Sykkelbukser vinter - Best i test

De beste vintersykkelbuksene

Du trenger gode klær for å nyte vintersykling. En lang vinterbukse er et av de viktigste plaggene for å holde varmen på sykkelen. Vi har testet varme langbukser fra Assos, Isadore, Nalini, Santini, Velocio, Gore, Pearl Izumi og Trimtex

LANGE BEN: Vinterbukser er faktisk forbudt i proffritt (helt sant!) men heldigvis lovlig til norske vinterturer. Foto: Paul Errington.
LANGE BEN: Vinterbukser er faktisk forbudt i proffritt (helt sant!) men heldigvis lovlig til norske vinterturer. Foto: Paul Errington.

En god vintersykkelbukse må holde deg varm. Den må likevel ikke være for tjukk og stiv slik at den hemmer bevegeligheten i knær og hofter.

Vindtette og vannavstøtende materialer kan være nyttig hvis du sykler mye i sørpe og sludd, mens ren isolasjonsevne er viktigere når det er skikkelig kaldt. 

Noen av buksene har egen polstring i rumpa. 

Assos Mille GTO Winter tights
SUPERBUKSE: Assos Mille GTO Winter Tights er varm, komfortabel og har ekstra hoftebeskyttelse. Alle foto: Øyvind Aas

Assos Mille GTO er den dyreste og tjukkeste vinterbuksa vi har testet med integrert pute. Den sitter veldig godt på og beskytter godt mot både kulde og fuktig føre. I tillegg har den egne hoftebeskyttere for de øyeblikkene der du blir overrasket av en issvull i en sving.

Andre bukser kommer uten pute i rumpa. Disse både må og kan du bruke en kort sykkelbukse under. Da gjerne en av de forede vintershortsene som vi har testet tidligere.

Isadore sin Thermoroubaix Tights uten pute er en god og varm bukse med suveren passform. Den varmer godt også oppover ryggen.

Specialized sin SL Expert Soft Shell Bib Tight varmer godt og har en fin pris, men mangler enkelte egenskaper og detaljer konkurrentene i det samme prissjiktet har.

Isadore Thermoroubaix tights
FLATTERENDE: De forskjellige panelene på Isadore-buksen strammer på de riktige stedene. Foto: Henrik Alpers

Skal du bare ha en vinterbukse bør denne være uten pute.

Fordeler med pute integrert i langbuksen:

  • Buksen kan sitte noe strammere rundt rumpe og lår. 

  • Hemmer hoftebevegelsen noe mindre

  • Du slipper dobbelt sett med seler over skuldrene

  • Du slipper dobbelt lag rundt lår og rumpe

  • Det er lettere å unngå krøller i stoffet i skrittet 

Ulemper med langbukse med pute: 

  • Du bør vaske buksen etter hver tur - polstringen i sykkelbukser brukes rett mot huden i rumpa og kan lett bli hjem for en del bakterier. 

  • Ønsker du å bruke buksen i ekstra kaldt vær må du ha noe utenpå langbuksen

  • Du er avhengig av at buksens polstring passer rumpa di 

  • Det kan oppstå gnissing i skrittet hvis buksen ikke sitter tett nok i rumpe og skritt

  • Bukser med integrert pute er gjerne dyrere enn bukser uten

Fordeler med langbukse uten pute:

  • Du kan bruke buksen flere dager på rad uten å vaske den etter hver tur

  • Du kan fylle opp med klær under buksa og velge mellom tjukk eller tynn sykkelshorts innerst

  • Du kan bruke din beste sykkelshorts som du vet passer din stuss best

  • Du kan bruke buksen til andre aktiviteter som løping og langrenn

  • Bukser uten puter er generelt litt rimeligere

Ulemper med langbukse uten pute. 

  • Det blir doble lag rundt rumpe, lår og i skrittet - dette kan hindre noe mobilitet

  • Dobbelt sett med seler kan gnage noe over skuldrene

Vi vil generelt anbefale bukse uten pute, da dette er mer anvendelig og kan tilpasses flere fører og temperaturer. Skal du bare ha én vinterbukse bør denne være uten pute. Unner du deg både to og tre langbukser til sykling i kaldt vær, kan du gjerne ha en ekstra ettersittende bukse med integrert pute. 

Vi har testet disse buksene i temperaturer fra 4-5 plussgrader til om lag 10 minusgrader. Buksene har blitt brukt på både landeveisturer og turer på grus, snø og is. Under langbuksene uten pute har vi brukt forskjellige korte bukser, både varmere vintershortser og vanlige sommershortser har blitt brukt. På de kaldeste turene har vi også syklet med ekstra knevarmere under langbuksene. 

Test av Assos Mille GTO vintersykkelbukse

Assos' varmeste vinterbukse har tjukk pute i rumpa og avanserte beskyttere på hoftene. Selene går ekstra langt ned på rumpa. Prisen kan gi deg tårer i øynene.

Assos Mille GTO Winter tights
SUPERBUKSE: Assos Mille GTO Winter Tights er varm, komfortabel og har ekstra hoftebeskyttelse. Alle foto: Øyvind Aas
LV_anbefaler
Assos Mille GTO Winter Tights
  • Vekt: 489 gram m/hoftebeskyttere - 345 gram uten

  • Pris: 5219 kroner

  • Brukstemperatur: - 5 til +5 grader

  • Størrelse testet: M

  • Størrelse tester: 184 cm/73 kg

  • Nett: Assos.com

skala
9/10

Sykkelbukse-ekspertene fra Sveits er opptatt av at de lager funksjonelle sykkelplagg, ikke moteklær. Dette skriver de på hang-tagen som følger med denne buksa. Det er vanskelig å ikke se på dette som et stikk til trendsettende merker som Rapha og Pas Normal. 

Assos sin aller dyreste vintersykkelbukse har alt av Assos' unike funksjoner. Som alle andre plagg fra Assos er Mille GTO-buksa utviklet over lang tid i samarbeid med deres lokale testsyklister.

Assos Mille GTO Winter tights
TIL RUMPA: Selene på Mille GTO-buksa trekker buksa godt opp i skrittet. Dette begrenser muligheten for gnaging og gnissing.

Disse, som inkluderer Alexander Kristoffs tidligere super-opptrekker, Luca Paolini. Paolini fikk et trist sorti fra proffsirkuset da han ble tatt med kokain i blodet, men sykler fortsatt tusenvis av kilometer hvert år i området rundt Lugano- og Como-sjøen, på grensen mellom Italia og Sveits. Selv om lavlandet i området ikke opplever realt kalde vintere har både Paolini og resten av Assos-laget også erfaring med den frosne vann-typen vi kjenner som snø her i Norge. 

Vi har tidligere testet flere andre vinterbukser, inkludert Assos tynnere variant Mille GT.

Mille GTO-buksa er laget av et tjukt og stretchy stoff som Assos kaller Osmos Heavy. Det er flosset på innsiden samtidig som det er vann- og vindavisende på utsiden. Det byr også på noe kraftigere kompresjon enn mange andre vinterbukser vi har prøvd. Denne buksa sitter stramt på. Samtidig sitter den ikke for stramt over magen. Som på deres nye Mille-shortser har denne vinterbuksa også såkalt ZeroWaist. Magestykket foran magen har ingen stram kant eller bort og lar deg puste fritt med magen, også i streng kulde. 

Assos Mille GTO Winter tights
NULL PRESS: Assos-buksa klemmer ikke over magen. Leggstoffet er vannavisende og reflekterende.

Bukseselene er forlenget nedover rumpa slik som vi er vant med på Assos’ nye shortser. Dette gjør at buksas rumpeparti og tilhørende skrittpute blir holdt godt på plass, uten at selene strammer ubehagelig over skuldrene. 

Rundt knærne er buksa formsydd med flere sømmer laget for å bøye buksa etter knærne. Dette funker også i praksis. Buksa sitter trangt både rundt lår, knær og legger, uten at den hindrer kneets bevegelse i det hele tatt. Et stoffpanel i knehasen sikrer at buksa ikke krøller seg eller gnager her.

Nederst på leggene har buksa et stoff som Assos kaller GeoPrene. Dette neopren-lignende materialet isolerer og beskytter mot vann og sørpe. Det sørger også for at buksa holder seg godt på plass rundt legger og ankler uten at du trenger stigbøyler under føttene.
Da kan du selv velge om du vil trekke buksa uten på skotrekkene, eller om du vil ha skotrekkene ytterst. 

Assos Mille GTO Winter tights hip padding
HOFTEBESKYTTER: Det er lett å havne på hofta på glatt vinterføre. Assos' superbukse har egne beskyttere her.

Det mest unike med Mille GTO Winter Tight er likevel de beskyttende putene du kan plassere i egne lommer på hoftene. Disse putene er laget av et TPU-materiale som hardner til ved slag. De er tett perforert for god gjennomlufting og bøyer seg etter fasongen på hofta di.

Du kan velge å ta dem ut, enten for vask, eller på turer der du ikke ønsker den ekstra vekten. Alle som har syklet gjennom vinteren vet likevel at polstring på hofta kanskje er noe de kan få bruk for. Ispartiene kommer brått og plutselig. Vi er imponert over at Assos har tatt hensyn til dette og at beskytterne ikke merkes under sykling. 

Assos Mille GTO Winter tights hip padding
BESKYTTER: Denne puta kan du plassere i egen lomme på innsiden av buksa. Den beskytter hofta mot slag

Vi har syklet turer på 10 mil og 4 timer i 0 grader med denne buksa. Den føles ørlite grann kald i starten, men er varm nok til tilsvarende tur i minus fem grader også. Buksa føles ikke tett, men du føler heller ikke at det blåser iskald vind rett gjennom den. Passformen er veldig god for en slank syklist.

Rumpeputa i Mille GTO-buksa er av Assos mest avanserte C2-type. Den har alle funksjonene som Assos har gitt rare og morsomme navn:

  • Sundeck superlight: Tynt stoff foran skrittet med mykt fór og formsydd fasong for ekstra plass til penis. 

  • WhirlKrater: Luftehull i puta mitt under skrittet for å begrense klamhet og svette her. 

  • Goldengate: Puta er ikke sydd fast i buksa hele veien rundt, men har åpne hull i siden som både begrenser krølling og gir bedre gjennomlufting mellom buksebak og pute.

C2-puta har også Assos’ velkjente vaffel-mønster på ytterstoffet og i første skumlag, samt såkalt Filterfoam-skum og Microshock-polstring i bunn.

Summen av alle disse gimmickene er en tjukk pute som følger kroppens bevegelser og som ikke gnager noe sted. Akkurat dette er ganske unikt for en rumpepute i en langbukse. 

Puta i Mille GTO-buksa er så tjukk at vi på hver tur følte at vi satt akkurat litt for høyt med setet de første 20 minuttene. Etter den første mila har puta formet seg etter kroppen. Resten av turen føles den bare god og polstrende, samtidig som den aldri blir klam eller svett. 

Assos Mille GTO Winter tights
STRAM OG VARM: Assos Mille GTO Winter tights fungerer ned til 5 minusgrader uten problemer.

Konklusjon

Assos Mille GTO Winter Tight er virkelig en luksuriøs sykkelbukse for de spesielt interesserte. Den er svinedyr. Samtidig så forsvarer den prisen med skyhøy kvalitet og flere unike funksjoner vi helårssyklister vet å sette pris på.

Hoftebeskytterne vil kanskje aldri komme til nytte, men de er heller ikke i veien. Stoffet puster og isolerer godt uten å bli tett og klamt. Det beskytter også godt mot lett nedbør, enten den kommer som yr eller sludd.  

Vårt eneste ankepunkt med denne buksa, bortsett fra prisen, er det at den leveres med pute i rumpa. Puta er super. Best i bransjen. Men den gjør det vanskelig å tilpasse buksa enda lavere temperaturer. Det gjør også at buksa må vaskes mye oftere enn en bukse som ikke har integrert rumpepute. Buksa vil unektelig bli litt slitt hver gang den vaskes og en så dyr bukse ønsker vi å ta vare på så lenge som mulig. 

Synes du det er topp med integrert rumpepute i lange vinterbukser, får du ikke noe bedre vinterbukse enn Assos Mille GTO. Om den er verdt prisen til to andre gode bukser kan du kun avgjøre selv. 

VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

God og varm

Sitter veldig godt på

Uttagbare hoftebeskyttere er smart

Tjukk og god rumpepute

Vannavstøtende refleksfelter nederst på leggen

Reflekser på rumpa

MINUS

Ekstremt dyr

Langbukse med rumpepute er lite allsidig

Refleksene kan dekkes av skotrekk/jakke

Test av Specialized SL Expert Soft Shell Bib Tight

Specialized SL Expert Soft shell tights er en varm langbukse med integrert rumpepute. Vi har testet den ned til minus 12 grader og i temperaturer rundt null.

Varm sykkelbukse til vintersykling fra Specialized
KALDVÆRSBUKSE: Specialized SL Expert Soft Shell Bib Tight er en god og varm sykkelbukse
Specialized SL Expert Soft Shell Bib Tight
  • Pris: 2100 kroner

  • Vekt: 367 gram

  • Størrelse testet: M

  • Størrelse tester: 184 cm/74 kg

  • Brukstemperattur: -10 til +5 grader

  • Specialized.com

skala
7/10

Vintersykkelbuksa til Specialized har glidelås foran magen for å lette toalettstopp, samtidig som det gir ekstra varme foran her, da buksa kan gå godt over magen. 

Sykkelbuksa består forøvrig av mange paneler i forskjellige materialer avhengig av hvor de er plassert på buksa. Panelene i front er vindtette. De på baksiden av legger og lår er luftigere. Hele buksa er foret med såkalt roubaix-fleece. Stoffbitene er sydd sammen med utenpåliggende flatsøm. Dette gir god komfort mot huden. Da buksa har integrert rumpepute anbefales det å ikke ha noe under.

Selene på buksa er ganske brede og ligger komfortabelt over skuldrene. Buksa går langt opp på ryggen og varmer godt også her. 

Specialized Winter Soft Shell, vintersykkelbukse
GYLF: Det er praktisk med en glidelås i front. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Specialized-buksa føles ikke supertrang på. Dette gjør at den føles mindre rask enn de strammere buksene fra Assos, Isadore og Velocio. Er du ikke helt racing-fit kan dette være en fordel. 

Vinterbukse utenpå vintersykkelsko
IKKE VANNAVSTØTENDE: Specialized-buksa har ikke et ekstra vannavstøtende materiale nederst. Trekk den likevel utenpå skoene i vått føre.

Selv om Specialized-buksa er litt stiv i stoffet hindrer den ikke bevegelsen i kne- eller hofteleddet nevneverdig. Buksa har ikke strikker under føttene, men kan lett strekkes utenpå vintersko eller skotrekk. Beinlengden er ok. Vi opplevde at buksa sægger noer under gange, men den holder seg på plass under sykling. Bevegeligheten rundt knærne er god, selv om buksa dras litt ned hvis du har kraftige lår eller legger. 

Refleks på vinterbukse
LITE REFLEKS: To S-logoer er all refleksen du får på Specialized-buksa. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Puta i rumpa er tjukk og gir god demping. Specialized kaller denne Body Geometry 3D chamois. Den gir god polstring mellom sete og rumpe. Vi opplever heller ikke at noen av sømmene her gnager, selv om puta føles noe stiv. Den har også en tydelig gummifølelse. Dette gjør at den raskt føles ganske klam mot huden. Buksa lager også høylytte gnikkelyder når vi vrir oss litt på setet. 

Specialized Winter Soft Shell, vintersykkelbukse
STOR PUTE: Specializeds rumpepute er myk og har fin fasong. Den har litt klam overflate. Foto: Øyvind Aas

Vi har syklet flere to-tre-timers turer i mellom fem og 12 minusgrader med denne buksa. Den holder godt på varmen. Knær, lår og hofteregionen holdes varme av buksa, uten at den strammer ubehagelig mye noe sted. 

Vintersykling i Oslo
GODE FORHOLD: Oslo-marka byr på perfekte testforhold for vinterbekledning. Her fra Ring 4 i Nordmarka. Foto: Kristoffer H. Kippernes

Vindtettheten er god, samtidig så puster buksa noe dårligere enn f.eks superbuksa, Mille GTO til Assos og Velocios Winter Tight. Specialized-buksa er en del billigere enn dem begge.

At en bukse med pute i rumpa kan brukes helt ned til 10-12 minusgrader gjør at vi ikke trenger å styre med innershorts og ytterbukse uten pute, selv på realt kalde dager. Det er bra. 

Samtidig føles denne buksa nesten for klam og tett i temperaturer rundt og på oversiden av 0 grader. Dette er en kaldværsbukse. I temperaturer over null grader er den best i rolig tempo. 

Ventileringen kunne altså ha vært noe bedre. 

Specialized Winter Soft Shell, vintersykkelbukse
NOE SAGGING: Har du store lår vil buksa dra seg litt ned. Testrytter på 184 passer fint i medium. Foto: Øyvind Aas

I sørpesprut fra bakhjulet beskytter buksa godt mot vanngjennomtrenging. Den er ikke vanntett, men ganske vannavstøtende både i rumpa og på forsiden av lår, knær og legger. Om noe kunne vi ha ønsket oss et mer vannavstøtende materiale nederst på leggene, også på baksiden. Sørpesprut både fra forhjul og bakhjul har en tendens til å bygge seg opp her. 

Både Velocio og Assos sine varmeste bukser har vannavstøtende og reflekterende stoff nederst på leggen. Begge disse er dog dyrere enn Specialized-buksa. 

Vi savner også større og flere reflekser. De små S-logoene i knehasene er ikke veldig synlige i mørket. Det er også sannsynlig at disse kan falle av etter en del vask. Når det er kaldt er det nesten også alltid mørkt. Vinterklær bør derfor ha store, synlige reflekser. 

Specialized Winter Soft Shell, vintersykkelbukse
GOD OG VARM: Specializeds vinterbukse fungerer helt ned til minus ti grader. Foto: Øyvind Aas

Konklusjon

Specialized SL Expert Soft shell bib tight er en skikkelig varm bukse som fungerer best i temperaturområdet mellom 0 og minus 8 grader. 

Den har god passform, uten å være åletrang. Puta i rumpa polstrer godt, men er også noe klammere enn vi liker. Litt ekstra lufting eller absorpsjon her hadde gjort buksa enda bedre. 

Det litt stive stoffet i buksas front bidrar til at den sagger litt i skrittet. Men ikke så ille at det fører til gnissing. 

Buksa har for små og få reflekser og burde hatt vanntette paneler på leggene. 

Prisen er god sammenlignet med andre reale vinterbukser med integrert pute.

Specialized Winter Soft Shell, vintersykkelbukse
VARM PÅ MAGEN: Glidelåsen foran gjør at buksa kan gå høyere på magen uten problemer med toalettstopp. Foto: Øyvind Aas
VURDERING
Totalinntrykk
PLUSS

Varm, også på magen

Vindtett i front

Glidelås foran magen

Ganske rimelig

Ikke supertrang passform

God polstring i rumpa

MINUS

Klam pute i rumpa

Litt stiv i stoffet

Veldig lite refleks

Sagger litt i skrittet

Test av Isadore Thermoroubaix Tights w/o Chamois 2.0

Isadores Thermoroubaix tights kommer både med og uten pute. Vi har testet den uten. Isadore er et slovakisk merke som kun selges over internett - Thermoroubaix-buksa er kun Isadores tredje varmeste langebukse, men den eneste uten pute.

Isadore Thermoroubaix tights
FLATTERENDE: De forskjellige panelene på Isadore-buksen strammer på de riktige stedene. Foto: Henrik Alpers
Isadore ThermoRoubaix Tights w/o Chamois 2.0
  • Pris: ca 1750 kroner eks moms - ca 2200 kroner totalt

  • Vekt: 233 gram

  • Størrelse testet: M

  • Brukstemperatur: -5 til +10

  • Nett: Isadore.com

skala
7/10

Isadore selv beskriver Thermoroubaix Tightsen som en bukse som er anvendelig ned til frysepunktet.

Men da buksen kommer uten pute i rumpa er det enkelt å tilpasse den også kaldere temperaturer.

Slovakiske Isadore er sykkelmerket til tvillingene Martin og Peter Velits. Begge har bak seg lange karrierer som sykkelproffer på høyeste nivå.

Peter kan vise til gull i U23 i landeveis-VM i 2007, tre VM-gull på lagtempo med Omega-Pharma-Quickstep og BMC Racing, samt en tredjeplass sammenlagt og to etappeseiere på lagtempo og tempo i Vuelta a Espana i 2010. Martins karriere er litt mindre storslagen, men også han var flere ganger Slovakisk mester både i fellesstart og på tempo. 

Isadore Thermoroubaix tights
PANEL-RIK: Isadore-buksens forskjellige paneler gir den et flatterende snitt. Foto: Henrik Alpers

Vi kan uansett konkludere med at tvillingparet har tilbrakt flere timer på sykkelsetet enn de aller fleste, og bør ha en viss ekspertise når det kommer til funksjonelt sykkeltøy. 

Isadore beskriver buksen vi tester her som produsert i fin italiensk Thermo-Roubaix-lycra. Dette er altså lycra-stoff som er flosset på innsiden. Videre er buksen behandlet med vannavstøtende DWR-impregnering. 

Isadore-buksen har også luftigere stoff i knehasene, på siden av lårene og på ryggstykket mellom selene. I tillegg har buksen stigbøyler, eller stropper under føttene. Buksen har reflekterende logoer nederst på baksiden av hver legg, samt på utsiden av begge lårene. Disse har allerede etter 5-6 vask begynt å løsne fra buksen. 

Som Trimtex-buksen har også Isadore-buksen flate sømmer på utsiden. Dette for å unngå gnissing mot huden. 

Vi har syklet med Isadore-buksen i temperaturer fra fem plussgrader til temperaturer ned mot 10 minusgrader. Selv om Isadore mener buksen er for temperaturer over null, fungerer den også bra i kaldere vær da du kan ha mer klær under. 

Isadore Thermoroubaix tights
REFLEKS-LOGO: Isadore-logoene er kun limt på utsiden av stoffet og har begynt å løsne litt etter noen vask. Foto: Henrik Alpers

Det er mindre plass under denne buksen enn under Trimtex-buksen, så den er aller best egnet i noe mildere temperaturer. Den er veldig lik Assos Mille GT-buksen når det kommer til bruksområde. Isadore-buksen er om noe litt luftigere og bedre egnet til varmere temperaturer. 

Passformen på buksen er veldig god. Den sitter stramt på og følger hofte og rumpe på en måte som ikke hindrer bevegelighet. Også stoffet rundt knærne gir god bevegelighet. Stroppene under føttene holder buksen godt nede og beskytter mot kald vind rundt anklene hvis du skulle sykle med denne buksen uten skotrekk eller vintersko. 

Stoffet i Isadore-buksen er luftig på de riktige stedene og tettere andre steder. Den er i sitt ess i temperaturer mellom 0 og 5 grader, men kan også fungere helt opp til 10 plussgrader hvis du plutselig forlenger påsketuren noen timer ekstra. Fyller du opp med knevarmere og vintershorts under vil du kunne bruke den ned til 5 minusgrader også. 

Vi opplever for øvrig kvaliteten på buksen som god, men reflekslogoene på leggene har begynte å løsne etter noen vask. 

Isadore Thermoroubaix tights
STRAM I RUMPA: Isadore-buksen har ikke pute og tillater derfor at du tilpasser den med klær under. Foto: Henrik Alpers

Isadore Thermoroubaix Tights 2.0 er en veldig komfortabel bukse med super passform og gode pusteegenskaper. Den vanntette behandlingen gjør den også god i yr og når veien er våt. Ønsker du å bruke denne buksen i kaldere vær enn 0 grader må du belage deg på å fore opp med knevarmere og vintershorts på innsiden. 

Da Isadore ikke trekker av slovakisk moms ved salg blir buksen uforholdsmessig dyr importert til Norge. 

VURDERING
Vurdering
PLUSS

Veldig god og flatterende passform

Stigbøyler holder den nede

Vannavstøtende

Luftig, men varmt seletøy

MINUS

Ikke supervarm alene

Refleksene løsner etter noen vask

Ikke vindtett

Dobbel moms må betales fra Slovakia

Test av Velocio Men’s Zero Bib tight

Velocio har erfaring med real kulde fra USAs nord-øst. Zero Tightsen er tilpasset sykling i temperaturer under null grader. Den har integrert pute og er laget i et isolerende og vindtett materiale.

Velocio Zero Tights
GJENNOMTENKT: Velocios Zero-bukse er varm og sitter godt på. Den har integrert pute i rumpa. Foto: Henrik Alpers
LV_best_i_test
Velocio Men's Zero Tights
  • Pris: ca. 2500 kroner inkl. moms

  • Vekt: 326 gram

  • Størrelse testet: M

  • Brukstemperatur: -7 til +2

  • Nett: Velocio.cc

skala
9/10

De siste årene har det kommet mye bra vintersyklingsutstyr fra de kaldere statene i USA.

Velocio har sitt utspring i New Hampshire i New England-området på amerikas friske nord-øst-kyst.

Selv om Velocios hovedkvarter i Londonderry i New Hampshire kun ligger på 42 grader nord, mot 60 grader nord for Oslo, får området skikkelig vintre med snø og minusgrader. 

Velocio beskriver Zero-buksen som en tights du bruker når temperaturen ligger rundt eller null grader celsius, eller under 40 grader fahrenheit, som de skriver selv. 

Velocio Zero Bib Tights
STRAM: Velocio-buksen har en stram og rask passform som føles riktig for ambisiøs sykling. Foto: Henrik Alpers

Tightsen fra Velocio er helt svart, bortsett fra to blanke, gråe reflekspaneler på baksiden av hver legg. Buksen består av flere paneler. De på forsiden er laget i vindtett materiale, mens det er mer luftigere stoff på baksiden av lår, legger og rumpe. Hele buksen er foret med et ganske tykt lag med Roubaix-fleece.

Som på buksene fra Trimtex, Isadore og Nalini er de forskjellige panelene sydd sammen med flatstings-sømmer på utsiden av buksen. Dette gjør at buksen føles helt glatt på innsiden. 

Seletøyet er en forlengelse av buksestoffet bakpå ryggen, mens bukseselene over bryst og mage er tettvevde seler som kun er elastiske i lengderetning, lik dem på Assos-buksen. 

Velocio-buksen har stropper under føttene, som tetter godt rundt ankelen og beskytter både akilles og fronten av ankelen ekstra mot kulde. 

Puten i buksa er en klassisk pute fra den italienske rumpeputeeksperten Cytech. Puten er tjukk og fast med en trykkavlastingskanal i midten. Den er også perforert for god gjennomlufting. 

Velocio Zero Bib Tights
REFLEKSLEGGER: De store grå feltene bakpå leggene er laget i tjukt refleksstoff. Foto: Henrik Alpers

Vi har brukt Velocio-buksen til alt fra kalde morgenintervaller i Grefsenkollen til lengre turer på snødekte grusveier i Oslo-marka. Da buksen har integrert pute er det krevende å fylle på med knevarmere eller tilsvarende under den. Du må bruke den rett på huden, altså uten hverken sykkelbukse eller underbukse under. Buksen passer godt sammen med softshell-jakken og Alpha-trøyen fra Velocio

For at dette skal fungere bra er du avhengig av at buksen sitter stramt i skrittet og at selene holder den godt oppe. Du ønsker ikke at buksen skal sagge ned mellom lårene. Det er også kritisk at buksen ikke er for stram under knærne slik at den trekker seg nedover ved hvert tråkk. På testsyklisten sitter Velocio-buksen veldig godt. Den er ikke stram over magen, men sitter tett og ettersittende både rundt hoftene og i skrittet.

Buksen er lang nok til den ikke blir stående i spenn mellom selene og fotløkkene, og er såpass elastisk i stoffet at den følger lårene og leggenes fasong uten å begrense knebevegelsen i tråkket. Vindtette stoffer kan ofte være stive og hemmende, det gjelder ikke på denne buksen. Den føles myk og føyelig, men den er tydelig varm og tett i front. 

At baksiden av buksen er luftigere og puster godt er også både tydelig og bra. Buksen blir ikke klam og skiller seg her positivt fra buksen fra Trimtex som også er tett, men som er klammere på. 

Velocio Zero Bib Tights
VARM RYGG: Også ryggpartiet på Velocio Zero Tight er foret. Foto: Henrik Alpers

Det er likevel tydelig at Velocio-buksen er såpass tjukk at du ikke ønsker å bruke den i temperaturer noe særlig over 2-3 plussgrader.  Ideal-temperaturen for buksen er mellom -5 og null grader, men du kan holde varmen i noe kaldere vær, og unngå overoppheting et par grader på plussiden. 

Reflekspanelene på baksiden av leggene er store og veldig synlige, så fremt du ikke har skotrekk utenpå her. Fotløkkene gjør det krevende å ha buksen utenpå skotrekk så skal du sykle i vinterkulda bør du bruke denne bukse med egne vintersko for å få utnyttet buksens egne reflekser. Refleksfeltene er også i et tjukt vanntett materiale som beskytter ekstra godt baksiden av leggene mot sørpespruten som gjerne treffer leggende på tur. Refleksfeltene er også vaskemaskinsikre, i motsetning til refleksene på Isadore-buksen. De er også ganske glatte, noe som øker faren for at slaps renner ned i skoene, noe det er vanskelig å gardere seg mot siden buksen har fotløkker. 

Velocio Men’s Zero Bib Tight gjør det som står på pakken. Den holder deg varm i temperaturer under frysepunktet og gjør det på elegant vis. I denne testen er det Nalini-buksen som ligger tettest opp mot Velocio-buksen når det kommer til varme. Velocio-buksen oppleves som noe mindre stiv og har suveren følelse gjennom tråkket. Vi kommer ikke forbi at den integrerte puten begrenser bruksområdet noe, men foretrekker du den ekstra slanke følelsen det gir å sykle med kun en bukse, sitter Velocio-buksen veldig godt på samtidig som puten i rumpa er tjukk og komfortabel. 

Vet du at du vil ha langbukse med integrert pute i rumpa er Velocios Men's Zero Tight en av de varmeste og beste vi har prøvd til real norsk vintersykling. 

VURDERING
Vurdering
PLUSS

Veldig god passform

Stigbøyler holder den nede

Vannavstøtende

Vindtett fron

Store reflekspaneler bakpå leggene som også er vanntette

God pute

MINUS

Lite refleks i front

Litt trange stigbøyler

Refleksfeltet kan havne under skotrekk

Mindre allsidig enn bukse uten pute

Allerede abonnent? Logg inn her

Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå. 

Velg mellom rent digitalt abonnement eller abonnement som også inkluderer Norges beste sportsmagasin, Fri Flyt.

Bestill abonnement på landevei.no og få tilgang til artikkelen.