SEMI-AERO: Kask sin hjelm er luftig, men har likevel en aerodynamisk profil. Alle foto: Knut Andreas Lone
Kask Protone WG11
Pris: 2 999 kroner
Vekt: 228 gram
Størrelse: Medium (52-58 cm)
Testet størrelse: Medium
Kask sin Protone-hjelm dukket opp for mer enn fem år siden, og da var den utviklet i samarbeid med Team Sky, og er fremdeles hjelmen laget (som nå heter Ineos Grenadiers) bruker.
I løpet av det siste året har Kasks topphjelm også kommet i en ny utgave, som har forbedret sikkerhet.
Protone-hjelmen kommer imidlertid ikke med MIPS eller lignende, slik mange andre hjelmer nå gjør. MIPS-innleggene, eller SPIN som hos POC, er et ekstra skall eller lag i hjelmen, som skal redusere rotasjonsenergien i hjernen. Selv om Kask ikke har en slik teknologi, skal hjelmen likevel gjøre den samme nytten, ifølge Kask
Protone-hjelmen kommer nå med WG11-sertifisering, som har bakgrunn i den tekniske komiteen for hodebeskyttelse hos Den europeiske standardiseringsorganisasjonen.
Ut ifra data fra vitenskapelige publikasjoner, har Kask gjennomført kræsjtester som måler hjerneskader ved kollisjoner. Ifølge Kask scorer alle deres hjelmer langt innenfor minstekravet.
Som POC sine hjelmer, har også Kask en veldig særegen og karakteristisk stil. Den har fremdeles mange av trekkene som Vertigo-hjelmen som Team Sky syklet med for mer enn ti år siden.
Protone-hjelmen regnes som en semi-aero hjelm. I fronten har den en rekke hull og ser veldig luftig ut, mens den øvre halvdelen er helt tett. På baksiden har den også store luftehull.
Hjelmen kommer også i et solid utvalg farger. Hvit, sort, grå, lyseblå, rød og refleksgul, samt noen matte varianter av enkelte farger.
I praktisk bruk
Førsteinntrykket av hjelmen er svært bra. Den føles svært lett ut når vi løfter den ut av esken, og setter den på hodet.
Den sitter perfekt på hodet, og både føles og ser kompakt ut, og sitter fjærlett på hodet. Kask hevder den bare veier 215 gram, men vektene våre viser 228 gram. Likefullt innafor, og testens letteste.
Den er godt polstret med myke, behagelige innlegg på innsiden av hjelmen, som også kan tas ut og vaskes.
Stroppesamler ved ørene er ikke justerbar, noe enkelte ikke vil like. Har du langt og høyt hode vil du ha denne over øra, ikke under.
Hakestroppen fremstår eksklusiv og påkostet. Den er nemlig i (syntetisk) lær. Og vi elsker den også når vi er ute på veien. Den er veldig myk og behagelig, og selv under harde svette økter blir den ikke plagsom.
Ettersom den er i syntetlær er den en del tykkere enn hakestroppene på de fleste andre hjelmer. Det gjør også at den er mye vanskeligere å regulere. Læret er mye stivere, og vi fant det mer eller mindre umulig å justere den i fart.
Strammesystemet i bakhodet er, som de sier i Italia, multo bene. Du kan justere den både vertikalt og horisontalt. Den vertikale justeringen er liten motstand i og lett å justere underveis på turen.
Strammehjulet til den horisontale justeringen er stort og lett å bruke, også med hansker. Strammingen er også presis, og trykket fra strammingen er jevnt fordelt rundt hele hjelmen.
Ute på veien er den helt nydelig å bruke. Inntrykket fra tørrtestingen videreføres på veien, hvor hjelmen sitter på hodet, uten at det føles som den er der.
Utseendemessig ser det ut som hjelmen spiser luft til hvert eneste måltid, og det stemmer også godt overens med opplevelsen.
I flatt og lett terreng er det god tilstrømming av luft og svette er aldri et problem. På enkelte, svært varme dager i løpet av sommeren, kunne vi oppleve at det rant litt svette ned i pannen og øynene under bakkeintervaller, men det var sjeldent et problem.
Putene på innsiden av hjelmen er også luftige og tørker lett, så stort sett var ikke svette et problem. Dette er heller ikke den hjelmen med den aller råeste luftingen, så det blir litt som forventet. Men luftingen er fremdeles veldig god, tross det.
Så var det dette med brillene da; Sitter de i hjelmen? Ja, på sett og vis gjør de det. Men man kunne trolig enkelt gjort det bedre. Våre Oakley Sutro og Radar sitter relativt godt, om du presser dem ut godt stykke innpå, men med mye bevegelse i hodet vil de skli gradvis ut igjen.
Det kunne enkelt vært fikset med noe friksjonsmaterial i åpningen hvor man setter inn brillene.
Ja - tja - nei
Dyrt, men bra kjøp. Utrolig behagelig og hjelmen både føles og ser rask ut. Den har et fint utseende og er veldig godt gjennomført.
Den har litt smal og aggressiv utforming, så det kan være greit å teste den, også ettersom stroppesamleren ved ørene ikke er justerbar.
Er du en ekstremt varm person som svetter mye, er det muligens andre hjelmer som er bedre for deg, men vi vil fremdeles si luftingen er veldig bra.
Er den verdt prisen? Den ligger i samme prisklasse som andre topphjelmer.
Konklusjon
Kask sin Protone er veldig godt gjennomført over hele linja. Vi elsker dens raske, men likefullt stilfulle utseende.
Den er utrolig lett og selv uten strammingen føles det ut som den sitter perfekt på hodet.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.