TAYLOR PHINNEY iført POC Ventral under Milano-Sanremo 2018. Foto: Kristof Ramon
Lesetid: 4 minutter
POCs første landeveishjelm, Octal, og ikke minst dens nærmest pottetette aerobror Octal Aero, ga mange såre øyne, mens andre syntes at den var det kuleste designet som hadde vært lansert siden Oakley-brillene til Greg Lemond. Octal ble markedsført som en sikker hjelm, bredere enn de fleste og med større dekning ved tinninger og bakhode enn andre. POC er tross alt svensk, og denne miksen av Volvosikker og SAABkul tiltaler oss.
Og ja: Octal er en svært behagelig hjelm gitt at hodet ditt har en fasong den passer til. Octal har etterhvert også kommet med MIPS, et innerskall som kan dreie fritt noen mm i alle retninger og som POC var delaktig i utviklingen av.
POC og Slipstream Sports (Garmin-Sharp, Cannondale, nå EF-Drapac) har vært partnere siden 2014. På hodene den moderne klassikeren Poc Octal. Foto: Kristof Ramon
Ventral er POCs første landeveishjelm med SPIN. SPIN er kort fortalt puter der oversiden kan bevege seg mye slik at de også kan ta opp skjærkrefter på tilsvarende måte som MIPS-skallet. Og korrekt utført fungerer SPIN minst like godt på en landeveishjelm som MIPS.
Vi har vært på den skeptiske siden til MIPS, da vi mener at hjelmens utvendige form har større betydning for dempingen av skjærkrefter og rotasjonsenergi til hjernen enn dette innerskallet. Vi har tilsvarende skepsis til SPIN.
TESTHJELMEN. Utmerket stropperegulering og strammesystem. SPIN-putene blir vel smale på en landeveishjelm.
Aerodynamikken er spesiell. Siden POC lager brede hjelmer må luften sendes igjennom hjelmen. De innvendige kanalene, både på siden og over toppen er svært store, og bak er hullene de største vi har sett. POC har lekt med Venturi-effekter, der mindre tverrsnitt midt langs de dype kanalene øker lufthastigheten og dermed bidrar til å øke lufthastigheten over toppen og siden av hodet.
Også POC har gitt baksiden av hjelmen den for tiden populære flaet avslutningen, en variant av den såkalte Kamm-halen, som får luften til å tro at hjelmen har stjert.
ENORME huller og avkuttet hale, men hjelmen har allikevel den for POC typiske runde formen.
I praksis
SPIN-putene, hvis funksjon er utmerket demonstrert på den medfølgende 4x6 cm store puten, fungerer langt fra så godt når de blir så smale som de må være i en luftig landeveishjelm. Det blir ikke så mye bevegelse igjen, så vi kan bare håpe at det er nok til at løsningen kan forsvares. Vi har ikke krasjtestet hjelmen, heldigvis.
Ventral har en dårlig løsning på samleren til hakestroppen. Den er myk og fin, men stroppeenden er så godt som alltid flagrende og samleren oppe under øret etter turen. Dette er et tilbakeskritt fra mykplastløsningen på Octal.
Forøvrig er alle justeringer og detaljer på hjelmen førsteklasses. Vi liker spesielt godt den stabile og justerbare samleren ved ørene. Høyden på båndet i nakken har tre nivåer, og det er lett å trimme hvor stramt hjelmen sitter med hjulet i nakken, også med hansker.
LUFTGJENNOMSTRØMNING: Dype kanaler og svevende "pannebånd".
Vi får mye vind i håret. Dette er en påstått aerodynamisk hjelm som er luftig. Det høres at man har forsøkt å akselerere luften inne i hjelmen. Ventral har en lysere tone i vindstøyen enn Octal.
Våre notorisk vanskelige Assos Zegho-briller sitter godt i brillegarasjen, men POCs egne briller sitter enda bedre.
Oppsummert
Utseendet er selvfølgelig spesielt. Det kan vi like at det er. Vi er usikre på hvor mye SPIN det egentlig er i hjelmen siden putene er såpass smale, men formen på hjelmen er av det sikre slaget.
Skal du ha en landeveishjelm til "alt" er POC Ventral et godt bud om vi ser bort fra prisen, som er svært høy. Den er med sine 248 gram ikke tung, den slipper enorme mengder luft igjennom, og har også nok gjennomstrømning til varme og lave hastigheter. Denne kan vi fint bruke i Provence i august.
Vi liker vårt mattsorte testeksemplar såpass godt at den har blitt fast akkompagnement til klubbdrakta. Kjøp om du liker annerledes.
HULL IGJENNOM: POC Ventral er en luftig aerohjelm. Foto: Eivind Flensborg
Harde Fakta
POC sier: Den raskeste, mest aerodynamiske, ventilerte, lette og sikreste hjelmen vi noengang har utviklet. Og den har SPIN, ikke MIPS. Vi mener: Lett til en aerohjelm å være, definitivt, og plenty vind i håret gir den også.
Vil vi anbefale dette produktet: Vil du ha en dyr hjelm "til det hele", dra kortet.
Pluss: Kommer i 9 fargevarianter, veier 248 g i M, er luftig, og det er intet MIPS-innerskall som setter seg fast i håret vårt. Minus: 2990,- kroner er dyrt, og hakestroppsamleren fungerer ikke.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.