Stramme styrelager på sykkel

Slik strammer du styrelageret på sykkelen din

Et løst styrelager oppstår litt av seg selv, og er en grusom irritasjon på sykkeltur. Fiks det før et uhell oppstår! En rask justering er alt som skal til.

Sist oppdatert 11. april 2020 kl 08.00

Har du noen gang opplevd at sykkelen er nervøs utfor? Har du opplevd at det slamrer og skrangler, men bare foran? Har du opplevd upresis styring, rakling og følelsen av at noe er løst?

Sannsynligvis har du et slakt styrelager, en ikke så uvanlig feil på sykler som skrus fra hverandre i ny og ne.

I denne episoden av Mekkeskolen Landevei lærer du deg kunsten å stramme styrelageret lett som bare det!

For å få en stabil og presis sykkel må styrelageret være strammet korrekt. Men hvordan vet du med sikkerhet om det er styrelageret ditt som er løst? Hold en hånd på setet, bruk den andre til å holde inne forbremsen og vugg sykkelen godt fram og tilbake. Da vil du både kjenne bevegelse og høre det dersom det er noe som er slakt. 

Denne feilen bør raskt fikses, for å unngå slitasje på styrelageret og for å få en mye tryggere sykkel. 

Dette verktøyet trenger du:

  • 6mm unbrako

  • 5mm unbrako

  • 4mm unbrako

Se alle episodene av Mekkeskolen Landevei her.

Slik justerer du styrelageret på sykkelen:

Det første du gjør er å løsne både skruene på topplokket og på stemet. Finn fram 4mm-eren og løsne skruene på stemet, altså de skruene som sitter på sidene. Det andre du gjør er å skru opp skruen på topplokket på stemet.

Oppi der sitter en bolt. Sjekk om denne er løs, stram til dersom den trenger det. Sett på lokket igjen og stram til skruen. Når du gjør dette komprimeres gaffelen og stemet mot hverandre.  

Lurer du på hvor mye du skal stramme? Stram halve runder av gangen, og gjennomfør slark-testen med styret på nytt. Om det ikke lenger er noe dødgang, er skruen strammet godt nok. Drar du til skruen for mye, blir lagerne inni stemet skviset for hardt sammen, og det blir vanskelig å vri styret fram og tilbake. Sliter styret med å tilte fra side til side når du vipper på sykkelen, så er det for stramt. 

Sørg for at styret er helt rett med dekket når du gjennomfører disse trinnene. 

Avslutningsvis strammer du de to skruene på siden av stemet igjen. 

Pro-tips:

Det er viktig å alltid la det være igjen en avstandsring over og under stemet. Blant enkelte utøvere er det veldig populært å senke styreframspringet helt ned i bånn, fordi det ser kult ut og sånn gjør proffene. Men selv proffene bør la det være igjen en tynn ring under og over. Har du bare senket stemet, har du ikke fulgt med i timen. 

Publisert 11. april 2020 kl 08.00
Sist oppdatert 11. april 2020 kl 08.00
annonse
Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen