Focus Paralane er et realt kinder-egg i en sykkel. Den passer inn like godt i et landeveisfelt, turritt eller på lange turer på tidvis grove grusveier. Du kan til og med sykle kross med den om du vil. Paralane kan skryte av å ha testens rauseste dekklaring.
Focus opplyser at du kan bruke sykkelen med 35 mm store dekk. Dette muliggjør bruk av vanlige krossdekk, som oftest kommer i 33 mm bredde.
En stor fordel denne dekklaringen gir, er det medfølgende skjermsettet, spesiallaget til sykkelen.

FULLT INNSYN: Setepinnen leveres i en form vi ikke har sett tidligere. Dette er gjort for å gi sykkelen mer vibrasjonsdemping.
Det fører til at skjermene faktisk sitter fast, i motsetning til et standardsett kjøpt løst. Skjermfestene på rammen er usynlige når skjermene ikke er på.
Paralane har mål som minner mye om Synapse. En ganske høy front fører til et litt høyt vippepunkt ved stående klatring og spurting.
Vi monterte framspringet i bunnen og fant oss likevel godt til rette, også i tempostilling langs asfalten. Det aerodynamiske karbonstyret fra Easton har en passform på bukken som er moderne utformet, den vil tekkes mange.

UNØDVENDIG: Aerostyret til Easton er sikkert dyrt, men det er ikke alltid det dyreste i katalogen er det beste på en gitt sykkel. Gi oss heller et styre med nor- mal eller ergonomisk styre ate, da kan vi ha hendene der når vi sykler grus.
Vi stusser dog litt på den flate toppen. På grusveier holder vi oftere hendene her enn vi gjør på landeveien, da vi simpelthen ikke trenger muligheten til å nødbremse særlig hyppig.
Dette er ubehagelig med aerostyret, et styre som ikke tilfører denne sykkelen noe som helst.
Paralane er komfortabel uten å føles myk, men den føles ikke så spenstig som Synapse, eller så fast i fisken som BMC.
Spesifikasjoner
Ramme: Carbon SL, disc, Press t 86 kranklager STYRE: Easton EC90 Aero, carbon
Stem: Easton EA 90 -10 grader
Sete: Prologo Scratch STN Rail
Setepinne: BBB CPX Plus, Carbon, 25,4mm, 20mm o set
Gir: Sram Red eTAP
Krank: SRAM Red kompakt 50/34
Kassett: SRAM XG-1190, 11-32T
Bremser: SRAM Red Etap hydrauliske skiver 160/160 mm
Hjul: ZIPP 302, disc - testet med Zipp Course 30 Alu. Tubeless ready
Dekk: Continental GP 4 Season, 700 x 28C
Ettersom sykkelen har stor dekklaring, kan du bli sittende høyere over bakken enn normalt. For å kompensere for dette, samt gjøre sykkelen mer retningsstabil, har denne sykkelen et mer senket krankhus enn de andre modellene, et kjent grep.
Dette gir god trygghet nedover, særlig på løs grus. Sykkelen vil på grunn av dette ikke oppleves som like kvikk og snerten inne i et trangt felt, om vi sammenligner den direkte med en rittracer.
Men vi føler aldri at vi blir holdt igjen heller. Vi opplever litt mer fleks i gaffelens lengderetning ved hard bremsing, enn vi gjør på Synapse og BMC.
Continental-dekkene føles solide uten å være stive, og gir selvtillit på både grus og asfalt, også når det er vått. Vi kunne dog ønsket oss dekk klare for slangeløs sykling, felgene er selvsagt forberedt på dette.

MARKEDETS BESTE: RAT-teknologien er fabelaktig. Vri håndtaket 90 grader, og vips kan du trekke ut hele akslingen. Dette er raskere enn vanlige hurtigkoblinger slik vi kjenner dem fra felgbremser.
Focus Paralane føles ikke like raffnert som BMC Road Machine, men matcher Cannondale Synapse veldig bra både i følelse som landeveissykkel, samt som langtursykkel på variert underlag.
Trumfkortet den har i form av ekstra generøs dekklaring og medfølgende lekre og integrerte skjermer, gjør den til mer allsidig sykkel enn de andre to her i testen.
Hverken dekkplassen eller skjermfestene virker å ha gått særlig på bekostning av kvikkheten og fartsfølelsen på veien.
Oppsummert? De overnevne egenskaper gjør den til vår favoritt i denne testen.

Focus-4