TILBAKE PÅ PODIET: Alexander Kristoff noterte seg for fire triumfer i løpet av en snau måned. Sportsdirektør Gabriel Rasch mener 37-åringen er i superform inn mot årets Tour de France. FOTO: Gaetan Flamme/Sportspic Agency/Uno-X
Lesetid: 6 minutter
Det var litt nye toner fra Team Kristoff da Alexander Kristoff åpnet for å kjøre unna karrierens første høydebolk via TV 2 tidligere denne sesongen.
På den andre siden av «Tour de France-gjengens» oppkjøringscamp i Sierra Nevada, vet vi nå at 36-åringen – igjen – glimret ved sitt fravær. Så hva var det egentlig som skjedde?
– Det var jeg og Gino (Van Oudenhove, red.anm.) som begynte å diskutere da det gikk så dårlig i klassikerne. Jeg følte meg ikke bra i ritt og var syk etter Tirreno-Adriatico. Hvis du blir syk underveis eller skadet i Tour de France, etter en dårlig klassikerperiode, og har vært på høydesamling og mistet muligheten til å kjøre inn resultater, da blir det en drittsesong, lød et av resonnementene ifølge Kristoff.
– Mens nå sitter jeg plutselig igjen med fire seirer. Da er det litt lett å si nå av avgjørelsen var rett, men vi ønsket faktisk å prøve høyde. For det har vi ikke gjort før. Men akkurat nå er jeg glad for at jeg ikke gjorde det, sier veteranen til Landevei.
Ønsket Slovenia i stedet for Belgia
Tidligere har han stått last og brast på at han trenger litt skikkelig juling i Tour de France-oppkjøringa. Det har han vanligvis fått seg ved å gi seg i kast med enten Critérium du Dauphiné eller Tour de Suisse.
I år dro han med seg en belgisk bolk som blant annet inkluderte Elfstedenronde (seier), Antwerp Port Epic (seier), Ronde van Limburg (4.-plass), Heiste Pijl (seier) og Brussels Cycling Classics (seier).
Mellom der har det også blitt tid til Tour of Norway (etappeseier) og Slovenia rundt (to annenplasser), samtidig som Stavanger-syklisten har dokumentert stadig stigende formkurve.
På den opprinnelige planen skulle han dog til Belgium Tour sammen med blant andre Søren Wærenskjold, Rasmus Tiller og Jonas Abrahamsen.
Overfor Landevei avslører han imidlertid om at det var ham selv om ba om å få slippe.
– Jeg var litt lei av å kjøre i Belgia for der har jeg vært så mye før. Jeg spurte om å få kjøre Slovenia i stedet. Der hadde jeg ikke vært før, og det var litt bakker. Det var litt «Dauphiné Light», men jeg fikk jo kjørt i hvert fall én dag med ganske lange bakker og ganske mange harde dager. Senest i går var det jo en av de hardeste dagene jeg har kjørt rent wattmessig nesten gjennom hele karrieren, sier Kristoff og sikter til den avsluttende etappen i Slovenia – der han gikk offensivt til verks og til slutt endte på annenplass bak Ben Healy.
Jakter Ulissis rekord
Kristoff avslører også – som også matcher hans renommé relativt godt – at han gjerne yter litt ekstra når han «lukter den berømte sagmuggen på arenaen».
– Jeg føler ofte jeg er bedre når jeg kjemper om noen. Når nivået er litt lavere, så er du kanskje litt nærmere å kjempe om seieren også. I Dauphiné har jeg ikke nubbesjans. Da blir du veldig ofte sittende i gruppettoen, så da ender det jo egentlig opp med å bli lettere – selv om løpet egentlig er hardere. Sånn sett føler jeg Slovenia var ganske fint.
Til Tour de France reiser han trolig som det sikreste kortet til Uno-X i massespurtene. Altså er ting slik de vanligvis pleier å være rundt 36-åringen.
Triumfen hans i Elfstedenronde den 5. mai, gjør at han holder statistikken i live ved å bokføre minst én triumf de siste 14 sesongene, og totalt 92. proffseirer. Den bragden overgår kun Diego Ulissi i det aktive sykkelfeltet. Han har vunnet ritt i 15 sesonger på rad.
Sportsdirektør Gabriel Rasch forteller at han har fått mange av svarene han ønsket seg i løpet av Tour de France-oppkjøringen til Kristoff.
– Er du enig i at Alex har sett piggest ut i massespurtene så langt av ham og Søren?
– Ja, jeg synes at i mai spesielt, så har det våknet et lite dyr i Alex. Han virker å være i superform. Det virker sånn akkurat nå.
– Dere skulle sende ham til høyden, hva skjedde der?
– Vi så vel heller nytten av at han skulle kjøre ritt i mai. Siden vi har byttet ut noen etappeløp med flere endagsritt i mai, så var det ritt som passet ham bedre. Også med tanke på behovet for å kjøre inn poeng, og det var i tillegg noe han ønsket selv.
Luksusproblemer på oppløpssiden for selvsikkert Uno-X-mannskap: – Størst muligheter på de flate etappene, mener sportsdirektør.
Endelig fornøyd med utstyret
I fjor reiste Uno-X hjem med smultring i seiersprotokollen. I år er igjen målsettingen å vinne én av de 21 etappene.
– I fjor følte jeg at jeg ikke var i nærheten. Opptrekket var jævlig bra, men så var ikke jeg god nok til å fullføre det. Jeg føler meg raskere enn jeg gjorde i fjor, så det betyr jo at jeg har mer tro på det i år.
– Du føler deg så rask nå at du kan være med i en massespurt der alle er med? ble han spurt av NTB.
– Ja, jeg føler med det laget vi stiller med, så føler jeg vi kan være på høyde. Men ta må nok kanskje de andre gjøre noe som ikke er helt 100 prosent for at vi skal vinne, men vi kan nok være nærmere i år enn i fjor, og det skyldes nok også utstyret, at vi har litt raskere utstyr.
I forkant av Paris-Roubaix ble han observert på Dares nye «Velocity Ace» aerosykkel, og den har opplagt falt i smak. Uno-X spurteren referer til tester som viser at den er målt til å være like rask som Cervélo S5 blant andre Wout van Aert og Olav Kooij sverger til.
Snappet opp Ridley-ryktene
Ifølge belgiske Het Laatste Nieuws er det imidlertid ikke lenge igjen for Kristoff og lagkameratene hans på deres nåværende Dare-modeller.
Belgiske Ridley, som hoppet av hos Lotto-Dstny etter 12 sesonger i fjor, ryktes nemlig på vei inn på en langtidskontrakt.
Det har også Kristoff fått med seg.
– Jeg har fått med meg at Ridley kanskje er på vei inn, ja. Så da blir det vel litt nye ting framover, sier han.
– Nå som du endelig er fornøyd med sykkelen, så kommer Ridley inn fra siden?
– Det virker litt sånn. Nå har de brukt masse tid og penger på den sykkelen (Dare, vår anm.) for å få den bra, og så skal vi bytte. Men når vi betaler en del for å få sykkelen vi har nå, i stedet for å få penger som andre lag gjør, så skjønner jeg at det økonomisk sett ikke henger på greip. Det hadde vært fint å male «Ridley» over på de syklene vi har nå, sier Kristoff med et glis som markerer at det ble sagt i spøkefullt øyemed.
Noe mer snakk om Ridley var det ikke under mandagens Tour de France-presentasjon på Ensjø, men ifølge Het Laatste Nieuws skal sykkelbyttet bli offentlig på den første hviledagen under det franske sykkeleventyret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.