Landeveissykler - best i test

De beste landeveissyklene

Utvalget av landeveissykler er stort, og det er mange segmenter og forskjellige utstyrsgrupper. Vi guider deg gjennom syklene som presterer best og gir mest verdi for pengene.

RASK OG SMIDIG: Enten du går for en dyr eller rimelig racersykkel, opplevelsen er veldig lik. De er alle raske, smidige og lekne. Foto: Bianchi.
RASK OG SMIDIG: Enten du går for en dyr eller rimelig racersykkel, opplevelsen er veldig lik. De er alle raske, smidige og lekne. Foto: Bianchi.

Oppdatert med test av toppracere fra BMC og Factor - mai 2022

Landeveissykkel er sykkelen for deg som i hovedsak ønsker å sykle på asfalt, og gjerne søker litt fart og spenning.

Men det finnes utallige kombinasjoner av syklene, med forskjellige komponenter og laget for forskjellig bruk. Landevei tester et variert utvalg, og guider deg til drømmesykkelen.

Full oversikt over alle sykler vi har testet finner du nederst på siden!

BMC TeamMachine SLR 01 Team er lik sykkelen til profflaget Ag2r-Citroen. Den trendsettende sykkelen ser ut som en million dollars og føles lynkvikk og skarp på veien.

Factor Ostro VAM er en aerosykkel som også er skikkelig komfortabel å sykle på. Uansett om du sykler langtur i lystig lag, kupert ritt eller en brosteinsklassiker, vil denne sykkelen levere varene som en real proffsykkel skal.

Om du er glad i å sykle fort på flatene, bør du sjekke ut testen av Wilier Filante SLR. Det er kanskje den beste aeroraceren vi har syklet på. Den er rådyr, men i nedre prissjikt av hva syklene til proffen koster.

Giant TCR Advanced Team er en testvinner. Den koster under 40 000 kroner, har lett ramme, karbonhjul og kommer med tosidig wattmåler. Her får du en allsidig sykkel til svært mye for pengene.

Scott Addict RC 20 er en annen testvinner hos Landevei. Den har en ramme som vi liker, kommer med elektronisk og trådløs giring fra SRAM og har et rimelig hjulsett, som gjør at prisen ikke blir for høy.

Ønsker du en sykkel med toppmodell-lignende komponenter og egenskaper med elektronisk giring, uten å betale flere månedslønner? Da bør du vurdere Argon18 Krypton CS. Den kommer med Ultegra Di2, har solide hjul fra DT Swiss og er en sykkel som ligger mer i komfortsegmentet enn konkurransesegmentet.

Dare MR1 DB er sykkelen Uno-X bruker og en sykkel vi anbefaler. Den har Ultegra Di2-gruppe fra Shimano, og som nettbasert merke kan du velge farge og komponenter helt selv.

Fara F1Disc2 er et annet norsk sykkelmerke vi vil anbefale. Den kommer med SRAMs toppgruppe Red Etap, og med nettbasert handel kan Fara tilby en super pris.

Nyttige begreper å kjenne til:

  • Reach: Rammelengde - avstanden mellom krankaksling og midten av øvre styrelager målt i en vannrett linje. Mer reach gir en lenger sykkel. 

  • Stack: Rammehøyde - avstanden mellom krankakslingen og øvre styrelager målt i en loddrett linje. Mer stack medfører en høyere front på sykkelen. 

  • Krankdropp: Antall millimeter krankakslingen sitter under hjulakslingene. Høyt hall her vil gi en mer stabil sykkel og et lavere tyngdepunkt

  • Styrevinkel: Vinkelen på rammens styrerør i forhold til vannrett underlag

  • Setevinkel: Vinkelen på seterøret i forhold til vannrett underlag

  • Akselavstand: Avstanden mellom hjulakslingene. Høyt tall gir økt stabilitet og ofte redusert kvikkhetsfølelse. 

Test av BMC TeamMachine SLR 01 Team

BMC TeamMachine er kanskje proffeltets mest elegante supersykkel. Team-versjonen med Campagnolo Super Record EPS er også rekorddyr.

BMC TeamMachine SLR 01 One Team
  • Pris: 159 999 kroner

  • Vekt: 7,2 u/pedaler

  • Størrelse testet: 56

  • Størrelse tester: 184/74

  • Oppgitt dekklaring: 30 mm

Utstyr:

  • Ramme: BMC TeamMachine SLR 01

  • Styre og stem: BMC ICS integrert cockpit 

  • Sete og setepinne: Antares Versus 00 Adaptive, BMC D-pinne

  • Hjul og dekk: Campagnolo Bora Ultra WTO 45 , Pirelli P Zero SLR SL 25 mm

  • Drivverk og bremser: Campagnolo Super Record EPS

skala
7/10

MC TeamMachine SLR 01 er en av proffeltets mest elegante sykler. Sykkelen er konstruert som én samlet enhet. Noe som er en av av grunntankene til designeren, norske Torgny Fjeldskaar.

Både styreoppsettet og rammen forøvrig er designet av Fjeldskaar og hans designteam hos BMC. Selv flaskeholderne er spesialtilpasset rammen. Gjengene for hjulakslingene er gjemt inne i rammen, slik at rammen og gaffelen er helt glatt på utsiden på høyre side. 

Ekte proff-sykkel

Team-modellen vi tester i denne runden er tilnærmet identisk med sykkelen som profflaget AG2R Citroen sykler på og er kledd i sveitsiske farger. Rammen er BMCs mest eksklusive SLR 01 med dyrest og lettes karbonoppskrift. Rammevekt er oppgitt til 820 gram.

 Utstyrspakka er fra italienske Campagnolo. Drivverk og hjul kommer fra den tradisjonsrike produsenten fra Vicenza. Den elektroniske Super Record-gruppen har 12-delt kassett, karbonkrank og gir- og bremsehendler med god fingerfølelse.

Det er umulig å ikke la seg blende av Campagnolo-delenes historie og eksklusivitet, men vi slet med å få giringen helt presis. B-tension skruen fikk heller ikke helt tak på haken på girøret, noe som gjorde at kjedespennet ikke ble så stramt som vi ønsket. Vi tar for gitt at dette vil være i orden på en sykkel i butikken og at vårt testeksemplar hadde fått litt medfart på sin reise som demosykkel rundt i Europa. 

Å gire med Campagnolo er litt annerledes enn på Shimano og veldig annerledes enn med SRAM. Campagnolo har siden deres aller første Ergopower-hendler kom på markedet midt på nittitallet hatt hendler der en knapp på innsiden av hendelen girer til mindre tannhjul, mens en spak innenfor bremsehendelen girer til større tannhjul.

Denne er til forveksling lik Shimanos spak for å gire til mindre tannhjul. Så å hoppe mellom Campagnolo og Shimano kan innebære noe forvirring i starten. Undertegnede tester har tre egne bukkestyresykler med SRAM, Shimano og Campagnolo-drivverk og er følgelig godt vant med Campagnolos metode.  

Bora WTO 45-hjulene har Campagnolos utradisjonelle eikemønster med tre og tre eiker gruppert sammen og keramiske kulelagre. 3D-printet supersete fra Fizik er lett, komfortabelt og svinedyrt. 

Det helintegrerte ICS styret er de helintegrerte styreoppsettenes stam-mor. Gaffelens kronerør er flatt på sidene så bremseslanger og girledninger kan passere gjennom rammens styrerør på sømløst vis. Stemet er slankt, styret er godt å holde i. Det har en nedsenkning der hvor styreteipen legges slik at kanten av styreteipen flukter med styrets innerste del - både digg og stilig.

Forrige generasjon TeamMachine var en av pionerene når det kom til designelementer som senkede setestag og den integrerte fronten som denne og andre nye sykler har latt seg inspirere av. Rørfasongen på sykkelen er kantete og typisk BMC. BMCs sykler er blant de få man kan kjenne igjen i skarp motlys på lang avstand. Profilen er unik, uten å være rar bare for å skille seg ut. 

Test av BMC TeamMachine SLR 012 team
VÅPENSKJOLD: Campagnolo-hjul og Pirelli dekk følger det italiensk-sveitsiske temaet på sykkelen. Foto: Henrik Alpers

Setepinnen er en D-formet variant, tilpasset rammen. Setepinneklemmen er gjemte nede i seterøret. Du strammer den fra fremsiden av seterøret, oppe i vinkele mellom sete- og overrør. Det rådyre setet fra Fizik er godt å sitte på. 

Aerodynamisk allrounder

TeamMachine er BMCs allround-modell og gjør jobb som både klatre- og brosteinssykkel i proffeltet. Den er ikke like aero som søsteren TimeMachine road, men foretrekkes ofte på flate ritt likevel av både proffer og amatører. TeamMachine i siste generasjon ble lansert i 2020 og var da en av de første aerodynamiske allroundsyklene med skivebremser. Siden den gang har de fleste produsenter lansert sine egne aerodynamiske allroundere på bekostning av mer rendyrkede aerosykler, og også på bekostning av den superspissede klatresykkelen. 

BMC TeamMachine er i samme kategori som Specialized Tarmac SL7, Cannondale SuperSix og Scott Addict RC for nevne noen. Alle er de allroundere som også er aerodynamiske.

Test av BMC TeamMachine SLR 012 team
I FLUKT: Seteklemma har samme høyde som overrøret - igjen lekkert. Foto: Henrik Alpers

Factor Ostro VAM som vi har testet parallelt med denne BMC-sykkelen er på sin side mer en aerosykkel som også er en allrounder. 

Vi har testet sykkelen på lange og raske fellesturer i Follo og på toppstøt mot Tryvann, Oslos lengste klatring. Vi har oppsøkt ekstra tekniske utforkjøringer og kjørt lagtempodrag på godt over terskel for å kjenne godt etter om hvordan sykkelen fungerer. Vi har også svingt innom partier med grov og ujevn brostein.   

Stram i følelsen

Ute på veien føles BMC TeamMachine SLR 01 stram og direkte. Sittestillingen er passe aggressiv, men ikke for utstrakt. Testsyklisten opplever at TeamMachine føles mindre i størrelsen enn sin søster RoadMachine til tross for at RoadMachine er kortere i rammen. 

Dette skyldes i hovedsak den lavere fronten på ritt-raceren, TeamMachine, kombinert med en hakket brattere styrerørsvinkel. Testsyklisten på 184 cm med setehøyde på 77 cm satt perfekt på sykkelen slik den kom levert med 120 mm langt stem, 42 cm bredt styre og kun en liten spacer under stemet. Setet ble montert litt foran senter på skinnene. 

Test av BMC TeamMachine SLR 012 team
FLANDRISKE FORHOLD: I Damstredet i Oslo er brosteinen grov og hellingsgraden bratt. Foto: Henrik Alpers

Giringen med Campahendlene er lik den på de mekaniske systemene, med tommelknapp på innsiden av hendlene.  Denne er lett tilgjengelig både fra hendler og bukk og kan betjenes med lillefingeren fra styreflaten. Noen opplever at det kan være krevende å få bøyd tommelen slik at man kan gire fra hendlene uten å skifte grep. Andre kan oppleve at det er krevende å nå tommelknappen fra dypt nede i bukken.

Ingen av innvendingene gjelder undertegnede tester. Begge girknapper er lette å nå og gir god fysisk tilbakemelding på at de er blitt trykket inn. Bakgiret slår litt mot kjedestaget på ujevnt underlag, noe som forsterker inntrykket av at sykkelen er hardere enn Factor Ostro. B-tension-problemet nevnt ovenfor må ta noe av skylda her. Pirelli-dekkene er gode og maskerer rammens hardhet, mer enn de bidrar til hard følelse. De har skikkelig godt grep og god veifølelse. 

Skivebremsene er kraftige og gode. De lange bremsehendlene gir god kontroll både fra hendler og bukk. 

Test av BMC TeamMachine SLR 012 team
FORBILLEDLIG: Styrefasongen og nedfellingen av styreteipen gjør BMCs ICS-styre til en av våre favoritter. Eget computerfeste må monteres. Foto: Henrik Alpers

Sykkelen føles kvikk i styringen uten å være nervøs eller for overstyrt. Den er lettsyklet i motbakker, både stående og sittende. Den vipper lett under rask klatring stående i pedalene. Med 12-delt kassett har vi stort girutvalg og kan treffe foretrukket tråkkfrekvens både på flater og i bratte bakker. Utfor opplever vi at Bora-hjulene blir tatt noe mer av vinden enn tilsvarende høye hjul vi har testet i det siste fra Black Inc og Zipp. 

Sykkelen gir skikkelig god respons under hektiske lagtempodrag. Både geometri på ramme og fasongen på styret gjør at vi sitter godt med hendene nede i bukken når vi jager langs Mosseveien i en effektiv firemannsgruppe. Vi kutter gjerne trange linjer i svingene og føler at sykkelen er veldig lett å endre retning med på kort varsel.

Med alt at vaiere og ledninger integrert og flaskeholderen i flukt med underrøret føles det som om vi skjærer gjennom fartsvinden hakket lettere enn andre i gruppa med mindre velintegrterte sykler. 

Test av BMC TeamMachine SLR 012 team
SENKET: De lave setestagene er nå blitt standard på nesten alt av landeveissykler. BMC er å regne blant de som først brukte dette. Foto: Henrik Alpers

Den stramme og kompakte følelsen gir god følelse av kontroll, også i tekniske passasjer med mange tempo- og retningsendringer. Vi kaster oss rundt krappe svinger, hopper opp og ned fortauskanter og ligger på skjæret over brostein. Selv som sykkelen føles lett og stiv, føles den ikke skjør og sprø.

Til prisen hadde vi håpet at sykkelen skulle vært enda lettere - gjerne under 7 kilo, i hvert fall uten pedaler. Vekten er likevel konkurransedyktig med andre toppmodeller med skivebremser. 

Hvem er BMC TeamMachine SLR 01 for?

BMC TeamMachine er en god kombinasjon av effektivt konkurranseredskap og stilig design. Den har et unikt utseende, supre egenskaper og fine løsninger. Ønsker du deg en effektiv sykkel med et moderne utseende, som samtidig vil være ganske tidløst vil BMC TeamMachine SLR 01 oppfylle dine ønsker. Passformen er gjennomsnittlig for størrelse og kategori, men det er viktig å få riktig stemlengde og styrebredde fra start, da dette er krevende å endre på i ettertid. 

Test av BMC TeamMachine SLR 012 team
SLANKT: Det integrerte ICS-styret er smalere og nettere i overgang mellom rammens styrerør og stemdelen enn mange andre integrerte løsninger. Foto: Henrik Alpers

Av BMCs TeamMachine-modeller er det dem med ICS-styret vesentlig mer elegante enn de hakket rimeligere modellene med todelt styreoppsett og alu-stem. Vi ville likevel ha valgt en av de andre toppmodellene med Shimano eller SRAM hvis vi skulle velge en SLR 01. Dette på tross av at vi virkelig digger selve giringen og plasseringen av girknapper på Campagnolos systemer. Samtidig er det noe ekstra eksklusivt med Campagnolo som vil appellere til dem som virkelig vil ha en sykkel utenom det vanlige. 

Konklusjon

BMC TeamMachine SLR 01 Team er en real rittsykkel med skarp, kvikk følelse og rask styrerespons. Det dyre italienske girsystemet er lekkert, men matcher ikke Shimano på presisjon og funksjon. 

Sykkelen er stiv, presis og kontant, men ikke spesielt ettergivende på brostein. Den er likevel åpenbart god nok til å vinne alt av ritt på alle nivåer, selv om langturkomforten kunne ha vært hakket bedre. 

Prisen er i overkant høy hvis vi skal vurdere hva du får rasjonelt. Men et norsk-sveitsisk designobjekt med topp funksjon og eksklusive italienske superkomponenter kjøpes ikke på rasjonelt grunnlag. 

VURDERING
Utstyr mht pris
Klatring
Utfor
Flater
Kvikkhet
Komfort
Sykkelglede
Finish
Snitt
Totalinntrykk
PLUSS

Lekkert utseende

Elegant styreoppsett

Allsidig og kvikk

Effektiv geometri

Gode bremser

MINUS

Noe skrangling fra Campadrivverket

Ekstremt høy pris

Hard kjørefølelse

Hjulene ikke supre i sidevind

Noe trang dekklaring

Test av Factor Ostro VAM

Factor beviser med sin Ostro at god aerodynamikk ikke trenger å gå på bekostning av komfort og manøvrerbarhet. Ostra VAM er en skikkelig komfortabel supersykkel.

Test av Factor Ostro VAM
TRYNE-FACTOR: Factor Ostro VAM er en real supersykkel for alt av terreng. Alle foto: Henrik Alpers
LV_anbefaler
Factor Ostro VAM
  • Pris: 109 999 kroner med 12-delt Shimano Ultegra Di2

  • Vekt: 7,4 u/pedaler

  • Størrelse testet: 56

  • Størrelse tester: 184/74

  • Oppgitt dekklaring: 32 mm

Utstyr:
Ramme: Ostro VAM karbon

Styre og stem: Black Inc integrated BarStem

Sete og setepinne: Pro Stealth, Factor

Hjul og dekk: Black Inc 45, Vittoria Corsa Graphene TLR 25 mm - slangeløst

Drivverk og bremser: Shimano Ultegra Di2 (testet med 11-delt) - 140/160 mm bremseskiver

skala
8/10

Factor har lang erfaring som sykkelprodusent. De har tidligere produsert sykler for andre store merker på sin fabrikk i Kina. Merkevaren er ganske ny, men har fra starten satset på å levere sykler helt i toppklassen. 

Ostro VAM er Factors aeroracer, og alt-mulig-sykkel. Den brukes av profflaget Israel - Premier-Tech til alt fra Paris-Roubaix til fjelletapper i de store etapperittene. 

Test av Factor Ostro VAM
AERO-KLATRER: Ostro VAM ser ut som en aerosykkel, men er også en klatresykkel og en brosteinsracer.

Testsykkelen er en av Team Coop-lagets sykler, med forrige generasjon Ultegra Di2.

Factors komponentmerke, Black Inc står for hjul og styre. 

Ostro VAM har elegant styreoppsett. Styret fra Black Inc har girledninger og bremseslanger integrert inne i styre og stem, uten at fronten på sykkelen fremstår klumpete. Styrefasongen er god med litt utoverbøy i bukken. Stemet er helt flatt på toppen og overgangen til styret er fin og nett. Computer-holder festes med skruer under stem og styre. 

Test av Factor Ostro VAM
GROOVY: Overrøret har en nedfelt kanal bakover. Stilig.

Sykkelen er ganske kort for størrelsen. Vi finner oss godt til rette med 120 mm stemlengde og 420 mm styrebredde. Sittestilling blir da akkurat som vi liker det. Ganske aggressiv, men samtidig kompakt og med kvikk manøvrerbarhet. Den noe korte rammen medfører noe tåoverlapp, men ikke såpass at det skaper ubehag under normal sykling. 

Keramiske lagre 

De fine Black Inc-hjulene har navlager fra Ceramic Speed og en middels høy felgprofil. De er satt opp med Vittoria Corsa Graphene TLR slangeløse dekk i 25 mm bredde. Dette er et av de aller mest komfortable dekkene på markedet, noe som kler sykkelen bra. 

Test av Factor Ostro VAM
HJULBEINT: Gaffelen gir god plass til breie dekk, og til luft som ønsker å bremse deg.

I tillegg til keramisk lagre i navene har Factor også satt opp Ostro VAM med Ceramic Speed krank- og styrelageret. Kranklageret er av en gjenget T47-type, noe som borger for god holdbarhet og at det vil være enkelt å finne en god erstatning ved behov. 

Factor Ostro VAM ser ut som en aerosykkel med stort underrør, lave setstag og en skikkelig hjulbeint gaffel. Setestagene står også langt fra hverandre,  mye likt det på Wilier Filante SLR. Fartsvinden kan slippe rett gjennom gaffelen og føye seg motstandsløst rundt sykkelens underrør - det er i hvert fall tanken. 

Test av Factor Ostro VAM
VELSTYRT: Det integrerte styret ser bra ut og føles digg. Girledninger og bremseslanger er godt gjemt.

Sammenlignet med flere andre allround-sykler på markedet er Factor Ostro VAM mer å regne som en aerosykkel med gode allround-egenskaper enn en allround-sykkel med god aerodynamikk. Tilnærmingen er litt forskjellig fra Specialized og BMC, men målet er det samme. Å lage en rask sykkel som også er god å sykle på i all slags terreng. 

Dekklaringen er så klart god foran, men også god bak. Factor oppgir at 32 mm får fint plass, noe som gjør sykkelen både litt grus-vennlig og Paris-Roubaix-kompatibel for dem som måtte være opptatt av det.   

Test av Factor Ostro VAM
MARGINAL GAINS: Keramisk kranklager som standard føles riktig for en så dyr sykkel.

Høy komfort

På veien føles Factor sykkelen som en skikkelig komfortabel allrounder, samtidig sklir den gjennom lufta på aerosykkel-vis. Både hjul og ramme gir fra seg typisk aerosykkellyder, uten at vi får den harde følelsen tidligere års aerosykler var kjent for. Følelsen over grov brostein og ujevn asfalt er suveren. 

Godt hjulpet av de gode Vittoria-dekkene gir sykkelen en spesielt smidig og sømløs følelse over underlaget. Høy komfort kan ofte gå på bekostning av følelse med underlaget og følelsen av kvikkhet, men også her leverer Factor-sykkelen til A og vel så det.

Ved testing parallelt med BMC TeamMachine er forskjellen påfallende. Med likt dekktrykk er Factor Ostro vesentlig mer ettergivende på grov brostein og mindre støtete når vi treffer kanter eller hopper ned en fortauskant.  

Test av Factor Ostro VAM
SETBACK: Du kan velge om du vil ha setepinne med setback eller ikke. Foto: Henrik Alpers

Underrøret og krankpartiet er kraftigere enn på andre standard-racere. Sykkelen føles bunnsolid under spurting - også på ujevn vei.

Sykkelen flyter suverent på brostein og føles kvikk og leken i styringen. Styreresponsen er på nippet til å være nervøs, noe som ofte kjennetegner raske rittsykler. Med større dekk vil styreresponsen kunne bli mer dempet. Kvikkheten til tross - sykkelen føles også stabil i raske utforkjøringer og vi trygge med å både ta av og på vindvest i god fart ned fra Tryvann. 

Test av Factor Ostro VAM
GROOVY 2: Også underrøret har en nedfelt grøft langs røret. Sikkert at aerohensyn. Foto: Henrik Alpers

Factor Ostro VAM er åpenbart en toppracer for ambisiøse konkurransesyklister, både på amatørnivå og på høyeste proffnivå. Samtidig oppleves den som en komfortabel og god langtursykkel for milsluking i helgene uten startnummer og uten ambisjoner om annen enn en god turopplevelse. 

Geometrien er vektet mot aktive syklister, men fronten er ikke blant de laveste i proffeltet, noe som gjør at også mindre topptrimmede mosjonister kan finne seg til rette. Prisen tilsier at dette ikke er en sykkel du kjøper uten en del erfaring fra før, samtidig opplever vi at sykkelen fortjener en posisjon helt oppe i toppligaen for rittracere. 

Test av Factor Ostro VAM
ALLSIDIG: Factor Ostro VAM er god til det meste. Foto: Henrik Alpers

Selv om Ostro VAM ikke er en rendyrket klatresykkel, går den godt i motbakke. Vekten er utstyrsnivået tatt i betraktning ganske lav. 

Sittestillingen er spot-on for effektiv klatring. Bakramma er kort og vi kommer godt over pedaler og bakhjul.  Den høye komforten går ikke på bekostning av effektivt fraspark verken i korte kneiker eller lange klatringer. 

Test av Factor Ostro VAM
DEKKLARING: Du kan montere 32 mm breie dekk, hvis du vil. Foto: Henrik Alpers

Også i utforkjøringene føles den forutsigbar, trygg og manøvrerbar. Mens den er litt overstyrt i lave hastigheter blir den stabil og nøytral i høyere fart. Vi holder enkelt svingkurvene hele veien gjennom hårnåler uten å måtte korrigere på veien.

Ønsker vi å skifte linje, responderer sykkelen lynraskt. Både dekk, hjul og sykkel spiller godt sammen slik at vi tør å skjære skarpe linjer i svingene. Hjulene blir ikke tatt av vinden på samme måte som vi opplever med Campagnolo Bora-hjulene på BMC TeamMachine, men denne følelsen kan også skyldes andre vindforhold. Hjulene går uansett ikke utover sykkelens lette styrefølelse. 

Konklusjon

Factor Ostro VAM imponerer med høy komfort og kvikk følelse. Den er en alt-i-ett-racer som funker like bra på rolige langturer som i ritt med både fjell og brostein. Dekklaringen gjør at du også kan ta den med på grusveier uten større problemer.

Prisen er høy med tanke på Ultegra-drivverket, samtidig er alle de andre komponentene på sykkelene, inkludert hjul, navlager, kranklager og styre av ypperste klasse. Disse tingene er også mye viktigere for sykkelens funksjon enn om girsystemet er Dura Ace eller Ultegra.

VURDERING
Utstyr mht pris
Klatring
Utfor
Flater
Kvikkhet
Komfort
Sykkelglede
Finish
Snitt
Totalinntrykk
PLUSS

Superkomfortabel

Racinggeometri

Stilig utseende

Lett

T47 Ceramic speed kranklager

Ceramic Speed styrelager

MINUS

Noe tåoverlapp

Høy pris for Ultegra-sykkel

Test av Wilier Filante SLR

Wilier Filante SLR er alt det beste vi kjenner på dyre sykler fra Italia. Veldesignet, komfortabel, aggressiv og med fantastisk kjørefølelse.

USKYLDIG: Wilier Filante SLR gjør ikke spesielt mye ut av seg rent utseendemessig. å veien er den derimot en fabelaktig aerosykkel. Foto: Henrik Alpers.
USKYLDIG: Wilier Filante SLR gjør ikke spesielt mye ut av seg rent utseendemessig. å veien er den derimot en fabelaktig aerosykkel. Foto: Henrik Alpers.
LV_anbefaler
Wilier Filante SLR
  • Pris: 122.900

  • Vekt: 6750 gram i strl. XXL

  • Størrelse testet XXL

  • Høyde / vekt testsyklist: 192 cm/ 82 kg

  • Ramme: Filante SLR

  • Styre/ stem: Filante monocoque, ca 350 gram

  • Sete: Selle Italia Flite Boost

  • Hjulsett: Unaas 50 Supreme

  • Dekk: Continental GP5000 TL

  • Gir/ Bremser: Shimano Dura Ace 12-delt

  • Kassett: 11-32

  • Krank: 53/39

  • Maks dekklaring: 30 mm

skala
8/10

Wilier er ikke av de mest kjente sykkelmerkene her til lands, selv om det er en av de eldste merkevarene sykkelsporten har: De først syklene ble laget så tidlig som 1906. 

Merket importeres nå til Norge av Unaas sykler, som har tatt inn en stor del av sortimentet. 

Wilier Filante SLR er aerosykkelen til Wilier, og Filante ble lansert på markedet i 2021. I proffeltet er det Astana som sykler på Wilier, og de bruker både aerosykkelen Filante og allroundraceren Wilier 0 SL. 

Filante SLR er teoretisk sett tilgjengelig i åtte forskjellige farger, men i dagens koronaverden er fargeutvalget noe begrenset. Vår testmodell er levert i grå og turkis metalikk-lakk, samme modell som oftest er presentert i reklamene. 

Unaas tilbyr sykkelen i flere ulike varianter, der det er mer eller mindre opp til deg selv å velge hvilke deler du skal ha på sykkelen. 

MODERNE: Setestag med stor avstand til bakhjulet skal være mer aerodynamisk enn tettsittende setestag. Foto: Henrik Alpers.
MODERNE: Setestag med stor avstand til bakhjulet skal være mer aerodynamisk enn tettsittende setestag. Foto: Henrik Alpers.

Vår modell er satt opp med absolutt alt av det dyreste utstyret det er mulig å tenke seg, og dette er en modell som kunne vært tatt rett ut av proffeltet. Sykkelen er priset til 128.900. Dette er mye penger, men faktisk i nedre sjikt av hva sykler brukt av proffene koster.

Vi har sjekket prisene på syv tilfeldig utvalgte proffsykler, og de varierer fra 115.000 til 175.000 i veilpris. Åtte av dem er dyrere enn Wilier Filante SLR.

Wilier oppgir en rammevekt på 870 gram i størrelse M, noe som er av det lettere du finner på markedet av aerosykler. Gaffelen er oppgitt til 360 gram - helt på snittet, men totalvekt på 1230 gram er fortsatt meget lett.

Testsykkelen veier 6750 gram uten pedaler. For en aerosykkel i størrelse XXL er dette veldig lett, trolig noe av det letteste i proffeltet.

SMART: Hurtigkoblingene på Wilier Filante er fra Mavic. De har integrert momentnøkkel, så du slipper å  lure på om hjulet er strammet nok. Foto: Henrik Alpers.
SMART: Hurtigkoblingene på Wilier Filante er fra Mavic. De har integrert momentnøkkel, så du slipper å lure på om hjulet er strammet nok. Foto: Henrik Alpers.

Utstyr

Sykkelen er satt opp med den nye 12-delte Dura Ace-gruppa fra Shimano. Unaas har også satt på topphjulene fra sin egen kolleksjon, Unaas 50 Supreme. Dette er et hjulsett Unaas oppgir at har en vekt på 1340 gram, noe som er svært lett for hjul med så høy profil som 55 mm. Hjulene er klargjort for slangeløst oppsett, og er kun tilgjengelig for skivebremser.

Testsykkelen er satt opp med 25 mm Continental GP 5000 slangeløse dekk. Dette er et relativt konservativt valg som selv de fleste proffer har gått bort i fra, vårt foretrukne valg på en slik sykkel ville vært 28 mm. Husk at dette er noe du velger helt selv om du kjøper sykkel hos Unaas, så det trekker verken ned eller opp. 

Wilier oppgir 30 mm øvre dekklaring på Filante. Vi har satt på et hjulsett med denne diameteren for å se hvor mye plass det er igjen, og vi har fortsatt god plass til større dekk. Bransjen opererer med minimum 2 mm klaring rundt hele dekket som godkjent mål, men her mener vi bestemt det er mer - det er dog litt vanskelig å måle.

Sykkelen leveres også med integrert karbonstyre. Som du ser av bildene er det proprietære spacere under stemet. Top capen som brukes er unik for sykkelen, men Wilier har heldigvis tenkt lit smart. 

Mens du jager den perfekte sittestillingen før du skal sage over styrerøret, kan du bruke vanlige spacere på toppen. Når du etterhvert har funnet sittestillingen din kapper du styrerøret, før du setter på den vanlige top capen. 

GOD FØLELSE: Vi har testet sykkelen både med Unaas-og Envehjul. Unaashjulene oppleves klart mer komfortable. Foto: Henrik Alpers.
GOD FØLELSE: Vi har testet sykkelen både med Unaas-og Envehjul. Unaashjulene oppleves klart mer komfortable. Foto: Henrik Alpers.

En aggressiv sittestilling

Enkelte sykkelprodusenter har en sykkel til alt, mens noen tilbyr både aerosykkel og allround-sykkel. Wilier tilbyr altså begge deler, og det betyr at de kan rendyrke egenskapene på hver sykkel, heller enn å lage kompromisser. 

Her gjør de det samme som de fleste andre produsenter som tilbyr begge deler, de gjør aerosykkelen skikkelig aggressiv, slik proffsyklister og de beste amatørene vil ha det, heller enn å forsøke å tekkes forbrukerne. 

Wilier Filante SLR er således bygget med lav stack og mellomlang reach. På godt norsk betyr dette at sykkelen er lang og lav, noe som har mye å si for den som skal bruke sykkelen. 

Skal du ha effektiv arbeidsøkonomi på en slik sykkel, betinger det både at du er trygg på å sitte utstrakt og lavt, samt at du er fleksibel og myk i muskulaturen. 

Dette er ikke en sykkel for nybegynnere eller utrente, og er du litt opp i årene bør du også finne ut om du er myk nok i kroppen før du kjøper. 

STOR PLASS: I gaffelen får du fint plass til 30 mm dekk, trolig mer. Foto: Henrik Alpers.
STOR PLASS: I gaffelen får du fint plass til 30 mm dekk, trolig mer. Foto: Henrik Alpers.

Sykkelen er eksempelvis to centimeter lavere i front enn tilsvarende modell fra Canyon, eller en centimeter lavere enn samme fra Cannondale. Sammenligner vi den med allroundracere, er den to til tre centimeter lavere i front. 

Du kan selvsagt kompensere for dette med spacere under stemet, innenfor rimelighetens grenser. 

Wilier Filante på veien 

WIlier Filante SLR er en sykkel som gjør veldig lite ut av seg før du utfordrer den. Vi har testet mange sykler der du får en følelse av at du har en sportsbil på tomgang i det du tar den ut av boden, men om vi skal fortsette personifiseringen - det er nesten så denne sykkelen ikke bryr seg. 

Den er det absolutt motsatte av en rå bil på tomgang.

En av de første turene på sykkelen var rett etter jeg var i gang med trening igjen etter korona, en dag der alt gikk tregt uansett hva jeg gjorde. En skulle kanskje tro at det hjalp med en dyr sykkel denne dagen, men det var altså det det ikke gjorde. Wilieren kom aldri opp i sonen der den trives best - rask sykling. 

Den føltes simpelthen litt daff. 

Slik har det også vært på alle turene vi har hatt, den har nesten kjentes litt motvillig ut under oppvarming.

TØRST? På seterøret finner du tre skruer. Det betyr at du kan velge om flaskeholderen skal festes høyt eller lavt. Foto: Henrik Alpers.
TØRST? På seterøret finner du tre skruer. Det betyr at du kan velge om flaskeholderen skal festes høyt eller lavt. Foto: Henrik Alpers.

Men så, når formen løsnet våknet udyret. Sykkelen altså. Det var bare det at vi trengte å finne gassen.

Vi begynner med de egenskapene der sykkelen presterer på det jevne - altså som forventet i sin prisklasse, og så tar vi for oss spissegenskapene litt lengre ned. 

Sykkelen får karakter 7 i klatring . Det vil si at vi synes den er god å klatre med, men den er ikke den beste når vi sammenligner med øvrige Tour de France-racere. Som en rendyrket aeroracer oppleves den mer rett-frem, og noen vil kanskje ønske at den er litt kvikkere på små flater, typisk når du skal skyte fart ut av en liten gruppe og må skvette både til høyre og venstre i angrepet i motbakkene. 

Uten at det er noe negativt, den gjør det omtrent som forventet for en racer i denne prisklassen. 

Så blir det bedre. Komforten står til karakter 8. Selv om sykkelen er satt opp med 25 mm dekk oppleves det veldig fintfølende. Vi har god kontakt med underlaget, uten at det noen gang oppleves som slagete.

Vi har sammenlignet sykkelen direkte med en annen racer brukt av proffene i 2019, satt opp med 30 mm dekk. Wilieren er like full klart mest behagelig - nok et solid bevis på at en ikke kan lure vekk dårlig komfort med stort dekkvolum.

Unaas lar deg selv velge dekkbredde når du kjøper, så du kan selvsagt gjøre det enda mer behagelig med større dekkvolum. 

24 GIR: Filante SLR settes stort sett opp med den nye, 12-delte Dura Ace-gruppa. Foto: Henrik Alpers.
24 GIR: Filante SLR settes stort sett opp med den nye, 12-delte Dura Ace-gruppa. Foto: Henrik Alpers.

Men så er spørsmålet, hvor markerer den seg virkelig? 

Filante er rågod på akselerasjoner, og det oppleves som at vi kommer i gang med farten veldig raskt. Det er ikke mulig å kjenne noe som gir etter når vi akselerer, enten vi tråkker i gang fra lav fart eller for å komme opp i toppfart. 

Er det hjul? Er det ramme? Er det summen av deler? Det er vanskelig å bevise en enkeltkomponent, men dett er her det begynner å bli morsomt.

Det er først når en føler at en sitter i et felt og at angrepet kommer, dette begynner å bli en sykkel som forsvarer prisen til en toppracer. 

Den starter omtrent på akselerasjonen, og fortsetter i toppfart.

Det er lenge siden vi har vært på en mer rendyrket aeroracer enn dette, og det er en stund siden vi testet en aeroracer som virkelig gjorde det godt. Filante er en slik sykkel. 

Der enkelte sykler med superlav vekt gir deg følelsen av å gå av seg selv i bakkene, får vi litt den samme følelsen på flatene med Filante. Og jo hardere du tråkker, jo morsommere blir det. Det er når vi huker oss sammen og kommer lengre ned på kassetten vi kjenner at sykkelen er stabil, og at vi ikke greier å utfordre den.

Vi får litt av den samme følelsen i utforkjøringene også. Det blir først morsomt når det går fort. Den blir mer og mer stabil i høy fart, og du kan virkelig presse den i svingene. 

I utforkjøringene må du kanskje dra den enda et skritt lengre før du føler at den overbeviser. Vår sykkel er satt opp med 44 cm bredt styre og 140 mm stem, noe som er veldig aggressivt. Det betyr at vi måtte lene oss ganske mye fra side til side, i tillegg til langt frem, for å få skikkelig vekt på forhjulet. Dette vil selvsagt påvirke utforsykling noe, men konklusjonen om utforegenskapene er ganske klar. 

SKJERPINGS: Gummibeskytteren på setepinnen er for liten til å dekke skruehullet. Foto: Henrik Alpers.
SKJERPINGS: Gummibeskytteren på setepinnen er for liten til å dekke skruehullet. Foto: Henrik Alpers.

Noen vil kanskje oppleve den som litt treg i svingene, altså at en må lene seg litt mer over til siden enn en må på en litt mer oppreist sykkel. Men på den andre siden, greier du å lene deg over og ønske å kjøre fort nedover, kan vi garantere at det ikke er sykkelen det står på. Her er det rytteren.

Den er kanskje ikke lett å sykle fort på i svingete partier, men så fort vi ble trygg på den utfor, ble vi veldig trygge.

Men tilbake til følelsen på flatene: Jeg er en lite fleksibel rytter som ikke trives spesielt godt i bukken, og selv om jeg en gang var passe sterk var jeg forbausende dårlig på tempo. Jeg har opplevd mange sykler som gjør det umulig å holde igjen i lange klatringer, tekniske partier eller småkupert terreng, men jeg kan ikke huske å ha opplevd en sykkel som gjør det samme på flatene. 

Med Filante tok jeg meg selv i å ende opp i bukken gang på gang, og jeg måtte flere ganger minne meg selv på at jeg var ute på rolig langtur.

Til og med styret er satt opp for at det skal gå fort bortover. Geometrien i bukken er slik at du er nødt til å ha god knekk i albuene skal du nå frem til bremsene, dette er med andre ord ingen nybegynnerbukk.

Sykkelen har simpelthen en skikkelig x-faktor: Den får deg til å jage - enten du sitter i brudd, vil i brudd eller skal kjøre inn et brudd. Det er umulig å identifisere hva som skaper x-faktoren, det er jo derfor det er en x-faktor. Men du verden så gøy det er. 

Skal vi oppsummere kjørefølelsen er den ganske klar. Dette er ikke en sykkel for deg som skal på opplevelsestur i Alpene, og vil ha en sykkel som «føles rask».

SMART! Du kan fint bruke vanlige spacere på toppen av stemet. Når du så monterer top capen får du en sømløs overgang på stemet. Foto: Henrik Alpers.
SMART! Du kan fint bruke vanlige spacere på toppen av stemet. Når du så monterer top capen får du en sømløs overgang på stemet. Foto: Henrik Alpers.

Dette er en sykkel som er aller best når rytteren ligger i bukken og sykler fort. Om det går bortover eller nedover er ikke så farlig, så lenge det er en rytter som vet hvordan en toppsykkel skal håndteres. For det er nettopp det Wilier Filante er:

Dette er en konkurranseracer, laget for fart og konkurranse. Den er aggressivt satt opp, og ment å brukes aggressivt.

Sykler du norgescup, master-ritt eller kanskje rulleritt, er dette en veldig god toppsykkel. Skal du sykle langturer skulder ved skulder, eller kanskje stikke innom en grusvei i ny og ne fordi nysgjerrigheten pirrer, er nok ikke dette sykkelen du vil ha - med mindre du vet hva du går til. 

Noen små minuser

Du må selv velge om enkelte minuser betyr noe for deg, vi opplyser kun om dem. Men på sykler i denne prisklassen forventer vi ikke bare at alt er perfekt, vi forventer også å bli positivt overrasket over detaljene. 

En detalj vi alt for ofte ser glippe hos produsentene, er den lille gummipakningen som sitter rundt seterøret. Denne skal hindre at vann og finkornet sand renner ned i seterøret, med den følge at setepinnen kiler seg fast. 

USYNLIG MORO: Eikene på Unaas-hjula er laget av karbon. Umulig å se, men er trolig med på å holde vekta på hjulsettet nede. Foto: Henrik Alpers.
USYNLIG MORO: Eikene på Unaas-hjula er laget av karbon. Umulig å se, men er trolig med på å holde vekta på hjulsettet nede. Foto: Henrik Alpers.

Gummipakningen på denne sykkelen er ganske hard, og minner mer om en mellomting mellom plast og gummi. Resultatet er at den ikke beskytter særlig godt. Den er heller ikke stor nok til å tette skruehullet brukt til å stramme setepinnen. Dette er rett og slett dårlig. 

Lakkarbeidet som er gjort rundt setepinnen er heller ikke spesielt bra. Her er vi rett og slett redd det kan flakke av lakk.

Vi savner også en beskyttelsesplate nede ved krankhuset, som beskytter kjedestaget ved eventuell chainsuck. Får du chainsuck på denne sykkelen, risikerer du å ripe opp kjedestaget om du må røske kjedet løs i løpet av turen. En kan selvsagt argumentere for at en sykkel der girene er riktig stilt inn aldri vil oppleve chainsuck, men det er utrolig hva en får til i den virkelige verden - aldri så mange forbehold som er tatt. 

Styretapen på vår sykkel løsnet også etter kort tid. Godt viklet styretape er en stolt mekanikers signatur. Unaas fikser antageligvis dette mens du venter, men hvorfor ikke ha det i orden fra start?

Andre alternativer

Om du er på jakt etter det beste du kan kjøpe, kan du også titte på Specialized Aethos. Sjekk også ut Merida Reacto, en aeroracer som har vunnet Paris-Roubaix. 

Canyon Aeroad er også en populær aeroracer på det norske markedet. 

Buy - try - why

Wilier Filante er en toppsykkel i øvre prissjiktet, omtrent likt priset som øvrige sykler du ellers vil kunne se brukt av de kvinnelige og mannlige proffene på tv. 

Om du ønsker deg en slik sykkel, kan vi trygt anbefale denne modellen. For mange er det også en økt trygghet i å kjøpe sykkel hos forhandler, heller enn på nett. 

Vær skjønt klar over at dette er en rendyrket konkurransesykkel, er du eldre og utrent og ønsker å demonstrere god økonomi finnes det bedre modeller.

Oppsummert

Wilier Filante SLR er en aggressiv aeroracer, en rendyrket konkurransesykkel, i øvre prissjiktet. Vår testmodell er levert med den nye, 12-delte Dura Ace-gruppen, integrert styre/stem og Unaas 50 Supreme hjulsett.

Veilprisene på toppsykler i denne kategorien varierer mellom 110.000 og 160.000 kroner. Uten eventuelle avslag, er sykkelen noe rimeligere enn mange konkurrerende modeller. I denne kategorien er det vanskelig å definere om den ekstra prisen er verdt pengene, men ofte handler det om at enkelte mindre detaljer kan være uforholdsmessig dyre å implementere. Om det er verdt prisen må være opp til deg å avgjøre. 

Men konklusjonen er klar: Er du god til å sykle, ønsker å prestere og har lyst på en toppracer med stor dekklaring, er Wilier Filante SLR et veldig godt valg.

VURDERING
Klatring
Komfort
Spurt
Utfor
Tempo
Valuta for penga
Sykkelglede
Totalkarakter
PLUSS

Stor valgfrihet på deler og utstyr

Rendyrket aerosykkel

Kan leveres i åtte farger

Skikkelig god på flatene

God utfor

Skikkelig X-faktor

Lav vekt

Hjulene oppleves stramme og presise

MINUS

Slapp pakning rundt setepinnen

Ønsker en beskyttelsesplate mot chainsuck

Test av Giant TCR Advanced Team

Giant TCR Advanced Team er kampklar med fjærlett ramme, karbonhjul og tosidig wattmåler. En sykkel for deg med ambisjoner på trening og i ritt.

Giant TCR Advanced Pro Team
SYLSLANK: Giant TCR har tynne rørprofiler med subtile aero-detaljer. Sykkelen er lett og leken og eneste i testen med karbonhjul
LV_best_i_test
Giant TCR Advanced Team
  • Pris: 37 999 kroner

  • Vekt: 7,6 kilo uten pedaler

  • giant-bicycles.com

  • Størrelse testet: 56/ML

  • Størrelse testsyklist: 184 cm

  • Setehøyde testsyklist: 77 cm

Mål på testsykkel i størrelse ML:

  • Reach: 393 mm,

  • Stack: 562 mm,

  • Styrevinkel: 73 grader,

  • Seterørsvinkel: 74 grader,

  • Kjedestagslengde: 405 mm,

  • Akselavstand: 991 mm,

  • Krankdrop: 67 mm

Utstyr:

  • Ramme: TCR Advanced 

  • Styre/stem: Giant Contact SL overdrive

  • Sete/setepinne: Giant Fleet SL/Giant Variant composite

  • Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2 52/36-krank med tosidig Power pro watt-måler, 11-30 kassett/160/140 mm bremseskiver foran og bak

  • Hjul/dekk: Giant SLR-1/ Giant Gavia Course 1 25 mm slangeløst

skala
8.4/10

Giant TCR Advanced Team har mekanisk Ultegra-gruppe, tosidig wattmåler og fine karbonhjul tilpasset slangeløs sykling. Giant-sykkelen har også den letteste rammen og laveste totalvekten av syklene i testen. 

Giant tcr advanced pro
EKSTRA VERDI: Giant-sykkelen kommer levert med tosidig watt-måler som standard. Vi vil velge dette over en oppgradering til Di2-gir 10 av 10 ganger.

Felgene er såkalt hakefrie. Dette gir sterkere felgkant, men gjør at noen dekkprodusenter ikke garanterer at dekk vil holde seg på plass med høyt lufttrykk. Giants 25 mm dekk kommer satt opp ferdig slangeløst fra produsenten. De måler 26,9 mm i bredden. 

Giant tcr advanced pro
SLANGELØST: Giants egne Cadex-dekk kommer ferdig satt opp slangeløst på Giants egne, lette Cadex karbonhjul

Giant var pionerer innen moderne rammegeometri. De var først ute med racerrammer med sterkt skrånende overrør. Resten av bransjen har fulgt etter Giant. TCR-rammen vekker mindre oppsikt nå enn for 20 år siden. 

TCR-modellen vi tester er nesten lik den som i fjor ble brukt av Team CCC og olympisk mester, Greg Van Avermaet, men har vanlig justerbar setepinne i stedet for den integrerte pinnen på toppmodellen. 

Giant tcr advanced pro
ENKELT: Giant har ekstra tjukt kronerør på gaffelen, men de profilerte avstandsskivene gjør det lett endre styrehøyden uten å surre til utseendet. 

TCR-rammen ble lansert på tampen av 2020-sesongen. Den er lett og skal være ganske aerodynamisk. Rammeprofilene er slanke, med tydelig avkappet dråpefasong. Giants egne tester i vindtunnel skal vise at TCR-rammen, uten vaiere og slanger integrert i stem og ramme, ikke er mye tregere enn konkurrentenes all-roundere.

Giant tcr advanced pro
KABELSALAT: Giant-sykkelen kom med litt i overkant lange vaiere og slanger. Foto: Henrik Alpers

De litt store vaier-buene mellom styre og underrør ser uryddig ut. Her bør forhandler kutte litt kortere. Bremseslanger i vinden vil uansett ikke avgjøre om bruddet ditt holder inn, eller om du taper spurten. 

Giant-sykkelen er lettest i testen. Både hjulene og rammen bidrar til lav vekt. Rammen skal veie minimale 850 gram, hjulene 1500.

Giant tcr advanced pro
BEGGE SIDER: Power Pro wattmåleren måler både høyre og venstre bein for maks nøyaktighet og mulighet til å sammenligne venstre og høyre bein. Foto: Henrik Alpers

Giant TCR Advanced Pro Team er en allsidig ritt- og treningssykkel. Den er lynkvikk i styringen, men ligger likevel stødig på veien. Fronten føles solid og presis, om enn ikke like stiv som på Specialized og Orbea. Den korte hekken gjør sykkelen lett å tvinge rundt skarpe svinger.

Selv om målene er ganske like Orbea Orca, føles Giant-sykkelen mer lettstyrt. Dette går litt på bekostning av stabilitet utfor, men ikke mer enn at sykkelen er morsom og manøvrerbar i høy fart. Kort akselavstand gjør det lett å hoppe opp fortauskanter i fart. Stående klatring og spurting gir kontant og positiv tilbakemelding og mulighet for rask frekvens. 

Giant tcr advanced pro
IKKE INTEGRERT: De litt rimeligere TCR-modellene har heldigvis ikke den integrerte setepinnen vi finner på toppmodellen. Foto: Henrik Alpers

Karbonhjul, wattmåler og en av de mest moderne rammene på markedet gjør Giant Advanced Pro Team til veldig mye sykkel for pengene. 

Egenskapene matcher det eksklusive utstyrsnivået.

Giant Advanced Pro Team Disc fortjener ikke bare stempelet, «Mest for pengene», den er også testens ganske klare testvinner. 

VURDERING
Utstyr mht pris
Klatring
Utfor
Flatbanking
Kvikkhet
Komfort
Allsidighet
Sykkelglede
Finish
Totalinntrykk
PLUSS

Lav vekt

Lynraske egenskaper

Tosidig wattmåler!

Karbonhjul

Brukervennlig vaier/slange-føring

Slangeløst oppsett fra start

Fin integrert Garmin-holder

MINUS

Kabelsalat

Unik stem/styrelagerstørrelse

Litt nervøs

Test av Argon18 Krypton CS

Kanadiske Argon18 har høy status i triatlon, men har også flotte landevei- og gravelsykler. Krypton CS er en allsidig sykkel som fungerer både til ritt- og grussykling.

Argon18 Krypton CS
ANNERLEDES: Argon18 Krypton CS kan settes opp som komfortracer med høy front, eller som hissig rittracer. Her med mellomste styrelagerkappe montert.
Argon18 Krypton CS Ultegra Di2
  • Pris: 39 700 kroner

  • Vekt: 8,5 kilo uten pedaler

  • Argon18.com

  • Størrelse testet: M/56

  • Størrelse testsyklist: 184 cm

  • Setehøyde testsyklist: 77 cm

 

Mål på testsykkel med 30 mm styrelagerkappe:

  • Reach: 380 mm,

  • Stack: 60,3 mm,

  • Styrevinkel: 72 grader,

  • Seterørsvinkel: 73,7 grader,

  • Kjedestagslengde: 420 mm,

  • Akselavstand: 1013 mm,

  • Krankdrop: 78 mm

 

Utstyr: 

  • Ramme: Krypton karbon med 3D+

  • Styre/stem: FSA Energy/FSA OS160

  • Sete/setepinne: Prologo Dimension 143/TDS karbon

  • Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2 52/36-krank, 11-30 kassett/140 mm bremseskiver foran og bak

  • Hjul/dekk: DT Swiss E1800 Spline/Vittoria Zaffiro Graphene 2.0 28 mm m/slanger

skala
8.2/10

Argon18 går på en måte i Cervelos fotspor. Også Cervelo startet veien til toppen av sykkelhimmelen som et mindre triatlonmerke fra Canada. Akkurat som Cervelo har Argon18 også vært å se på høyeste nivå på landeveien. De var tidligere sykkelleverandør til Team Astana. 

Argon18 Krypton CS
SKJERMFESTER: Det er ikke ofte vi ser det på en så skarpskodd racer. Praktisk på våte langturer.

Testsykkelen, Krypton CS er testens eneste med elektronisk girsystem. Shimano Ultegra Di2 er så velprøvd og velfungerende det blir. Batteri og elektronikk er elegant integrert i rammen med ladeport og batterisjekk-knapp øverst på underrøret.

I tillegg til det eksklusive girsystemet har Argon18 utstyrt den allsidige Krypton-rammen med aluminiumshjul fra DT Swiss med middels felgprofil, karbonsetepinne og helt kurant alu-stem og styre fra FSA. 

Argon18 Krypton CS
SOLIDE DEKK: Dekkene har mønster og vil fungere bra på grus, den middels smale bredden til tross.

Argon18 Krypton CS er en sykkel som kan tilpasses mange forskjellige syklister og bruksområder. Karbonrammen har lave setestag for komfort og noe forbedret aerodynamikk. Gaffelen har en spesiell fasong med en bøy et stykke ned på beina. Den kan minne litt om tidligere tiders bøyde stålgafler. Ideen er nok økt komfort. 

Karbonrammen har spennende rørformer og fremstår både unik og stilig. Rammevekten er oppgitt til drøye 1300 gram, noe som er med på å forklare hvorfor sykkelen er den tyngste i testen. Det er likevel ikke mer enn halvkiloen som skiller denne fra testens letteste. 

Argon18 Krypton CS
ELEKTRONIKK: Krypton CS er eneste sykkel i testen med Di2-gir.

I overgangen mellom styrerør og overrør har Argon18 lagt inn en funksjon de kaller 3D+. Dette innebærer at sykkelen kan settes opp med forskjellige høyder på styrerøret avhengig av ønsket passform og sykkelstil. Kappene er ikke tomme og bare for syns skyld, de lar deg også flytte det øvre styrelageret avhengig av hvilken kappe du bruker. Kappene kommer i 0, 15 og 30 mm. Fordelen med at du flytter styrelageret oppover med kappen er at koblingen mellom ramme og gaffel blir stivere og mer presis. 

Argon18 Krypton CS
TILPASSING: Du kan bytte den såkalte 3D+ styrelagerkappen med enn på 30 mm, eller en helt flat. Her med 15 mm.

Argon18 hevder selv at løsningen er 11 prosent stivere med 30 mm høy kappe enn med tilsvarende høyde på vanlige avstandsringer. Konstruksjonen gjør det også mulig med ekstra høyt styre for dem som måtte ønske det, da stabelen av avstandsringer starter 30 mm høyere enn hvis kappen og styrelageret ikke hadde vært der. 

Testsykkelen kom satt opp med den høyeste kappen. Vi plasserte stemen så lavt som mulig på denne. Vi kunne ideelt sett ha hatt styret en del lavere. Det er fint å vite at det er mulig å tilpasse sykkelen på en elegant og robust måte. 

Vi testet også sykkelen med 15 mm kappen og med 110 stem i tillegg til 100 mm stemen som stod på originalt. Du kan også bestemme dette ved bestilling. 

Med 30 mm kappen er Argon18 Krypton CS en veldig komfortabel sykkel med en sittestilling som trygt hører hjemme i komfortracer-kategorien. Uten kappen i front vil den ligge tett opptil en fullblods racer. Da blir stack-målet 15 mm høyere enn på den mye mer spissede BMC Team Machine. De færreste sitter uansett med stemen så lavt det går. 

Når vi setter på den 15 mm høye kappen blir sykkelen kvikkere og mer villig i klatringene. Den inviterer mer til stående sykling, uten at det går særlig på bekostning av stabilitet og komfort. 

Argon18 Krypton CS
ALU-DELER: Styre og stem fra FSA er solide, men ikke spesielt lette.

Det komfortable inntrykket som den noe høyreiste sittestillingen gir forsterkes av de 28 mm store dekkene. Likevel skjuler ikke oppsettet at dette er en kvikk og kontant sykkel som både kan spurtes og klatres med. Styringen er nøytral og forutsigbar. Den verken overstyrer eller understyrer i krappe svinger og viser lite tendens til å bli mer tregstyrt etter hvert som farten går opp. 

Styrevinkelen på 72 grader er ørlite grann slakere enn de hissigste spurtsyklene og Argon18-sykkelen er ikke like lynkjapp fra side til side under stående banking som BMC og Specialized. Dette gjør også sykkelen lite nervøs i høy fart. I både stramme og krappe og lange og seige svinger ligger sykkelen trygt i den vinkelen du ønsker, uten at du må korrigere midtveis gjennom svingen. 

Argon18 Krypton CS
GOD KLARING: Argon18 oppgir at Krypton CS har plass til 32 mm dekk. Vi er trygge på at noe større dekk vil passe, men da uten bransjens rause sikkerhetsmargin med 3 mm klaring på alle sider.

Den holder linjen godt og gir stor trygghet i utforkjøringene. De gode Vittoria-dekkene bidrar også positivt her. Når vi virkelig ønsker å tvinge oss gjennom krappe svinger i høy fart kunne vi igjen ha ønsket oss noe mer tyngde over fronten og å komme litt nærmere forhjulet. Ved å ta bort kappen og senke stem og styrelager er hissigere egenskaper enkelt innen rekkevidde. 

Over dårlig asfalt føles Krypton CS bombesikker og robust. Vi hopper opp og ned fortauskanter uten å nøle og setter pris på at sykkelen føles noe avdempet i landingene. 

Girsystemet med Shimanos velprøvde og populære Di2-system er så feilfritt som girsystem blir. Girknappene er litt små å trykke på med tjukke hansker, men girer presist, hver gang. De små hendlene gir godt grep og gjør sykkelen en god del stiligere enn de større mekaniske hendlene til Shimano gjør. Di2-gruppen er også noen gram lettere enn tilsvarende mekanisk girgruppe. Elektronikken gjør deg ikke noe raskere, men det føles diggere i hvert girskift og gir en følelse av luksus i hverdagen. At Argon18 likevel klarer å holde sykkelen under 40 000 kroner er imponerende. 

Argon18 Krypton CS
SIKRINGSBOKSEN: Ledninger og bremseslanger går inn i underrøret. Her sitter også girsystemets koblingsboks og ladeport.

Argon18 oppgir at Krypton CS maks tåler 32 mm brede dekk, men vi er trygge på at noe større dekk også vil passe med litt margin. Det er rikelig med plass mellom de slanke setestagene og drøye 41 mm mellom kjedestagene rett foran 28 mm-dekket som sitter på. 

Argon18 har til og med utstyrt Krypton CS med subtile, godt gjemte skjermfester, noe som virkelig øker sykkelens allsidighet som både turrittknuser og gruscruiser. 

Argon18 Krypton CS
FLERE I EN: Argon18 CS er både rittsykkel og komfortsykkel i ett.

Argon18 Krypton CS imponerer med sin robusthet og sin allsidighet. Utstyrspakken er best i klassen og egenskapene vil kunne passe et stort utvalg syklister, enten de ønsker seg en langturmaskin eller en rittracer. Vi stller spørsmål ved den 140 mm lille bremseskiven foran, men liker at Argon18 har unnet oss fine DT-akslinger med brukervennlige skruspaker. 

At du kan tilpasse sykkelen noe ved bestilling fra Argon18 gjør at du enkelt kan få den stemlengden og styrehøyden du ønsker deg. 

Ved bestilling kan du også selv spesifisere om du ønsker sykkelen med Shimano 105, mekanisk Ultegra eller elektronisk Ultegra Di2 som her. 

Er du på utkikk etter en solid, allsidig og topputstyrt landeveissykkel som kan være med på det aller meste, trår du ikke mye feil med Argon Krypton CS. 

VURDERING
Utstyr mht pris
Klatring
Utfor
Flatbanking
Kvikkhet
Komfort
Allsidighet
Sykkelglede
Finish
Totalinntrykk
PLUSS

Allsidig geometri

Justerbar stack

Di2

Smart kjedefanger

Solide hjul

Høy komfort

Forutsigbare egenskaper

Skjermfester

MINUS

Noe tung

140 mm bremseskiver

Rimelige styrekomponenter

Test av Scott Addict RC 20

Scott Addict RC 20 har en super ramme og trådløs girgruppe. Den kommer utstyrt med et rimelig hjulsett som holder prisen nede.

Test av Scott Addict RC 20
KOMPAKT OG LEKKER: Scott Addict RC 20 har en litt særegen profil. Komforten er høy og fartsfølelsen god.
LV_best_i_test
Scott Addict RC 20
  • Pris: 56 990 Kroner

  • Vekt: 7,95 Kilo

  • scott-sports.com

  • Størrelse testet: 56

  • Stack/reach-forhold: 568,5/395=1,44

  • Ramme: Addict RC Disc HMX

  • Styre/Stem: Syncros Creston iC 2.0 Compact alu/Syncros RR iC 1 1/4"

  • Sete/Setepinne: Syncros Belcarra Regular 2.0/Syncros Duncan 1.0 Aero

  • Hjul/Dekk: Syncros RP2.0 Disc/Schwalbe ONE Race-Guard Fold 700x28C

  • Drivverk/Bremser: Sram Force Etap Axs M48/35-krank Og 10-33-kassett

skala
8.6/10

Scott har på langt nær samme premium-status på landeveien som de nyter i terrengsykkelverdenen, men det sveitsiske merket har lang erfaring med fjærlette karbonrammer. Modellen Addict kom i helt ny skivebremsversjon i fjor. Den lekre rammen har et subtilt grønnskjær i det svarte.

Rammen er av Scotts gjeveste HMX-karbon. Testsykkelen leveres med SRAM Force AXS-gruppe med trådløs giring. Du kan få samme sykkel levert med mekanisk Dura Ace til samme pris, hvis du skyr både SRAM og elektronikk. 

Scott Addict RC har tilsynelatende en integrert løsning på styre og stem, men her har de vært skikkelig lure for å lage et enkelt oppsett. Et plastlokk dekker over stemskruene for et ryddig uttrykk. Styre og stem er løse enheter. Her kan du med andre ord justere vinkel selv, og bytte styre om du vil. Vi liker denne brukervennligheten og valgfriheten skikkelig godt.

Gaffelen har en tydelig aeroprofil og flukter fint med rammen forøvrig, i det hele tatt ser hele sykkelen ut som «ett stykke sykkel», heller enn en ramme med løse deler. Syncros-hjulsettet er et enkelt alu-sett med 28 eiker foran og bak, kledd med fine 28 mm-dekk fra Schwalbe. 

Scot Addict RC 20 styre
INTEGRERT UTSEENDE: Både styre og stem er løse deler og kan byttes og justeres individuelt. Likevel ser styreoppsettet skikkelig ryddig ut.

Det er ikke det at disse hjulene ikke fungerer, men det er litt gjerrig sammenlignet med de andre modellene. Heldigvis vil du kunne unne deg et hjulsett til over 15 000 kroner og fortsatt komme godt ut av de prismessig sammenlignet med syklene fra Specialized, Eddy Merckx og Cannondale. 

Sittestillingsindeks

Forholdet mellom stack og reach: 

Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling. 

På veien våkner Scott-sykkelen til liv fra første tråkk. Den føles stram og kontant, og de ekstra store dekkene sluker unna når underlaget blir grovt. Sykkelen føles kompakt samtidig som den byr på trygg stabilitet når farten øker. I teknisk terreng med mange svinger og temposkifter er Scott-sykkelen lettsyklet og manøvrerbar. Retningsskifter føles presise og solide. Vi føler vi har full kontroll over brostein og opp fortauskanter.

Kortere gruspartier er heller ikke noe problem med de store dekkene. Det er ingenting i ramma som svikter, den styrer presist og kontant, men komforten er likevel god. En skulle nesten tro at terrengsyklistene har inspirert landeveisingeniørene, for sykkelen føles spesielt manøvrerbar i hektisk landskap.

Den føles også super når siktlinjene er lange og veiene rake. Scott-sykkelen har bredt girutvalg med SRAMs 2x12-gruppe og stor 10-33 kassett. Vi treffer med tråkkfrekvensen uansett fart. 

Seteklemme Scott Addict RC 20
ENKEL FUNKSJON: Setepinneklemma på Scott Addict RC20 er en enkel settskrue, men den holder setet oppe.

Scott Addict RC 20 var denne testens åpenbaring. Den er blant de strammeste, samtidig som den gir komfort og stabilitet. Legg til at den selv med testens kjipeste hjulsett føles som testens beste sykkel. Ta også med at brukervennligheten på styre og stem er testens beste. Helt til slutt kan du legge til at den også har den berømte x-faktoren, egenskapene som gjør at den oppleves som den beste sykkelen i denne testen. 

Sete Scott Addict RC 20
MATCHER DEKKENE: Det lysebrune setet matcher skinwall-dekkene fint.
VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Utfor
Flatbanking
Klatring
Finish
Sykkelglede
Snitt
PLUSS

God komfort

Flott stem-løsning

Stram

Kvikk

Ikke superdyr

Lekker ramme og gaffel

MINUS

Enkle og billige hjul

Litt høy total vekt

Test av Dare MR1 DB - teamsykkelen til Uno-X

Norges første profflag, Uno-X blir brukt til å lansere sykkelmerket Dare for hele Europa. Syklene lages på egen fabrikk i Asia, og MR1 DB er allroundsykkelen til Uno-X.

Dare MR1 DB
KIRSEBÆR MED DE STORE: Dare MR1 er sykkelen syklistene på Norges første profflag, Uno-X bruker i kampen mot verdens beste syklister.
LV_anbefaler
Dare MR1 DB
  • Pris: 49 499 Kroner

  • Vekt: 7,2 Kilo

  • Darebikes.com

  • Størrelse Testet: 56

  • Stack/Reach-forhold: 564/386=1,46

  • Ramme: Dare Mr1s Db Lightweight

  • Styre/Stem: Dare Ergo/Dare Pro Al 7 Stem 

  • Sete/Setepinne: Selle Italia Flite Flow Ti/Dare Ergo Karbon 

  • Hjul/Dekk: DT Swiss Prc 1400 Spline/Vittoria Corsa 700X25 mm

  • Drivverk/Bremser: Shimano Ultegra Di2 

skala
8.1/10

Dare-modellen vi har inne til test er så godt som identisk med sykkelen Uno-X-laget bruker, og spørsmålet er: Kan syklene til Uno-X være like gode som andre toppsykler i verden? 

Vår testsykkel kommer levert med 130 mm stem plassert helt på styrerøret, et omtrent like hissig oppsett som laget selv kjører på. I bestillingsløsningen til Dare kan du velge en del slike ting selv, noe som vil justere prisen.

Hva slags hjul og dekk du vil ha, hvilken utveksling du foretetrekker eller om du skal ha integrert styre eller ei er andre valg du har muligheten til å gjøre.

Nettløsningen lar deg også velge farge, mellom åtte størrelser og hvor på styret du vil ha hendlene - forbilledlig. Om du ikke har peiling på geometri: Dare-syklene er noe mindre i størrelsen enn de fleste andre merker i dette segmentet. I praksis betyr det at sykkelen er cirka en centimeter kortere.

Stem på Dare MR1
PROFFSTEM: 130 mm stem er typisk for proffer. Heldigvis kan du velge kortere i Dare sin bestillingsløsning

I tillegg til Di2-drivverk med mekanikervennlig koblingsboks under stemet, har sykkelen supre karbonhjul fra DT og Dare-komponenter på kontaktpunktene. Vekten er testens nest laveste prisen er desidert lavest.

Vi kan si det først som sist, her får du mye sykkel for pengene. Dette skyldes for ordens skyld ikke at det brukes billige deler, heller at Dare har en direktekjøpsmodell omtrent som Canyon og Fara.

Dare er også en egen fabrikk i østen som også lager sykler for andre merker, men nå også har lansert sin egen merkevare. 

Dare Mr1
UNIK: Dare-syklene produseres på en egen fabrikk i østen. De norske Dare-gutta er aktivt med i oppsettet på rammen.

Det skal ikke mange tråkk til før vi kjenner at Dare ikke bare leverer dyre deler til lav pris. Her får vi også sykkelegenskaper og -følelse i toppklasse. Rammen, med det særegne hullet i overrøret ved setepinnen, er i den skarpe enden av skalaen. Presterer ikke Uno-X er det hvert fall ikke sykkelen det er noe galt med. 

Sykkelen byr på nok komfort til at vi komfortabelt smeller over brosteinspartier og grovere asfaltpartier uten at jekslene rister. De supre Schwalbe-dekkene på testsykkelen må dele på æren for dette med hjulene og det som føles som velkonstruert ramme. 

Dare Mr1 hjul
FLOTTE HJUL: Dare MR1 kommer utstyrt med like hjul som Uno-X-laget bruker. DT-Swiss-hjulene holder høy kvalitet.

I akselerasjoner gir rammen godt fraspark uten at det subber verken i frontgir eller bremseskiver, noe som begge deler kan være tegn på manglende stivhet. Front og hekk føles godt avstemt.

Gaffelen fremstår som stiv og retningsstabil, samtidig som den gir noe vibrasjonsdemping. I klatringer setter vi pris på Dare-sykkelens lave vekt. Den lave fronten bidrar til god klatrestilling og en rask og god pendel under stående klatring. I utforkjøringer føles sykkelen stabil og forutsigbar. 

Sittestillingsindeks

Forholdet mellom stack og reach: 

Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.

Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling. 

Dare Mr1 Db er en super rittracer med lav vekt, som utmerker seg aller best i kupert terreng.  Dette er intet annet enn en seiersklar sykkel til en super pris.

Dare MR1
OGSÅ TIL MEKANIKK: Rammen er klargjort for bruk av mekaniske gir også.
VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Utfor
Flatbanking
Klatring
Finish
Sykkelglede
Snitt
PLUSS

Lav pris

Lav vekt

Supre hjul og dekk

Kvikk styring

Velg farge og noe utstyr selv

MINUS

Sykkelen oppleves litt hard

Få aero-tilpassinger

Test av Fara F1disc2 Red

Det lille, norske nettmerket Fara har gjort et kupp, og arvet formene og karbonoppskriften til superrammen Factor O2. I tillegg tilbyr det norske nettmerket topp utstyr til en super pris.

Fara F1Disc2 Red
SUPERSYKKEL: Factory laget tidligere sykler for Cervelo, Focus, Santa Cruz m.fl. Nå lager de sykler med eget merke, men da også for det lille norske merket Fara.
LV_anbefaler
Fara F1Disc2 Red
  • Pris: 57 500 Kroner

  • Vekt: 7,18 Kilo

  • Faracycling.com

  • Størrelse testet: L

  • Stack/reach-forhold: 565/392=1,44

  • Ramme: F|Disc Carbon Av Factor

  • Styre/Stem: 3t Ergonova Pro/3t Arx Ii Pro 

  • Sete/Setepinne: Prologo Scratch2 134mm Cpc Tirox/3t Zero25 Team Stealth Karbon

  • Hjul/Dekk: Token Products Ventous Pro C36d/Panaracer 25mm

  • Drivverk/Bremser: Sram Red Etap Axs M46/33-krank Og 10-33-kassett

skala
8.3/10

Salgsmodellen med direktesalg over internett gjør at de også tilbyr topp utstyr til moderate priser. I produktsortimentet tilbyr det en grussykkel, en sykkel til asfalt og grus – og altså denne, en racersykkel snappet fra tidligere proffer, klar til å prestere for de av oss som virkelig vil sykle fort på asfalt.  

Sykkelen er den eneste i testen med SRAMs toppgruppe Red. Dette gir sykkelen et lite fortrinn når det kommer til lav vekt, funksjonen er ellers lik som Force. 

SRAM Red krank på Fara F1Disc2
TOPPUTSTYR: Fara F1Disc2 kommer med SRAMs toppgruppe Red AXS, uten at den koster noe mer enn de andre syklene i testen.

Rammen er «Engineered by Factor», som det står på kjedestaget. I korte trekk skal det være en blåkopi av den forrige generasjonen Factor O2-rammer. Det skal godt gjøres å forkludre dette produktet. Factor var i mange år kun en fabrikk som leverte sykkelrammer til flere av verdens topp merkevarer. Factor lagde sykler for Cervelo, Focus m.fl før de bestemte seg for å selge sykler under egen merkevare. Deres O2-ramme fra i fjor er med andre ord et modent produkt laget med solid erfaring. 

På Faras nettsider kan du komponere sykkelen din selv, og velge styre, stem, hjul, sete og et par andre deler fra et lite utvalg. Vår testmodell har oppgraderte hjul, i form av et par lette karbonhjul fra Token. Kvalitetsprodukter fra 3T og Black Inc utgjør styreoppsettet. Factors husmerke Black Inc står også for setepinnen. Vår testsykkel kom levert med relativt ukjente Panaracer-dekk i stedet for Michelins fine Power-dekk som er oppgitt på nett, men dekkene har fungert godt i testperioden. 

Sittestillingsindeks

Forholdet mellom stack og reach: 

Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling. 

Fara F1Disc2
LAGET AV FACTOR: Rammefabrikken Factor har laget sykler for noen av verdens ledende sykkelprodusenter. Nå også for Fara.

Men hva slags sykkel er dette? Passer den best foran i feltet på jevn watt, eller er det en klatrer? Sykkelen er som nevnt testens letteste sykkel, og det gir den et trumfkort i motbakkene. Det er kanskje ikke en ren klatreracer, men det er en sykkel som virker å trives best når du ikke nødvendigvis har rompa på setet. For sykkelen virker kvikk og responsiv, det er på en måte som om den vil at vi skal opp og stå.

Fara-sykkelen er på sitt aller beste i kupert og svingete terreng, der vi møter korte kneiker og krappe kurver. Det er når sykkelen må være kjapp fra side til side, når du jager idealspor og før utgangen av svingen må tenke girskift til neste kneik at sykkelen er morsomst. 

Bakgir Fara F1Disc2
TRÅDLØST: Den trådløse toppgruppen til SRAM, Red eTap AXS holder vekten på sykkelen nede.

Tilbakemeldingene fra underlaget er klart mer markant enn på sykkelen fra eksempelvis Merckx. Dette gir en skjerpet følelse og en opplevelse av ordentlig effektivitet, selv om kanskje noen lette ryttere vil oppleve bakenden som litt hard.

Sykkelen er satt opp med 25 mm dekk, noe som er smalt selv for dagens proffer. Et par 28 mm dekk vil dempe vibrasjoner en god del. Det er god plass både i ramme og gaffel, og Fara garanterer at det er plass til 30 mm dekk. Vår test viser at du får plass til 32 mm dekk, men da er vi i grenseland for subbing mot ramma.  

Når vi skal oppsummere leverer Fara et solid stykke arbeid. Rammen leverte til proffene, og den holder mer enn mål til norske amatører. Prisen er solid i denne klassen, og det som holder den unna toppen er simpelthen at det også finnes andre merker som vet hva de gjør.  

VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Utfor
Flatbanking
Klatring
Finish
Sykkelglede
Snitt
PLUSS

Veldig lett

Komfortabel front

Stiv bakramme

Flott rammefinish

Custom-muligheter

Red til prisen av Force

Allsidig utveksling

Ingen tomme vaierhull

MINUS

Litt hard i hekken

Ukjent kvalitet på nav

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.