Hold tunga rett i munnen. E-en i modellnavnen betyr elektronisk, og Scultura CF 7000 Disc E kommer nettopp med elektroniske Di2-gir. Modellen Scultura CF 6000 kommer med mekaniske gir og Fulcrum-hjul til under 30 000 kroner. Denne modellen er den eneste i testen som har greid å holde seg på et fornuftig prisnivå, tross både gode hjul og Di2. Vi lar dette være unntaket i testen, og berømmer Merida for å treffe et godt prispunkt med gode deler.

SAMMENHENGENDE: Akkurat som på Cannondales SuperSix går det lange karbonfiber gjennom hele overrøret og ned i setestagene. Seteklemmen er nett og effektiv.
Scultura har buede linjer og et overrør som sømløst glir over i slanke, runde setestag. Den dype metallic blå fargen på Scultura CF 7000 Disc E gir et eksklusivt uttrykk.
Elektroniske gir er supre i bruk og sikrer presise girskift hver gang, men vi velger det lett bort til fordel en uke på Mallorca eller et flott hjulsett. Her finner vi dog Spline P1800 Disc-hjul fra DT Swiss. De er de letteste hjulene i testen og bidrar til Merida-sykkelens kvikke følelse.
Passer for
Passer for:
Du som synes elektroniske gir tilfører økt bruksverdi og ønsker deg en kvikk og lettsvingt sykkel til kjappe turer.
Sykkelen er lett å finne seg til rette på. Vi skulle gjerne sett en annen løsning for setefestet på toppen av setepinnen. Tommelskruen setter seg fort fast og du må prøve å feile en del før setevinkelen sitter der du ønsker. Karbonsetepinnen kan på papiret bidra til økt komfort og lavere vekt.

FIKLETE: Tommelhjulet lar seg ikke rikke så fort den bakre skruen strammes litt. Prøving og feiling må til.
På veien er Merida Scultura CF7000 veldig lettsyklet. Den føles villig og kjapp under stående klatring, og har en passe skarp følelse mot underlaget. Sykkelen føles ikke like bunnsolid og planta på veien som supersyklene fra Canyon, Cervélo og BMC, men det er god snert i frasparket og kilometerne sklir lett avgårde. I bratte utforkjøringer med skarpe svinger gir Scultura en litt mer nervøs og overstyrt følelse enn de andre. Nervøsitet er som kjent kvikkhetens onde tvilling og disse to egenskapene går som oftest hånd i hånd. Dog trenger ikke dette være en negativ egenskap, det er mange som vil ha sykler som reagerer lynkjapt på denne måten. Et lenger stem kan eventuelt bøte noe på følelsen, gitt at det passer din kroppsstørrelse.
Merida skal ha kudos for å inkludere Di2 til en såpass lav pris. Scultura-sykkelen har gode, lekne egenskaper. Dette oppleves som den mest aggressive rittsykkelen i testen, men inntrykket dras litt ned av finishen på husdelene, samt noe nervøs styring.

KJØLERIBBER: Metall leder bedre bort varme fra skivebremsene enn karbon klarer. Merida hjelper heten på sin vei med kraftige ribber på kjedestaget.