Canyon måtte søke det japanske forsvaret om lov til å bruke en spesiell type superkarbon i deres nye lettvektssykkel. Canyons nye Ultimate CFR har ramme og gaffel som til sammen veier under 950 gram.
LETTVEKTER: Canyons nye Ultimate CFR veier 6,5 kilo med Dura Ace Di2-drivverk og DT Swiss-hjul med 50 mm profile
Lesetid: 2 minutter
Mens vi venter på en ny Canyon Aeroad med helintegrerte vaiere bruker Canyon sine etablerte støpeformer til å lage ekstra lette supersykler. Nye Ultimate CFR - Canyon Factory Racing er en skivebremseracer som bikker under UCIs vektgrense med pedaler og flaskeholdere.
NEDTONET: Det grafiske uttrykket på CFR-modellene er subtilt.
Sammenlignet med den allerede lette Ultimate SLX-rammen er CFR-rammen, -gaffelen og -styreoppsettet henholdsvis 144, 40 og 50 gram lettere. Til sammen gir dette en vektbesparelse på 234 gram, mer enn en kvart kilo.
CFR-rammen er oppgitt til å veie 641 gram, gaffelen 285 gram og det integrerte styre-stem-oppsettet er oppgitt til å veie 270 gram.
I BAKKENE: Den fjærlette CFR-rammen er kanskje det som må til for å få konservative Movistar-syklister over på skivebremser.
Den nye CFR-rammen er tilgjengelig enten som løst rammesett med styreoppsett og egen Schmolke-pinne, eller som to komplette sykler med Shimano eller Campagnolos dyreste elektroniske grupper.
Canyon Ultimate CFR Dura Ace veier inn på 6,5 kilo før du setter på pedaler, mens den enda dyrere og lettere varianten med Campagnolo Super Record EPS klokker inn på 6,2 kilo. Da har du fortsatt 600 gram å leke med opp til UCIs minimumsgrense.
STRIPPET: Versjonen med Campa-drivverk kommer også med lettvektshjul, karbonsete og tuning-setepinne fra Schmolke.
Den Campagnolo-utstyrte sykkelen kommer for sikkerhets skyld også utstyrt med DT Swiss letteste hjulsett - DT Swiss PRC 1100 Mon Chasseral, oppkalt etter et fjell som rager over slettene vest for Sveits’ hovedstad, Bern.
I tillegg kommer Campagnolo-sykkelen med lettvektssete i karbon og setepinne fra den tyske lettvektsprodusenten Schmolke.
Dura Ace-varianten kommer med med normalt oppsett, DT Swiss ARC 1100 Dicut-hjul med 50 mm karbonprofil, Fizik Adaptive-sete og Canyons egne karbonsetepinne.
Canyon forlanger 86 990 kroner for Dura Ace-varianten og freske 102 999 kroner for sykkelen med Campagnolo Super Record EPS. Nytt av året er at Canyon oppgir sine priser inkludert norsk moms.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.