Fara F/Road er en suveren racer som både leverer og faller noe gjennom på detaljer. Fara har etablert seg som eneste norske hardvareprodusent. F/Road er en fullblods rittracer for amatører, som også kan ta seg en liten grustur.
Fara er det lille norske sykkelmerket som har gått fra å lakkere rammer og deler fra Østen, til å stå for hardvareproduksjonen selv. Allroundsykkelen F/AR fikk stor internasjonal oppmerksomhet for sin veskeintegrasjon, nå er det aerosykkelen F/Road vi skal se på.
På denne modellen er både ramme, styretape, styre, setepinne og flere detaljer utviklet av Fara selv.
Faras merkevarebygging er forsterket av logoer på styretapen, styret og top cap’en til stemet, og logo er også gravert inn i strammebolten til setepinnen samt beskyttelsesplaten mot chain drop. Dette er lekre detaljer som koster ekstra i produksjonen.
Fara lover en rammevekt på 900 gram for F/Road.
Ikke tungt, ikke lett, men sterkt å få til for en liten produsent. Få med deg at setepinnen kan vendes, slik at du kan velge mellom 0 og 25 mm setback. Fara F/Road har også skjulte, integrerte fester for en aerodynamisk veske som kan klikkfestes i underrøret. Smart!
GODT NOK: Zipp 303s har enkle og rimelige nav, tross merkenavnet. Godt nok for de fleste, men utgjør den store forskjellen på disse og dyrere Zipp-hjul.
NYKOMMER: Pirelli er relativt ferske i landeveissporten. Vår modell hadde 28mm brede dekk med slange.
LITE: Fara går for 140 mm bremseskiver. Det sparer noen gram, og flere produsenter går for 160 mm skiver for bedre bremse-effekt.
Fara F/Road har plass til 32 mm dekk, noe som i praksis betyr at du trolig kan ha 35 mm dekk på. Dette er bredt, og gjør at erfarne syklister fint kan bruke denne like mye på grus som asfalt. En gravelsykkel blir det aldri, men allsidigheten blir like fullt stor.
Sykkelen vi har til test er en av Faras grunnpakker. Hos Fara kan du til en viss grad bygge med de delene du vil, noe som koster ekstra, og de aller fleste kjøper en av standardpakkene.
Vår testmodell er utsyrt med Ultegra Di2, Zipp 303s hjulsett, samt integrert karbonstyre. Zipp 303s er merkets rimeligste høyprofilsett, men som like fullt er på høyde med de beste. Settet har noe rimeligere kulelagre enn de dyreste, og et ikke fullt så raffinert frikrans-system.
Dette betyr mer vedlikehold og kortere levetid. Det er målbare forskjeller mot de dyrere Firecrest-modellene, men for enhver amatør skal dette være godt nok.
Kranken er semi-kompakt, altså med 52/36-utveksling. Dette mener vi er den perfekte kranken for amatører - både tunge og lette gir er ivaretatt.
Dette oppsettet koster 65990 kroner, og er dermed noe av det rimeligere du kan få tak i av denne kvaliteten. En tilsvarende modell hos Canyon koster 73000 kroner, pluss frakt, men har da et litt finere hjulsett.
En tilsvarende Specialized koster 113000 kroner. Også den har et noe mer raffinert hjulsett, men kan de siste 35000 kronene forsvares?
Så hva mangler Fara F/Road mot de største produsentene? Vi understreker at denne sykkelen ikke har vært testet direkte mot toppmodellene, så den umiddelbare fasiten sitter vi ikke på.
Men i prestasjon tør vi påstå at Fara ikke mangler noen ting. Tadej Pogacar hadde trolig ikke vunnet færre løp på på en F/Road, gitt at vekten var den samme som hans egen Colnago.
Canyon Endurace har vært tyskernes bestselgende sykkel i en årrekke, og de tukler naturligvis ikke mye med suksessoppskriften sin, men nok til at Canyon Endurace CF SLX 8.0 Di2 skiller seg tydelig ut i porteføljen.
Men kjørefølelsen på de mest anerkjente toppmodellene oppleves ofte mer raffinert, men la oss understreke at det er helt marginalt. Det er ofte opplevde forskjeller mellom modeller, men vi har aldri kunnet måle det i prestasjon.
I tillegg har de store merkene ofte en eksklusivitetsfølelse Fara fortsatt bare er på vei mot å skape - på veldig god vei riktignok.
Vi noterer også at hjemmesiden til Fara er mangelfull. De har gode tilbud på ekstrautstyr og deler som kan matche sykkelen, men de mangler eksempelvis en spec-liste på sykkelen.
Hva slags sete er satt på? Hva med kranklager og styrelager? Eller enda viktigere, hva slags krank-og utveksling sitter på?
Dette må de simpelthen få orden på.
Hvem er Fara F/Road for?
Fara F/Road passer til:
Ritt-og treningssyklister.
Deg som vil ha en sykkel som er best på flatene.
Deg som vil ha en sykkel som også er leken.
Deg som ikke vil legge på 50 prosent ekstra i pris for å ha en sykkel du har sett på tv.
Fara F/Road passer ikke til deg som:
Vil ha en sykkel til både asfalt og grus.
Deg som er ekstremt pirkete på styrefasong, og som ikke tåler et styre fra en annen produsent på en Fara.
Deg som vil ha en veldig oppreist sittestilling på en racer.
LEKKER #2: Stilig top cap med Fara-logo.
STILIG #3: Faralogoen gravert inn i den usynlige seteklemmen.
PRIMA: T47 kranklager for mindre knirking og enklere vedlikehold. Vi støtter valget fullt og helt.
Fara F/Road på veien
Fara F/Road er en medium aggressiv, fullblods rittsykkel. Det finnes landeveissykler med mer aggressiv geometri, her har Fara lagt seg midt mellom de mest offensive aerosyklene og de mer oppreiste allrounderne.
Vi mener dette er et svært godt kompromiss for amatørsyklister som faktisk må betale syklene sine selv. Om vi titter mer inngående på hvor aggressiv rammen faktisk er, må vi gå inn på det vi kaller «Stack-reach-ratio».
I størrelse 56 har Fara en ratio på 1,44. Specialized Tarmac har 1,43, Cannondale System Six har 1,42. Begge disse syklene er altså mer aggressive enn Fara F/Road.
Titter vi på allrounderen Cannondale SuperSix finner vi en ratio på 1,47, mens Canyon Ultimate har en ratio på 1,45. Den mer nybegynnervennlige Merida Scultura Endurance har en ratio på 1,53.
Fara F/Road oppleves umiddelbart som litt nervøs - men også tilsvarende skarp og rask i svingene. Dette er ikke en minus, du skal bare være klar over at det ikke er en koseracer.
Det er heller ikke uvanlig at vi bruker noen timer på å bli helt trygg på en sykkel slik vi gjorde her.
Når vi får lagt oss dypt ned i bukken og kjørt skikkelig fort i svingene, merker vi veldig raskt hvor mye rittpreg de har valgt å sette på sykkelen. Tør du å legge nok vekt på forhjulet er det få grenser for hvor skarpt og raskt du kan svinge.
Dette er skikkelig gøy på flatene i litt større svinger, eller i litt lavere fart i skarpe svinger.
Vi bruker litt tid på å bli helt trygg på den nedover også, men når vi med erfaring får vist hvem som er sjefen er det som å kjøre på skinner. Fara F/Road leverer helt på høyde med de store merkene, og er ordentlig morsom å kjøre nedover med.
Den overstyrer mer enn understyrer, men ikke på et nivå hvor det er for mye. Det er i det hele tatt det vi kan kalle en veldig leken sykkel, og dette er nok en aeroracer som er blitt mye morsommere enn kategorien var til å begynne med.
Vi noterer oss også at sykkelen ikke er like stiv i lengderetningen som vi skulle ønske. Vi kan ikke peke nøyaktig på hva dette skyldes, men siden aeroracere er mer avlange i sin form enn allroundsykler, kan de av og til oppleves slik.
Fara F/Road oppleves litt hard slik den er satt opp. På fin og småruglete asfalt får vi den gode karbonfølelsen, vi triller raffinert over underlaget. Mindre sprekker i asfalten går også greit. Men det skal ikke voldsomt store sprekker eller hull i underlaget til før vi kjenner at den er lite ettergivende mot underlaget. Styret oppleves også veldig kontant. Enkelte styrer har vibrasjonsdemping, her oppleves det ikke å være mye.
Sykkelenen er levert med dekk og slange, men Fara setter den opp slangeløst om du vil. Setter du den opp slangeløst vil den bli langt mer komfortabel, og cirka hundre gram lettere. Dette er noe vi uansett ville gjort uansett sykkel, her er fordelene mange.
Vi testet Fara F/Road med et annet Zipp 303s hjulsett satt opp slangeløst. Forskjellen her er ganske tydelig. Sørg for all del for å få sykkelen satt opp slangeløst!
Der noen sykler gir deg et godt skyv i klatringene, gir denne deg dette skyvet på flatene. Det er en klisje at aerosykkelen skal gjøre akkurat det, men det er nok av aerosykler som er gode på helt andre ting enn akkurat dette.
Her er akselerasjonen lynrask og fartsfølelsen på flatene er enorm. Dette er faktisk skikkelig moro. Undertegnede er ikke akkurat sterk og ivrig på tempo, så det er gøy å kjenne på en sykkel som utfordrer deg til å leke litt også på flatene.
Mikroskopiske detaljer på de ulike rammene kan gi ulike spisskompetanser på sykler. Noen glimrer nedover, noen bortover, noen oppover og noen er simpelthen litt av-eller påskrudd. Det er vanskelig å peke på detaljen som gjør dette, men liker du å sykle fort bortover er det hvertfall her sykkelen skinner mest.
Sykkelen er ammenlignet direkte med en Factor O2 med samme hjulsett, og vi hadde ikke sjans til å merke noe forskjell i akselerasjon. På fartsfølelsen på flatene derimot var Faraen mer ivrig. Factor O2 er en allroundmodell som ikke skinner like tydelig på ett sted som F/Road gjør.
Sykkelen har selvsagt også vært på grustur, med 30 mm brede dekk satt opp slangeløst. Dette er ikke en grussykkel, bare så det er sagt. Men med plass til 32 mm brede dekk er sykkelen klar for alle slags eventyr. Skal du på flerdagers tur der du plutselig møter tre mil med grus, er ikke dette noe problem.
Erfarne syklister kan fint ta med Fara F/Road på grustur ganske mange steder i landet, men geometri og handling er fortsatt i racerland. Har du lyst har du lov, men skal du kjøpe din første racer og vil ha grusegenskaper i tillegg, da bør du heller vurdere Fara F/AR.
Ramme: Fara Toray Carbon
Hjul: Zipp 303s
Dekk: Pirelli P Zero Race
Forskifter: Shimano Ultegra Di2
Bakskifter: Shimano Ultegra Di2
Girhendler: Shimano Ultegra Di2
Bremser: Shimano Ultegra Di2
Krank: Shimano Ultegra Di2 , 52/36
Kassett: Shimano Ultegra 11-32, 12-delt
Integrert styre - ikke bare et pluss
Faras integrerte styre oppleves å være ganske stort i den forstand at avrundingen ved hendlene starter veldig sent, slik at en får et skarpt hjørne å hvile hendene på.
Dette gjør at mange vil ønske å gå ned en størrelse i styrebredde, simpelthen fordi styret vil oppleves bredere enn det faktisk er - styrestørrelsen på 43 cm er målt i bukken. Det brede styret gir et press på håndflatens nervepunkt nedenfor lillefingeren, noe som gjorde at vi raskt følte oss nummen i hendene.
Dette er et kjent problem for syklister, som for mange kan bli større med denne styreformen.
Hvileflaten er stor for at styret skal bli så aerodynamisk som mulig, og har du små hender kan styret oppleves både stort og bredt. Krise? For noen, ja. Undertegnede og flere sykkelvenner var klare på at dette ikke var styret for oss. For andre var problemet ikke til stede i det hele tatt, og det er tross alt noen Faraer der ute med dette styret.
Det vi skjønt vet, er at dette styret ikke vil tekke det store flertall. Dette styret har minst avrunding av de syv stikkprøvene vi gjorde på andre sykler.
Et styre påvirker kjøreegenskapene på sykkelen, og her fikk vi følelsen av å sitte mer oppå sykkelen enn inni. Bukkens geometri gjør også at det er litt lengre vei fra hendene og frem til bremsene, selv om hendlene justeres innover.
All den tid en ikke bytter et integrert karbonstsyre til 5490 kroner sånn helt uten videre, mener vi Fara hadde vært tjent med en annen geometri.
SKARP: Den sene avrundingen på styret gjør at det føles bredt. Vi fikk litt numne hender av hjørnet.
STORT AREAL: Styret er aero-optimalisert, men den store styreflaten kan noen synes er i meste laget.
FINT: Perfekt lagt styretape er bare en av detaljene i sterk byggekvalitet fra Fara.
Oppsummert
Fara har tatt store skritt siden de dukket opp på markedet, og detaljnivået på F/Road er par med de største produsentene. De har virkelig blitt et ordentlig sykkelmerke som utvikler produktene sine helt selv, og som ikke bare kjøper ferdige rammer fra Østen og lakkerer dem med egen logo. Fara har en tydelig bukkestyre-identitet, og begynner å få høy anseelse i mange land.
Sykkelen i seg selv mener vi er en rendyrket konkurransesykkel, laget primært for trening og konkurranse. Den er en sykkel som trives best når det går flatt og nedover, og det er også en sykkel som er følsom og responsiv. Sykkelen oppleves litt hard, uten at det er et veldig kritisk punkt - vårt testoppsett må ta støyten for dette.
Vi er ikke fan av styrets geometri. Syklister har et hat-elsk-forhold til styrer med denne fasongen, og vi skulle ønske Fara hadde satt på noe som favnet litt bredere.
Prismessig er dette noe av det rimeligste du kan kjøpe på markedet. Det er umulig å hevde at en amatør uansett nivå vil sykle fortere på en dyrere sykkel fra proffeltet - forskjellen vil ligge i den opplevde kjørefølelsen, og her leverer uansett Fara sterkt.
Har du lyst på en ny aeroracer er det bare å sette Fara på listen over merker å vurdere. Særlig med tanke på hvor mye du faktisk får for prisen.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.