Etter å ha vært på markedet i 40 år blir nå endelig Shimanos budsjett-gruppe 105 også elektronisk. Nye karbon-hjul på 105-nivå lanseres også i jubileumsåret for den populære gruppen.
Det har gått rykter om det lenge. En ny 105-gruppe er på vei. Selvfølgelig blir den 12-delt, men ville den også bli elektronisk?
Nå har vi svaret. Nye 105 Di2 vil dele de aller fleste funksjoner med de dyrere girgruppene Ultegra og Dura Ace.
Girsystemet er som Dura Ace og Ultegra delvis trådløst. Det er ingen ledninger mellom hendlene på styret og girene ved krank og kassett.
Girene er på sin side koblet sammen med det samme batteriet i seterøret og ledninger som går fra bakgir til batteri og krankgir. Ladingen av batteriet foregår gjennom bakgiret.
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
Akkurat som på nye Ultegra og Dura Ace er også bremsene forbedret på den nye 105-gruppen. Avstanden mellom bremseklossene i skivebremsene er økt med 10% og bremsekraften skal være økt, samtidig som doserbarhet i bremsene også skal være ytterligere forbedret.
Hendigere hendler
Hendlene, som tidligere år har vært vesentlig mer klumpete på 105-nivå enn på Dura Ace og Ultegra, får nå den samme nette fasongen som på Shimanos nyeste topp-grupper.
Ergonomien og knappenes trykkbarhet skal også være forbedret og på linje med de dyrere girsystemene.
Akkurat som på Ultegra og Dura Ace kan du også på nye 105 programmere hvordan du ønsker å gire ved hjelp av E-Tube-appen på telefonen din.
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
Her kan du velge hvor fort girene skal gire, hvor mange gir om gangen du kan gire hvis du holder en knapp inne, og du kan veksle mellom de forskjellige Syncro-modusene i Shimanos system.
Med Di2 i Syncro-modus kan du velge å gire som i en rallybil ved kun å trykke på én knapp for tyngre gir og én knapp for lettere gir. Når neste kombinasjon i rekka krever et girskifte på kranken vil dette foregå uten at du involverer girknappene på venstre-hendelen.
Du kan også selv velge om bakgiret skal kompensere for girskiftet på kranken for å gi deg minst mulig gir-hopp.
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
Om du ønsker å bruke venstrehendelens girknapper til å gire på kassetten i stedet, kan du velge det også.
Shimano skriver også i pressemeldingen at de har lagt mye jobb i å gjøre både girhendler og girmotorene så effektive som mulig for å bruke minst mulig batteri.
To kassett-alternativer, en krank
Den nye 105-gruppa kommer med to kassett-alternativer - 11-34 eller 11-36. Shimano har bevisst valgt å unngå de små 9 og 10-tenners tannhjulene som Campagnolo og SRAM bruker i sine 12-delte systemer. Shimano mener at de minste tannhjulene gir for mye effektivitetstap i drivverket.
Shimanos påstand om at større tannhjul er mer effektive enn små er verifiserbar i laboratorium, men det er uklart hvor mye dette utgjør i praksis.
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
Shimano 105 Di2
I første omgang vil 105-gruppa kun komme med kompakt 50/34-krank som alternativ. Krank med 52/36-kombinasjon skal bli tilgjengelig på et senere tidspunkt.
Et viktig poeng å merke seg er at alle Shimanos 12-delte landeveissystemer kan brukes med eldre hjul med Shimanos vanlige HG-boss. I motsetning til Shimanos 12-delte terrengsykkelgrupper som bruker et eget boss, kalt MicroSpline.
Nye hjul
Minst like spennende som den nye girgruppa er kanskje Shimanos nye budsjett-hjul. RS710-hjulserien består av ett hjulsett med lavprofilfelg på 32 mm og ett hjulsett med felgprofil på 46 mm. Begge hjulsettene har karbonfelger med 21 mm innvendig bredde.
Lavprofil-hjulsettet er oppgitt å veie så lite som 1504 gram for paret, noe som må sies å være lett for et ganske billig hjulsett.
Hjulsettet med 46 mm profil veier inn på 1612 gram for settet, noe som også er veldig konkurransedyktig sammenlignet med Shimanos dyrere Ultegra og Dura Ace-hjul.
Shimano WH-RS710 32
Shimano WH-RS710
Shimano WH-RS710 46
Shimano opplyser at prisene på hjulsettene blir 12 998 kroner, enten du velger 32 eller 46 mm felgprofil. Forhjulene koster 6 299 kroner og bakhjulene er priset til 6 699 kroner, hvis du ønsker å kjøpe hjulene løst. F.eks for å kombinere et 32 millimeters forhjul med et 46 millimeters bakhjul.
Shimano opplyser ikke om hvor mye tyngre 105-komponentene er enn de dyrere Ultegra og Dura Ace-delene.
Det er rimelig å anta at Shimano 105 Di2 vil gå i direkte konkurranse med SRAM Rival AXS både på pris og vekt. Likevel må Shimano også lansere en 12-delt versjon av grussystemet GRX hvis de også virkelig ønsker å konkurrere med SRAM når det kommer til utvalg av utvekslinger, 1-delte kranker og andre grustilpassede varianter.
Shimano opplyser at en komplett 105 Di2-gruppe vil koste 17 999 kroner.
Fakta om nye Shimano 105 Di2
Elektronisk girsystem
Delvis trådløst system med ledninger mellom girene og seterørplassert batteri
Mindre og mer aerodynamiske gir- og bremsehendler
2x12 oppsett
Hollowtech II krank med 50/34 tannhjul
To kassettalternativ: 11-34 og 11-36
Kompatibelt med tidligere generasjoners boss og baknav for 11-delte kassetter
Batteriet lades gjennom D-Fly kobling i bakgiret
Pris gir- og bremsegruppe: 17 999 kroner
To karbonhjulsett:
WH-RS710-C32-TL - med 32 mm felgprofil og 21 mm innvendig felgbredde - 1504 gram
WH-RS710-C46-TL med 46 mm felgprofil og 21 mm innvendig felgbredde - 1612 gram
Begge hjulsettene er laget for slangeløst oppsett, men kan også brukes med slanger så klart
Pris per hjulsett: 12998 kroner -6299 kroner for forhjul, 6699 for bakhjul
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.