I åpningsklassikeren Omloop Het Nieuwsblad kunne vi for første gang se Uno-X' helt nye, ulanserte aerohjelm fra Sweet Protection i aksjon. Her er det vi vet så langt.
Lørdag kunne vi se Rasmus Tiller, Alexander Kristoff og lagkameratene i det som er en helt ny aerohjelm. Hjelmen er langt fra like radikal som tempohjelmen, men det er noen tydelige endringer fra forrige utgave av den.
Alexander Kristoff syklet store deler av fjoråret, samt de første rittene i år, med Sweets gamle tempohjelm Tucker, som ble erstattet av Redeemer i fjor.
Tucker var opprinnelig designet blant annet med magnetfester for visir og ikke optimalisert for vanlige fellesstarter.
Vi har også sett at lagets danske stjerne, Magnus Cort har brukt hjelmen i blant annet Volta ao Algarve.
Etter å ha tatt den nye hjelmen i bruk var dette dommen fra Alexander Kristoff:
– Bedre lufting, føler jeg. Ellers litt bedre passform på hodet, men hjelmstroppene må vi få tilpasset litt bedre. De var litt lange, forteller han til Landevei.
Den nye hjelmen blir trolig offisielt lansert i løpet av den kommende måneden.
Thomas Larsen Røed er produktdesigner i Sweet Protection, og sier følgende om hjelmen:
– Tucker 2Vi Mips er vår mest aerodynamiske landeveishjelm til nå. Den er basert på den forrige tempohjelmen vår, men kommer nå med mer ventilasjon, bedre komfort og den samme gode passformen som Falconer 2Vi-hjelmene har.
Dette er forskjellene
Det som åpenbart er annerledes er luftinntaket midt foran på hjelmen.
– Air intake og exhaust er blitt forbedret, sier Casper von Folasch til Landevei.
Von Folsach er performance coach i Uno-X Mobility, og ansvarlig for aerodynamisk testing i det norske profflaget.
Den tidligere danske syklisten var også svært delaktig i utvikling av Redeemer-tempohjelmen.
At air intake og exhaust er forbedret, handler både om aerodynamikk og lufting for rytterens del (kjøling).
Trolig er luftinntaket designet for å oppnå venturieffekt, altså at luften akselererer gjennom luftinntaket og ut på baksiden av hjelmen, som både har en aerodynamisk og kjølende effekt.
På Redeemer er det noe lignende, bortsett fra at det går luftinntaket ut i to kanaler på hver siden av hjelmen, kalt Laminar Flow Bypass Duct, som skal være med på å redusere lufttrykket og følgelig luftmotstanden på hjelmen.
For kjølingens del er det også en åpning nede med kanten og oppe på toppen av hjelmen, slik det var på den forrige generasjonen.
Hverken Von Folsach eller Larsen Røed i Sweet Protection vil avsløre noen data for hjelmen før offisiell lansering, men Von Folsach sier følgende:
– Jeg kan si så mye som at det er et skritt i den gode retning.
På den opprinnelige Tucker var det altså magnetfester til visir. Det er nå borte.
– Geometrien er blitt forbedret for økt komfort til bruk over lang tid. Så er den også designet uten visir, og da også magneter, som også gjør at den er lettere enn den tidligere versjonen, sier Von Folsach.
I tillegg kan det se ut til at hjelmen kanskje har fått en lenger, men smalere form bak, og at den her en mer markant avrunding på bakdelen av hjelmen.
Von Folasch sier at Tucker 2Vi «ikke er en like signifikant endring som da laget tok Redeemer i bruk.»
Og ettersom Tucker 2Vi ikke har vært et like omfattende prosjekt, som startet fra bunnen, har arbeidet vært annerledes.
– Arbeidet og prosessen har helt klart vært mindre omfattende. Og vi som lag har heller ikke vært like involvert hele veien fra A til Å. Vi har kommet med ønsker og idéer, og har også vært involvert i tester og validering av hjelmen.
Vårklassikerne er høytid i Belgia. Størst av alt er å vinne rittene som strekker seg over mer enn 25 mil. Men hvordan? Her tar noen norske klassikerspesialister deg gjennom alt fra vær og vind til ernæring og utstyr.
Det samme har Poc på sin nye aerohjelm, som i tillegg til å dekke over ørene, har visir og tre store luftinntak foran.
EKSTREMT: Sean Quinn og Ben Healy med Pocs nye aerohjelm, som er mildt sagt radikal. Foto: Cor Vos
NY KASK-HJELM: Tom Pidcock i den nye aerohjelmen til Kask i lørdagens Omloop Het Nieuwsblad. Foto: Cor Vos
På spørsmål om Uno-X og Sweet har utforsket noen av de samme designene, svarer Von Folsach at han synes det er spennende tilnærminger, som kan gi inspirasjon i fremtiden.
De har imidlertid ikke sett noen fordeler med visir, samt at laget ikke ønsker å gjøre hjelmen varmere enn høyst nødvendig.
– Vi ønsker en hjelm som har veldig god aerodynamikk, men fremdeles også som tillater bruk i en stor andel av de rittene vi kjører.
– Om å dekke ørene helt eller halvt gir en fordel, tenker jeg også kommer an på hvor mye ørene dine stikker ut fra hodet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.