DET ÅPNER OPP: Etter å ha rundet sydspissen mot øst, kommer belønningen i form av gammelt kulturlandskap. Foto: Sjur Melsås
Lesetid: 5 minutter
– MWØØØYH! BLEI DET NÅKKA FANGST?!
I det vi rigger syklende på sykkelstativet bak på bilen, brøles det fra sjøen. Vi snur oss, og forstår at det var noen i båten vi passerte tidligere, og at det er oss vedkommende vil ha kontakt med. Selv om han ikke har lagt merke til at vi er ikledd sykkeluniform, har hjelmer på hodene, og ikke har båt.
Men mja, jo, det ble jo det. Mer om det senere.
Det må sies, Tromsø er ikke akkurat en gudegave til den som foretrekker sykling på grus. Selv om vi også har en bymark, er lengden på de gruslagte lysløypene som en anmarsj til en søndagstur i Nordmarka å regne. Selv om utsikten gjerne går Nordmarka en høy gang, er det allikevel et hig etter å finne nye grusveier å rulle på. Så etter en liten times kjøring og en kort fergetur (de fineste turene i Norge involverer gjerne en ferge), er vi på Reinøya. 58 kilometer i omkrets, like nord for Tromsø, og tidligere frekvent i lokalavisene for nesten-ringveien sin. For julingen den gir bilene, ikke for grussyklingen. Men med nok bilder av grusvei til at vår interesse ble fanget.
M/S REINØY: All forskning viser at de de beste turene i Norge involverer en ferge. Foto: Sjur Melsås
Så her er vi, for å rekognosere ut hvorfor veien rundt øya ikke faktisk går rundt øya. Som nevnt er øya 58 kilometer rundt. 51 av disse er på finfin grus. De resterende syv kilometerne går på traktorvei og det som kanskje, forhåpentligvis, muligens er farbar sti for sykler med bukkestyre og relativt smale dekk.
– Øh, e dåkker fra Oslo?
E6: Veien nesten rundt Reinøya har variasjon, men også flere rettstrekninger der motvind vil være uvelkomment. Foto: Sjur Melsås
GROVERE OG FINERE: Grusveien på Reinøya har tidligere fått spalteplass for dårlig standard. Det er ikke lenger tilfelle, noe Liv Lybæk vet å sette pris på. Foto: Sjur Melsås
Tromsøværingen med hytte på Reinøya er tydeligvis litt betuttet over at vi er ute og sykler på en senhøstdag, med yr i luften, søle oppover ryggene våre, og med høflige spørsmål om vi kan få lov til å sykle på veien forbi hytten hans. Skiltet om privat vei er kanskje mer rettet mot kinesiske nordlysturister på villspor i leiebil, og uansett får vi klar beskjed om å ha en god tur.
Så langt har turen vært meditativ, med jevn kadens på nylig restaurert grusvei, ifølge hytteeieren. Siden veien går nesten rundt øya, endrer lyset, utsikten og vinden seg etter hvert som vi sykler. Stedvis svinger veien seg, stedvis er det rettstrekker med 80-skilt. Siden veien mer eller mindre følger fjæra hele tiden, er det få nevneverdige bakker, og kilometerne går raskt. Biltrafikken er ikke avskrekkende, det bor litt over 200 på Reinøya, og de fleste av dem virker å være på jobb. De tre bilene vi møter, legger seg ned i 30 og passerer oss, den ene mens han vinker til den blonde kvinnen av oss, ikke den gråhårede mannen.
SÅ NOE ANNET: Etter hvert tar grusen slutt, og erstattes med traktorvei. Aldri verre enn at det lar seg løse med smale knastedekk. Foto: Sjur Melsås
DAVAI: Liv Lybæk setter pris på å kunne tråkke på mellom bekkekryssinger og gjørmehull. Foto: Sjur Melsås
DET ÅPNER OPP: Etter å ha rundet sydspissen mot øst, kommer belønningen i form av gammelt kulturlandskap. Foto: Sjur Melsås
Men her, litt etter passeringen av øyas sydspiss, tar dog grusen slutt, og vi fatt på det som gir meg kjøpefeber etter bredere dekk med mer knaster. Traktorvegen videre er ikke direkte problematisk, men med gjørmepytter, korte bekkekryssinger og stedvis armering, gjort på dugnadsarbeid med steinlegging med grovt materiale, kjennes det etter hvert at trenden med bredere dekk og sågar dempergafler på grussykler kommer fra et sted.
– Oi! Her blir det enda finere!
KLATREETAPPE: Siden veien følger fjæra rundt øya, er det få bakker å snakke om. Liv Lybæk forserer her en av de mest brutale motbakkene. Foto: Sjur Melsås
Liv har noen titalls meter på meg, og har forsvunnet ut av syne bak et krøn. Det har vært nok av grunner til å fotografere så langt på turen, landskapet er stereotypisk flott her. Men idet jeg også bikker over krønet, åpner det seg en liten slette, kledd i gult siv, med mørkt hav og snøkledde Lyngenfjell som bakgrunn. Vi er ikke mer blaserte tromsøværinger enn at vi må av syklene for å se på postkortmotivet en stund. Før vi husker hvorfor vi kom hit, og setter i gang med bæring av syklene for å komme opp til kraftgaten der stien gjennom det manglende leddet av rundveien skal forseres.
INNSLAG AV STI: Etter hvert tar også traktorveien slutt, og erstattes med sti. Her kommer gjerne også ønsket om bredere knastedekk inn, spesielt om det har regnet. Foto: Sjur MelsåsINNSLAG AV BÆRING: Skal du rundt øya, må du bære sykkelen. Hvor mye og lenge gjenstår å finne ut. Foto. Sjur MelsåsSAVING PRIVATE RYAN: Om bæring av sykkel ikke var artig, kan du gjøre en sightseeing av bunker isteden, og kalle det for turmålet. Foto: Sjur Melsås
Men eh. Det er sen oktober, mørketiden bygger seg opp med tidligere og tidligere mørke, og vi brukte lengre tid enn beregnet, og er vi ikke kanskje litt våte fra all gjørmen, og jammen er det kronglete å gå i småur med Shimanosko. Vi konverserer ut disse og en del unnskyldninger til for hverandre, og lander på at det har vært fint, og at selve rekognoseringen kan vente til det er litt mer vårlig. Eller i alle fall ikke skumring. Og returnerer mot bilen.
Skuffelsen over å ikke nå målet for turen er i grunn ikke til å kjenne. Til det har det vært litt for flott, litt for gøy, og langt nok på seigt nok føre til at vi er litt for slitne. Dunjakkene i bilen er velkomne, maten enda mer, og debriefen for turen kommer i hyllestform der vi står ute og spiser før avreise mot fergen.
– MWAAAAAAAAAARGGGGGHH!
Blei det nåkka fangst: Lyngsalpene er ikke en ugrei bakgrunn å ha, høylytte fiskere som forgrunn kanskje noe annet. Foto: Sjur Melsås
Fiskeren, på størrelse med en moderat bjørn, i båten hundre meter ut fra bilen, er åpenbart fortsatt ute etter å kommunisere med oss, og vi snur oss for å se ham løfte en kveite på størrelse med ham selv, gitt anstrengelsesropingen minst like tung også. Han er åpenbart også fornøyd med dagen.
Harde fakta om turen:
Distanse: Minst 52 kilometer - gitt at du har en bil i hver ende. Gjør du hele rundturen lander du på cirka 60 kilometer.
Høydemeter: Minst 700
Underlag: 90 prosent grus, 10 prosent asfalt.
Beregnet tidsbruk: 2 til 3 timer effektiv sykling - legg til en time for en faktisk rundtur
Komme seg dit: Bil er, om ikke påkrevd, så i alle fall klart enklest. For ordens skyld går det distriktsbuss til Hansnes, men det må i så fall jobbes med timingen, spesielt for returen.
Luksus: På Reinøya er det nærbutikken på Stakkvik som kan by på Cola og sjoko, utover det er det få permanente tilbud for påfyll før du kommer av fergen på Hansnes, på andre siden av sundet.
Gode råd til sykling senhøstes
Utstyret du bør velge for enhver sykkeltur varierer, på lik linje som turene selv. Med erfaring får du egne preferanser, og kan le høyt av forslagene som følger, eller finne at de stemmer på en prikk med dine egne valg. Sykling har blitt så mangefasettert at det finnes en jungel av former for sykling, og det samme kan sies om de tilhørende sjangrene innenfor utstyr.
For denne turen var vi utstyrt med et temmelig generisk oppsett for grussykling.
Sykler: Grussykler er en egen greie av en grunn. Bukkestyre gir flere stillinger å veksle mellom når du ellers sitter ganske pal på setet i timevis. Med litt etterrettelighet i kjøpsprosessen, får du en sykkel som både kan ta brede dekk, kanskje helt opp i terrengsykkelklasse, for neste dag å kunne montere smale dekk for skiltspurter på asfalten. En velkuratert terrengsykkel kan gjøre mye den samme jobben, i alle fall på grusen, men er ikke fullt så fleksibel i bruk som en grussykkel.
Dekk: Kanskje kommer sykkelen du kjøper med supre dekk. Kanskje ikke. Uansett skader det ikke med en liten garderobe dekk, som forsterker versatiliteten til grussykkelen din. Har du et par uten mønster, gjerne litt bredere, samt et par knastedekk, så brede som gaffel og ramme aksepterer, er du good to go for grussykling og enda litt. Legg på et par piggdekk, så har du hele året å ta av også.
Sesongbasert: Lys godt nok til å se det du ikke ønsker å sykle inn i. Skjermer som ikke løsner eller skrangler, og som sikrer deg fra både giardia og gjørme. Den ene er lovpålagt, den andre komfortabel. Gjett selv hvilken.
Klær: Her blir det enda mer personlig preferanse. For all del, gymklærne arvet fra far kan sykles i, men du får garantert en bedre tur av å investere i skikkelige plagg. Det finnes nok av artikler hos Landevei om hvordan du bør kle deg, men om du får litt ufrivillige rykninger av tanken på å se ut som en Tour de Finance-bro, er det ikke noe stilmessig å skamme seg over om du velger fra terrengsyklingens litt mer baggy verden. Vi snakker om grussykling, gad vite, ikke landeveissykling.
På vår tur blandet vi sykkelbukser, løse bein og hjelmer fra landeveiverdenen med hjelmluer, vindjakker og varmere hansker fra toppturgarderobene. Stilmessig godkjent nok til å bli publisert her, som du kan se.
Vis mer
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.