Bell har akkurat sluppet sin første gravelhjelm, XR Spherical, og vi har hatt den på test. Men hvor stor forskjell er det på gravelhjelmer og vanlige hjelmer, og hvor bra er i såfall akkurat denne?
SER DU HJELMEN? «Gravelhjelmen» Bell XR fås i kamoflasjedesign samt fem andre farger. Foto: Kristoffer Kippernes.
Bell XR Spherical
Veil. pris: 2 499 kroner
Vekt: 283 gram i str. M
Farger: Kamo, svart, hvit, grå, blå, grønn og rosa
Importør: Ultimate Nordic
En skulle kanskje ikke tro at landeveissyklister tar på seg en kamuflasjehjelm sånn helt uten videre, men dette er selvfølgelig ikke en landeveishjelm.
Bell XR Spherical er nemlig en gravel-hjelm. Smak litt på det, om du akkurat har brukt opp pengene på gravelutstyr og trodde du kunne puste lettet ut fordi garderoben var komplett.
Hvor mye nytt er det mulig å finne på med en hjelm, og hvor mye nytt må det være før en hjelm er laget for gravel, og ikke landevei?
La oss forklare
Visker ut skillet mellom landevei og terreng
Tradisjonelt sett har landeveishjelmer laget for å være så lette, luftige og aerodynamiske som overhode mulig. Terrenghjelmer har derimot tatt hensynet til at du kan velte inn i trær og steiner, og terrenghjelmer beskytter derfor mer av hodet. Det er særlig i nakken og over ørene, at terrenghjelmer simpelthen har mer isopor, og dermed mer beskyttelse.
Om du kikker på Bell XR Spherical har den altså noe mer gods i bakhodet. Det er den eneste praktiske forskjellen fra Bells landeveishjelmer, i tillegg til designet.
Men så er det nå en gang med sykling som det er med ski eller motorsport, de ulike disiplinene vil ha sitt eget stiluttrykk. Gravelsyklistene vil ha sin stil, og det kommer garantert til å komme flere gravelhjelmer fremover.
Fakta
Bell XR Spherical sklir rett inn blant topphjelmene til Bell. Hjelmen leveres i seks friske farger, og kamuflasjedesignet ble for ordens skyld både produsert og levert til oss lenge før krigen i Ukraina startet.
Om en ser bort fra gravel-aspektet, vil vi definere dette som en allround-hjelm. Den er mer luftig enn en aerohjelm, men noe tyngre enn de letteste hjelmene til merket. Hjelmen måler for ordens skyld 283 gram på vekta.
Bell er søstermerket til Giro, de to produsentene sitter faktisk i samme bygning like utenfor Santa Cruz og designer den neste hjelmen. Selv om de har samme eier og opererer fra samme bygg, opererer de som konkurrenter.
Men nå har omsider Bell fått lov til å bruke Giros patent på «Sperical MIPS». Dette betyr simpelthen at det gule MIPS-innlegget er fjernet, og at patenten som skal begrense hjernens skadelige rotasjon inni kraniet ved en eventuell velt, er laget på Giros helt egne måte.
Spherical MIPS betyr at hjelmen består av to skall i stedet for ett, og de to skallene sklir fritt mot hverandre.
I praksis betyr det at du ikke trenger å gå opp en hjelmstørrelse om du er i grenseland mellom to størrelser. Du sparer også noe vekt, og komforten blir definitivt bedre enn med de gule MIPS-innleggene.
Om du har rukket å bli over 40, vil du garantert finne likheter mellom denne hjelmen og Bell Image, en av de aller første sykkelhjelmene som gjorde hjelmbruk kult.
Utover det klassiske designet, legger vi også merke til et par andre detaljer på utsiden. Bell har festet et par gummibåter over broene mellom luftehullene i front. Dette er for at du enkelt skal kunne feste briller i hjelmen, og at de skal sitte bedre. Et lite triks vi vet å sette pris på.
Legg også merke til at i stedet for en tradisjonell klips på hakestroppen, har Bell benyttet en magnetløsning fra Fidlock.
Bell har også fått på plass en liten «sweat tab» foran i pannebrasken. Nok en smart liten detalj. Om du er inne i en lang klatring og svetten renner, får du den ofte i pannen. På flere av både Bell og Giro sine hjelmer samler svetten seg heller i den lille flappen som er festet foran og på undersiden av hjelmen. Det hjelper faktisk veldig for å holde svetten unna ansiktet.
Strammeløsningen som er brukt kalles «Float fit race». Strammebåndet gjør at hjelmen i liten grad er i direkte kontakt med hodet. Dette gjør det langt mer behagelig å ha på hjelmen, enn de enkleste hjelmene der hard isopor fort klemmer mot enkelte deler av hodet.
I bruk
Ahh, hvilken fryd det er å sykle med topphjelmer - til tross for faktumet at 2499 kroner en gang er ganske mye for en hjelm.
Eller?
2499 kroner for å beskyttet kroppens computer mot varig skade i en velt er nå en gang utrolig billig, men mye når vi vet at du får hjelmer som beskytter akkurat like mye til 599 kroner.
Men hva er det som er så bra med akkurat denne?
Vel, allroundhjelmer har den egenskapen at de er både lette og luftige, og under normale omstendigheter er det den hjelmen som en i minst grad opplever at en har på.
Bell XR Sphericals strammesystem gjør at vi fullstendig unngår at den klemmer mot noen punkter i hodet. Det er så enkelt som å se inni. Putene er mindre, færre og fastere, og strammesystemet gjør at hjelmen passer bedre til flere hoder. Bare der er vi i gang. Store innvendige luftekanaler gjør at hjelmen føles lett og luftig. Det er lett å sette brillene fra seg i luftelukene, da vet vi hvertfall hvor vi skal gjøre av dem.
Det er business as usual - ut å sykle, på med hjelm, av og på med briller underveis, komme hjem og få spørsmål - skal du ikke ta av hjelmen?
Stemmer det, vi har en hjelm på hodet, det glemte vi nesten.
Så da synes vi vel Bell XR Spherical er den perfekte hjelmen, og en soleklar testvinner?
Hm. Nesten.
Hjelmen har en fordyrende detalj vi ikke er enige med Bell i at er en oppgradering. I stedet for en vanlig klips for å feste hakestroppen, har Bell valgt en magnetløsning fra Fidlock. Den gjør akkurat samme jobb som en klips, men den er både stor i volum og noe tyngre.
I tillegg satt skjegget fast i magnetløsningen gang på gang, hva har egentlig Bell i mot hipstere?
Hodefasongen vil avgjøre hvor festeløsningen blir hengende, men for noen ble den hengende og slenge under haken. Den veier ikke mange gradene, men nok til å bli litt irriterende for oss, og vi har bemerket dette også på andre hjelmer med samme løsning.
Buy - Try - Why
Lakmustesten over alle lakmustester: Ville vi kjøpt denne hjelmen selv, og hva ville vi sagt om våre nærmeste lurte på å kjøpe akkurat denne hjelmen?
Vi kan trygt anbefale deg å kjøpe Bell XR Spherical, men får du fnatt av litt rare detaljer anbefaler vi deg å prøve den i butikken først. Tross at Fidlock ikke er vår foretrukne festeløsning, er hjelmen stadig i bruk.
Alternative produkter
Det er ikke mange gravel-hjelmer på markedet per i dag, så vi må heller sammenligne med andre landeveishjelmer. Sjekk gjerne ut Giro Helios Spherical MIPS, den er en hundrelapp rimeligere.
POC Ventral Mips er en testvinner fra POC, samme hjelm som EF Education bruker. Den ligger på samme pris.
Om du heller vil støtte hjemlig industri, bør du ta en titt på Sweet Falconer MIPS. Også det er en tidligere testvinner i Landevei.
Oppsummert
Bell XR Spherical er en allroundhjelm i øvre prisklasse, med flere interessante nyheter. Bell er søsterselskap til Giro, og har nå fått lov til å bruke teknologien kalt «spherical MIPS». Dette er den beste teknologien på markedet for å begrense rotasjonsskader mot hjernen ved velt.
Hjelmen er noe større i bakhodet, og beskytter mer enn en tradisjonell landeveishjelm. Bell sikter seg med dette inn på gravel-markedet.
Hjelmen får tett opp mot toppscore på alle punkter, unntatt hakestroppen. Her har vanlige klips vist seg mer enn gode nok i over 30 år, og en tung magnet gjør ikke hjelmen bedre.
Like fullt, et solid stykke arbeid fra Bell, som også tør å prøve seg med friskt design og friske farger.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.