Bianchi Oltre RC er et litt traust arbeidsjern, som kanskje mangler sjelen som en gang gjorde syklene og merket ikonisk. Men den har beholdt en del velkjente Bianchi-kjennetegn.
Gjennom årenes løp har Landevei skrevet utallige spaltemeter om Bianchi. Vår fantastiske, tidligere kulturattaché Kjetil Haalands lidenskapelige kjærlighet for de mintgrønne syklene har kommet til uttrykk mange ganger både i magasinet, på nett og på det gamle forumet, og historien om verdens eldste sykkelprodusent er ettertrykkelig dekket.
Men i takt med den moderne sykkelens utvikling, har syklene – som en gang ble håndbygget av ekte italienske arbeidere og vant Tour de France – endret seg drastisk. Deres nyeste flaggskip, Oltre RC, minner lite om den klassiske Bianchien, og er antagelig uspiselig for den harde kjernen. Bianchi var tidligere kjent for sin kombinasjon av stil og prestasjon. I hvert fall én av de to er ikke lenger gjeldende.
Mer om det seinere, først:
Dette må du vite om Bianchi Oltre RC
Som italienske tradisjonalister, tviholdt naturligvis Bianchi så lenge de klarte på sin natur og identitet. Men skal du drive et bærekraftig selskap, er du nødt til å henge med på utviklingen. Selv om du en gang var sykkelverdens sterkeste merkevare.
Mens den forrige generasjonen av Oltre tviholdt på en del tradisjonelle trekk, snudde Bianchi opp ned på sin interne regelbok, da den nye generasjonen skulle utformes.
Når Bianchi Oltre ble lansert i 2023, var det en helmoderne aeroracer. Italienerne, som en gang drev frem innovasjonen blant sykkelprodusenter, skulle virkelig ta igjen det tapte. For det var mer enn én ting som vakte oppsikt, for å si det mildt.
La oss begynne med: Vingene.
Sykkelsporten lar seg til stadighet inspirere av Formel 1. Bianchi er nok av det mer ekstreme slaget. På fronten av sykkelen, er det nemlig to luftdeflektorer, vinger, som skal gjøre sykkelen mer aerodynamisk.
De to deflektorene, eller luftinntakene om du vil, skal kanalisere luften og skape såkalte lavtrykkssoner rundt styrerøret. Det skal gjøre at luftstrømmen blir mindre turbulent bakover på sykkelen og i sum skal det bli mindre luftmotstand.
I dagens aero-optimaliserte klima er dette selvsagt strålende nyheter for alle og enhver som bryr seg om slike ting. MEN: Deflektorene er ikke tillat i UCI-ritt, så helt nytten av dem kan man undres over. For at du skal slippe å få startnekt hver gang du stiller på startstreken er de heldigvis avtagbare.
Så, litt i samme gate; rammedesignet. For tradisjonalister, er det lite annet enn fargene med denne Bianchien som gir assosiasjoner til fordums storhet.
For nerder og ingeniører, er nok det å studere Oltre RC ganske morsomt, for det er nyanser og detaljer over alt. Generelt er sykkelen naturligvis bygget med dype, smale former over hele linja.
Starter vi forfra, er styrerøret ekstremt lavt, men i likhet med Cervélo R5, er det en fordyping til stemmet, slik at det integreres inn i rammen og man får mindre frontareal. Derfor har også stemmet en positiv vinkel, ellers ville vi alle og en hver fått ryggproblemer bare av å se på sykkelen. Løsningen til Bianchi minner her også om den på R5, men de har løst det litt annerledes. Det er en liten åpning oppe mot senter av stemmet og i overgangen til selve styret, mens Cervélo har en løsning med to smale stag som støtter opp under styret.
Løsningen med å ha en åpning i stemmet, er to-delt. Sykler du uten computer, vil du dra nytte av mindre frontareal, mens har du computer, er det nettopp her du fester computerfestet.
Overrøret har en slags assymetrisk løsning. Det er i praksis horisontalt (som er mer aerodynamisk enn et skrående), som gir en veldig høy skritthøyde. Fra fronten og til enden er det fint mulig å lage en virtuell horisontal linje, mens i praksis er det altså asymmetrisk og volumniøst. Helt forrest, både på under og oversiden, bygger det i høyden. Både på under- og oversiden er det avrundet, for å lede luftstrømmen som treffer sykkelen bakover. På oversiden skrår det oppover slik at det passer perfekt i overgangen med stemmet, om en har kappet styrerøret maks.
Litt foran midten på overrøret, er det et skjæringspunkt hvor den skrående oversiden fases ut, og så fortsetter den på undersiden, bak mot seterøret, som også er massivt. Den dype og smale formen klemmer også bakhjulet, mens overgangen til setestagene går noe utover, for å unngå at det blir turbulens i overgangen fra seterør til både stag og hjul.
Og alt dette oppsummert i tall: Vel, Bianchi oppgir noen tall, men oppgir ikke om dette er med eller uten de famøse deflektorene. Uansett, det de hevder er at sykkelen på 250 watt sparer 45 sekunder over en distanse på 40 kilometer, og at den sparer deg for 17,1 watt i 50 km/t. Dette er da i forhold til den forrige generasjonen Oltre (XR4).
Da sykkelen ble sluppet, hevdet italienerne også at i forhold til de beste aerosyklene på markedet (på daværende tidspunkt) hadde den en «30 prosent fordel».
I flere av sine sykler bruker Bianchi sin CV-teknologi, altså countervail vibration cancelling system. Den finner du ikke i Oltre RC, men i de øvrige, rimeligere Oltre-modellene. I disse modellene har de blandet «viskoelastisk materiale» med et «spesielt karbonfiber» som ifølge dem skal fjerne 80 prosent av vibrasjonene i sykkelen, samtidig som det øker stivheten og styrken i karbonen.
Geometri på Bianchi Oltre RC
Størrelse
47 cm
50 cm
53 cm
55 cm
57 cm
59 cm
Stack
470
478
504
520
536
555
Reach
385
392
393
397
402
406
Stack/Reach Ratio
1,22
1,22
1,28
1,31
1,33
1,37
Top Tube Length
515
525
536
550
560
575
Seat Tube Length
450
480
510
530
550
570
Seat Tube Angle
74,5
74,5
74,0
73,5
73,5
73,0
Head Tube Length
83
88
103
118
133
153
Head Tube Angle
70,5
71,5
72,0
72,5
73,0
73,0
BB Drop
58
58
68
68
68
68
BB Height
278
278
268
268
268
268
Front Center
579
581
582
588
593
603
Chainstay Length
410
410
410
410
412
412
Wheelbase
982
983
984
988
996
1.005
Rake
43
42
43
42
43
42
Trail
73
68
64
62
58
59
Vis mer
Testsykkelen vår kommer spekket med Srams nyeste Red AXS-gruppe (E1), som også har integrert wattmåler i kranken. Hjulene, Reparto Corso SPB, er Bianchis eget husmerke. Bakhjulet har en 65 mm dyp felgprofil, mens forhjulet er 50 mm.
Oltre RC-modellene selges enten med Shimano Dura-Ace Di2 eller Sram Red AXS, mens Oltre Pro og Oltre Race, de rimeligere modellene, selges med Sram Force AXS og Rival AXS og Shimano Ultegra Di2 og 105 Di2.
Er Bianchi ensbetydende med Campagnolo for deg? Vel, Bianchi har sluttet å selge sykler med Campa, med unntak av én spesialutgave av Specialissima, en Pantan-versjon.
Stemmet er 110 mm lang og styret er 42 cm bredt, og er designet av Bianchi selv. Det er også setet, RC139.
Totalt veier sykkelen 7,3 kilo, som er imponerende til aeroracer å være, og med tanke på hvor massiv den egentlig er. Den oppgitte dekklaringen er 32 mm, og sykkelen kommer med aero-orienterte, 28 mm brede Pirelli PZero Race SL TLR dekk.
Bianchi Oltre RC i bruk
Ut av startblokkene er det liten tvil om at Oltre RC er fartssøkende. Det er en effektiv sykkel, som tar deg raskt opp i fart og du kan jage på. Reponsen er det ingenting å utsette på, det kjennes ikke ut som det går noe tapt når man drar på.
På sykkelen ble jeg sittende noe høyere enn jeg foretrekker, og skulle helst gjerne ha kappet styrerøret. Akkurat det er stort sett mulig på de fleste toppracere også i 2025, men her møtte jeg litt motstand.
Spacerne under stemmet er spesialdesignet, og med den skrående avslutningen på stemmet – slik at det skal ha en ren, aerodynamisk overgang til rammen – kan du heller ikke bare flytte spacere til oversiden av stemmet.
Samtidig som stod det tydelig i manualen at en ikke under noen omstendigheter skal gjøre endringer her, og at dette må gjennomføres av kvalifiserte mekanikere, ble tårnet av spacere værende. Rent esetisk kan vi tåle noen spacere, men gitt designet til Oltre tar egentlig alt annet enn slammet stem seg dårlig ut her.
Dette føltes spesielt ugunstig ut under stående sykling, hvor jeg havner i en ganske oppreist stilling, ikke kommer frem over sykkelen og får den opplevelsen og svarene jeg ønsker i den posisjonen. Gitt vekten er det ikke en sykkel som går treigt oppover, men den oppleves treg. Det er lite snert, men rammeform og dype hjul hjelper ikke akkurat på heller. I forhold til andre toppsykler vi har testet, som også scorer bra i uavhengige aero-tester, så er den klart kjipest i klatringer.
Når det er sagt, var den sittende posisjonen veldig bra, mye takket være den eminente cockpiten. Jeg får en ganske kompakt sittestilling, og utformingen på styret gjør at underarmene kan hvile litt mot styret når jeg holdt på hendlene, og man kan sitte og hamre løs i en aerodynamisk posisjon lenge.
Og det er her sykkelen skinner. Når du har kommet i marsjfart, holder den momentumet utrolig bra, og i rullende terreng går det unna. Jamnt og trutt. Og når du må akselerere for å komme opp igjen i fart eller på vei over bakketopper, svarer den utrolig bra. Når du spurter, går all kraft ned i pedalene, de dype hjulene gir deg massevis av fart og moment, og sykkelen føles ordentlig trygg og stabil.
MASSIVT: Krankhuset gir både massevis av stivhet og den dype formen gir luftstrømmen en bedre sjanse for å hekte seg på sykkelen med mindre turbulens. Foto: Knut Andreas Lone
65 mm dype felger bak er ganske hissig. Proffene håndterer dette helt fint, men for en amatør kan det være ganske aggressivt og nervøs om det blåser mye, og noe jeg var litt skeptisk til, da testingen min gjerne foregår på forblåste Byneset utenfor Trondheim. Men dette var en av tingene hvor Oltre RC skilte seg veldig ut. I samme periode har vi også testet Canyon Aeroad (test er like rundt hjørnet), som ikke har like dype hjul, men oppleves mye mer nervøs enn Oltre RC i sidevinden. Og her var rett og slett sykkelen dypt imponerende. Selv harde vindkast da høsten ankom, tok sykkelen i mot på en silkemyk måte.
Sykkelen er generelt dønn stabil, med en komfortabel og og nøytral styring. En lavere posisjon ville nok gjort at den føltes noe mer direkte. Sykkelen er utrolig smidig og utforkjøringer var som å danse vals, man danser seg lekent gjennom både slake og skarpe svinger. Den nye Sram Red-gruppen kompletterer også sykkelen på en strålende måte. Modulasjonen i bremsene er fantastisk, og det er enkelt å justere både fart og linje.
PEN FINISH: Kjedestaget har skjult både aksling og er så massiv at den også gir litt vindskygge for nedre del av kassetten. Foto: Knut Andreas Lone
De nye bonusskifterne på hendlene gjør det enkelt å gire når du kryper sammen på hendlene, og skiftene er kontante og raske.
Oltre RC er definitivt best når du gir gass og sitter fremoverlent. Den er forholdsvis komfortabel, men når du sykler rolig langtur, oppleves den veldig annerledes. Bakenden er ganske hard, og setepinne- og rør er lite ettergivende. Når da du slår av på gassen, er litt mer oppreist og sedat (i den grad det går på denne sykkelen), så føles den litt mer dvask ut. Jeg vil sammenligne det litt som at bremseklossene skulle subbet, at man sitter med en følelse av at det er noe som lugger.
En ting som imponerer lite, er finishen på hjulsettet. Den glansede finishen er pen, men studerer du nærmere, er overflaten bare et mykt karbontrekk som utgjør profilen. Knipser du og kniper litt på det, kjennes det mest ut som plastikk. Det fremstår billig og noget uverdig et merke som Bianchi, spør du oss. Så skal det sies at hjulenes funksjonalitet er upåklagelig.
Sykkelen har, tross sitt noe eksentriske design, en del lekre detaljer. Som for eksempel coveret til toppen av stemmet, som er magnetisk og gir toppen en veldig strøken avslutning. På drivverksiden er det ikke den gjennomgående akslingen synlig på noe vis. Og flaskeholderskruene, i en pen, klassisk glinsende celeste.
Om du er ute etter en toppracer med masse potensial for fart, som er stabil og relativt komfortabel, så kan Bianchi Oltre RC fint være for deg. Den sparker ekstremt bra fra seg i letterrenget og den er et godt stykke ingeniørkunst med tanke på den aerodynamiske utformingen.
Når det er sagt, så savner vi en følelse av noe spesielt. At når man virkelig tråkker til, så føles sykkelen levende og eksploderer i fart og krefter, som en Ferrari som fyrer på alle sylindrene.
På Bianchi Oltre RC merker jeg at det går unna, og jeg ser det computeren, men den er et litt som et godstog: Nærmest ustoppelig, men uten x-faktor i opplevelsen av den.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.