Hun refererer til statssekretær Anette Stegegjerdet Nordberg uttalelser til både Landevei og TV 2. Statssekretæren, som uttalte seg på vegne av Kultur- og likestillingsdepartementet, sa blant annet:
«Siden statsbudsjettet 2016 har det [...] eksistert tilskuddsordning for internasjonale sykkelritt i Norge. Dette innebærer at sykkel har blitt særbehandlet som den eneste idretten med en egen tilskuddordning finansiert over statsbudsjettet. Det er vår vurdering at det er uheldig at det over lang tid opprettholdes en særordning kun for sykkelritt. Idrettsarrangementer i Norge bør i størst mulig grad likebehandles. Derfor foreslås det å avvikle den særskilte tilskuddsordningen for internasjonale sykkelritt i Norge.»
Forslaget om å fjerne tilskuddet ble lagt frem i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. Tour of Norway-sjef Roy Hegreberg har uttalt til Landevei at uten denne støtten, som i 2025 var på ti millioner, vil ikke rittet kunne arrangeres i 2026.
I sitt tre minutter lange innlegg, pekte sykkelpresident Stenbock-Haakestad blant annet på at arrangørene må stille med rundt 900 vakter med offentlig godkjenning og dekke store politikostnader – samtidig som sporten verken har tilgang til spillemidler eller billettinntekter.
Forbundet mener ordningen på ti millioner kroner har vært avgjørende for å sikre forutsigbarhet og profesjonelle ritt i Norge siden 2016.

Les også
Tour of Norway går en usikker fremtid i møte. Nå jobber Roy Hegreberg på spreng for å redde ritt i 2026.
– Når en arrangør som Tour of Norway våger å fronte full likestilling mellom kvinner og menn, er det katastrofalt at regjeringen velger å fjerne støtten. Dette er et slag i ansiktet for både likestilling og norsk idrett, sa Stenbock-Haakestad.
Hun trakk frem at Tour of Norway har stor samfunnsverdi, både som kompetansebygger i norsk sykkelsport og gjennom ringvirkninger for lokalt næringsliv. TV-bildene fra rittet vises i 53 land, og 75 prosent av budsjettet går til norske varer og tjenester.
– Uten statlig støtte vil Tour of Norway for 2026 måtte avlyses, advarte hun.
Arctic Race of Norway har siden 2016 fått 15 millioner kroner årlig gjennom en egen post i statsbudsjettet. Her vil regjeringen i 2026 kutte støtten til ti millioner.
– Norges Cykleforbund oppfordrer komiteen til å forhandle om forutsigbarhet ved å videreføre tilskuddsordninger på 2025-nivå og endre til en direkte støtte til Tour of Norway. Og opprettholde bevilgningen til fylkeskommunen i nord knyttet til Artic Race, fordi denne posten har en helt annen innretning enn tilskuddsordningen, avsluttet Stenbock-Haakestad sitt innlegg med.
Du kan se hele Stenbock-Haakestads innlegg i videoen under:
Denne artikkelen er skrevet med hjelp av Schibsteds AI-verktøy og kvalitetssikret av Landeveis journalist.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post: