Gekko Force RCE er Anton sport sitt rimelige alternativ når de nå igjen har begynt å lage racersykler. Sykkelen har kvikk og klassisk racerfølelse, og elsker bakker.
Da Anton sport ringte tidligere i år og fortalte at de skulle lansere flere racersykler, var vi virkelig spente på hva dette skulle være. Siden sist de produserte racersykler rundt 2010 har konkurranseraceren gått fra å være den mest solgte bukkestyretypen til den kanskje minst solgte.
Da gravel kom tok det over for nesten hele bukkestyremarkedet, cyclocross, endurance-sykler og komfortracere har sneket seg gradvis ut bakdøren. I den prosessen er det mange produsenter som har bommet i jakten på markedsandeler, så hva nå?
Anton har levert på det de sa tidlig i 2025: De opplevde etterspørsel etter den klassiske landeveissykkelen, og ville lage slike sykler igjen.
FORBILLEDLIG: Interne gir-og bremsestrømper er plassert pent der de går ut-og inn av rammen. Foto: Henrik Alpers.
FORBILLEDLIG #2: Gir-og bremsestrømpen går ryddig ut av rammen på vei til sine endestopp. Foto: Henrik Alpers.
Om sykkelen
Gekko Force RCE er en racersykkel med aluminiumsramme, med flere likhetstrekk som de dyrere karbonracerne. Her er både ramme, sitepinne og styre laget for å være så aerodynamisk som mulig, med alle de fordeler og ulemper det måtte innebære.
Gekko er tro mot sitt prinsipp om rene utstyrsgrupper fra Shimano, de vil ha det så forutsigbart og driftssikkert som mulig på alle tenkelige måter. Sykkelen er utstyrt med full, mekanisk 105-gruppe. Du får tak i reservedeler til dette nærmest uansett hvor det er, og enhver mekaniker kan skru på dette. Driftssikkerheten er det ingenting å si på.
Gekko har pyntet sykkelen med styre, stem og setepinne med egen logo. Dette løfter helhetsinntrykket veldig.
Gekko har fulgt med i timen på seteutviklingen. Superflow-setet fra Selle Italia har bred spalte i midten for trykkavlastning i skrittet. Dette tas i mot med takk fra både ham, hen og henne. Også på denne modellen har Gekko dratt på med Supacaz styretape. Det er også en detalj som trekker opp.
Sykkelen har innvendige gir-og bremsestrømper. Dette er veldig elegant, men krever ganske mye kompetanse å skru på. Verkstedsregningene blir også uforholdsmessig høy når eksempelvis styrelager skal byttes.
Heldigvis gjøres dette sjelden, men vær klar over at det flotte designet har sin pris.
STILIG: Logoen ser ut som en blankpolert del av rammen, og du må nærme for å se at det er klistremerker. De sitter sabla godt fast - ja vi har testet. Foto: Henrik Alpers.
FUNKER: Sveiseskjøtene er ikke veldig pene. Det har ingen praktisk, kun estetisk betydning. Foto: Henrik Alpers.
Om utstyrspakken og styret - dette bør du be butikken gjøre
Vi må innom en vesentlig detalj på sykkelen før vi tar for oss hvordan den oppleves. Dette er et tema vi har vært innom utallige ganger, og hvorfor bransjen ikke reagerer her er for oss et under. Hvor mange sykkeltester verden over som har påpekt denne merkelige byggingen av sykler mistet vi tellingen på rundt 2012.
Kjøper du denne sykkelen bør du be om en styrejustering før du tar den i bruk. Men er det så viktig hvordan styret ser ut? Ville du kjøpt en bil om det var vondt å holde i rattet og du følte du ikke hadde kontroll over bilen?
Styret er vinklet slik at bukken ikke er flat, men vinklet oppover. Det gjør det ubehagelig å ligge i bukken, for du får hele tiden følelsen av at hendene skal skli av styret. Du må også vinkle albuene vesentlig mye mer for å ligge i bukken, noe som fordrer at du bøyer deg mer fremover.
Du får mindre tyngde på forhjulet når styret er slik, og da vil du også ha mindre kontroll på sykkelen. - dette er ren fysikk.
FØR: Styret har hendlene langt frem, og bukken peker nedover. Dette gir ingen trygg og god sittestilling. Foto: Henrik Alpers.
Når dette skjer trekkes også hendlene frem på styret. Med dette sitter du lengre fremoverlent, og når du har tyngdepunktet så langt frem på styret blir også sykkelen en del mindre responsiv.
Be butikken om å rette opp dette - se på bildene hvordan vi har løst det. Eventuelt kan du lese denne artikkelen.
Men, når styret så er vinklet riktig, er det ikke videre behagelig å holde i. Den flate aerovinklingen har skarp avrunding og er i tillegg vinklet nedover. Avrundingen før hendlene er skarpe, og det blir en liten dump mellom styret og hendlene. Det er ingen flater hvor hele hånden kan hvile, og trykkpunktene vil gi deg klassiske og numne racerhender.
Det finnes noen som liker både dette styret og dette oppsettet, men i valget mellom dette styret eller et kompaktstyre kan vi ikke se for oss at det er mange som velger førstnevnte.
ETTER: Bukken er vinklet flat, og hendlene er løftet opp. Foto: Henrik Alpers.
Utstyr
Styrelager: Token Internal
Styre: Gekko RCE Alloy
Hjulsett: Weinmann 700c Alloy Sleeve Join Rim
Dekk: PIRELLI P7 Sport
Styretape: Supacaz Bar Tape Sticky Single
Bremser: Shimano 105
Bremsehendler: Shimano 105
Krank: Shimano 105, 50-34T
Sete: Selle Italia SLR Boost Superflow
Girhendler: Shimano 105
Krankgir: Shimano 105
Navgir: Shimano 105
Kassett: Shimano 105, 12-speed, 11-34
Vekt: 9,6 kilo
Ute på veien
Det beste med landeveissykling er å klatre så fort du klarer, stupe rundt krappe og blinde svinger i utforkjøringene eller knuse vennene i en skiltspurt.
Det er dette Force RCE er laget for, mer enn å være en trygg og sedat følgesvenn på rolige turer på asfalt.
Vi liker denne profilen. Det er bedre å gi kunder som kjøper sykkel i denne prisklassen en skikkelig racer, heller enn å tvinge dem til å kjøpe noe veldig dyrt for å få den kvikke og stramme følelsen som bare racersykler gir. Rimelige racere med nybegynnerprofil er det mye av, men racere i denne prisklassen med en litt offensiv stil er det ikke like mye av.
Vår klare erfaring etter daglig sykling i en uke på sykkelen, er at det er i de lange klatringene sykkelen trives best. Ikke i de korte kneikene der du kan gnage deg over på storskiva, men bakkene der du må ned på lilleskiva og finne rytmen.
Sykkelen har det magiske skyvet i seg, skyvet som gir deg følelsen av en svak medvind i de lange bakkene. Sykkelen er også utstyrt med en 11/34-kassett og kompaktkrank. Dette gir deg mer enn tunge nok gir til å vise seg frem på nasjonalt nivå, men det gir deg også noen skikkelige krabbegir.
Akkurat det setter vi pris på at Anton har gjort på dette prispunktet.
SWEET: Ved kjøp av sykkel får du også med en pakke hos Bike Folder. Dette er et digitalt vognkort for sykkelen, med mange praktiske funksjoner. Foto: Henrik Alpers.
Sykkelen er satt opp for å være direkte og rask i styringen. Det er gøy å lene seg inn i både store og små svinger, og kjenne hvordan du har en veldig direkte-kontroll over kjøringen. Slik kjøring er det bare racersykler som kan.
Er den like kvikk som en proffracer - noe som for mange vil oppleves veldig nervøst? Nei, det er det ikke. Dette er lillebroren til en dyrere racersykkel.
Vi noterer oss at sykkelen oppleves litt ubesluttsom. Dette er et dramatisk adjektiv, men også det eneste ordet som er beskrivende. Når du begynner å kjøre virkelig fort i krappe svinger og spretter mellom tette kurver, får vi ikke satt svingen skikkelig.
Der storebroren Gekko Factory nærmest svingte dit du vendte blikket av deg selv og tok svingen på skinner, ble vi aldri helt klok på hvor mye vi skulle lene oss over for å sette svingene på denne.
Det oppleves ikke utrygt, men irriterende. Sykkelen vil liksom aldri finne skinnene, selv om vi har mye vekt over forhjulet. På en racer i denne prisklassen er det sjelden vi får alt, og dette er Force RCE sin akilleshæl.
Det finnes selvsagt unntak, men en ting du må være klar over når du kjøper en racer med aluminiumsramme, er at sykkelen føles mer stump over sprekker og hull i asfalten.
Denne modellen er også slik, og vi vil si komfortnivået er nøytralt. Men tro meg, vi har prøvd mange som er mye verre. Har du først opplevd en god karbonracer vil du nødig tilbake til aluminium, men er du ny i racerverden vil du kanskje ikke tenke for mye over det.
På parametre som spurt og tempo skårer sykkelen på snitt. Den leverer som forventet, og det er godt.
STERKT: Også navene er av 105-kvalitet. Foto: Henrik Alpers.
LEKKERT: Gir-og bremsestrømper ledes elegant under stemet. Foto: Henrik Alpers.
BORTE! Gir og bremsestrømper ledes gjennom styrelageret. Det er lekkert, men kan også bli dyrt. Foto: Henrik Alpers.
Hva liker vi med sykkelen?
Er det så mye bedre når hele sykkelen har det samme utstyret? Spiller det noen rolle om bakskifteren er Ultegra når hendlene er 105?
Ja, det gjør det. Det finnes en mengde lette og stive deler fra utallige produsenter på markedet som er fristende å kjøpe. De skal være kompatible, men når en sykkel består av for mange leverandører blir det ofte kræsj.
Vi har testet mange toppracere som har bestått av et lappeteppe av produsenter, alt for å spare noen gram eller å uppe estetikken. Alt for ofte har vi sett slike sykler slite med å levere mer enn 90 prosent, selv om det er både dyrere og lettere enn en rendyrket utstyrsgruppe.
Gekkos filosofi om rene utstyrsgrupper fra Shimano er sjelden i de lavere prispunktene, her er leverandørene ofte ivrige på å finne billige og lette no-brand-deler når de setter sammen sykler.
Så ja, det funker. Det er bunnsolid, og i dette prissegmentet er det en helt riktig vurdering.
Sykkelen er priset relativt gunstig. Gekko er sammen med Fara de eneste norske produsentene som lager racersykler, men Gekko er de eneste som har sykler over hele prisspekteret.
Vi liker at sykkelen ikke prøver å være noe annet enn det den er. Dette er en sykkel laget for de som vil oppleve alle landeveiens fasetter, der fart er hovedingrediensen.
GROVIS: Pirelli P7 er et grovt og litt uraffinert dekk. Setter du på noen litt finere utgaver vil du merke god forskjell. Foto: Henrik Alpers.
COMFY: Selle Italia Boost er et moderne sete med stor spalte, bra for alle kjønn. Foto: Henrik Alpers.
BRA: Supacaz styretape. Veldig stilig, veldig bra. Foto: Henrik Alpers.
Er det noe vi ikke liker, og hva kan eventuelt gjøre sykkelen bedre?
Sykkelen har grove sveiseskjøter, og på en lys og mattlakkert sykkel blir de fort veldig synlige. Sveisingen gir sykkelen et uraffinert preg. Dette er vanlig på sykler i denne prisklassen, men enkelte produsenter gjør det penere. Det har ingen praktisk funksjon, og det er kun utseendet som forpurres.
På denne sykkelen er det to ting som vil gjøre underverker for vekt, komfort og kjøreopplevelse. Et sett med gode dekk, eksempelvis Vittoria Corsa, Continental GP5000 eller Pirelli P Zero, vil gjøre sykkelen både lettere, mer responsiv og mer komfortabel.
Dekk er en enkeltfaktor som kan gjøre store forskjeller på sykler i denne prisklassen. Setter du sykkelen opp slangeløst med et sett fine dekk, vil særlig komforten bli bedre.
Dekkene som sitter på lever lenge og er punkteringssikre, men gå gjerne for noe mer komfortabelt.
Vi anbefaler at du i første omgang får rettet opp styre og hendler, og om du ikke blir fornøyd med dette kan styret enkelt byttes.
RACER: Klar for fart siden 1991. Foto: Henrik Alpers.
Ja - Tja - Nei
Ja, og litt tja. Vi kan trygt anbefale sykkelen, men den er i tøff konkurranse med mange andre modeller. Styret vi har klaget på er enkelt å gjøre noe med, men vi skulle helst sett at sykkelen opplevdes mer stabil og forutsigbar.
Vi har sjekket priser på lignende modeller fra Canyon, Trek og Merida. Canyon Endurace AL koster 19490, Trek Domane AL5 har en veiledende pris på 27999 kroner og Merida Scultura Endurance 400 koster 20999 kroner.
Gekko Force RCE er en lavt priset racersykkel fra Anton sport, satt opp med en rendyrket utstysgruppe fra Shimano 105. Den er kvikk i svingene som langt dyrere sykler, og trives særlig godt i lange klatringer.
Vi er faktisk skikkelig imponert over klatrefølelsen, selv om sykkelen er noen kilo tyngre enn anerkjente Tour de France-klatrere.
Sykkelen mangler litt på stabilitet. Dette kan vi ikke se at handler om preferanse, og er noe Anton burde ta en titt på ved neste bestillingsrunde.
Gekko Force RCE er et godt tilskudd i det norske racermarkedet, satt sammen til en fornuftig pris.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Vis mer
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Gekko Force RCE
7/10
Klatring
9/10
Utfor
7/10
Flater
7/10
Kvikkhet
8/10
Komfort
7/10
Sykkelglede
7/10
Finish
6/10
Dette liker vi
Godt priset
Flott alternativ for nybegynneren som vil ha racerfølelse
Godt skyv i lange klatringer
Et sete med moderne ergonomi som vil tekke mange rumper
Full 105-gruppe fra Shimano er bombesikkert
Vaiere og strømper er trukket nydelig gjennom styre og størerør
Elegant vaierføring
Noe å tenke på
Dårlig satt opp styre og hendler
Ubesluttsom kjørefølelse
Sveiseskjøter kunne vært gjort penere
Den lekre vaierføringen gir dyrere verkstedskostnader