NY TOPPHJELM: Lisa Klein (Canyon-SRAM) under forrige ukes Healthy Ageing Tour, med det som er den nye topphjelmen fra Giro. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Både sykkel- og utstyrsprodusenter liker å sette nye produkter på sine største stjerner, slik at pressen kan spekulere vilt i hva som kommer i tiden fremover.
Hjelmprodusenten Giro er godt i gang med racet, og i Healthy Ageing Tour i Nederland sist uke så vi en helt ny hjelm på rytterne i Canyon-SRAM.
Det er nå tre år siden Giro lanserte sin forrige aero-hjelm, Vanquish, og ni år siden de omtrent satte verden på hodet da de lanserte den første aerohjelmen i moderne tid – Air Attack. Sistnevnte er hjelmen Alexander Kristoff ofte hadde på snei i sine mange seire. Hjelmen ble latterliggjort da den kom, men for bransjen var det en gedigen suksess.
Plutselig kunne en selge både vanlige og ekstra aerodynamiske hjelmer.
Air Attack er historie for lengst, og trolig vil også Vanquish være historie om kort tid. Men hva vet vi om nyheten fra Giro?
DOBBELTSJEKK: Yes, det stemmer, jeg har ny hjelm. Foto: Cor Vos.
Faktisk vet vi ingenting, all den tid ingen vil si noe som helst. Det eneste vi vet er tre ting:
1: Den er garantert sinnssykt mye mer aero enn den forrige modellen. 2: Den er garantert dyr. 3: Vi er nødt til å spekulere og håpe vi skriver noe feil, slik at Giro tar kontakt og sier hva som heller er tilfelle.
Speculations – here we come!
Det er rimelig sikkert at dette blir den første aerohjelmen til Giro som bruker «Spherical-teknologi». Dette betyr kort forklart at hjelmen har knyttet seg med det innvendige MIPS-skallet, og at hjelmen er produsert i «to skall». Du kan lese mer om MIPS og Spherical i denne artikkelen.
Giro har pr. i dag to topphjelmer som bruker teknologien, men begge er vanlige landeveishjelmer. Den ene er topphjelmen Aether, den andre er den noe rimeligere Giro Helios.
Når vi titter på bildene ser vi noen gule deler inni hjelmen. Dette ser mistenkelig likt ut et vanlig MIPS-skall, men like fullt, forskjellen er der. Har du nerdet like lenge med sykkeldeler som oss kan du trolig skimte konturene av et indre skall.
Videre er det lett å se at formen på hjelmen nå er ganske annerledes enn forløperen. Vanquish var en litt firkantet, boksete hjelm med store lufteluker bakpå, og mange mente den lignet mer på et romskip fra Star Wars enn sykkelhjelm. (Vi er ikke helt uenige).
Den nye aerohjelmen er langt rundere i fasongen, i tillegg til at luftelukene i front er større. Den er for ikke-kjennere nærmest umulig å skille fra Aether.
Ettersom bransjen sliter med massive leveringsproblemer om dagen, er det enda vanskeligere enn noen gang å si når den kommer. Tour de France er kanskje en fin tid å lansere en ny hjelm på?
Fåglarna vet. Eller vent – Giro vet – bare ikke vi.
MED LUA PÅ SNEI: Alexander Kristoff med sin Air Attack på skæjva. Foto: Cor Vos.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.