Nå er det ingen grunn til å kjøpe rådyr Assos-bukse lenger
Assos Equipe R S9 er en sykkelbukse som er ment å være et rimelig alternativ for aktive og konkurrerende syklister. Om det er så rimelig kan diskuteres, men den ellers svindyre klesprodusenten gjør det meste rett.
Assos er kjent for sine stive priser, med sykkelbukser som kan koste mange tusen kroner. De lojale brukerne mener på sin side at kvaliteten er uten sidestykke og verdt pengene.
Nå er en billigere kolleksjon lansert, med en prislapp på under 2 000 kroner på sykkelshortsen.
Equipe R S9 har fått designet sitt fra den litt dyrere Equipe RS S9-buksa, men rent visuelt vil du ikke kunne se særlig forskjell på dem.
R S9 er ifølge Assos en nedstrippet utgave av denne. Forskjellen ligger litt i stoffet, hvor den dyrere utgaven bruker en kombinasjon av flere stoffer, mens den billigere består av to, 80 prosent i nylon og 20 prosent i elastan.
BREDE STROPPER: Stroppene er i sedvanlig Assos-stil, og gode.
X-FORM: Ifølge Assos skaper denne krysningen og festingen av stroppene en mer stabil støtte av shortsen.
I stoffet ligger det også solbeskyttelse. Shortsen er klassifisert med 50+ UFP, som vil si at kun to prosent av UV-stråling når igjennom stoffet.
Shortsen har vi testet både innendørs på rulla, utendørs i kjølig vårvær og på Mallorca i nærmere 30 grader.
Det finnes ingen spesifikk kvinne-modell av shortsen, men alternativer er UMA GT Bib Shorts (C2) til 1 549 kroner eller Dyora RS Bib Shorts S9 til 2 249 kroner. Sistnevnte har samme type beskyttelse mot UV-stråling.
Assos Equipe R S9 i bruk
Puta på shortsen kommer med såkalt Golden Gate-luftekanal. Det vil si at puta er sydd fast i shortsen foran og bak, mens i underlivet er den løs. Dermed kan lagene bevege seg fritt fra hverandre og skaper mindre friksjon mot huden din.
Samtidig gjør det også at puta ikke flytter seg mye når du endrer posisjon eller om du sklir på setet.
Puta er også ganske kort foran og shortsen formsydd, får å unngå unødvendig trykk mot det mannlige kjønnsorganet.
Den er ganske stor, puta, og det ytterste stoffet er luftig og i vaffelmønster. Etter hvert "setter" og former puta seg litt mer og føles ikke like stor å sitte på.
Stoffet er veldig behagelig og fint balansert mellom komprimerende og tøyelig.
LAV I LIVET: Veldig mange shortser er en del høyere i livet enn Equipe R S9.
ÉN SØM: Rundt lårene er det kun én søm på hver side av shortsen.
De brede stroppene gjør at shortsen støttes fint opp, uten å stramme veldig eller gnage over skuldrene.
Den er ganske lav i livet, og det er litt smakssak. Ikke alle liker det. Sitter du veldig fremoverlent på sykkelen, med en trøye med aggressivt og kort snitt, vil du kanskje oppleve at trøya sklir over livet på shortsen bak på ryggen og du får en liten glippe inn til hud/undertrøye.
Shortsen har få sømmer og bra størrelse på lårstrikken, som har silikonbelegg på innsiden, som holder shortsen fint på plass.
Konklusjon
I forhold til de dyrere Assos-shortsene er den laget med kompromisser, men den er likevel hardstlående og et godt eksempel på at less is more.
Den er komfortabel og god i praktisk bruk, og har mange av de klassiske Assos-kvalitetene.
Bør du gå mann av huse for å skaffe deg shortsen? Tja.
Den revolusjonerer ikke shortsbransjen på noe vis, og er fremdeles en relativt dyr shorts. Pris har aldri vært hovedfokuset til Assos.
Er du ute etter verdi for pengene, skal du i snitt ikke mange hundre kronene opp før du får toppmodellene til blant andre Santini, Sportful, Castelli og Bioracer.
Men for en som sykler mye, elsker Assos eller er interessert i å teste det, kan den absolutt anbefales. Det er en god shorts.
Sykler du ikke veldig mye, går det an å vurdere en ytterligere nedstrippet Assos-shorts, Mille GT C2, som ikke er helt ulik denne, men litt simplere og billigere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.