Cervélos neongule R3 er sykkelen som Edvald Boasson Hagen og de andre på Team Dimension Data bruker i endagsrittene på vårsesongen. R3 er rimeligere, litt tyngre og litt mindre skarp enn toppmodellen R5. Geometrien er lik som på den dyrere versting-utgaven.
R3 er kanskje Cervélos budsjettvariant, men den er likevel denne testens dyreste sykkel med god margin.
Cervélo-sykkelen gir oss fra start et eksklusivt inntrykk. Spesielt når vi får asfalt under hjula og høye tall på sykkelcomputeren. Den unike rammen, med det særegne «squoval» sete- og underrøret har en egen snert og gnist på veien. Squoval er som navnet prøver å forklare en kombinasjon av Square og oval - underrøret er i tillegg gigantisk og asymmetrisk.
Cervélo var først ute med syltynne setestag for maks vibrasjonsdemping, og nyeste R3 har fortsatt dette. Kombinert med kraftige kjedestag flekser det kun i den retningen du ønsker, opp og ned. Sykkelen sklir over både grov asfalt og grus med høy komfort. Den flotte karbonsetepinnen må nok også få litt ære her.
Passer for
Passer for:
Har du solid økonomi og vil unne deg litt ekstra raffinement i kjørefølelsen får du bransjens gjeveste ramme fra Cervélo. En eksklusiv rittmaskin med dyr følelse.
Cervélo R3 Ultegra med mekaniske gir er over 12 000 kroner dyrere enn den tilsvarende utstyrte Cannondale-sykkelen. Noe går til finere sete, setepinne og stem, men den aller største forskjellen ligger i rammen. Cervélo-rammen føles spesielt raffinert med en unik kombinasjon av ekstrem stivhet både i krank- og frontparti, kombinert med smidig komfort, uten at den føles nummen. Du føler aldri at sykkelen holder igjen noe. Den gir inspirerende snert og tilslag ved stående sykling og oppfører seg jovialt og godmodig på rolige turer. I utforkjøringer føles den veldig manøvrerbar, samtidig som den asymmetriske gaffelen, tilpasset skivebremsens påvirkning, styrer myndig og presist uten at det føles nervøst eller tregt. Den noe høye fronten krever at proffene monterer langt, nedoverpekende styreframspring. For de fleste ambisøse mosjonister vil det holde lenge å plassere stemmet i bunn, flere av oss vil også ha avstandsringer under stemet.
Du kommer nok ikke til å sykle fortere på Cervélo R3, men følelsen underveis er hakket mer eksklusiv og enda mer bunnsolid enn på de fleste andre syklene i denne testen. Cervélo balanserer alle de positive egenskapene mesterlig, og dette gjør at vi vil trekke frem dette som testens beste ramme. Om det er verdt et tosifret antall tusenlapper må du avgjøre selv.
PS: Testet modell er levert med Di2 i stedet for mekanisk Ultegra, men vi har ikke lagt vekk på girgruppens utsyr, kun sykkelen som helhet. Denne modellen kommer også med et dyrere hjulsett enn den mekaniske modellen, men sykkelen er testet med samme hjulsett som den mekaniske utgaven.