NY MODELL?: Primoz Roglic forserer Mur de Huy på det som ser ut til å være en ny Cervélo. Foto: Cor Vos
Lesetid: 3 minutter
Under onsdagens Ardennerklassiker, Flèche Wallonne, fanget Primoz Roglic sin sykkel vår oppmerksomhet. Først og fremst fordi den hadde et veldig øyenfallende design, med masse gule sekskanter i forskjellige størrelser, som ga sykkelen et kult utseende.
Etter nærmere ettersyn ser det også ut til å være en ny modell fra Cervélo.
Cervélo har siden sluttet å produsere sykler med felgbrems for kommersielt salg, men profflagene har fremdeles noen Cervélo R5 med felgbrems.
Sykkelen sloveneren syklet på er trolig en videreutvikling av R5 Disc, og har ingen dramatiske endringer. Fronten er timeglass-formet og ser ut til å ha mye den samme geometrien som den forrige R5-en.
Den mest åpenbare endringen er at alle kablene nå er fjernet fra fronten av sykkelen og all kabelføring er lagt inn i stem og styre, noe som gir et mye renere design.
I øyeblikket ser det ikke ut til at Cervélo har valgt et helstøpt, integrert styre og stem. Roglic syklet nemlig med vanlig oppsett med stem og styre fra FSA.
Det kan være Roglics personlige preferanse, eller at Cervélo ennå ikke har det klart, men andre produsenter har gjerne et helstøpt, såkalt aerostyre, på sine allroundsykler. Som Canyon med sin Ultimate CF SLX og Trek med sin Émonda.
Det ser heller ikke ut til at Cervélo har gjort noe med setestagene sine, slik flere andre produsenter har gjort med sine sykler.
På sin toppmodell av allroundsykkelen Tarmac S7, har Specialized senket setestagene. Det samme har Canyon gjort med sin Ultimate CF SLX.
Sykkelen Roglic sykler på er her lik som den gamle R5-modellen, hvor setestagene treffer seterøret på samme punkt som overrøret.
Ifølge Cyclingnews er Trek et av merkene som også har valgt å gjøre dette med sin Émonda, og det skal ifølge dem være en av årsakene til at de klarer å presse rammevekten under 700 gram.
Hvis Cervélo har oppdaget det samme, og klart å presse vekten ytterligere ned, er nok dette spesielt ønskelig på en sykkel med skivebrems, for å forsøke å presse vekten ned mot UCIs vektgrense.
Ellers var Roglics sykkel som nevnt utstyrt med stem og styre fra FSA (Jumbo-Vismas sponsor), samt Shimano Dura-Ace R9170 Di2 skivebrems-gruppe, og Dura-Ace C40-tubular.
Cervélo har ennå ikke kommet med noen detaljer rundt sykkelen, men forteller til CyclingTips at det er en ny modell de holder på å teste, og at Jumbo-Visma har testet den, men den ble for første gang brukt i ritt i onsdagens Flèche Wallonne.
Richard Keeskamp fra Cervélo forteller at det vil være flere endringer enn de åpenbare, som at all kabelføring nå er lagt inn i komponentene.
– Det vil også være nye former på sykkelen, men detaljene er jeg ikke helt sikker på ennå.
Han sier også at sykkelen vil bli testet mer i ritt i tiden fremover i sesongen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.