Mange stilte spørsmål da Giro lanserte markedets første aerohjelm for ti år siden. Vi har testet Giro Eclipse Spherical MIPS, deres tredje aerohjelm i rekken.
ALLE GODE TING ER TRE: Giro Eclipse Spherical MIPS er deres tredje aerohjelm i rekken. Den siste utgaven er skikkelig god. Foto: Henrik Alpers.
Giro Eclipse Spherical MIPS
Veil pris: 2 799 kroner
Vekt: 270 gram i str. M
Farger: Kamo, svart, hvit, grå, blå, grønn og rosa
Importør: Ultimate Nordic
Det er ti år siden Giro ut av det blå lanserte aerohjelmen Air Attack. Nå kunne du spare sekunder på mila bare ved å kjøpe ny hjelm, og syklistene var solgt.
Men like mye som det var sekunder å spare, var aerohjelmene identitetsforsterkende. Var du glad i klatringer fikk du nå ha de superlette hjelmene for deg selv, mens bruddsyklister og flatebankere gikk for aerohjelmer.
Air Attack ble etterfulgt av Giro Vanquish, en hjelm med integrerte linser. Og nå kommer altså Giros nyeste aerohjelm, den tredje i rekken, for lengst tatt i bruk av proffene for å pirre vår nysgjerrighet: Giro Eclipse Spherical.
Giro pumper ut tung skyts i konkurranse med de andre merkene, så godt som alle deres mest tekniske innovasjoner finner du på denne hjelmen.
Vi bare nevner kort utseendet først, for det er ikke sikkert du ser det på bilder. Men aerohjelmenes lille ulempe er at de ofte er voluminøse, og at de kan se litt noldus ut. Eclipse er mye nettere i fasongen enn forløperen, og forfra ser den ut som flere av de netteste allroundhjelmene på markedet. Hovedforskjellen finner vi også i lengden, her er den kuttet både foran og bak. Den er omtrent like nett som de vanlige hjelmene Giro leverte for et tiår siden.
Den mest åpenbare nyheten på Eclipse, er MIPS-teknologien Giro lanserer på stadig flere hjelmer, «Spherical MIPS».
Det tynne, gule MIPS-innlegget ble ofret av Giro for mange år siden, til fordel for en egen «Giro-MIPS». I fjor dro de det enda lengre, da de lanserte Spherical MIPS.
Spherical MIPS betyr at hjelmen består av to skall i stedet for ett, og de to skallene sklir fritt mot hverandre. Dette reduserer hjernens rotasjon inni kraniet ved en velt - noe som ofte kan føre til mer omfattende hjerneskader.
I praksis betyr det at du ikke trenger å gå opp en hjelmstørrelse om du er i grenseland mellom to størrelser. Du sparer også noe vekt, og komforten blir definitivt bedre enn med de gule MIPS-innleggene.
Giro har også lagt til en sweat tab, først sett på den rimeligere Giro Helios. Skumgummi-innlegget som er foran ved pannen har fått en liten flapp på undersiden av fronten, som leder svetten vekk fra ansiktet. Det betyr at svetten renner ned foran brillene, og ikke inn i øynene.
Festemekanismen er Roc Loc 5. Strammemekanismen gjør at hjelmen har færre kontaktpunkter med hodebunnen, slik at den blir mer behagelig å ha på.
Når vi titter inni hjelmen finner vi også syv langsgående luftekanaler. Disse skal holde hodet ditt kaldt, selv om solen steker.
Påstander vi ikke kan etterprøve
Hjelmen har ulik tetthet på det indre og ytre skallet. I følge Giro skal dette gjøre at hjelmen beskytter godt mot ulykker, enten du velter i høy eller lav fart.
Giro hevder dette er deres mest aerodynamiske hjelm til nå. I følge Giro skal du kunne spare ett sekund per kilometer, gitt at du sykler i 40 kilometer i timen.
Aerohjelmer er erfaringsmessig noe tettere enn tradisjonelle hjelmer, med mindre lufting som resultat.
Giro hevder Eclipse er den hjelmen som påvirker temperaturen på rytteren nest minst, de mener den er mer luftig enn Aether MIPS. Det er verdt å merke seg at disse målingene er basert på luftgjennomstrømninger i 40 km/t.
Farger og størrelser
Giro Eclipse Spherical kommer i tre størrelser, S, M og L. Den leveres i kongeblå, svart, svart/rød, grå og hvit/grå.
Du må dessverre se langt etter hjelmen i designet til FDJ eller Canyon-SRAM.
I bruk
Ahh, hvilken glede det er å teste også denne topphjelmen fra Giro, de har virkelig løst alle oppgavene i en hjelm på enklest mulig måte. Spherical MIPS er den eneste MIPS-løsningen på markedet der du ikke merker noe til MIPS, bare der har Giro en stor fordel som patentholder.
Videre er det også de øvrige detaljene som gjør at Giro har et solid grep om markedet.
Du vil merke minst mulig til en hjelm, samtidig som du helst vil ha følelsen av at den sitter trygt og godt på.
Strammeløsningen er så enkel som du får den, men en ser den er forseggjort. Y-spennene under ørene er enkel å justere, og den sklir heller ikke i bruk.
Strammesystemet Roc Loc 5 er lett å justere i fart, det gummierte strammehjulet er i tillegg nesten trinnløst. Strammesystemet gir også tett og fin passform, det er kort forklart et mykt bånd som går rundt hele hodet, og det eneste stedet hodet er i kontakt med selve hjelmen er altså på toppen av hodet.
Den lille svetteflappen i panna har også vist seg å fungere godt - svetten renner vekk fra ansiktet, i stedet for ned i øynene.
Hjelmen er lett, den sitter tett og godt uten å være plagsom, i tillegg er den nett. Det er en stor oppgradering fra den litt voldsomme forgjengeren.
Har vi noe å utsette på denne hjelmen? Vel, det er ikke så mye å utsette på hjelmen som en aerohjelm i seg selv. Men aerohjelmer er simpelthen tettere enn andre hjelmer, det gjelder hvertfall de hjelmprodusenten vi har hatt befatning med.
Giros påstand om at den er nesten like luftig som Aether, gitt at du sykler i 40 km/t, er klin umulig å etterprøve. Ei heller sykler vi ikke i 40 særlig ofte heller, med mindre vi sykler ritt.
Du kan si hva du vil, men Eclipse er tettere og klammere når det går saktere, særlig i lange bakker. Hvor mye klammere? Tja, det er ikke lett å måle det heller, men forskjellen merker du lett når du bytter mellom to hjelmer. Skal vi på en ukestur i Alpene, eller på påsketur til Mallorca, ville vi kanskje vurdert en annen hjelm. Skulle vi derimot sykle Trondheim-Oslo, ville vi vurdert denne på topp.
I tillegg synes vi også det er noe herk at det ikke er mulig å feste brillene i denne hjelmen. Giro har egen vindtunnel, og vi er helt sikre på at de hadde fått til å flytte ventilasjonshullene slik at vi kunne hatt briller i hjelmen, uten at en hadde tapt noe tid på det.
Trolig trenger de en grunn til å selge nok en aerohjelm når neste versjon en gang i fremtiden.
Men når vi skyver all dårlig humor til side, dette er og blir en god hjelm. Dette er en sånn hjelm du tar av deg når det er kaffepause, og tenker «stemmer det, jeg har en hjelm på hodet». Dette er et lyte-fritt produkt vi lett glemmer at er i bruk. Det er en god ting.
Alternative produkter
En annen populær aerohjelm på markedet er Specialized Evade. Årets modell er rådyr, og koster hele 3 799 kroner.
Sweet Falconer MIPS er en annen populær aerohjelm, samme som Uno-X bruker. Den har eksempelvis avtagbare aeroskall. Vi er også svake for Kask Protone, den sitter tett og fint på hodene våre takket være gode puter.
Ja - tja - nei
Giro Eclipse Spherical er en topphjelm vi trygt kan anbefale. Som alltid er du avhengig av at den passer hodet ditt, så ta gjerne en sjekk i butikken først.
Konklusjon
Giro Eclipse Spherical MIPS er den tredje aerohjelmen i rekken fra Giro, den overlegent beste til nå i rekken. Hjelmen er nettere enn aerohjelmer tradisjonelt sett har vært, og oppleves også å være mer luftig. Giro har også laget hjelmen med alle tenkelige detaljer og funksjoner de har utviklet opp gjennom årene.
Spherical MIPS-teknologien som Giro har utviklet er markedets klart beste teknologi for å begrense rotasjonsskader mot hjernen om en skulle velte.
Du må selvsagt selv velge om 2 799 kroner er for mye, og om det er aerohjelm eller en vanlig hjelm du vil ha. Men sikkerhetsutstyr er i våre øyne ikke noe en trenger å skamme seg for å bruke penger på.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.