BMC Road Machine er like fin å se på som den er å sykle på. Her tester vi toppmodellen, og kan samtidig fortelle at de rimelige syklene i sortimentet er vel så gode.
ETT STYKKE ARBEID: Vi har ere ganger tatt oss i å snu oss etter sykkelen på kontoret. Det helhetlige inntrykket er en x-faktor som for mange vil være verdt prisen
BMC Road Machine One Etap
Pris: 91 000 kroner
Vekt: 7,56 kilo
Størrelse testet: 56
Oppgitt dekklaring: 30 mm
Skjermfester: Nei
Importør: bmc-racing.com
BMC Road Machine er en av de flotteste syklene du skal kjøpe om du skal sykle en kombinasjon av asfalt og grus, der du stort sett holder deg på asfalten. Dette er ikke en ren gravel, det er heller en sykkel som gjør det enkelt å sykle gjennom skogen enn rundt, om du er ute etter en litt annerledes tur enn den vanlige asfaltruta.
Road Machine var et av de første prosjektene til BMCs norske designsjef Torgny Fjeldskaar. Med en fortid i BMW har han stor sans for et helhetlig formspråk. BMC Road Machine er en sykkel konstruert som en helhet, snarere enn en sum av flere deler.
Ramme, gaffel, styre, stem og setepinne glir sømløst over i hverandre. Samtidig er linjene lett gjenkjennelige som en BMC.
Vår testmodell er svimlende dyr. Det som likevel slår oss er at BMC Road Machine One leverer detaljer og finish som matcher prisen. De lekre husdelene gjør sykkelen mer eksklusiv enn et utvalg merkevaredeler fra en tredjepart kan.
Det integrerte styreframspringet kan brukes med et vanlig styre, og du kan også montere vanlig stem. Dog vil det gå på bekostning av de rene linjene og den ryddige vaier- og slangeføringen.
Spesifikasjoner
Ramme: Roadmachine 01, PF86 kranklager
Styre: BMC RCB01 Carbon
Stem: BMC ICS 01 - Integrated Cockpit Design
Sete: Fizik Aliante R5, kium
Setepinne: Roadmachine 01 “D” Premium Car- bon, 15 mm o set
Gir: Sram Red eTAP
Krank: SRAM Red kompakt 50/34
Kassett: SRAM XG-1190, 11-32T
Bremser: SRAM Red Etap hydrauliske skiver 160/160 mm
Hjul: DT Swiss ERC 1400 DICUT db 47 Carbon - 12 og 15mm akslinger Tubeless ready
Dekk: Vittoria Corsa Control, 28mm
Bremseslangene på vår testsykkel går mellom stem og et gaffelkronerør som er avflatet på sidene. For at du skal slippe å kappe bremseslangen for å endre styrehøyden er avstandsringene under stemet splittet.
Vi fjernet de to som stod på og plasserte vanlige runde på oversiden av stemet. Dette ga en sittestilling ganske lik en fullblods racer, nærmere slik vi sitter til daglig.
Når vi setter oss på sykkelen og legger milene bak oss både på asfalt og grus, sitter vi igjen med det samme inntrykket som sykkelen gir rent visuelt. Dette er en komplett enhet uten svake ledd eller knirk i sammenføyningene.
På grusveier er den presis uten å være skarp, den er komfortabel uten å føles myk og den føles rask og kvikk uten å være nervøs som enkelte rittracere. BMC Road Machine har ikke bøyde rør og myke buer for å gi komfort.
I stedet er det karbonkonstruksjonen under overflaten som står for dempingen. Dempingen føles ikke som fjæring, som Synapse gir følelsen av.
BMC Road Machine fungerer mer som et filter mellom veien og hender, nakke og rygg. Samtidig føler du at du har kontakten med underlaget.
Vi ønsker oss mer dekklaring på Road Machine. BMC oppgir klaringen til 30 mm, noe som begrenser bruksområdet noe. Sykkelen har heller ikke skjermfester. Disse to minusene kler likevel sykkelen godt.
Den føles mer som en sportsracer med grus- og komfortreserver, enn en ren komfortsykkel til rene grusturer. BMC Road Machine er en fabelaktig sykkel som forsvarer den høye prisen med solid helhetsfølelse og otte, gjennomtenkte detaljer. Egenskapene på veien er også bunnsolide.
Nyt den gjerne også i modellutgaver de fleste av oss har råd til. Road Machine kommer i flere versjoner med både billigere utstyr og rimeligere karbonoppsett.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.