Dette må du passe på når du skal kjøpe sykkel brukt
Å kjøpe gravel- eller landeveissykkel brukt sparer både lommeboka og miljøet, og du kan også få god kvalitet til en rimelig penge. Vi guider deg gjennom kjøp på bruktmarkedet.
BRUKT SYKKEL: Noen enkle ting kan være forskjellen på om du gjør en god eller dårlig brukthandel. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 9 minutter
Det er flere gode grunner til å velge en brukt sykkel. Gjenbruk er bra, og du kan gjøre et kupp og spare mye penger.
Samtidig er det også en anelse skummelt, for en kan ende opp med å kjøpe katta i sekken. Derfor gir vi deg en sjekkliste med enkle råd å følge, slik at du forhåpentligvis kan gjøre et litt tryggere bruktkjøp av gravel- og landeveissykkel.
Det føles kanskje tryggest å alltid kjøpe nytt, for da føles det nærmest helt sikkert at alt er i orden.
Skal du lykkes med bruktkjøpet er du nemlig avhengig av å gjøre godt forhåndsarbeid.
Selv om drømmesykkelen, enten det er en Specialized, Merida eller Fara, dukker opp til en fin pris på Finn, er det viktig å ikke få overtenning.
Tre av sesongens rimelige gravelsykler er blant testene du finner her.
Sjekkliste for kjøp av brukt sykkel:
1. Vær forsiktig med å kjøpe usett
Bor du i en storby er det som regel et relativt solid bruktmarked og en del å velge i. Men det kan jo være at du finner det som ser ut som et bra kjøp i en annen by, men da ikke har mulighet til å inspisere den selv. Samtidig er det veldig greit å få prøvesyklet den litt, og sjekke at ting fungerer i praksis.
Du kan selvsagt være heldig og kjøpe en helt strøken sykkel, men vi fraråder egentlig å kjøpe en sykkel du ikke har fått inspisert.
Det kan være skader, feil eller mangler selger selv ikke har oppdaget – eller rett og slett lar være å informere om.
Og på bruktmarkedet står en ikke like sterkt når det gjelder angrerett.
HVIS du skulle bestemme deg for å kjøpe usett er det viktig å ha god skriftlig kommunikasjon i orden, og inngå en skriftlig avtale.
I avtalen må du ha med pris og en god beskrivelse av sykkelen en kjøper, med eventuelle feil og mangler på sykkelen. Det vil eventuelt gjøre det lettere å en klagesak, om du ønsker å heve kjøpet og selger motsetter seg.
Med moderne teknologi er det også mulig å be om en videosamtale med selger, hvor du kan be vedkommende vise deg det du ønsker av sykkelen.
For mer info sjekk ut finn.no sin guide om i hvilke tilfeller en kan klage på et bruktkjøp.
2. Riktig størrelse
Dette virker kanskje åpenbart, men kanskje har du funnet en toppmodell til en relativt rimelig penge, og alt er i tipp topp stand, men sykkelen er egentlig én størrelse mindre enn du vanligvis ville valgt.
Det kan virke som en liten detalj der og da, men ikke la deg rive med. Det går kanskje greit å få solgt sykkelen videre to måneder senere, men det er også litt surt, samtidig som du kanskje har vondt i knær eller rygg.
For å finne ut om hva som er riktig rammestørrelse for deg, må du minimum vite din egen høyde, og så har sykkelprodusentene informasjon og tabeller på sine hjemmesider, så du kan for eksempel bare Google «Pinarello frame size».
Enkelte har også kalkulatorer, hvor du bare fyller inn din egen høyde og skrittlengde.
På en bruktsykkel må en nesten regne med at er noen kosmetiske skader. Men sykkelen bør være vasket og ren, og det er også et tegn på at selger har tatt godt vare på den. Hvis salgsannonsen har bilder av en skitten sykkel, er det ekstra god grunn til å gå nøye over den.
Se spesielt etter dype bulker eller sprekker. For eksempel kan liten sprekk i gaffelen kan bli fatalt under kraftig oppbremsing.
SKITT-1: Denne sykkelen har enten vært ute i regn og dårlig vær eller syklet mye grus med. Ser du en annonse med skitten sykkel, eller møter en selger med skitten sykkel, er det grunn til å være litt skeptisk på vedlikeholdet. Foto: Knut Andreas Lone
Spesielt på gravelsykler bør du se etter dette. I røft terreng er det større sannsynlighet for at sykkelen har fått skader enn på landeveien.
4. Styre- og kranklager
Styre- og kranklager er typiske fallgruver. Dette er slitedeler, men ettersom de ligger skjult inne i rammen er de lett å glemme i farta. Er de slitt må de skiftes, og lagerne i seg selv trenger ikke være så dyre, men er du ikke en erfaren hobbymekaniker må du ha sykkelen på verksted for å få det fikset, og da blir det eksponentielt dyrere.
For å sjekke om styrelageret er slitt kan du holde inne forbremsen, legge press på styret og bevege sykkelen frem og tilbake. Er det slakk i styrelageret vil du kjenne bevegelse. Du kan også dreie på styret, og om du kjenner motstand eller at det er hakkete, er det også et tegn på at det er slitt. Dersom det er rust rundt kanten på rammen er det også et tydelig tegn.
SJEKK SLARK: Hold på styrelageret og bremsen, og rokk sykkelen frem og tilbake, for å kjenne om det er bevegelse i lageret. Foto: Knut Andreas Lone
SJEKK KRANKLAGERET: Hold i den ene pedalarmen og rikk sideveis. Kjenner du bevegelse må enten krankarmen festes bedre, eller så er kranklageret dårlig og må byttes. Foto: Knut Andreas Lone
Kranklageret kan sjekkes litt på samme måte. Prøv å rikke på kranken og kjenn om det er bevegelse, drei rundt og kjenn om det oppleves hakkete eller se etter rust rundt krankhuset.
5. Hjul og dekk
Løft sykkelen fra bakken og spinn hjulene rundt. Se på hjulet rett ovenfra eller rett forfra, og du oppdager fort om det er noe kast i hjulene.
Er det kast i hjulene er det vanskelig å si om det betyr en enkel rettejobb eller om hjulene er på sist verset. Her må en ta med faktorer som hvor gamle hjulene er og hvor mye de er syklet med.
Kjenn også etter på eikene om de er stramme, og at noen ikke er veldig stramme og andre slakke. Det er ikke et godt tegn.
Sjekk også bremsebanen, dersom det er snakk om felgbrems. De aller fleste hjul har en fordypning eller punkter, hvor en kan se om bremsebanen er slitt ned. Er felgveggen buet innover, er det et tegn på at bremsebanen er slitt, og at hjulet må byttes om ikke alt for lang tid.
Er dekkene begynt å bli flate, gummien slitt bort eller det er rifter i sideveggene, må de også byttes.
Vil du kjøpe en gravelsykkel med knaster på dekkene, bør du sjekke om de trengs byttes ut. Er knastene helt slitt ned, får du kanskje ikke det grepet du ønsker på veien.
Et nytt dekk koster gjerne 4-600 kroner, alt ettersom.
Alt du trenger å vite om dekkvalg, dekkbredde og dekktrykk
6. Gir, girøre og drivverk
Løft bakhjulet fra bakken, dra rundt kranken og gir opp og ned, både foran og bak. Sjekk at giringen fungerer sømløst. Om det er mekaniske gir, kjenn også etter om hendlene girer lett. Er det tungt og seigt, må vaierne trolig skiftes.
Det kan være greit å ha med en kjedemåler, og sjekke hvor slitt kjedet er. En får dog en indikasjon på slitasje både på kjede og drivverk om det går knirkefritt eller ikke.
Er tannhjulene på kassett eller krankdrev slitt, er de begynt å bli tynnslipte og spisse.
RETT GIRØRE: Et bøyd girøre (det som holder på plass bakgiret) skaper trøbbel og blir en merkostnad. Sjekk at det er rett. Foto: Knut Andreas Lone
OK DRIVVERK: Ser du på taggene på kassetten (tannhjulene) her, ser du at de ikke er særlig spisse, noe som betyr at det fremdeles er i god stand. Foto: Knut Andreas Lone
En annen årsak til at giringen fungerer dårlig kan være at girøret er skeivt. Sjekk også dette.
Rust på noen av disse delene er selvsagt et åpenbart tegn på slitasje.
Dersom alt dette er slitt, kan det koste et par tusen kroner (og oppover) å få byttet alt.
7. Bremser
Enten om det er skivebrems eller felgbrems, må du sjekke om og hvordan bremsene fungerer.
Veldig mange nye sykler kommer nå med hydrauliske skivebremser. Trykk inn og sjekk at bremsene tar. Dersom klossene er nye eller ikke veldig slitt og bremsehendelen går helt inn, må bremsene luftes.
Med mekaniske bremser (vaier) trykker du inn bremsehendelen og kjenner etter om det føles sømløst eller hakkete. Går hendelen fint inn og ut, er vaierne ok. Dersom hendelen siger sakte ut igjen, eller ikke går helt ut, er det et tegn på at vaierne er dårlige.
Er sykkelen og utstyrsgruppen seks-syv-åtte år gammelt, er det en viss risiko. Sykler kan vare veldig lenge, mye lengre enn seks år, men det kommer helt an på bruken, vedlikeholdet og uhell. Men i andre tilfeller kan alder og bruk bety at for eksempel girskiftere eller -hendler ryker når som helst.
Er sykkelen din en viss alder, kan det være den for eksempel er begrenset til teknologi som for eksempel 2 x 10-girutveksling, og at du ikke kan oppgradere, eller at disse delene er krevende å få tak i.
En kvittering av selgers opprinnelige kjøp er alltid greit å ha med. Dersom det skjer noe som faller innenfor reklamasjonsretten, er kvittering helt elementært.
Samtidig, hvis du kjøper en litt dyrere sykkel og vil forsikre den, er også et salgsbevis kurant å ha.
10. Pass på for svindel
Finner du en sykkel som tilsynelatende har en pris som er for god til å være sann, er det gjerne slik.
Det skjer stadig at sykler som er stjålet blir solgt. Derfor er det alltid greit å sjekke litt rundt selger. Finn har for eksempel et fint rankingsystem og verifisering av brukerne.
Via internett kan en sjekke mye. Stemmer for eksempel kontaktinformasjon vedkommende oppgir?
Kjøper du usett, be om rammenummer. Dette er spesielt viktig for å sjekke om sykkelen kan være stjålet. Med rammenummer kan du på sykkelreg.no sjekke om sykkelen er savnet.
Rammenummeret finner en typisk innprentet under krankuset på sykkelen eller på et klistremerke. Eventuelt vil det stå i papirene fra da selger kjøpte sykkelen.
Er rammenummeret borte på sykkelen kan det være et dårlig tegn.
Har selger god kontroll på sykkelen, dens deler og bruken av den? Fremstår vedkommende troverdig? Oppleves selgers oppførsel som mistenkelig, styr unna.
Det finnes også sykkelrammer som er kopier av merkevarker, det kan gjerne omtaler som «kinakarbon» eller «kinakopier». Disse rammene kan være identiske som merkevarer, men kan også være direkte farlige. Les mer om det her.
11. Gira på å la noen andre ta jobben?
Dersom du ikke ønsker å begi deg ut på bruktmarkedet selv, enten som selger eller kjøper, finnes det en egen tjeneste som tar seg av jobben som mellomledd for deg.
Gjennom tjenesten Sportienda kan du enten kjøpe sykkel, selge sykkel eller så kan de ta sykkelen din i innbytte.
Hos Sportienda gjennomgår syklene service og sertifisering før de selges videre, og kjøpsavtaler signeres gjennom BankID for å motvirke omsetning av stjålne sykler.
Du kan lese mer om tjenesten og vilkårene på Sportienda.com.
I saken blir Finn.no omtalt. Landevei er eid av VG, som er eid av Schibsted. Finn.no er også eid av Schibsted. Landeveis redaksjonelle vurderinger gjøres uavhengig av dette. Redaksjonen står fritt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.