«MIPS» står for Multi-directional Impact Protection system, og er kort forklart et beskyttende innlegg i en sykkelhjelm. Men hva betyr det i praksis, og er dette bare noe bransjen prøver å prakke på oss?
VIDUNDERMATERIALE? Mips hevder å gjøre sykkelhjelmer sikrere. Men gjør det det, og hva er det egentlig? Foto: Mips.
Lesetid: 6 minutter
Er det slik at jeg trenger bruke flere hundre kroner mer på en mips-hjelm?
Først og fremst vil vi si at hjelmen ikke er stedet å spare penger, enten den har mips eller ei. Å bruke noen tusen kroner på å beskytte hodet er helt greit. Men nå – det er mips og andre lignende løsninger vi skal snakke om.
På 90-tallet gjorde svenske forskere flere oppdagelser om hjernerystelser og varige hodeskader, og konklusjonen var like klar som antagelsen.
Mellom kraniet og hjernen finner vi en hinne med flytende væske, som gjør at hjernen beveger seg bittebittelitt rundt inni hodet, eksempelvis når du rister på hodet, hopper, løper, turner eller i verste fall: kræsjer på sykkel.
Om det nå er slik at du velter på sykkel og hodet ditt treffer asfalten, vil hjernen din fremdeles ha energi i fartsretningen, selv om hodet bremser opp når det treffer asfalten.
Denne energien vil gjøre at hjernen din kastes rundt inni kraniet, eller vi kan beskrive det som at den vil spinne videre i fartsretningen, for rotasjonsenergien i velten blir nå overført til hjernen.
Selvsagt vil muskler, nakkehvirvler, sener og annet vev påvirkes, men det er hjernen som ofte får størst skade i sykkelvelt der vi lander på hodet.
Men hva har dette med mips å gjøre?
Et mips-innlegg, (vi kaller det bare mips foreløpig, men du kan lese mer om alternativene lengre ned) er et millimetertynt, gult skall som ligger inni hjelmen, som reduserer rotasjonsenergien mot hjernen om du slår hodet i asfalten. Mips-innlegget gjør at hjelmen vil skli relativt til hodet.
Eller sagt på en enklere måte:
Når hodet ditt treffer asfalten, vil en vanlig hjelm bli hengende igjen i underlaget, mens hjernen vil få rotasjon. På en mips-hjelm vil hjelmen fortsatt henge igjen mot underlaget, men innsiden av hjelmen, altså det gule mips-innlegget, vil skli på innsiden av hjelmen.
Dette vil redusere rotasjonskreftene i fallet vesentlig, såpass at en hjelm anses som sikrere.
Merker en noe til mips-innlegget?
Ja, med unntak av Giros nye mips-teknologi, kjenner en godt innlegget i hjelmen. Noen opplever det som litt klamt og plastikkaktig, noen må gå opp en hjelmstørrelse for å få plass til innlegget selv om det bare er 0,5 mm tynt, og vekten går litt opp.
Det som kanskje har irritert oss mest er at håret ofte setter seg fast i kriker og kroker i denne plastikken, så det lugger når vi tar av hjelmen.
Skjønt, dette er nok mest en vanesak, og hvor flinke de ulike hjelmprodusentene har vært til å tilpasse mips-skallet har mye å si. Langt på vei de fleste merker ingenting til at hjelmen har mips.
For to år siden lanserte Giro topphjelmen Aether, en patentert løsning kun de og søsterselskapet Bell har lov til å bruke. I stedet for en vanlig hjelm med et tynt mips-skall, er hjelmen laget av to mellomtykke skall.
Hovedhjelmen roterer altså ikke rundt et syltynt mips-skall, den roterer på en måte rundt seg selv. Selve løsningen har Giro utarbeidet i samarbeid med mips.
Mips startet som et hjelmmerke, men de fant fort ut at det var bedre å selge de gule innleggene til hjelmprodusenter, enn å begynne å lage alskens hjelmer selv.
Første hjelm ut var en ridehjelm i 2007, før de begynte med ishockeyhjelmer, før en så gikk videre til sykkel-og skihjelmer i 2010.
I dag brukes mips-teknologien i så godt som alt av tenkelige hjelmer til ulike idretter, i godt over 250 hjelmmerker, trolig langt flere.
Kan jeg ettermontere mips selv?
Nei. Hvert enkelt mips-skall lages av hjelmprodusenten, og de betaler så en lisens til mips for å bruke teknologien.
Dette kan ikke ettermonteres på noe vis på egenhånd.
Finnes det noen alternativer til mips?
Ja, det gjør det faktisk. En av de første hjelmprodusentene som begynte med mips var svenske POC, altså hjelmene du ser på hodene til EF Education-Nippo.
Selv om POC i sin tid var en av de første som tok i bruk mips, valgte POC senere å lage sin egen mips-løsning kalt SPIN. Dette var en teknologi med tykke og myke puter inni hjelmen, som skulle gi samme effekt som mips.
POC ble saksøkt for teknologien, selskapene inngikk forlik og POC skal igjen bruke mips i fremtiden. Hva som skjer med spin-putene er uklart, men vi ser de fortsatt.
Det finnes også mange ulike kvaliteter av mips. Mips Integra anses for å være den beste. Der er det gule plastinnlegget integrert i hjelmen.
Enkelte hjelmprodusenter har etterhvert også fått lov til å bruke mips-innlegg som matcher hjelmen, ikke alle liker det gule innlegget.
Ikke ubetinget. I følge Thomas Larsen Røed, designer og utvikler hos den norske hjelmprodusenten Sweet, er det ikke nødvendigvis slik at hjelmer med mips automatisk er bedre enn hjelmer uten.
– En hjelm uten MIPS kan være bedre enn en annen hjelmmodell med MIPS. Produktet skal redusere rotasjonsvold mot hodet, for ikke å gi hjernen ekstra rotasjon etter veltet. Det viktigste er å ha en god geometri på hjelmen, og å ha en hjelm som ikke hekter seg i underlaget, det kan volde veldig stor skade. Nå kommer de fleste testresultatene fra MIPS selv, men det er bevist at det hjelper, og vi har det som tilvalg i våre hjelmer fordi det har en effekt. En må bare ikke tenke at en hvilken som helst dritthjelm er supertrygg om den har MIPS, forklarer han.
Det finnes altså gode hjelmer uten mips og det finnes gode hjelmer med mips. Om det er slik at hjelmen rent sikkerhetsmessig er optimert på alle tenkelige områder, kan den bli enda sikrere om den i tillegg har mips.
Men sitter ikke hjelmen godt nok på, eller i verste fall henger på styret, er det liten vits med mips.
Oppsummert
Nå vet du hva mips er og hva mips gjør, og så får du selv vurdere om det er noe du tenker du trenger. I redaksjonen har vi lav terskel for å kjøpe dyre hjelmer. Vi er simpelthen for glade i sykling til å tørre å ta risikoen ved å ikke ha den sikreste hjelmen.
Selvfølgelig er det ikke nødvendigvis slik at dyrt er best, ofte betaler du litt for design eller for å ha det nyeste.
Men en lett og luftig hjelm med mips, det nøler vi ikke med å bruke penger på – hjernen vår vil vi gjerne ha noen år til.
God tur!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.