjulene er litt smale, men lette og solide i følelsen. De har Campagnolos særegne eikemønster med tre og tre eiker gruppert sammen, stilig og funksjonelt. Vittoria-dekkene er satt opp slangeløst på felgene.
Vittoria-dekkene er grovere enn dem på Ridley Kanzo Fast og tilsvarende stive i sideveggen. De gir godt grep på grusen og ruller bedre enn de ser ut til, vi kjenner likevel at vi ønsker oss den smidigere følelsen fra Schwalbe G-One.
Det er heldigvis ikke bare utseendet på styret og bruken av Campagnolo som er unikt på Wilier Rave SLR.
Egenskapene på veien begeistrer fra første tråkk. Styreresponsen er lynkvikk og lett i lav fart. Den slake styrevinkelen og lave fronten gir en tydelig handlevognfølelse der Wilier-sykkelen er lett overstyrt i teknisk landskap og lav fart, men retter seg merkbart opp i høyere fart.
Den svinger på en femøring med kun lett trykk på styret. Når vi lener oss inn i svingene føles det kvikt og stødig. Vi kan skjære krappe svinger med høy selvtillit. Også på løs grus. I høyere fart strammer styringen seg merkbart opp. Vi føler oss helt trygge med å slippe styret selv i bratte utforkjøringer med ujevnt underlag. Supertuck-stilling utfor kan foregå med stor selvtillit.
I klatringer føles sykkelen som en skarp landeveissykkel. Den er kjapp fra side til side under stående jaging. Wilier har laget en sykkel som inspirerer til hyppige akselerasjoner og kraftige støt over bakketoppene og opp korte kneiker. Også på raske flater kjenner vi at sykkelen liker fart og en aggressiv kjørestil. De tynne setestagene til tross, Wilier Rave SLR er ikke en komfortvinner.
Den føles hard og stiv, men også dønn presis. Tilbakemeldingene fra underlaget blir formidlet direkte til kroppens sensorer i rumpe og hender. Det gir like mye en god følelse av kontroll som en følelse av ubehagelig mye vibrasjoner.
Kontrasten i følelsene mellom Canyon Grizl Suspension og Wilier Rave SLR er stor. Mens Canyon-sykkelen gir en glidende følelse over underlaget, gir Wilier Rave SLR en følelse av kraft og makt.
Er du gira på å sykle fort i Birkebeinerrittets bukkestyreklasse vil Wilier Rave SLR være optimalt utstyr. I hvert fall hvis er en syklist som liker hyppige fartsendringer, akselerasjoner og er villig til å holde deg godt fast i styret ned balletbakken.
Wilier Rave SLR er en inspirerende og kjapp grussykkel som også vil fungere bra som en rask landeveisracer. Den er skarp, stødig og responsiv. Prioriterer du høy fart fremfor komfort byr Wilier Rave SLR på inspirasjon og sykkelglede i store mengder.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.