Dagens nyversjon av Synapse byr på høyere komfort og kvikkere egenskaper enn forgjengerne. Synapse Carbon leveres med begge Cannondales karbonkvaliteter, kalt High Modulus og vanlig karbon.
HM-karbonet sparer et par hundre gram i ren karbonvekt, i tillegg til at rammen får det særegne splittede seterøret nederst.
Den siste versjonen av Synapse kommer kun med skivebremser. Sykkelen ser til forveksling lik ut en vanlig landeveisracer, men vinklene er litt slakere, fronten litt høyere og dekklaringen litt bedre enn på Cannondales rittmaskin Super Six.

SPJÆLING: Setepinnediameteren på Cannondale er 25,4 mm, en standard svært få andre i bransjen benytter seg av. Dette gir setepinnen stor eksibilitet.
Både på veien og på grusen føles Cannondale Synapse kvikk, lett og lettsyklet. Satt opp med 28 mm dekk gir den super komfort, og en følelse av fjæring i rammen de to andre syklene ikke matcher.
Vi opplever god spring i tråkket og deilig respons i svinger og i akselerasjoner. Under stående sykling føles det litt som om å du må tvinge sykkelen litt fra side til side rundt et vippepunkt lenger unna enn på mer aggressive sykler.
Denne følelsen gir også følelsen av noe understyring i høy fart, og litt overstyring i lavere hastigheter. Her er forskjellen mellom denne og rittraceren størst, i denne kategorien. Men dette gir oss også stabilitet i høy fart, svært ønskelig på en allsidig blandeveissykkel.

3 | DRENERING: Det åpnet hullet i setestaget er i hovedsak et designelement. I følge Cannondale skal det tilføre både stivhet og vekttap, samt drenere vekk vann fra krankhuset.
Cannondale har lenge vært opptatt av integrering og helhet, men kommer til kort sammenlignet med BMC. Cannondales egne krank og karbonhjul er fine tilskudd som kler sykkelen godt.
Den relativt lave profilen på karbonhjulene gir allsidige egenskaper, uten at de påvirkes av vind. Den lette og tynne setepinnen flekser merkbart, og er en viktig årsak til at Synapse-sykkelen er denne testens mest komfortable.
Også de supre Vittoria-dekkene må få litt ære her. De har svært føyelig gummi, som former seg etter underlaget heller enn å sprette rundt slik dekk med mye og hard gummi gjør.
Spesifikasjoner
Ramme: Synapse Disc Asymmetric, BallisTec Hi- MOD Carbon, BB30a-kranklager
Styre: Cannondale Escape Hanger Carbon Bar
Stem: Cannondale C1 Ultralight, 2014 Alloy, -6 grader
Sete: Fabric Scoop Shallow Pro, Carbon Rail
Setepinne: Cannondale SAVE Carbon, 25.4x350 mm
Gir: Sram Red eTAP
Krank: SRAM RED, BB30a, 50/34 - Testet med Cannondale Hollowgram Spiderring
Kassett: SRAM PG1170, 11-32T
Bremser: SRAM Red Etap hydrauliske skiver 160/160 mm
Hjul: Cannondale HollowGram Si, Carbon Clinch- er Disc - 12 og 15mm akslinger Tubeless ready
Overgangen fra asfalt til grus oppleves sømløst, med de 5-6 barene vi foretrekker i 28 mm dekk til blanda sykling.
Det største minuset på den ganske så rådyre Synapse HM Karbon Etap-sykkelen er finishen på Cannondales egne stem og styre. Disse delene matcher hverken merkevarene på Focus, eller det helintegrerte oppsettet på BMC.
Å kjøpe nye produkter av høy kvalitet som matcher sykkelen ellers ville kanskje kostet 3-4000 kroner. Prosentmessig er ikke dette alt for mye, men hvordan ville det føles å måtte kjøpe et nytt ratt til en Porsche fordi det som sitter i bilen er fra en Volvo 240?

USYNLIG: Synapse har gjengehull for bruk av tilpassede skjermer. Smart!
Her burde integreringsforkjemperne hos Cannondale tatt noen grep. På en langtursykkel til denne prisen ønsker vi oss litt GT-luksusfølelse også.
Cannondale Synapse HM Carbon Etap er lett, spenstig og veldig komfortabel. Den kan settes opp nesten som en ren rittracer også. Ved hjelp av løse skjermfester kan du også montere skjermer for høstturene. Dekklaringen er akkurat nok til at sykkelen også kan brukes til real gruskjøring.
Oppsummert? Fantastisk sykkel, men at integreringsforkjemperen Cannondale skulle ha blitt så gjerrige på detaljene skuffer.

HØY TOPP: Lokket til styrelageret hever styret betraktelig. Koppen kan byttes ut, men må eventuelt kjøpes separat.