Sveitsiske BMC har på kort tid steget opp til toppen av sykkelverdenen. De har gjort det ved hjelp av et høyt sponsorbudsjett, men også med unike sykler. BMC er blant de lettest gjenkjennelige syklene på markedet. Siden 2014 har BMCs designavdeling blitt ledet av nordmannen Torgny Fjellskaar. Sykkelen her kan derfor sees litt på som norsk design.
Siste generasjon Team Machine ble lansert i fjor. Den kommer både med og uten skivebremser, men er først og fremst bygget rundt skiver. Team Machine ser både moderne og klassisk ut på en gang. Nesten vannrett overrør er kombinert med lave setestag og kantede rørprofiler. De kantede rørene har blitt BMCs signatur. Team Machine-sykkelen er til forveksling lik blandeveissykkelen Road Machine, som ble lansert et år tidligere. Denne med dekklaring for opp mot 34-36mm dekk.

LEKKERT OG SÆREGENT: BMCs sykler har en helt egen profil. Klassisk og moderne på samme tid.
LEKKERT OG SÆREGENT: BMCs sykler har en helt egen profil. Klassisk og moderne på samme tid.
Nyeste Team Machine føles som én enhet. Ramme, setepinne, styre og stem flyter elegant over i hverandre, uten at det går på bekostning av brukervennligheten. På vår budsjettmodell med litt rimeligere karbonopplegg i rammen, er det standard stem og styre som gjelder. De dyreste modellene har integrert styre lik Canyon. Den D-formede setepinnen sikrer at du alltid får setet pekende rett fram.
Som på flere av de andre syklene i testen er den supre Ultegra-gruppen komplettert med rimelige Aksium-hjul fra Mavic. Hjulene har fått nytt høylydt boss som gir dem et mer eksklusivt preg. De føles også solide og trygge, men ikke spesielt raffinert.
Passer for
Passer for:
Du som ønsker deg en unik sykkel for ambisiøs sykling, som føles mer som en enhet enn en sum av deler.
På veien overbeviser BMC Team Machine med skarpe egenskaper tydelig spisset mot ambisiøs rittsykling. Sykkelen er stiv og presis, samtidig som bakrammen gir en viss komfort.
BMC-sykkelen føles kvikk i bakkene og veldig retningsstabil i høy fart. Den er god å mate på i bukken på, samtidig som den gir selvtillit i tette svingkombinasjoner. Det er en mye brukt klisje, men BMC Team Machine oser av sveitsisk kvalitet. Detaljene er spot on. Det unike designet føles ikke bare som en gimmick, men hver vinkel og form på karbonrammen virker å ha en funksjon som gir seg utslag i handlekraft på veien.

LITT SMÅTT: Det fungerer fint med 140 skive, men 160 er liksom standard.
LITT SMÅTT: Det fungerer fint med 140 skive, men 160 er liksom standard.
Vi synes det er synd at BMC ikke har gjort bedre plass til dekk bak, da dette hadde kledd sykkelen godt. Du får presset 28 mm inn, men det blir trangt, spesielt med litt breiere felger enn de som står på.
Testsykkelen i størrelse 56 kommer levert med en stem som oppgis til 120mm, men som vi måler til nærmere 130mm. Dette gir en utstrakt sittestilling. Vi monterer stemmet helt i bunn da rammen er middels høy i front.
BMC Team Machine SLR02 Two fremstår som en kompromissløs rittsykkel for syklister med høye ambisjoner. Noe høy pris og enkle hjul gjør at sykkelen skriver seg bort fra toppen av pallen, selv om kjørefølelsen er veldig god.

LANGSTRAKT: Ikke mange sykler kommer levert med såpass lang stem som standard. Sjekk målene for å se hva som passer for deg. Bytt til riktig lengde allerede i butikken.
LANGSTRAKT: Ikke mange sykler kommer levert med såpass lang stem som standard. Sjekk målene for å se hva som passer for deg. Bytt til riktig lengde allerede i butikken.