Etter mange års opphold har Anton Sport igjen begynt å lage racersykler fra Gekko. Vi har tatt en titt på toppmodellen til norske middelklassesyklister.
Gekko Factory Race er en konkurranseracer satt opp med Ultegra Di2 12-delt gruppe, og Gekkos logo på både hjul og styre-og stemkombinasjonen.
Sykkelen briljerer særlig på ett område, og er et godt alternativ for deg som er på jakt etter ny racer i de øvre prisklassene. Men hvordan klarer Gekko seg mot de mer etablerte, det er nesten 15 år siden sist de laget racere? Vi tar en full gjennomgang.
Gekko og landeveissykler
Gekko er i dag et merke som eies av Anton Sport og Sport 1. Merket var tidligere eid av Sykkeldelisk, en legendarisk nerdebutikk med lokaler på Rådhusplassen og senere i Bogstadveien.
Og i kjelleren i Bogstadveien ble det tatt svært selvstendige valg.
Gekko var sykkelmerket som ga fullstendig beng i det meste av føringer, og både design og navnevalg fikk mange til å rynke på nesen. Gekko Ghetto hadde neppe fløyet under krenkeradaren i dag, men å designe en hybridsykkel med grafittilogo gjorde at også de trauste hverdagssyklistene plutselig ble veldig kule.
PRIMA: Understell hos kvinner og menn over hele landet takker for moderne seter med splitt. Foto: Henrik Alpers.
Sykkeldelisk ble en del av Anton Sport, og Anton Sport ble ette hvert en del av Sport1. Merket ble striglet og fikk en tydeligere designprofil, men filosofien for selve sykkelen har i nesten alle år vært den samme:
Gekko-sykler er nesten utelukkende satt sammen med rene Shimano-komponenter. Her er ingen deler av lavere kvalitet enn det du ser på bakskifteren, og det gjelder også delene som er for små til å ha logo, slik som frontskifter, nav eller kranklager.
Da sykkelbølgen var på topp tidlig på 2000-tallet og Anton Sport var tidlig ute med aggressivt prisede terrengsykler, laget Gekko også racersykler. Gekko var frem til racerbølgen mest opptatt av terrengsykler og hybridsykler.
Gekkoracerne var tro mot det samme konseptet som de hadde på øvrige sykler, som vi også ser i dag. Rene Shimano-grupper og en enkel og oversiktlig gruppe av produkter.
Anton Sport hadde et eget racinglag, som brukte både terreng-og landeveissykler fra merket. SK Rye hadde også en avtale med Anton Sport, og brukte Gekko-racere i Norgescup og UCI-ritt.
Anton Sport sluttet etterhvert å produsere landeveissykler, og satset i hovedsak på racere fra Cannondale.
HVOR STORT? Gekko opplyser ikke om maks dekklaring. Vi tør estimere den til cirka 32-35 mm. Foto: Henrik Alpers.
Utstyr og ramme
Selv om dagens Gekko-design er like dristig som en aftensbønn i indremisjonen sammenlignet med Pride-, Blitz- og kunstnernaschpielet de var inspirert av tidligere, tør de fortsatt å briljere med frekke utseender.
Factory Race leveres i hvit perlemor, der alle dekalene stråler i alle regnbuens farger avhengig av hvordan lyset treffer. På bildene ser det teslahvitt ut, men tro meg, denne sykkelen skinner i sollyset.
Det er få men tydelige detaljer på rammen, og selv om Gekko ikke har laget racere på mange år er de stolte av DNAet sitt. Det de fikk til fra kjelleren på Sykkeldelisk var ikke lite, og starten i 1991 er markert diskret på underrøret.
Ellers har Gekko prydet både hjulsettet og styret med egen logo. Dette løfter helhetsinntrykket veldig, og det krever noe å stole mer på egen merkevare i Norge enn å kjøpe styre og hjul fra en av de større produsentene.
FETT OG BREDT: Gekkos egne karbonstyrer er skikkelig lekre. Vi ønsker oss dog smalere styrer. Foto: Henrik Alpers.
Utstyr
Gekko Factory Race er satt opp med en full Shimano Di2-gruppe, 12-delt. Dette gjelder som nevnt alle komponenter - gir, bremser, bremseskiver, kassett, kjede og hendler.
Hjulsettet er også brandet Gekko, og Anton kaller det simpelthen RCERDY Carbon 50 mm. Det er som du sikkert skjønner i karbon, og har en moderne og bulende profil. Indre felgbredde er ikke oppgitt, men vi grovestimerer det til å ligge på 23-25 mm. Hjulsettet er satt opp slangeløst.
Kudos til Gekko for noen fine detaljer. Supacaz styretape er et av eksemplene, gratis medlemsskap i Bike Folder er en annen liten detalj. Dette er kort forklart et digitalt vognkort for sykkelen, veldig mye smartere enn alskens andre forsikringsløsninger en har sett tidligere.
Selle Italia Superflow-sete er også et eksemple på et moderne og positivt innslag.
Ute på veien
Her er greia: Denne sykkelen har en svært tydelig profil, og vi merker dette med en gang.
Dette er en svært lettkjørt og stabil racersykkel, en av de mer presise vi har opplevd de siste årene.
Denne sykkelen oppleves som om den kjører på skinner. Styrefølelsen er sjeldent forutsigbar og presis.
Vi rakk flere runder i vår testløype, der vi finner høy fart og skarpe svinger, både opp og ned. Vi møter nok av hull og dårlig asfalt der vi må svinge kjapt unna, og følelsen finner vi overalt.
I de bratte, skarpe og uoversiktlige utforsvingene i testløypa sitter dette som limt rundt svingen. Vi lener oss over og det er nesten så sykkelen finner den korrekte linjen av seg selv. Vi styrer nesten mer med blikket enn vi gjør med selve sykkelen.
Det samme gjelder også når vi ligger dypt i bukken eller på hendlene og mater inn og ut av svinger. Dette styrer sjeldent presis gjennom hele svingen.
Dette skjer også når vi har mindre vekt på styret, og vi kan ikke få sagt hvor godt vi liker dette.
HARDING: Setepinnen er svært stiv, og noen vil nok oppleve sykkelen som litt hard i kjørefølelsen. Foto: Henrik Alpers.
Men nå må vi holde tunga rett i munnen. For den økte stabiliteten gjør også at sykkelen oppleves noe mindre kvikk og leken. Og det er nesten alltid det som kjennetegner racersykler, at de er kvikke og lekne, enten det er snakk om klatresykler eller aerosykler.
Den viktigste forskjellen på denne og en sykkel med det vi kaller slakk geometri, er at denne sykkelen ikke understyrer. Den styrer verken mer eller mindre enn ønsket, den er veldig nøytral. Komfortracere og gravelsykler understyrer nesten alltid.
Så hva er egentlig, ehh, problemet? Vel, absolutt ingenting. Det er simpelthen det at det er lenge siden vi har testet noen racersykler som har hatt dette togskinnepreget. De aller fleste racere har en litt annen profil.
Undertegnede har en personlig greie for de racerne som er så kvikke at mange vil oppleve dem som ustabile. På min egen racer er det slik at om jeg ikke er oppmerksom, skvetter den en meter ut i veibanen om jeg snur hodet for å se bakover. Gekkoen er stikk motsatt.
Og når jeg tester denne Gekkoen er jeg regelrett usikker på om jeg skal endre preferanse. For togskinnefølelsen er god.
Og dette er fortsatt en racersykkel, med stor R. Den er fortsatt kvikk nok til å både skvette unna en massevelt og navigasjon i sidevind.
Og mens vi er inne på sidevind, noe alle syklister hater med mindre de ligger på førstevifta. Det var en vindfull dag vi testet på, og med jorder og vann på begge sider av veien sto vinden godt fra sør. Sykkelen hadde ingen umiddelbare utfordringer i sidevinden.
BREDT OG FETT: Brede felger med moderne profil. Opplevdes eksemplariske på sidevindspartier. Foto: Henrik Alpers.
Vi må innom komforten på sykkelen også. Med litt begrenset tid på setet får du vurdere hvor stor betydning du tillegger vår vurdering. Sykkelen oppleves nøytral hva gjelder komfort. Vi greier ikke å oppleve noe nevneverdig i verken positiv eller negativ retning.
Vi kan med sikkerhet si at setepinnen flekser lite, mindre enn vi er vant til fra mange sykler. Men så opplever vi heller ikke at dette gjør sykkelen som helhet noe mindre komfortabel. Og setet på sykkelen er hardt, så tja. Nøytralt, vil vi si foreløpig.
En annen ting mange vil lure på er selvfølgelig hvordan vil denne sykkelen stå seg mot store og internasjonale merkevarer?
Her har vi hatt for lite tid til å sammenligne, og vi har kun fått sammenlignet helt kort. Vi greier ikke identifisere noen vesensforskjeller. Toppracerne tilgjengelig for sammenligning kan kanskje oppleves å ha noe mer spenst og nerve, men vi tør ikke umiddelbart å konkludere. Vi har ikke hatt tid til å bytte hjul sykler i mellom, noe som ofte identifiserer hvor noe av egenskapene ligger.
VOGNKORT OG FØRERKORT, TAKK: Bike Folder er i praksis et digitalt vognkort for sykkelen. Gratis og diskré merket på alle Gekkos sykler. Foto: Henrik Alpers.
Er det noe vi ikke liker?
Vi er fortsatt ikke fan av brede styrer, og Gekko gjør som de fleste andre produsenter - de setter på et bredt styre. Dagens trend er smalere styrer, eller styrer som er smale på toppen.
Vi er helt klare på at et smalere styre - eller et styre som altså er smalere ved hendlene enn bukken - er en bedre løsning enn det som sitter på nå. En ting er at trenden går den veien, men syklister som prøver seg frem på styrer ender nesten utelukkende med smalere enn det som sitter på sykkelen.
De brede styrene er en svært seiglivet trend å ta livet av.
De moderne styrene er svindyre å bytte, og de aller færreste tar denne kostnaden. I tillegg kommer den estetiske sure svien av å ha et styre av et annet merke enn det som opprinnelig sto på sykkelen.
Så ja. Selg sykkelen med et styre med mer utoverbøy, og flere vil bli fornøyde.
Vi har ingen umiddelbare negative trekk ved kjøreopplevelsen til sykkelen. Vi tør kanskje si at den kunne vært mer komfortabel på grovt underlag, men nei, det er vanskelig å mene noe annet enn at vi har kjent et hint.
HISTORISK: Gekko har hatt en lang reise i norsk sykkelhistorie. De har vært tro mot det samme konseptet fra tidlig av. Foto: Henrik Alpers.
Gekko vs de store produsentene
Hva er det du ikke får her som du får hos større merkevarer?
Gekko er et sykkelmerke, og det er også det. Gekko er ikke en sykkelhelhet som produserer utstyr, sko eller klær du gjerne vil ha - fordi Gekko har laget det og da vet du at det er bra.
I all hovedsak er det rammer og gafler som utgjør hovedforskjell på ulike sykler i dag. Selv om Gekko har en klar profil på hvordan syklene skal være, sitter det ingen orakler hos Anton sport og maner frem en ramme med helt unike egenskaper.
De baserer seg i hovedsak på rammer som de store fabrikkene i Kina eller Taiwan produserer, og lager et design og en deleprofil de mener er riktig. Ofte er disse rammene basert på teknologi som de aller største produsentene utviklet for noen år siden.
Dette kan slå begge veier. Noen ganger er summen av ramme, hjul og deler - altså selve sykkelen - bedre når det er en Gekko, andre ganger er det et stort merke som er best. Og siden du lurer, vi har opplevd flere ganger at de store produsentene har rotet seg helt bort også med gode rammer.
Spiller dette noen rolle? For mange gjør det det. For mange er ikke Gekkos helhetsprofil rundt selve sykkelen nok, de vil simpelthen ha en sykkel der de kan ha sko av samme merke, der de vet at begge deler er laget av amerikanske ingeniører eller italienere med gudelig sykkelforståelse.
Sykkelen er mer enn god nok til å vinne Tour de France med. Men er den god nok for usikkerheten og følelseslivet til en utstyrsjagende nordmann med lav selvfølelse?
Det er det store spørsmålet.
MADE IN TAIWAN? Trolig. Men timeantallet som går med til å lage syklene i Norge er hinsides mye mer enn du tror. Foto: Henrik Alpers.
Ja - Tja - Nei
Ja, dette er en sykkel vi kan anbefale, selv om vi har hatt begrenset testtid på sykkelen. Pris, utstyr og kjørefølelse er over forventning, og dette er en sykkel du kan ha stor glede av både til ritt, trening og konkurranser.
Andre modeller
Trek er tungt inne i proffsirkuset, og er en favoritt hos mange. Madonemodellen er forbedret gjennom mange år, og en favoritt hos mange. Trek Madone SL 7 har en ganske lik utstyrspakke som Factory Race.
Om du fikk ekstra mye igjen på skatten, kan du ta en titt på Factor Ostro VAM. I følge vindtunnell-målinger skal den være av de mest aerodynamiske syklene du finner. Men, bare rammen koster like mye som hele Gekko-sykkelen.
SHINY: Både lakk og dekaler stråler i sollyset. Foto: Henrik Alpers.
Oppsummert
Gekko Factory Race er en av fem sykler i Gekkos retur til racermarkedet. Den er den nest dyreste modellen, med en solid utstyrspakke for prisen.
Modellen er en nøytralstyrt og svært stabil allrounder, med en aerodynamisk ramme. Vi liker den togskinnelignende følelsen, og har lite å utsette på selve sykkelen.
Vi har hatt begrenset med tid til å teste sykkelen, og det er noen elementer i testingen vi ikke har fått gjennomført. Vi har ikke hatt anledning til å sammenligne den over lengre tid med egne sykler og hjulsett, som vi bruker som en nullreferanse.
Til opplysning: Artikkelforfatteren var ansatt hos Anton Sport Sykkeldelisk i 2008-2010.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Vis mer
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.