INNVENDIG BESKYTTELSE: WaceCel-strukturen på Bontrager Specter er godt synlig fra utsiden. Alle foto: Knut Andreas Lone
Bontrager Specter WaveCel
Pris: 1 699,-
Vekt: 365 gram
Størrelse: Medium (54-60 cm)
Testet størrelse: Medium
Bontrager sin Specter har deres egenproduserte og sagnomsuste WaveCel-teknologi og er priset ganske lavt. 1000,- billigere enn merkets toppmodell, og ligger også cirka på samme vekt.
Ifølge Bontrager skal også hjelmen gi deg bedre luftgjennomstrømning grunnet det unike designet.
Som topphjelmen XXX WaveCel er altså innsiden av hjelmen dekket av et tredimensjonalt plastnett.
Bontrager bruker overhodet ikke MIPS, men WaveCel skal altså gjøre den samme jobben: Dempe rotasjonsenergien når hodet ditt treffer bakken i en velt.
WaveCel-nettet erstatter noe av skummet i hjelmen, men den har likevel et kraftig volum. Det er også noe som merkes på vekten. Hjelmen er cirka 130 gram tyngre enn testens dyreste, Specialized sin Prevail II Vent. Men den er også mer enn 50 prosent billigere.
Dette har blitt etterprøvd, men hjelmen er ikke like rå som Trek hevder. Dog skal det sies at den scorer veldig bra i uavhengige tester. Hos Virgina Tech får den veldig høy rating, bedre enn mange MIPS-hjelmer og Specter-hjelmen scorer bedre enn toppmodellen til Bontrager, XXX.
Hjelmen kommer i seks forskjellige farger, og også her er sikkerhet et viktig nøkkelord. I tillegg til klassiske farger som sort og hvit, får man også refleksgul og rød som gjør deg godt synlig på veien.
Trek hevder at hjelmen veier 341 gram i størrelse medium, men våre vekter viser 365 gram.
I praktisk bruk
Måler du den opp mot testens øvrige hjelmer, er den merkbart tyngre når den ligger i hånda di.
Heldigvis er passformen veldig god, og det hjelper veldig til å motvirke inntrykket av at den er tung.
På stroppene er det en mer standard løsning ved samleren under øret, en enkel mekanisme som kan åpnes enkelt og justeres opp og ned som det passer.
Ulempen med det er at du får doble stropper ned under haken, i motsetning til de øvrige hjelmene i testen, som enten ikke har justerbar samler eller to-delte, Y-formede løsninger.
Da blir det ganske mye volum på stroppene under haken, som kan være litt irriterende. Bontrager går også for en overlappende, magnetisk festeløsning, som skaper litt hodebry.
Den tar en del tid å venne seg til, den føles ikke spesielt intuitiv og vi fikler litt med den hver gang hjelmen skal av eller på.
Strammesystemet i bakhodet er fint og presist, det er gode justeringsmuligheter både vertikalt og horisontalt.
Strammehjulet er fra BOA, så det er veldig solid og enkelt. Hele strammeren er imidlertid i plastikk og gnager litt mot bakhodet.
Hjelmen ligger naturlig ganske lavt på fronten av hodet, og har ganske stor dekningsgrad på hodet.
Hjelmen har 14 luftehull, som alle er fylt av WaveCel-strukturen. Hullene i strukturen er imidlertid vinklet for optimalt inn- og utlufting, slik som Smiths Trace-hjelm.
Du får imidlertid ikke den samme luftgjennomstrømningen som på Prevail, Protone eller Ventral Air, med WaveCel-strukturen. Den holder utvilsomt igjen på en del varme, som ikke får en naturlig luftstrøm gjennom hjelmen. Du må gjerne bøye hodet ned, for å føle at det virkelig strømmer luft til.
Det vil dog ikke si at den lufter dårlig. Den oppleves ikke kjølig, og kan bli litt varm på de verste dagene, men du hverken svetter eller koker ihjel.
Du vil dog kanskje oppleve at den blir en liten badstue, dersom du har veldig mye eller veldig tett hår. Den er naturligvis veldig motstandsdyktig mot insekter, men du er sjanseløs dersom du får en intens kløe.
Svetteputene i pannen var veldig tilfredsstillende, og vi omtrent ingen problemer med svette som rant ned i fjeset.
Briller er imidlertid en stor utfordring, på flere måter. De sitter ikke spesielt godt i hjelmen, det blokkerer WaveCel for. Samtidig er den lave posisjonen og det store strammesystemet litt i veien for brillene, som gjerne blir liggende oppå strammesystemet.
Dermed sitter de ikke like godt rundt hodet, som de burde. Med mindre du løsner litt opp på strammesystemet, legger dem under og strammer opp. Det kan dog bli et lite ubehag på lengre turer.
Ja - tja - nei
Dette er et godt kjøp, med tanke på hvor mye du får for pengene. Er du en weight weenie eller kun aksepterer det beste når det kommer til luftig, er den ikke for deg.
Aksepterer du imidlertid litt ekstra vekt for en trygg hjelm med god sikkerhet, som ikke koster skjorta, er dette hjelmen for deg.
Konklusjon
En meget solid og allsidig hjelm fra Bontrager, som er veldig tilfredsstillende på de fleste områdene. Vi synes også den ser ganske kul ut, selv om den har veldig stort volum.
Grunnet sin gode passform føles den ikke så tungt ut som den faktisk er. Den har noen irriterende nedsider, men de er levelige, om du ikke vil betale mer for en lettere og luftigere hjelm.
Er du veldig opptatt av sikkerhet er nok dette den beste hjelmen testen har å tilby, og den står faktisk ikke veldig mye tilbake for Bontragers topphjelm. I hvert fall ikke med tanke på prisforskjellen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.