Zwift er en app på lik linje med Uber eller Airbnb.
I det digitale universet er det muligheten til å sykle ritt som gjør dette til en svært populær treningsform.
Appen laster du ned på Google Play eller Appstore.
Det som skjer i zwift-universet kan du se på en telefon, en pad, en pc-skjerm eller tv, jo større jo bedre. På denne skjermen vil du altså se en rekke digitale syklister kjøre om kapp, eller være på langtur.
For å bruke Zwift anbefaler vi helt klart en smartrulle, den rulla vil da kreve høyere eller lavere watt avhengig av hva slags digitalt terreng du sykler i, eller hvor fort de andre sykler.
Når du registrerer deg i appen må du oppgi både høyde og vekt, og dette vil være med på å definere hvor tungt det blir i bakkene. Si du er en mann på 80 kg. Sykler du et kupert ritt mot en jente i Danmark på 60 kg, vil du altså måtte trå mer watt en henne i det som på skjermen er motbakkene.
I tillegg vil rulla gi mindre motstand når du ligger på hjul eller har temposykkel, mens å taue et felt gjør at motstanden i rulla går opp.
Selv om du sitter hjemme alene i furteboden, vil du altså ha følelsen av å sykle sammen med en haug av andre syklister. I tillegg til å delta på ritt, kan du også dra på langtur sammen med andre, eller du kan dra på en langtur alene. I konkurransen Watt vs Cancer sitter det eksempelvis syklister over hele verden og konkurrerer i å sykle lengst på 24 timer.
Du har både chatte-funksjon og kudoslignende heiemuligheter, etterhvert som du sykler vil du få bedre sykkel og hjul, i tillegg til mulighet til å bruke diverse annet tøy. SK Rye har eksempelvis egen trøye på Zwift.
Om du blir kjørt av i et ritt eller ikke henger med på langturen, fortvil ikke. Absolutt alle som er på zwift samtidig som deg vil vises på skjermen, enten de kjører løp eller er på langtur, det er med andre ord bare sekunder eller minutter til det kommer noen nye du kan sykle med.
Og nei, de andre syklistene i universet vil ikke forstyrre den spesifikke aktiviteten du er med på, med mindre du har falt av. Universet inneholder uendelig mye mer enn det vi har nevnt til nå, alt til den nette pris av 14,99 dollar i måneden.
Smartrulle med wattmåler, eller wattmåler: Dette er en rulle som både sender og mottar data. Dette gjør at rulla vil bli tyngre å trå i motbakkene, ved fartsøkninger eller når du ligger i front. Det motsatte skjer selvsagt også, det vil bli lettere å trå når du ligger på hjul eller i nedoverbakker. Du kan zwifte uten smartrulle så lenge du har wattmåler i krank, pedaler eller hjul. Se egen boks for dette. Vi har testet Saris H3 smartrulle.
Zwift-appen: Ja selvsagt trenger du den. Appen kan lastes ned i til alle slags telefoner, nettbrett, pc og mac eller direkte på Apple TV eller Chromecast.
Zwift Companion: Dette er en tilleggsapp du bør laste ned til telefonen, om du eksempelvis kjører selve programmet på en pc eller på Apple TV. Denne appen brukes til å chatte med andre brukere, gi «Ride On» (tilsvarende kudos) eller rett og slett som et dashboard.
Zwift Power: Vi anbefaler deg at du registrerer deg på zwiftpower.com. Dette er en ekstern side der du får en bedre oversikt over alle ritt som til enhver tid går, utøvere, lag, klubber eller rangeringer, bare for å nevne noe.
En telefon, nettbrett, pc/ mac eller tv, til å se hva som foregår: Her vil vi bare si jo større jo bedre. Du kan helt fint sykle ritt og se på en telefon, men du blir bra sliten i øya. Strengt tatt kan du legge fra deg telefonen og sykle i blinde, og bare trå mer eller mindre alt ettersom. Like fullt, jo større jo bedre.
Bord/ pidestall til stæsj: Om du går av rulla i et ritt, er løpet kjørt. Med andre ord, ha alt du trenger til det du skal gjøre tilgjengelig for hånden. Dette gjelder flasker, barer, telefon, tastatur eller fjernkontroll. Enkelte kommandoer gjøres via telefon eller tastatur, og å ha glemt dette i sofaen er noe herk.
Gulvmatte: Som alltid til rulletrening, en matte under sykkelen er et must. Når du zwifter vil du ha flere ukontrollerte fartsendringer enn du vil ha i et vanlig løp, og rulla vil bevege seg mer enn ved en tradisjonell 3*20-økt.
Musikk: Zwift gir deg helt ordinære rittlyder, altså surring fra hjul, fartsvind, giring og blafring i sykkeltøy. Dette kan fint ha en terapeutisk funksjon i virkeligheten, men inne på rulla kan det bli monotont. Mange kombinerer med musikk etter eget ønske.
I Zwift kan du ikke sykle akkurat den løypa du vil til enhver tid, de ulike verdenene er tilgjengelige i ulike perioder. I kalender-funksjonen finner du oversikten over når de ulike verdenene kan sykles.
Wattopia: Dette er et delvis kunstig univers laget av Zwift, der du sykler rundt på en vulkansk øy. Omgivelsene er sånn passe realistiske, her møter du både glødende lava, snø og en undersjøisk tunell av glass. I Wattopia finner vi også kopier av ekte klatringer. Alpe du Zwift er eksempelvis en kopi av Alpe d'Huez.
Richmond, Virginia, USA: Dette er VM-løypen fra 2015, fra den gangen Peter Sagan ble verdensmester for første gang. Småkupert løype med bratte brosteinsknekkere på slutten.
New York, New York, USA: Denne løypa går i gatene til The Big Apple, slik byen ser ut om 100 år. New York er passe flatt, selv om det finnes løyper som er flatere.
London, Storbritania: I London går det hardt for seg, for her sykler du ikke bare på asfalten, du sykler ned trapper, langs t-banelinjer og på perronger - usaklighetsnivået er løftet nesten opp til Fortnite. Deler av London-traséen er likevel ganske realistisk, blant annet klatringen til Box Hill, bakken som ble brukt i OL.
Innsbruck, Østerrike: En favoritt blant klatrere. Det var her Alejandro Valverde gjorde kål på Sagans VM-rekke og viste at alder ikke betyr noe bare distansen er lang. Traséen følger nevnte løype, der bakkene er lange og harde.
Sykle ritt: Det arrangeres zwiftritt døgnet rundt av ulik karakter. Enkelte ritt er åpne for alle, mens andre kan kreve at du har et visst antall brukertimer før du får delta.
FTP-test: En test av terskelwatten din er alltid greit å ha, i tillegg til at treningsprogrammene du tar tilpasser seg denne watten. Terskelwatten brukes til å beregne watt per kilo, altså terskelwatt delt på vekt. Dette brukes videre til rangering. Enkelte ritt er bare for de sterkeste, men det er også en grei måte å finne ut hvilke ritt som passer for ditt nivå.
Kjøre ulike treningsprogram: Inne på Zwift finner du diverse ferdiglagete treningsprogram til ulike tider av treningsåret.
Lage ulike treningsprogram: Har du helt spesifikke krav til en økt kan du selv designe dette.
Sykle lagtempo: Her er det bare å finne seg en gjeng å dele ansvaret i front med.
Invitere til langtur: På samme måte som det arrangeres ritt, arrangeres det også utallige langturer. Hvorfor ikke invitere vennene dine på langtur, med innlagt kaffepause?
Challenges: Akkurat som på Strava finner du med jevne mellomrom ulike utfordinger, eller «challenges» som det heter når du zwifter. Et klassisk eksempel er everesting, der du får en ny digital sykkel i premie når du har syklet 8848 høydemeter
Har du ikke en smartrulle, eller penger til å kjøpe en? Fortvil ikke, du kan fint zwifte på et ganske lavt budsjett. Vi tar utgangspunkt i at du har en sykkel og en rulle av et eller annet slag.
I tillegg til dette trenger du en fartssensor, og ideelt også en kadensmåler. Både vi og Zwift kan anbefale Wahoo sine sensorer, de er rimelige og kan bruke både ANT+ og Bluetooth, de ligger på cirka 700 kroner i diverse butikker.
Når du zwifter på denne måten blir opplevelsen like mye digital som analog. Når du havner i front av et felt eller det går oppover, vil naturligvis ikke rulla øke motstanden, men skal du henge med resten av feltet vil du måtte trå mye hardere. En algoritme i programmet vil regne ut hvor mye akkurat du må trå hardere, basert på høyde og vekt.
Jo mer du zwifter, jo flere XP-poeng får du, «experience points», for å være virkelig presis. Poeng deles ut for hver kjørte kilometer, i tillegg til at enkelte av gaming-effektene kan gi deg bonuspoeng.
Poengsystemet består av 50 nivå, der du starter på null og makser ut etter 500.000 poeng. Men hva er poengene godt for annet enn en digital anerkjennelse?
Jo flere poeng du får jo bedre utstyr kan du også bruke. Selv om du er Carl Fredrik Hagen starter avataren din med kjedelig sykkel, hjul og trøye. Jo flere poeng du får, jo bedre sykler og utstyr kan du velge mellom i selve spillet.
Utstyret du kan velge i vil ikke være spesielt utslagsgivende om du eksempelvis sykler et ritt. Akkurat her er Zwift forbausende virkelighetsnære. Hvor mye raskere ett hjulsett er enn ett annet over en runde i Watopia er ganske lite, men nok til å kunne hevde en forskjell.
Zwift simulerer virkelig sykling, men det er fortsatt et dataspill. Underveis i syklingen vil du på tilsynelatende tilfeldige tidspunkt få utdelt ulike «power ups». Disse får du utdelt når du passerer ulike områder, slik som en målstrek eller slutten av et segment.
Selvsagt er det slik at du ikke kan spare på disse power ups’ene, det lønner seg altså å bruke dem før du får en ny. Men hva gjør de? For deg som har spilt Mario Kart er det ikke spesielt langt unna å kunne kaste bananskall så de andre skal kjøre av veien, power upsene er bare tilpasset sykling.
Stor bonus: Gir det 250 ekstra XP, noe som tilsvarer 25 kilometer sykling.
Liten bonus: Gir det 10 ekstra XP, tilsvarer 5 kilometer sykling.
Burrito: Bruker du denne, elimineres fordelen av å ligge på hjulet ditt i 10 sekunder. Perfekt i spurten!
Draft Boost: Dobler effekten av å ligge på hjul i 30 sekunder.
Aero Boost: Reduserer luftmotstanden din med 25 prosent i 15 sekunder.
Cloaking: Denne gjør deg usynlig i ti sekunder, ikke dumt om du planlegger et monsterangrep.