Den store, amerikanske produsenten, Specialized er kongene av å lage produkter for hver nyanse og hver nisje i nisjen. Merket, som i tillegg til sykler også leverer alt av tilbehør til syklisten har hjelmer og sko tilpasset de fleste spesialbehov.

UTEN BROER: Hele den øverste åpningen er fri for luftblokkerende isoporbroer.
Akkurat som de har gjort med sko-kolleksjonen sin der de både har lettvektsvariantene Exos, varmtværsvariantene S-Works Vent og de spurtspesialiserte skoene Ares, tilbyr også Specialized hjelmer for de fleste behov. Aero-hjelmen Evade er kjent både fra hjemlige klubbpuljer og spurter på World Tour-nivå. Den lette hjelmen Prevail lanserer Specialized nå i enda luftigere versjon, der hele toppen av hjelmen er et åpent, gapende hull. Det er tydelig at lufting og kjølig er det nye for hjelmprodusentene i 2021.

MED MIPS: Specialized har i samarbeid med MIPS utviklet flere egne løsninger.
Specialized hevder nye Prevail II Vent er 20 prosent luftigere enn forrige Prevail. Forskjellen ligger i at de har fjernet mange av de tverrgående isopor-broene fra både midten og sidene på hjelmen. Sett forfra er kanalen i midten over hodet helt uten tverrgående isopor.
Kanalen på hver side av midten har noen tverrgående broer, mens kanalene på utsiden av disse igjen er uten luftbremsende broer. Specialized sier at konstruksjonen øker lufthastigheten over hodet med 15 prosent og hevder videre at dette medfører vesentlig bedre kjøling av hodet.
De har erstattet de tverrgående broene med robot-spunnet aramid-tau. Altså tynne snorer av en sterk, syntetisk fiber som brukes både i romfarts- og flyindustrien. Taubitene skal sørge for å holde hjelmen sammen i et fall. Snorene utgjør mye mindre motstand på luftstrømmen over hodet og gjør også at varmluft fra hodet kan stige lettere rett opp i situasjoner der fartsvinden er lav - slik som i bratte motbakker.

MER LUFT: Færre isoporbroer skal sørge for bedre kjøling av topplokket.
I tillegg til den nye konstruksjonen med aramid-tau har Specialized tilpasset en MIPS-løsning slik at den også blokkerer minst mulig luftstrøm gjennom hjelmen. Specializeds MIPS SL-løsning gir likevel 10-15 mm flyt i hjelmen over hodet slik at den roterende farten hjernene har inni hodeskallen når vi faller i asfalten, blir bremset ned på en effektiv måte.

FLERE FARGER: Prevail II Vent kommer i fire fargevarianter samt customvarianter til profflagene Bora-Hansgrohe og Deceuninck-Quick step
Hjelmen har allerede blitt testet av de uavhengige hjelmtesterne hos Virginia Tech i USA og får 5 stjerner av 5 mulige i sikkerhetsvurderingen. Det skal sies at Virginia Tech har gitt 10 landeveisorienterte hjelmer bedre score enn Specializeds nye Prevail II Vent MIPS, som får 11,3 poeng på Virginia tech sin skala. Skalaen der lavest mulig tall er best, toppes av Lazers G1 MIPS med 9,2 poeng, når det gjelder landeveisorienterte hjelmer.
Prevail II Vent scorer bedre enn forrige generasjon Prevail II (12,7) og Giro Aether Spherical (12,5). Alle hjelmer med score lavere enn 14 poeng får fem stjerner i Virginia Tech sin testoversikt.
Specialized opplyser at nye Prevail II vent er like lett som den vanlige Prevail II - altså 270 gram for størrelse large, 230 gram for medium og 220 gram for størrelse small.
Prevail II Vent vil koste 3899 kroner.