LUFTIG OG LETT: Specialized har laget en ny utgave av Prevail, som har enda større luftehull enn tidligere. Alle foto: Knut Andreas Lone
Specialized Prevail II Vent
Pris: 3 899 kroner
Vekt: 237 gram
Størrelse: Medium (55-59 cm)
Testet størrelse: Medium
Prevail har vært Specialized sin topphjelm i en liten evighet, og har vært alternativet til aerohjelmen deres, Evade, i toppsjiktet av hjelmer.
Den har beholdt utseendet sitt i alle år og er lett gjenkjennelig. Den har utvilsomt vært et kvalitetsprodukt og en sikker investering. Men Specialized har bestemt seg for å gjøre den enda råere.
Det er åpenbart at lufting og kjøling er viktig for hjelmprodusentene, for som med POC er det dét som er essensen ved den nye utgaven av Prevail.
Da hjelmen ble lansert i vår, ble det hevdet at den er 20 prosent luftigere enn den foregående utgaven av Prevail.
Det skal Specialized ha klart å oppnå ved å fjerne flere av de tverrgående isopor-broene på midten og sidene av hjelmen. I stedet er de erstattet med robotspunnet aramid-tau, som er tynne snorer av sterkt, syntetisk fiber.
Specialized lar det være liten tvil om at dette skal være en uovertruffen hjelm, som er spekket med det råeste. I tillegg til den påståtte, forbedrede luftingen, har man også to sikkerhetsteknologier.
Den første er selvsagt MIPS, det velkjente skallet, som skal redde hjernen din ved velt. Når hjelmen din treffer bakken og blir hengende igjen i asfalten, roterer MIPS-skallet separat fra ytterskallet på hjelmen, og skal redusere rotasjonsenergien som blir påført hjernen din.
Og dette er attpåtil en lettere utgave av teknoligen, MIPS SL.
I tillegg har den også ANGi (Angular and G-Force indicator), som skal gi deg hjelp dersom du blir utsatt for uhell. ANGI er en liten dings som henger bak på strammesystemet, som har et akselerometer og en gyro for måling av lineære og roterende krefter.
Dingsen kobler du til en app, og dersom du velter og ANGi-systemet oppfatter det, kan den sende en nødmelding til personer du velger. Tjenesten er gratis det første året, deretter tegner med årsabonnement for 250,- pr. år. Les mer om hvordan systemet fungerer her!
Prevail II Vent kommer i fire forskjellige farger, en matt hvit, en vanilje-aktig farge, svart og rødbrun, og matt sort.
Ifølge produsenten veier den 230 gram i størrelse medium. Våre vekter måler den til 237 gram.
I praktisk bruk
Hjelmen er i all hovedsak veldig lik den gamle Prevail-utgaven, og har de samme kvalitetene. Den er veldig lett og sitter godt på hodet.
Den har en veldig tydelig avlang form, og er nok litt smal, men omfavner likevel hodet godt og sitter komfortabelt på hodet.
Hjelmstroppene er forankret i selve konstruksjonen, i isoporen. Det vil si at de kommer ikke fra inni hjelmen, men ut av selve rammen på hjelmen.
Det vil si at stroppene ikke ligger inn mot huden din før under ørene. Er du veldig opptatt av stilreglene bør du passe på litt når du tar på deg brillene, for med det designet sklir brillene naturlig på innsiden av stroppene.
Som Kask sin Protone, har heller ikke Prevail II Vent justerbare stroppesamlere ved ørene. Det er dog tatt ut god sikkerhetsmargin her, og stroppesamleren ligger godt under ørene.
Hakestroppen har også rikelig med lengde, og hjelmen er godt rustet for å passe alle og enhver.
Strammesystemet er også bra, det er presist og strammehjulet er stort og tilgjengelig. Det er dog minimalt med vertikale justeringsmuligheter. Den har fem posisjoner, men selv på maks kommer det ikke langt ned i bakhodet.
Hjelmen sitter dog relativt lavt på bakhodet og har sågar god dekning, så manglende justeringsmuligheter er ikke prekært.
Ute på veien sitter hjelmen utmerket og umerkbart på hodet. Hjelmen er såpass åpen og luftig, at sykler du ritt med den bør du nesten bekymre deg for at konkurrentene kan lese tankene dine.
Som med de gamle Prevail-utgavene lufter den utrolig bra, uansett fart. 20 prosent bedre enn tidligere? Tja, det er selvsagt vanskelig for oss å være kategorisk på, men du vil neppe klage over luftingen.
I fronten på innsiden har den en solid pute som absorberer det som er av svette, og hjelmen er såpass godt ventilert at den aldri blir søkkvått og du må streve med rennende svette.
Brillene sitter også veldig fint i hjelmen.
Ja - tja - nei
Tja. Det er en utmerket hjelm, la det ikke være noen tvil om det. Og den er ment for å være en eksklusiv og råflott investering. Må du ha den, dersom du skal ha en topphjelm? Du finner billigere hjelmer, som du klarer å leve helt fint med.
Hjelmen er utvilsomt ment for å tilfredsstille et nisjemarked. Den vanlige Prevail II (som også kommer med ANGi) koster 600,- mindre og veier omtrent det samme. Du merker neppe ventilasjonsforskjellen selv.
ANGi-teknologien øker nok prisen på hjelmen noe. Synes du den er overflødig kan du forøvrig kvitte deg med noen gram. Den lille dingsen kan skrues av, og du sparer elleve gram.
Selv om det ikke er de aller råeste justeringsmulighetene er vi dog såpass sikker på at de er utformet slik at prøving ikke er prekært. Men skal du først svi av nesten 4000,- på den, er det nok lurt å prøve den uansett.
Konklusjon
Hjelmen er helt super og den ventilasjonen er fantastisk, slik Specialized lover. Den sitter kjempebra på hodet og ser bra ut.
Du finner ikke mange hjelmer som kan sende deg ut på veien med større trygghet, dersom uhellet skulle være ute, så kan du ha sikret deg bra på flere måter.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.