Ny ellevill tempohjelm fra Giro: Her er detaljene bak
Synes du Uno-X' tempohjelm fra Sweet Protection var ekstrem? Ikke ekstrem nok, virker Giro å ha tenkt. Samtidig er det også likheter. Vi sammenligner hjelmene.
Mandag er det 10 kilometer tempo på programmet i Tirreno-Adriatico, og Visma-Lease a Bike-rytterne ser ut til å ta det meste av oppmerksomheten med den nye, elleville tempohjelmen.
Vi regner med at i løpet av dagen vil både TikTok og Instagram være nedlesset i videoer fra tempoen, med Star Wars-musikk oppå.
RASK: Jonas Vingegaard satte en rask tid med den nye tempohjelmen. Foto: Cor Vos
Hjelmen ser ut til å følge mye av den samme oppskriften som Redeemer, men skiller seg også ganske tydelig fra den.
Den tydelige likheten er så klart de brede "skuldrene" på hjelmen, altså at den svinger utover mot skuldrene, for å skape et mer strømlinjeformet frontareal.
Giro-hjelmen til Visma-Lease a Bike har imidlertid ikke et like tydelig utsving som Sweet-hjelmen har, som har litt mer vinge-aktig utsving.
Mens Sweet-hjelmen har ganske avrundet front, er den på Giro-hjelmen mye spissere. Fra spissen og til toppen på hjelmen har den også mer vinkel og er mindre avrundet, mens den er jevnere avrundet mot halen.
Foto: Cor Vos
Lufftrykket på hjelmen er på sitt mest intense midt foran. For å redusere luftmotstanden her, har Sweet laget det de kaller for Laminar Flow Bypass Duct, to luftekanaler i front av hjelmen, som deler luftstrømmen foran og frakter den ut gjennom siden på hjelmen.
Det skaper også trolig en venturieffekt, altså at luftstrømmen samtidig akselereres gjennom hjelmen.
Giro har åpenbart ikke kunne lage en blåkopi av Sweets løsning, og har dermed kommet opp med en annerledes løsning, en spissere og smalere front.
Det kan vi si er en slags omvendt løsning i forhold til Sweet. Giro har i stedet en veldig tydelig kant rundt hele hjelmen, Den spisse/vinklede fronten, deler hjelmen horisontalt, og på den måten deler den luftstrømmen litt som Sweets Laminar Flow Bypass Duct, men sender luftstrømmen på under- og oversiden, heller enn gjennom og mot sidene.
Det har de gjort ved å forlenge fronten/tuppen på hjelmen, noe som er veldig tydelig på bildet over.
Det gjør samtidig at de har vinklet det gigantiske visiret på hjelmen, som også går langt dypere enn det på Sweet sin hjelm, og i tillegg går helt bak til skuldrene.
Gitt stadig dypere og mer kompakte sittestillinger, ser visiret i det minste ut til å ha stort utsyn, som er positivt med tanke på sikkerheten.
LANG OG SPISS: Tempohjelmen fra Giro er en solid forlengelse av hodet. Foto: Cor Vos
Den forlengede fronten og skarpe vinkelen på visiret, ser også ut til å gjøre at Visma-Lease a Bike-rytterne får dekket større deler av ansiktet sitt og at hjelmen går lavere.
For en rytter som ligger lavt, med hendlene helt opp mot ansiktet, og i tillegg har smale skuldre (slik som Jonas Vingegaard), vil det kunne skape en ekstremt jevn overgangen for luftstrømmen mot kroppen og videre bakover rygg, skuldre og mage.
Mandag starter Tirreno-Adriatico, hvor Uno-X Mobility er til start for første gang, og stiller med et slagkraftig mannskap, som møter stjernespekket motstand.
I åpningsklassikeren Omloop Het Nieuwsblad kunne vi for første gang se Uno-X' helt nye, ulanserte aerohjelm fra Sweet Protection i aksjon. Her er det vi vet så langt.
Selv om ville tempohjelmer virkelig har havnet på dagsorden igjen de siste årene, kom den "første" ekstreme varianten tilbake i OL i London i 2012.
Også da skapte POC Tempor overskrifter som «verdens styggeste hjelm» og slengbemerkninger som «romvesen».
Men rask var den tilsynelatende, for selv om den ble tatt ut av produksjon, levde videre som rådyrt bruktkjøp og dukket så opp i OL på banen.
Siden startet POC å produsere den igjen, og den ble et vanlig syn på proffenes tempoer.
ROMVESENET: Emma Johansson med den famøse POC-hjelmen.
I 2022 var det Specialized sin tur til å skape overskrifter. Til den innledende tempoen i Tour de France i København dukket de Specialized-sponsede lagene opp med en ordentlig Darth Vader-variant.
Den ble raskt kjent som «sokkehjelmen». Den har ikke like ville former som Sweet Protection eller Giro nå har på sine tempohjelmer, men var dyp og høy, og hadde samtidig altså da en slags sokk som rytterne trykker på hodet.
NY I 2022: Specialized lanserte sin TT 5 under Tour de France i 2022, og den fikk stor oppmerksomhet for sitt science fiction-aktige utseende. Her er danske Kasper Asgreen under fjorårets Volta ao Algarve. Foto: Cor Vos
Der etter kom altså Sweet Protection sin Redeemer 2Vi i fjor. Den dukket for første gang opp i Volta ao Algarve og skapte lignende reaksjoner.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.