Emonda ALR 5 er laget av det Trek selv omtaler som Alpha aluminium. Rammen har matt grå finish og skjulte fester for skjermer. Trek-sykkelen er testens desidert dyreste, men den er også satt opp med den gjeveste utstyrspakken i testkvartetten.
Den nye 11-delte 105-gruppa til Shimano både ser og kjennes ut som Shimanos dyrere drivverks-grupper. Finishen på både Treks egne Bontrager-komponenter og Shimano-delene er gjennomført og eksklusiv.
UTAFOR: Strømpen til forbremsen går utenpå, ikke inni gaffelen. Det er lenge siden dette var gangbar mynt, selv på sykler i den rimelige prisklassen.
I følge Treks egne størrelseanbefalinger skal vi passe best på sykler i størrelse 58. I akkurat denne modellen viser det seg å passe ganske bra. Testpiloter på drøye 180 centimeter sitter godt på sykkelen.
Emonda er Treks allround-sykkel i samlingen. Den sitter midt mellom aerosykkelen Madone og den dempede komfort-, grus- og brosteinsraceren Domane.
Emonda-modellene i karbon er blant bransjens letteste sykler. Alu-modellen her matcher karbonsyklene i testen på vekt, selv om den er den største sykkelen i størrelse.
På veien er Trek Emonda ALR 5 akkurat sånn som Trek-sykler ofte er, lett å like. Fra første tråkk føles det som om vi har sittet på denne sykkelen i mange hundre kilometer allerede.
HEAVY METAL: Vel, spesielt tungt er det ikke med aluminium. Trek er et av flere merker som har satset på at de rimelige aluminiumssyklene skal være bedre enn rimelige karbonrammer.
Emonda-sykkelen føles ikke knivskarp, men den er langt fra dorsk. Den er ekstremt forutsigbar og lystrer deg som en godt trent politihund. Enten du står og trår opp bratte bakker på watt-verdier legen din vil fraråde, eller du ligger på skjæret gjennom i svinger i hastigheter som moren din ikke vil høre om, leverer Emonda pålitelige egenskaper.
Sykkelen er ganske kort og høy for størrelsen, men vi får likevel god pendel under stående tråkking. Under temposykling er bukken på det i overkant brede styret et komfortabelt sted å være.
Det elleve-delte drivverket gjør at vi alltid finner passende utveksling og tråkkfrekvens. Kompaktkranken gjør at vi må forville oss inn i bratte grusbakker før girene oppleves som for tunge.
TJUKKAS: Styretapen på Emondaen er tjukk og seig. Vi vil si den er i overkant tjukk for alle med normal størrelse på hendene og nedover.
Et sted Trek gjerne kunne ha vært litt mer forutseende er når det kommer til dekkvalg. Den fine aluminiumsrammen har god plass til bredere dekk enn de 25 millimeter smale som står på. Vi føler at 28 mm er et bedre valg til så godt som alt. Med litt bredere dekk vil Emonda ALR også fungere supert på fine grusveier og bli enda mer komfortabel på asfalten, uten at det går utover verken snittfart eller maksfart på vei mellom Lillehammer og Oslo.
Oppsummert: Trek er skoleflinke som alltid. Ingenting å utsette på noe, annet enn at Trek koster mer enn de fleste andre merker.
PASSER FOR: Deg som vil gjøre det bunnsolide og trygge valget på en gjennomført sykkel.
Utstyr
Ramme: 300 Series Alpha Aluminum
Styre/stem: Bontrager Comp VR-C, aluminium 44 cm/Bontrager Pro 7 grader x100 mm
Sete/setepinne: Bontrager Arvada Comp, stålskinner, 154 mm bredde/Bontrager karbon setemasttopp
Hjul/dekk: Bontrager aluminium 21 mm felgbredde,/Bontrager R1 Hard-Case Lite, 700x25 mm
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.