Factor beviser med sin Ostro at god aerodynamikk ikke trenger å gå på bekostning av komfort og manøvrerbarhet. Factor Ostra VAM er en skikkelig komfortabel supersykkel.
TRYNE-FACTOR: Factor Ostro VAM er en real supersykkel for alt av terreng. Alle foto: Henrik Alpers
Factor Ostro VAM
Pris: 109 999 kroner
Vekt: 7,4 u/pedaler
Oppgitt dekklaring: 32 mm
Testår: 2022
Factor har lang erfaring som sykkelprodusent. De har tidligere produsert sykler for andre store merker på sin fabrikk i Kina. Merkevaren er ganske ny, men har fra starten satset på å levere sykler helt i toppklassen.
Ostro VAM er Factors aeroracer, og alt-mulig-sykkel. Den brukes av profflaget Israel - Premier-Tech til alt fra Paris-Roubaix til fjelletapper i de store etapperittene.
Testsykkelen er en av Team Coop-lagets sykler, med forrige generasjon Ultegra Di2.
Factors komponentmerke, Black Inc står for hjul og styre.
Factor Ostro VAM har elegant styreoppsett. Styret fra Black Inc har girledninger og bremseslanger integrert inne i styre og stem, uten at fronten på sykkelen fremstår klumpete. Styrefasongen er god med litt utoverbøy i bukken. Stemet er helt flatt på toppen og overgangen til styret er fin og nett. Computer-holder festes med skruer under stem og styre.
Sykkelen er ganske kort for størrelsen. Vi finner oss godt til rette med 120 mm stemlengde og 420 mm styrebredde. Sittestilling blir da akkurat som vi liker det. Ganske aggressiv, men samtidig kompakt og med kvikk manøvrerbarhet. Den noe korte rammen medfører noe tåoverlapp, men ikke såpass at det skaper ubehag under normal sykling.
Utstyr
Ramme: Ostro VAM karbon
Styre og stem: Black Inc integrated BarStem
Sete og setepinne: Pro Stealth, Factor
Hjul og dekk: Black Inc 45, Vittoria Corsa Graphene TLR 25 mm - slangeløst
Drivverk og bremser: Shimano Ultegra Di2 (testet med 11-delt) - 140/160 mm bremseskiver
Vis mer
Keramiske lagre
De fine Black Inc-hjulene har navlager fra Ceramic Speed og en middels høy felgprofil. De er satt opp med Vittoria Corsa Graphene TLR slangeløse dekk i 25 mm bredde. Dette er et av de aller mest komfortable dekkene på markedet, noe som kler sykkelen bra.
I tillegg til keramisk lagre i navene har Factor også satt opp Ostro VAM med Ceramic Speed krank- og styrelageret. Kranklageret er av en gjenget T47-type, noe som borger for god holdbarhet og at det vil være enkelt å finne en god erstatning ved behov.
Factor Ostro VAM ser ut som en aerosykkel med stort underrør, lave setstag og en skikkelig hjulbeint gaffel. Setestagene står også langt fra hverandre, mye likt det på Wilier Filante SLR. Fartsvinden kan slippe rett gjennom gaffelen og føye seg motstandsløst rundt sykkelens underrør - det er i hvert fall tanken.
Sammenlignet med flere andre allround-landeveissykler på markedet er Factor Ostro VAM mer å regne som en aerosykkel med gode allround-egenskaper enn en allround-sykkel med god aerodynamikk. Tilnærmingen er litt forskjellig fra Specialized og BMC, men målet er det samme. Å lage en rask sykkel som også er god å sykle på i all slags terreng.
Dekklaringen er så klart god foran, men også god bak. Factor oppgir at 32 mm får fint plass, noe som gjør sykkelen både litt grus-vennlig og Paris-Roubaix-kompatibel for dem som måtte være opptatt av det.
Factor Ostro VAM på veien
På veien føles Factor sykkelen som en skikkelig komfortabel allrounder, samtidig sklir den gjennom lufta på aerosykkel-vis. Både hjul og ramme gir fra seg typisk aerosykkellyder, uten at vi får den harde følelsen tidligere års aerosykler var kjent for. Følelsen over grov brostein og ujevn asfalt er suveren.
Godt hjulpet av de gode Vittoria-dekkene gir sykkelen en spesielt smidig og sømløs følelse over underlaget. Høy komfort kan ofte gå på bekostning av følelse med underlaget og følelsen av kvikkhet, men også her leverer Factor-sykkelen til A og vel så det.
Ved testing parallelt med BMC TeamMachine er forskjellen påfallende. Med likt dekktrykk er Factor Ostro vesentlig mer ettergivende på grov brostein og mindre støtete når vi treffer kanter eller hopper ned en fortauskant.
Underrøret og krankpartiet er kraftigere enn på andre standard-racere. Sykkelen føles bunnsolid under spurting - også på ujevn vei.
Factor Ostro VAM flyter suverent på brostein og føles kvikk og leken i styringen. Styreresponsen er på nippet til å være nervøs, noe som ofte kjennetegner raske rittsykler. Med større dekk vil styreresponsen kunne bli mer dempet. Kvikkheten til tross - sykkelen føles også stabil i raske utforkjøringer og vi trygge med å både ta av og på vindvest i god fart ned fra Tryvann.
Factor Ostro VAM er åpenbart en toppracer for ambisiøse konkurransesyklister, både på amatørnivå og på høyeste proffnivå. Samtidig oppleves den som en komfortabel og god langtursykkel for milsluking i helgene uten startnummer og uten ambisjoner om annen enn en god turopplevelse.
Geometrien er vektet mot aktive syklister, men fronten er ikke blant de laveste i proffeltet, noe som gjør at også mindre topptrimmede mosjonister kan finne seg til rette. Prisen tilsier at dette ikke er en sykkel du kjøper uten en del erfaring fra før, samtidig opplever vi at sykkelen fortjener en posisjon helt oppe i toppligaen for rittracere.
Selv om Ostro VAM ikke er en rendyrket klatresykkel, går den godt i motbakke. Vekten er utstyrsnivået tatt i betraktning ganske lav.
Sittestillingen er spot-on for effektiv klatring. Bakramma er kort og vi kommer godt over pedaler og bakhjul. Den høye komforten går ikke på bekostning av effektivt fraspark verken i korte kneiker eller lange klatringer.
Også i utforkjøringene føles den forutsigbar, trygg og manøvrerbar. Mens den er litt overstyrt i lave hastigheter blir den stabil og nøytral i høyere fart. Vi holder enkelt svingkurvene hele veien gjennom hårnåler uten å måtte korrigere på veien.
Ønsker vi å skifte linje, responderer sykkelen lynraskt. Både dekk, hjul og sykkel spiller godt sammen slik at vi tør å skjære skarpe linjer i svingene. Hjulene blir ikke tatt av vinden på samme måte som vi opplever med Campagnolo Bora-hjulene på BMC TeamMachine, men denne følelsen kan også skyldes andre vindforhold. Hjulene går uansett ikke utover sykkelens lette styrefølelse.
Ridley Grifn Allroad Alu 105 er det nærmeste vi er kommet en sykkel til absolutt alt En kvikk og leken landeveissykkel med 38 mm dekklaring.
Konklusjon
Factor Ostro VAM imponerer med høy komfort og kvikk følelse. Den er en alt-i-ett-racer som funker like bra på rolige langturer som i ritt med både fjell og brostein. Dekklaringen gjør at du også kan ta den med på grusveier uten større problemer.
Prisen er høy med tanke på Ultegra-drivverket, samtidig er alle de andre komponentene på sykkelene, inkludert hjul, navlager, kranklager og styre av ypperste klasse. Disse tingene er også mye viktigere for sykkelens funksjon enn om girsystemet er Dura Ace eller Ultegra.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.