Superior Allround X-Road Comp er en god førstegangsracer, eller en sykkel til deg som har planer om å dra på lange turer for opplevelsens skyld - ikke for å knuse rekorder og legge deg skarpt ned i svingene.
Både utstyr og geometri er laget for deg som kanskje har litt mindre erfaring, eller deg som har lang erfaring og vet at en stabil sykkel er det du trenger til lange og hyggelige turer.
Sykkelen er satt opp med aluminiumsramme og karbongaffel, et klassisk valg i denne prisklassen.
Sykkelen har stort sett Tiagra-kvalitet på gir og bremser. Dette er en av Shimanos enklere utstyrsgrupper, men også en av de lengstlevende. Denne utstyrsgruppen er ikke så avhengig av dønn presis justering som toppgruppene, og tåler således mer slark, slitasje og slurv, fasetter som nybegynneren (og mange erfarne, dere vet hvem dere er) ofte innehar.
OPP OG FREM: Med ti tannhjul bak må leverandørene prioritere. Heldigvis har de valgt lette klatregir på denne sykkelen. Foto: Henrik Alpers.
Av detaljer vi liker særlig godt kan vi nevne setet. Det er kort og bredsnutet, og med den moderne fasongen som er mer tilgivende mot underlivet, uansett hvilket kjønn du identifiserer deg med.
Utenpåliggende kranklagre er også en flott detalj. Kranklageret er en slitedel som må byttes ofte, og denne versjonen byttes raskt og enkelt. Vi synes det er håpløst med rimelige sykler med forfinede løsninger som kan være med på å løfte
Hydrauliske skivebremser er åpenbart. Vi savner felger som kan settes opp slangeløst.
Dekkene som sitter på er Schwalbe Lugano II. Dette er bombesikre dekk, mer om det litt lengre ned.
GODT VALG: Selle Royal Gravel har et veldig mykt parti i midten, og bred snute. Selv om sete er en individuell sak, vil dette tekkes langt på vei de fleste. Foto: Henrik Alpers.
Før vi tar sykkelen ut på veien
På en racer, gravel eller tursykkel med bukkestyre skal selve bukken - og hendlene - plasseres vannrett. Dette gir det optimale utgangspunktet for videre fininnstilling hos brukeren.
Slik denne sykkelen er satt opp oppleves utrygt å ligge i bukken. Styret er såpass feiljustert at en i tillegg må ha en veldig knekk i albuene for å komme inn i bukken, såpass at det ikke kommer til å skje mye.
Igjen - Er dette så viktig når du kan justere det selv? Når du kjøper ski vil du ikke at bindingen skal være 20 cm foran eller bak midten av skia, bare fordi du kan flytte bindingen senere.
Du kan lese mer om styrejustering i denne artikkelen.
JUSTERINGSMULIGHET: Få styret vannrett i bukken og vannrett oppe - ikke bare sistnevnte. Foto: Henrik Alpers.
Ute på veien
Uheldige justeringer til tross - det er nå en gang sykkelens kjøreegenskaper vi er mest opptatt av.
Dette er en sykkel til deg som skal sykle både asfalt og grus, og som ikke har planer om å sykle fellesstartritt. Sykkelen har en oppreist sittestilling som vil gi førstegangskjøpere eller seniorer en flott bukkestyresykkel til både asfalt og grus. Så hva mener vi med det?
Dette er en overstabil, understyrt og svært forutsigbar sykkel. Dette er en sykkel som er svært lett å bli vant til, og her er det absolutt ingen overraskelser fra sykkelens side.
Dette er en sykkel som umiddelbart oppleves trygg. Det er en deilig sykkel å sykle rolige langturer på - uansett underlag. Om du kommer fra en terrengsykkel eller hybridsykkel, vil overgangen være veldig enkel.
De skarpe svingene i utfordelen av vår testløype er der det er lettest å skille syklene fra hverandre. Svingene går i uforutsigbare kast i alle retninger, og veien er hullete og det slår mye.
Med denne sykkelen må vi planlegge svingen litt tidligere enn vanlig, og selve svingkurven blir litt større. Vi må slippe vekten på forhjulet litt tidligere enn vi er vant til, ellers fortsetter sykkelen den store kurven sin.
PENT: Innvendig kabelføring i underrøret løfter helhetsinntrykket. Foto: Henrik Alpers.
PROBLEMFRI: En god gammeldags setepinneklemme er den mest problemfrie måten å feste setepinnen på - også i 2025. Foto: Henrik Alpers.
ENKEL: Det er svært enkelt å justere setevinkelen med denne setepinnen. Foto: Henrik Alpers.
Om dette blir forvirrende: Konkurranseracere oppleves gjerne nervøse og uforutsigbare i svingene, og de reagerer på selv de minste bevegelser. Det er gøy når du kan det - men ikke for alle.
Om du liker langturene for opplevelsens skyld, om du har lyst til å ha med litt bagasje eller du simpelthen ikke er opptatt av å ta svinger så skarpt som det lar seg gjøre - er kjøreegenskapene til SUP en god ting. Dette er en sykkel jeg kunne blitt gammel på. Jeg sitter trygt og oppreist, og tar svinger med stil, ikke aggresjon.
Kan dette være en ulempe? For de riktige brukerne, nei. Om du vil ha en sykkel til fellesstartritt, vurder noe annet. Dette er for de gode opplevelsene, ikke de smertefulle treningsøktene.
Sup Allround X-Road Comp 23 er som nevnt en aluminiumssykkel, med de fordeler og ulemper det måtte innebære. Sykkelen er av de mer komfortable aluminiumsrammene vi har prøvd.
Ramme, setepinne og styre har mye å si for hvor behagelig en sykkel oppleves, men dekkene må også ta sin del av ansvaret. Schwalbe Lugano med kevlarforsterkning er dekk som består av mye gummi, noe som kan gjøre kjøreopplevelsen litt hard. Dekket tåler på sin side enormt mye juling, og kan brukes til alt fra parkett til dårlige grusveier.
Setter du på et litt finere dekk med mer volum, får du en enda bedre allrounder som i tillegg vil gjøre sykkelen langt mer behagelig. Vi anbefaler dette, da de fleste av dagens landeveisdekk også er gode mot punkteringer.
Sykkelen er utstyrt med både kompaktkrank og 34-kassett. Om dette ikke sier deg noe - du har ikke de aller tyngste girene de har i Tour de France (du trenger dem ikke, slapp helt av), men du har til gjengjeld et skikkelig krabbegir. Dette kommer godt med når du skal opp Tryvann for første gang, eller du bryner deg på noen av landets mange og bratte klatringer på grus.
Sykkelen skårer jevnt på øvrige parametre. Fokuset på langtur og opplevelser gjør at den ikke utmerker seg videre i en spurt. Men hvorfor skulle den..
En ting må nevnes. Sykkelen veier 11,2 kilo i teststørrelsen XL. Dette er litt tyngre enn andre sykler i samme prisklasse. Ingen krise, men ha det i bakhodet om vekt er et viktig kjøpsparameter.
Ja - Tja - Nei
Tja og ja. Vi kan fint gå god for denne sykkelen, og prispunktet er par med andre sykler på markedet. Vi mener sykler også i denne prisklassen bør leveres med felger som kan settes opp slangeløst.
ELSKER DET: Utenpåliggende kranklagre koster snaut 200 kroner å skifte. Å gjøre det selv er superenkelt. Foto: Henrik Alpers.
Andre sykler i samme kategori
White GX LTD har hovedfokus på grus, med knastedekk og enda mer stabil geometri. Mange bruker den til både asfalt og grus, og med en pris på 13999 kroner er den blitt et populært valg.
Merida Scultura Endurance 400 er veldig lik i opplevelsen som Superior. Den er finere utstyrt, og koster således 20999 kroner.
Ridley er samme merke som Uno-X kjører på, og Grifn Alu 105 er en god allrounder til både asfalt og grus. Også den er litt dyrere, men kommer i rimeligere varianter. Vi testet modellen til 19999 kroner.
Oppsummert
Superior Allround X-Road Comp er et rimelig og godt alternativ til deg som er helt ny i bukkestyremarkedet, eller til deg som vil ha en trygg og stabil sykkel til turer og opplevelser.
Den er fornuftig satt opp med tanke på utstyret, og girutvekslingen er god til lange eller bratte klatringer.
GOD PLASS: Sykkelen leveres med 32 mm dekk, maks dekkbredde er ikke oppgitt. Et erfaringsbasert estimat fra oss er 40 mm slicks, evt. 38 mm med små knaster. Foto: Henrik Alpers.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.