Endelig elektronisk gravelgruppe: Er dette redningen for Campagnolo?
Krampetrekningene har stoppet: Nå skal Campagnolo gjenreises til gammel storhet og det tas ordentlig grep. Her er detaljene bak deres etterlengtede gravelgruppe.
ETTERLENGTET: Fem år etter Ekar ble lansert, er omsider en elektronisk (og trådløs!) gravelgruppe fra Campagnolo her. Foto: Campagnolo
Lesetid: 6 minutter
De siste årene har bestått av nedtur på nedtur for den en gang så allmektige utstyrsprodusenten, som gjennom historien ofte har drevet frem nyskapning innenfor landevei. I 2023 kom det kanskje tydeligste symbolet på nedturen, da det for første gang i historien ble klart at ingen profflag i WorldTouren kom til å sykle på Campagnolo.
For mens SRAM har drevet innovasjonen fremover på gravel (og terreng) og vunnet store markedsandeler på landeveien, har Shimano samtidig holdt ok stand, mens Campagnolo har haltet etter. Men 2025 kan være året som gjør at italienerne endelig havner tilbake ved bordet.
I sommer dukket en etterlengtet fornyelse av Campagnolos tradisjonsrike Super Record-gruppe opp. Ikke bare ble den trådløs, men hadde i tillegg 13-delt kassett, som den første 2x13-delte gruppen i verden til landeveissykling.
Det nærmeste Campa har vært å henge med i løpet av de siste årene var da de tilbake i 2020, altså for fem år siden, lanserte 13-delte Ekar til gravelsykling. Gruppen var imidlertid mekanisk, og videreutviklingen innenfor gravelsegmentet har latt vente på seg – inntil nå.
Se Campagnolos egen lanseringsvideo under. Artikkelen fortsetter etter videoen.
Dette er Campagnolo Super Record X
Campagnolo Super Record X bygger på ovennevnte 2x13-gruppe som ble lansert i sommer, men kommer med flere nye komponenter og en viss krysskompatibilitet – lignende det SRAM er kommet med de siste årene med sine XPLR-grupper.
Gruppen tar utgangspunkt i girhendlene fra Super Record. Det ble ramaskrik da Campagnolo på den forrige generasjonen av gruppen hadde fjernet den tradisjonelle tommelskifteren, og italienerne lyttet til sine mest trofaste kunder og tok den tilbake under nylanseringen av gruppen.
Som seg hør og bør for en gravelgruppe kommer den med en 1x13-konfigurasjon, og har også et hendelsett hvor det kun er bremseblad (og ikke girskiftere) på den venstre hendelen. Det sparer 20 gram i forhold til landeveisvarianten.
Kranken har en bredere aksling for å passe standarden med bredere kjedelinjer på gravelsykler (kjedestagene har bredere posisjon for å få dekklaring). Kjedelinjen på Super Record Xer 47,5 mm, mens kranken har en Q-faktor på 152 mm.
1x-kranken finnes med åtte forskjellige drev, mellom 38t til 52t. Lengder på krankarmene er 165, 170, 172,5 og 175 mm. Krankene er også forsterket med en silikonbeskyttelse på enden av armene.
Til gruppen er en ny Nano Clutch bakskifter, som er long-cage, designet for å passe sammen med 9-42t og 10-48t-kassetter. Det øvre trinsehjulet er 12t, mens det nedre er 16t. Som navnet indikerer, kommer den altså med en kløtsj, som skal sørge for at det er spenn i kjedet på humpete underlag, blant annet så kjedet ikke skal hoppe av kranken.
Den nye bakskifteren har et oppladbart og avtagbart batteri, som har en oppgitt rekkevidde på 750 kilometer. Skifteren er større og mer robust og veier 314 gram, 66 gram mer enn Super Record-skifteren.
Den nye gruppen er ikke kompatibel med Ekar.
9-42t og 10-48t kassettene gir en rekkevidde på henholdsvis 467 og 480 prosent, som er et knepp bedre enn XPLR-versjonene til SRAM. De har imidlertid kompatibilitet med kassett og bakgir fra terrengruppen Eagle, og med den 10-52t-kassetten vil du få en rekkevidde på 520 prosent.
Med tanke på vekt har ikke Campagnolo oppgitt noe total vekt på X-gruppen, men med tanke på at Super Record har en oppgitt vekt på 2 445 gram (uten wattmåler) er det naturlig å tenke at X veier rundt 2500 gram. Det er ish rundt Sram Red XPLR, som har en oppgitt vekt på 2 488 gram (inkl. wattmler).
Utviklet sammen med Super Record X er også Bora X, et hjulsett designet for gravelkonkurranse. De har en oppgitt vekt på 1 430 gram for settet, og er designet for dekk som er 35 mm eller bredere.
Hjulsettet har en felgprofil på 50 mm og 27 mm indre bredde, med felgkant.
Vi har ikke norske priser tilgjengelig, men for gruppen uten wattmåler, med dagens kronekurs, tilsvarer prisen cirka 40 000 norske kroner. Inkludert wattmåler er vi oppe i 53 000 kroner. Det er omtrent der man havner om man plukker alle komponentene man trenger til Sram Red XPLR m/wattmåler i Bikeshops nettbutikk nå.
Produkt
EUR
USD
GBP
Super Record X 1×13 Gravel
3 375 euro
3 899 usd
2 999 gbp
Super Record 2×13 All Road
4 370 euro
5 065 usd
3 899 gbp
Super Record 1×13 Road
3 410 euro
3 975 usd
3 050 gbp
Oppgradering til krank m/wattmåler
+ 1 167 euro
+ 1 325 usd
+ 1 050 gbp
Bora X hjulsett
2 290 euro
2 599 usd
1 999 gbp
All road og 1x-landevei
I tillegg til gravelgruppen, utvider også Campagnolo det de har vært å kalle for Super Record plattformen.
Nano Clutch-bakgiret kan brukes på tvers av både Super Record og Super Record X, men:
Til all road-gruppen som også er lansert, finnes det ytterligere et bakgir, kalt Super Record Nano Clutch. Her gjelder det å holde tunga litt rett i munnen, fordi i praksis er det en stor forskjell, mens i navnet er det kun X-en etter Super Record, som skiller dem.
I praksis er Super Record Nano Clutch, altså til all road-gruppen, kun kompatibel med opp til 36t på kassetten, men kommer altså med samme kløtsj-funksjon som Super Record X Nano Clutch, som er kompatibel med opptil 48t.
Kranksettene til all road er de samme som til landeveisgruppen. Det finnes syv forskjellige kranksett-kombinasjoner 45/29, 48/32, 50/34, 52/36, 53/39, 54/39 og 55/39t, både med og uten wattmåler.
Det kommer også en egen 1x-krank til landevei, som har en kjedelinje på 45,8 mm og det finnes fem forskjellige drevstørrelser: 44, 46, 48, 50 og 52t. Kranken kan matches med short cage-bakgiret om 10-29, 10-33, 11-32 og 11-36t-kassettene.
I løpet av bare få år er sykkelradarer på god vei mot å bli allemannseie for syklister. En av nykommerne på markedet er Wahoo Trackr Radar, og opp mot Garmin Varia slår den virkelig godt fra seg.
Fremtiden til grussykling ligger i favnen til brede dekk, mener Fara. Deres nye gravelsykkel, Gr4, er et overbevisende argument.
Så: Er dette redningen?
Er du Campagnolisti på din hals, er naturligvis gravelgruppe med karakteristisk rå karbonfinish kjærkomment. Og selv om det kanskje vil dukke opp noen barnesykdommer underveis, er nok kvaliteten og funksjonaliteten i velkjent Campa-stil.
Prispunktet er definitivt premium og dermed ganske begrenset hvor mange som kan kjøpe det. Campagnolo er kanskje nødt til å starte i denne enden, for å kunne forbedre det og på sikt lage billigere grupper nedover i hierarkiet. Men med tanke på konkurransen som er i gravel-segmentet i øyeblikket, er det nok ikke umiddelbart noe som snur skuta for Campagnolo sin del.
Sram har jevnt og trutt forbedret sine gravelprodukter. Etter å ha rullet ut ny Sram Red til landeveien i fjor vår, kom også XPLR-versjonen på høsten, med krysskompatabilitet både til landevei, gravel og terreng. Deretter kom både oppgradering av både Force og Rival, de to billigere gruppen deres, før sommeren, med tilsvarende XPLR-grupper og krysskompatabilitet. Med velprøvde og relativt billige produkter, vil disse være langt mer attraktive for mange.
Og med tanke på at en komplett Rival XPLR-gruppe koster 16 000 kroner, er det mye penger å spare.
I tillegg lanserte også Shimano en ny og trådløs GRX-gruppe i vår, som også ligger godt under Campagnolo i pris, og er en videreutvikling av velprøvde komponenter. Denne gruppen har i tillegg krysskompatabilitet med diverse komponenter fra XTR og XT-gruppene deres.
At det er tre forskjellige bakgir med ulik kompatibilitet og to av den med nesten uskikkelelige navn er kanskje også noe uheldig.
Dette vil utvilsomt løfte Campagnolo en del, og kanskje legge grunnlaget for at de på sikt kan ta opp kampen med Shimano og Sram. Men da er de nok avhengig av at de fort kommer på banen med billigere grupper. Men med en viss krysskompatibilitet her, og eventuelle billigere grupper på vei, kan de ha lagt grunnlaget for et solid økosystem slik Sram har lykkes med.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.