S-Works Evade 3 er en ny utgave av den karakteristiske hjelmen fra Specialized. Den skal være ikke være raskere, men hevdes å være luftigere. Har Specialized lykkes?
S-Works Evade 3 er kjent som en av de mest aerodynamiske hjelmene, og trolig den lengstlevende modellen på markedet.
Nå har den amerikanske produsenten å ha tatt flere grep som de hevder har gjort den karakteristiske hjelmen bedre.
Dette er den tredje i rekken, siden den første kom i 2014.
Harde fakta
Evade-hjelmen er visuelt en hjelm man enten elsker eller hater. Med sine lufthull i front og det lukkede, avlange skallet, stikker den seg godt ut i feltet.
Mens både Kask med sin Protone, og Giro med sin Eclipse Spherical, har gått for flere mindre hull på sine hjelmer, har faktisk Evade kuttet ned fra den forrige generasjonen av hjelmen.
Til tross for det, er hovedsalgspunktet til Evade 3 at den er blitt luftigere.
Tidligere hadde Evade-hjelmen tre lufthull i front, to nede foran, samt to litt lenger på utsiden. Nå har man kuttet ut de to nede foran, flyttet og utvidet det store i midten foran, og i tillegg utvidet de to andre i fronten.
De to nede langs kanten, på utsiden, har man endret vinkelen på, slik at de er litt mer direkte mot vinden og tar inn mer luft. Snur man hjelmen og ser inni, finner man fem dype kanaler, som leder ut i fire luftehull bak.
Dette hevder Specialized skal gi ti prosent bedre ventilering, testet i 50 kilometer i timen med hodet kroppstemperert - en påstand vi ikke har ettergått vitenskapelig.
Også når det kommer til EPS-skummet som brukes for å lage hjelmen, har Evade blitt forandret. Den har nå hardere tetthet på skummet i front langs kantene, mens den er mykere andre steder, for å absorbere energien bedre ved en kollisjon.
Dette har blant annet gjort at den har gått fra fire til fem stjerner i sikkerhetsrangeringen til anerkjente Virgina Tech.
I tillegg kommer også hjelmen med MIPS, det roterende, beskyttende innlegget som veldig mange hjelmer i dag kommer med. Og med en ny type MIPS, Air Node, som skal være lettere og mer ventilerende.
Specialized har også droppet den magnetiske festeløsningen de hadde på forrige generasjon, og gått tilbake til vanlig i hardplast, under haka.
Hjelmen kommer i flere forskjellige farger, vår testhjelm er matt hvit, med noen sølvdetaljer her og der. Med justeringene av luftinntakene, har hjelmen fått et renere utseende.
Umiddelbart føles den veldig god på hodet. Uten å foreta noe stramming sitter den allerede ganske greit. Strammehjulet i bakhodet er lett å bruke, og har presis justering. Med en halv omdreining sitter hjelmen som et skudd.
På innsiden av hjelmen er det rikelig med svetteputer mellom luftkanalene, og i front av hjelmen er det ektra polstret, for å ta unna svetten i pannen. Putene er veldig behagelige mot hodet.
Vi gleder oss over at Specialized har byttet ut det magnetiske stroppefestet, og gått tilbake til standardløsningen, som fungerer akkurat slik den skal.
Stroppene er lette å stramme, og den ekstra flippen holdes på plass av et solid silikonbånd. Hjelmen har en såklart TriFix-stroppesamler under ørene. Den gjør at det skal bli god plass under ørene. Har du imidlertid et usedvanlig avlangt hode, kan det være denne samleren havner oppå øret ditt, og den er dessverre ikke justerbar i høyden.
Ute på veien fortsetter det gode inntrykket. I 30 til 35 kilometer i timen og oppover kjenner vi godt at luften strømmer gjennom håret inne i hjelmen, og vi sliter ikke med mye svette. Hjelmen trykket heller ikke mot hodet.
Undertegnede liker gjerne å slakke strammingen rundt litt i bakker og lavere fart, og dette gjøres enkelt og raskt med et effektiv og presist strammehjul.
Vi biter oss også merke i at hjelmen bråker veldig lite, sammenlignet både med forrige generasjon og enkelte andre hjelmer vi har testet.
Brillene kan fint settes i hullene på nede på siden. Der sitter de trygt slik vi opplever det, men du får de stikker et stykke ut. Med lue eller pannebånd på, går de enda mindre inn. Vi hadde foretrukket å fått dem helt inn mot hjelmen.
Ja - tja - nei
Vi har hovedsakelig syklet med denne på sensommeren, og ikke fått testet den på de aller varmeste dagene. De ekstremt varme dagene er det heller ikke for mange av i Norge.
Vi tenker derfor at denne er ypperlig for norske forhold. Aerohjelmene holder bedre på varmen enn "vanlige" hjelmer med mange lufthull.
På høsten og våren, gjerne med en lue eller et pannebånd under, vil den funke veldig bra også i regn, med tanke på hvor store deler av den som er lukket.
Skal du derimot til Alpene og sykle mye fjell og lavere hastigheter, bør du nok ikke velge denne. Ventileringen fungerer aller best når man har litt hastighet, og i 8 til 15 kilometer i timen, under steikende sol og med høy luftfuktighet, kan det bli hett og vått.
Alternative produkter
Kask Protone er en av våre favoritthjelmer, som har kvaliteter som ligner veldig på Evade. Vi er ganske sikre på at Evade raskere, men Protone er billigere, har bedre lufting og er lettere. Men den er også en semi-aerohjelm.
Giro Eclipse Spherical er også en aerohjelm vi trygt kan anbefale. Også den er en del billigere, men har omtrent samme vekt som Evade.
Når alt kommer til alt er ikke Evade 3 designet for å være den luftigste og best ventilerende hjelmen på markedet. Den skal først og fremst være aerodynamisk.
Men luftingen er blitt merkbart bedre, og vi må si at Specialized gjør veldig mye rett her.
I øyeblikket er dette vår favoritt aerohjelm på markedet. For norske tur- og amatørryttere er denne et strålende valg, men vi vil som nevnt ikke anbefale den for Alpene.
Nedsiden er selvsagt at du må betale en ganske heftig pris, og at den er tyngre enn billigere konkurrenter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.