Hvorfor er vektgrensa på sykler akkurat 6,8 kg?

Du kan godt ha en sykkel som veier mindre enn 6,8 kilo, men ikke bruke den i ritt. Men hvordan ble det slik? Dette er fortellingen om vektgrensa på 6,8 kilo.

Sist oppdatert: 16. juli 2023 kl 06.00
LOVLIG: UCIs vektgrense er på 6,8 kilo, men hvorfor er det slik? Denne temposykkelen fra Merida er innafor reglene. Foto: Cor Vos.
LOVLIG: UCIs vektgrense er på 6,8 kilo, men hvorfor er det slik? Denne temposykkelen fra Merida er innafor reglene. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 7 minutter

I Tour de France sykler rytterne rundt med sykler til langt over 100 000 kroner, men ingen av dem veier mindre enn 6,8 kilo.

Faktisk må enkelte lag og ryttere legge til ekstra vekt på sykkelen sin, for at den skal komme innenfor vektgrensa på 6,8 kilo, som har eksistert i mer enn 20 år. Hvorfor er det slik?

Allerede abonnent?  

Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin

*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.

Er du under 28 år?

Da får du halv pris på Fri Flyt.

Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.

 

Relaterte artikler

 

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen