Det lille, norske nettmerket Fara har gjort et kupp, og arvet formene og karbonoppskriften til superrammen Factor O2. I tillegg tilbyr det norske nettmerket topp utstyr til en super pris.
SUPERSYKKEL: Factory laget tidligere sykler for Cervelo, Focus, Santa Cruz m.fl. Nå lager de sykler med eget merke, men da også for det lille norske merket Fara.
Salgsmodellen med direktesalg over internett gjør at de også tilbyr topp utstyr til moderate priser. I produktsortimentet tilbyr det en grussykkel, en sykkel til asfalt og grus – og altså denne, en racersykkel snappet fra tidligere proffer, klar til å prestere for de av oss som virkelig vil sykle fort på asfalt.
Sykkelen er den eneste i testen med SRAMs toppgruppe Red. Dette gir sykkelen et lite fortrinn når det kommer til lav vekt, funksjonen er ellers lik som Force.
Rammen er «Engineered by Factor», som det står på kjedestaget. I korte trekk skal det være en blåkopi av den forrige generasjonen Factor O2-rammer. Det skal godt gjøres å forkludre dette produktet.
Factor var i mange år kun en fabrikk som leverte sykkelrammer til flere av verdens topp merkevarer. Factor lagde sykler for Cervelo, Focus m.fl før de bestemte seg for å selge sykler under egen merkevare. Deres O2-ramme fra i fjor er med andre ord et modent produkt laget med solid erfaring.
Utstyr
Ramme: F|Disc Carbon Av Factor
Styre/Stem: 3t Ergonova Pro/3t Arx Ii Pro
Sete/Setepinne: Prologo Scratch2 134mm Cpc Tirox/3t Zero25 Team Stealth Karbon
Hjul/Dekk: Token Products Ventous Pro C36d/Panaracer 25mm
Drivverk/Bremser: Sram Red Etap Axs M46/33-krank Og 10-33-kassett
Vis mer
På Faras nettsider kan du komponere sykkelen din selv, og velge styre, stem, hjul, sete og et par andre deler fra et lite utvalg. Vår testmodell har oppgraderte hjul, i form av et par lette karbonhjul fra Token. Kvalitetsprodukter fra 3T og Black Inc utgjør styreoppsettet. Factors husmerke Black Inc står også for setepinnen. Vår testsykkel kom levert med relativt ukjente Panaracer-dekk i stedet for Michelins fine Power-dekk som er oppgitt på nett, men dekkene har fungert godt i testperioden.
Men hva slags sykkel er dette? Passer den best foran i feltet på jevn watt, eller er det en klatrer? Sykkelen er som nevnt testens letteste sykkel, og det gir den et trumfkort i motbakkene.
Det er kanskje ikke en ren klatreracer, men det er en sykkel som virker å trives best når du ikke nødvendigvis har rompa på setet. For sykkelen virker kvikk og responsiv, det er på en måte som om den vil at vi skal opp og stå.
Om geometrien
Stack/reach-forhold: 565/392=1,44
Forholdet mellom stack og reach forklart:
Ved å regne ut forholdet mellom Stack - rammehøyde og reach - rammelengde får vi et inntrykk av hvor aggressiv sittestillingen på sykkelen kan bli. Du kan alltid øke rammehøyden ved å legge på avstandsringer under stemet, men det er vanskelig å få styret noe lavere enn rammen tillater.
Lav forholdstall mellom stack og reach gir aggressiv sittestilling med lav front. Høyere forholdstall gir mer oppreist sittestilling.
Vis mer
Fara-sykkelen er på sitt aller beste i kupert og svingete terreng, der vi møter korte kneiker og krappe kurver. Det er når sykkelen må være kjapp fra side til side, når du jager idealspor og før utgangen av svingen må tenke girskift til neste kneik at sykkelen er morsomst.
Tilbakemeldingene fra underlaget er klart mer markant enn på sykkelen fra eksempelvis Merckx. Dette gir en skjerpet følelse og en opplevelse av ordentlig effektivitet, selv om kanskje noen lette ryttere vil oppleve bakenden som litt hard.
Sykkelen er satt opp med 25 mm dekk, noe som er smalt selv for dagens proffer. Et par 28 mm dekk vil dempe vibrasjoner en god del. Det er god plass både i ramme og gaffel, og Fara garanterer at det er plass til 30 mm dekk. Vår test viser at du får plass til 32 mm dekk, men da er vi i grenseland for subbing mot ramma.
Når vi skal oppsummere leverer Fara et solid stykke arbeid. Rammen leverte til proffene, og den holder mer enn mål til norske amatører. Prisen er solid i denne klassen, og det som holder den unna toppen er simpelthen at det også finnes andre merker som vet hva de gjør.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.