GLITRENDE: Sykkelen? Vel, inntil videre kan vi avsløre at lakken i hvert fall er det! Her avbildet i trist regnvær, så det kommer ikke så godt frem, men lakken skinner og glitrer egentlig! Alle foto: Knut Andreas Lone
Da Cervélo lanserte Soloist i 2002, var det med et rammedesign som var langt forut for sin tid, med dype og aerodynamiske rammeformer.
Men da det canadiske sykkelmerket lanserte sine S-modeller, gikk modellen etter hvert ut av produksjon.
Nå har Cervélo Soloist gjort et storslått comeback.
Høsten 2022 offentliggjorde nemlig at Soloist er tilbake, men ikke som en rendyrket aerosykkel, men heller en allrounder, med «best of both worlds» fra Cervélo sine sykler, og ganske annerledes enn orginalen.
Dette må du vite om Cervélo Soloist
For Soloist skal nemlig være «rask som S5 og lett som R5». Vektmessig ligger Cervélo Soloist midt i mellom de to modellene. Den er cirka 250 gram lettere enn S5 og cirka 250 gram tyngre enn R5.
Vår testsykkel veier vi inn til 7,6 kilo i størrelse 54, brukbart til en sykkel med skivebremser å være.
Testsykkelen vår er utstyrt med Sram Force AXS, altså den nest dyreste elektroniske girgruppen til Sram. Kranken har integrert wattmåler.
I likhet med sykler som Canyon Ultimate er det også bra med dekklaring på Soloist.
Cervélo oppgir at sykkelen har plass til opp til 34 mm brede dekk.
Hjulsettet på testsykkelen vår er utstyrt med et sett dekk av typen Vittoria Corsa Pro Control. De er oppgitt til 28 mm bredde, og måler 28,5 mm hos oss.
Den store innvendige felgbredden på Reserve 40/44-hjulsettet gjør imidlertid at dekkene gjerne måler bredere enn de er. Da vi testet dem med Continental GP 5000, målte vi dekkene til en bredde på 31,5 mm bak og 31,7 mm foran.
I motsetning til Reserve-hjulsettet vi testet, som hadde DT Swiss 350-nav, har hjulsettet som kommer med Soloist Zipp 76/176-nav.
Forskjellen er at mens DT Swiss-navet har 36 ratches og følgelig mange aktiveringspunkter for raskere respons, er det bare tre paler, eller mothaker om du vil som aktiverer Reserve-hjulet. Dette gir ikke like rask aktivering av hjulet, og det er noe mer dødgang.
PENT: Minimalt med synlige kabler, som forsvinner ned foran på styrelageret.
Cervélo Soloist kommer med klassisk styre/stem-kombinasjon, i aluminium. Fronten på sykkelen er relativt ren, med en semi-integrert løsning der kabelhuset går gjennom fronten på styrerøret.
Sykkelen leveres i fire forskjellige modeller. Den vi har testet, med Sram Force, en med Ultegra Di2 (samme pris), og så har du to billigere utgaver med Sram Rival AXS og mekanisk Ultegra. De to sistnevnte har hjulsett fra Fulcrum.
Utvekslingen på Cervélo Soloist er 48/35t på kranken - tilsvarende Shimanos 52/3,) og 10-33 på kassetten, noe som gir bra rekkevidde i motbakkene.
Cervélo har aldri vært redd for å skille seg ut, og Soloist er også iøynefallende – med sin glitrende lakk.
Undertegnede får ta krass selvkritikk for å ha tatt bilder av sykkelen i trist regnvær, men den svarte lakken på vår testsykkel er ispedd et lekkert slør av glitter på hele ramma.
Det har også de øvrige fargene sykkelen kommer i:
På kjedestaget på drivverkssiden er det en veldig fin og praktisk detalj. Der er det satt på en solid silikonbeskyttelse, som skal forhindre at kjedet smeller ned i lakken og riper den opp.
Cervélo Soloist kommer med rikelig med avstandsringer, så du kan bygge opp styrehøyden din om du trenger det.
En stor fordel med klassisk stem/styre-kombinasjon og ikke et integrert aerostyre, er at du kan slenge på et hvilket som helst stem med 1-1/8" diameter, så det er gode tilpasningsmuligheter.
Det samme gjelder forsåvidt styret, som også blir enklere å bytte og tilpasse.
Praktisk er det også at det er et gjenget kranklager, BBRight-T47, som gjør det vesentlig enklere for hvermannsen å bytte kranklager når den tiden kommer.
Med lang reach på 383 mm, lav stack på 540 mm)og en bratt vinkel på seterøret på 73 grader, har du en fremoverlent stilling på sykkelen.
Bratt vinkel er det også på styrerøret (73 grader) og et hissig slep (trail) på 57 mm, som skal gi sykkelen raskere styring, slik en gjerne ønsker om en skal sykle konkurranser og i felt.
Cervélo Soloist har ganske kort akselavstand på 977 mm, 15 mm kortere enn Canyon Ultimate, men tilsvarende som Tarmac SL8.
Kort er også kjedestagene, som er 410 mm på alle størrelsene.
PS: Testsykkelen vår er altså i størrelse 54 og det er målene som er oppgitt i teksten over.
Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre på en sykkel kan gi to høyst forskjellige opplevelser.
Cervélo Soloist i bruk
Cervélo Soloist har veldig mye av det en ønsker seg i en rask, rendyrket konkurransesykkel.
De dype aerodynamiske D-formene på rørene, timeglass-formet front, integrerte kabler og dype og brede hjul.
Komplettert med en elektrisk girgruppe og fremoverlent geometri, er vi langt på vei.
For å ta det enkle først: Ute på veien er responsen i sykkel og ramme strålende når du tråkker til, og det skulle vel nesten bare mangle når vi snakker en landeveissykkel i denne klassen.
Akselerasjoner er artig og lekent, sykkelen føles "lett" å holde i fart og alt er som seg hør og bør. Gir og bremser funker supert og når vi reiser oss og tråkker gir hjulene en deilig "svooshing". Det er en sykkel som gir deg lyst til å angripe et hvert terreng.
Balansen i sykkelen er bra og vi sitter godt på den. Cervélo Soloist er stabil og kvikk, og stort sett veldig behagelig å håndtere.
I motsetning til eksempelvis Canyon som har Ultimate og Aeroad som sitt klatre- eller aerosykkel-alibi, og Endurace som sin komfortracer, har Cervélo valgt en annen tilnærming.
De har som nevnt R5 og S5 som henholdsvis klatre- og aerosykkel, og Soloist kunne derfor fint blitt mer som Endurace – en ganske rendyrket komfortracer.
Den er i stedet en mellomting.
For mens Endurace har en mer avslappet geometri, har Soloist altså kjørt all-out på konkurransegeometri.
TIMEGLASS: Aerodynamisk frontparti.
D-FORM: Setepinnen er i D-form, men er hardere enn vi håpet.
Samtidig har de altså gitt sykkelen 34 mm dekklaring, som ikke er noe som kan konvertere den til en komfortracer med oppreist sittestilling og mer stabile kjøreegenskaper.
34 mm dekk bidrar uansett bra i retning av komfort, men kjøreegenskapene er som på en proffracer.
Med solid dekklaring og Reserve-hjulenes romslige indre felgbredde, kan du kjøre brede dekk med lavt dekktrykk og fremdeles sykle fort. Det vil imidlertid gi en veldig annen opplevelse av sykkelen, som vil føles tregere ut, selv om den fremdeles er rask. Men svinger og akselerasjoner vil føles mindre direkte.
En aggressiv geometri utelukker ikke komfort og vice versa, men det er to parametre som drar litt i forskjellig retning og i kombinasjon med andre ting, gir utslag.
Cervélo sier selv de har lagt vekt på komfortaspektet. Blant annet skal setepinnen være ettergivende, altså flekse og følgelig gi mindre belastning, men på vårt oppsett med 28 mm-dekk er ikke effekten veldig merkbar.
Generelt opplever vi bakenden på Cervélo Soloist stiv og hard. Igjen vil dette kunne døyves med bredere dekk eller lavere trykk, men da mister du igjen litt av følelsen av en raff konkurranseracer.
Foran er det også ganske hardt. Fleksibiliteten du får i form av klassisk styre/stem-kombinasjon får du litt tilbake i fleisen med Cervélos valg av aluminiumskomponenter.
Det er simpelthen ikke like komfortabelt som karbonstyrer som har vibrasjonsdemping.
På en så dyr sykkel er det et litt billig grep som ikke gjør sykkelen noen tjenester, og kunne fint vært erstattet med karbonkomponenter som kunne ha økt komforten.
I utforkjøringen finner vi ikke helt flyten og blir ikke helt klok på sykkelen. Joda, sykkelen er kvikk og vi kan svinge den raskt og direkte inn i svingene. Men gjennom svingene, spesielt de lengre, sitter det ikke like godt. Sykkelen understyrer, altså svinger den mindre enn vi forventer, og det er ikke knirkefritt å holde linja vi ønsker.
Et hardt styre/stem gjør det kanskje ikke enklere heller, når underlaget ikke er silkemykt.
Vi forsøkte å teste med forskjellige høyder på stemmet, for å se om det var en kilde til understyringen, men opplevde lite forskjell.
Cervélo Soloist er i det store og det hele en veldig solid sykkel, og den er en del billigere enn S5 og R5 – spesielt om du går for SRival eller mekanisk Ultegra som girgruppe.
Til en sykkel i dette segmentet å være, er det en imponerende brukervennlig sykkel. Aerostyre kunne gjort sykkelen mer aerodynamiskk, og hel-integrerte kabler ville gjort finishen enda penere, men langt fra noe must. Kranklageret kan du enkelt bytte selv, når det er dags.
Med racing-DNA kunne fint styret vært smalere, et enkelt og gratis grep for å gjøre sykkelen og rytteren mer aerodynamisk. Navet og bosset er ikke det hvasseste, men det er et gjennomprøvd produkt som er ganske driftsikkert.
Ser vi på innsalget «lettere enn S5 og raskere enn R5», vil vi si Cervélo treffer balansen veldig bra. En god og rask sykkel, som du også kan sykle med brede og mer komfortable dekk på, slik at du får mindre juling, men fremdeles sykler raskt.
Cervélo er dyrt, men du kan trygt velge denne foran S5 og R5.
Testkarakterer forklart
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.