Krisen fortsetter for Campagnolo

Etter å ha tapt flere hundre millioner må Campagnolo nå ta dramatiske grep.

Sist oppdatert: 28. november 2025 kl 13.12
IKONISK: Campagnolo er en av de mest romantiserte tingene i sykkelsporten. Foto: Cor Vos
IKONISK: Campagnolo er en av de mest romantiserte tingene i sykkelsporten. Foto: Cor Vos
Lesetid: 2 minutter

De siste årene har vært krevende for mange i sykkelbransjen, også for Campagnolo, som har lidd store økonomiske tap.

Og selv om den ikoniske italienske utstyrsprodusenten i 2025 har kommet med etterlengtede nyheter, er krisen langt fra over.

Den italienske regionavisen Il Gazzettino kunne tidligere denne uken fortelle at Campagnolo må nedbemanne med 120 ansatte, som tilsvarer rundt 40 prosent av arbeidsstokken på 300.

Ifølge avisen, uttaler Campagnolo at «det ikke er noe annet valg». Bike Radar og Escape Collective har også omtalt saken.

I 2023, 2024 og 2025 har Campagnolo tapt mer enn 24 millioner euro, tilsvarende rundt 280 millioner norske kroner.

Senhøsten 2024 sikret de ytterligere finansering gjennom investorer, men hverken det eller andre grep de har gjort de siste årene, har lykkes.

Il Gazzettino skriver at Campagnolo har presentert en plan til banker og partnere om hvordan de skal snu og stabilisere den økonomiske situasjonen, som blant annet da inkluderer nedbemanning.

Les saken omtalt i videoen her.

Produsentens hovedfabrikk ligger i Vicenza, hvor den har ligget siden oppstarten i 1930, og Campagnolo har en spesiell plass i byens historie og industri. I tillegg har de også en fabrikk i Romania.

Det siste tiåret har ikke Campagnolo klart å henge med på utviklingen som er skjedd, hverken på landeveien eller grussykling.

 

Utviklingen har skjedd svært raskt, og mens Sram har spyttet ut stadig nye grupper til begge grenene, har Shimano klart å holde ok tritt og har til dels hatt et motsvar på nyvinningene til Sram.

Samtidig har Campagnolo redusert antall girgrupper til landeveien, gjort endringer som har vært upopulære hos de mest lojale kundene og i 2024 var de helt ute av proffsirkuset, før de vendte tilbake hos Cofidis i 2025.

Med tanke på grussykling har de vært nær stillestående. Etter lanseringen av den mekaniske, 13-delte grusgruppen Ekar i 2020, tok det hele fem år før de nå nylig omsider kom med noe nytt, og da med dyre Super Record X.

Denne saken er skrevet av
Knut Andreas Lone
Journalist
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Publisert 28. november 2025 kl 12.40
Sist oppdatert 28. november 2025 kl 13.12
 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen

Krisen fortsetter for Campagnolo: Nedbemanner | LANDEVEI.NO