I Hardanger stuper fjellsidene rett ned i vannet. Kun fugler og en og annen hjort kan karre seg opp og ned de bratte veggene som i andre land ville vært dalfører, men som i Norge er fjorder. Å legge veier her må enten gjøres på smale hyller nede ved vannet, i hårnålssvinger oppover langs fjellsiden eller på gigantiske byggverk som Hardangerbrua.
I Hardanger vant mennesket kampen mot naturen, og veiene ble bredere og større og fjellene fikk tunneller. Men de gamle veiene, de som er så smale at biler knapt kan møtes, de ligger der fortsatt. Langs fjorden går de i trange gjel og gjennom det som er mer huler enn tuneller, eller så ligger de så tett på vannflaten at en skulle tro en hadde tråbåt. Slik opplever du Hardanger på sitt fineste.
GPS-spor, kart og turforslag til Hardanger
Runden som vi har beskrevet i reiseteksten nedenfor er på cirka 150 kilometer. De sprekeste tar den på en dag, mens de som vil legge inn overnattinger tar den på to eller tre. Velg din fart basert på form og følge, ikke alle fem eller seksåringer tar runden på to dager.
• Kaffe eller mat: Treffer du med åpningstidene, er det muligheter hos Yppal mat og drykk (Ulvik), Coop (Ålvik), Ekstra eller Kiwi (Øystese), Spar eller Rema 1000 (Norheimsund), ferga eller kai-kiosken i Jondal, Spar (Jondal). Bra lunsj på museet i Utne. Døgnåpen, selvbetjent kiosk ved kaia i Utne.
For å komme til Hardangerbrua bør du ha førerkort og bil. Ved selve brua er det godt med parkeringsmuligheter.
Det går busser til Hardangerbrua. Stoppestedet, som ligger 50 meter fra selve brua, heter av en eller annen grunn «Bu terminal», selv om Hardangerbrua definitivt er et mer kjent landemerke.
Plot twist: Bussene som kjører dit er ikke veldig sykkelvennlige og du har ingen garanti for at du får med sykkelen, selv om du kjøper sykkelbillett.
På denne turen skal du ta ferge to ganger. Disse er svært sykkelvennlige. Den ene fergen går mellom Tørvikbygd og Jondal. Den andre fergen går mellom Utne og Kinsarvik.
Det er flere steder å stoppe for både servering og dagligvarer underveis, og det er også mange steder å overnatte. Har du råd, er det flere fjordhoteller der du kan spise middag på hvit duk.
Det er en del tunneler underveis, men de fleste på denne runden er uproblematiske for syklister. Vær enest obs på Folkedalstunnelen (ca. 1,4 km). Der var vi glad for at vi hadde tatt med front- og baklykt. Flere av tunnelene har sykkelveier på utsiden, som er en del av opplevelsen på denne runden.
Du trenger ikke lommeparlør på denne runden.
Andre turer i samme område
Vårt kjære vestland og våre kjære fjorder. Har du syklet mer på Mallorca enn langs fjordene, har du en jobb å gjøre.
Runden som går rundt Lustrafjorden er en kort klassiker som tar deg innom Norge eldste saftbryggeri, en kjempefoss og landets eldste stavkirke. Også dette er en nasjonalromantisk overdose, og særlig den siste delen av turen, kalt den romantiske vegen, er en høydare.
Er du glad i bakker og spøkelser, legg turen til Harastølen. På toppen av denne godt gjemte klatringen til Harastølen innerst i Lustrafjorden venter en spøkelsesbygning med en lang og mørk historie. PS: Det spøker ikke på ekte. (Jo det gjør det).
Vi gir ordet til Gunhild Aaslie Soldal, tidligere redaktør i Utemagasinet. Hun og venninnen Anette opplevde fjorden på en rundtur over tre dager:
Ifølge en reiselivsplakat på kaia i Jondal, er det om våren du bør besøke Hardanger. Da får du oppleve den legendariske blomstringen.
Så bør du komme tilbake om sensommeren når frukter og bær er modne.
Det høres forlokkende ut. Men hva om det er veien som er målet?
Vi skriver slutten av juli og været er meldt bra de to-tre dagene vi har til rådighet.
Vi har tre vesker hver på sykkelen, Anette Wilhelmsen og jeg, men ingen av dem er fullstappet og det kjennes bra.
Likevel er det en bekymring som ligger der og murrer.
Midt i turistsesongen kan være elendig timing for myke trafikanter på smale vestlandsveier.
Men vi har et håp.
Og håp trumfer både tro og kjærlighet, ifølge den episke låta til Jo Nesbø.
En gang i tiden var det Hardangerfjorden som var hovedfartsåren. På midten av 1800-tallet trafikkerte dampbåter over fjorden. Britiske adelsfolk og lakselorder tilbrakte ukevis, gjerne måneder i strekk her.
Våre tre dager er ingenting til sammenligning. Men det går bra. Vi har sykler.
Sykkelturer strekker tiden ut.
Det er lett å komme i stemning.
Det skjer fra første tråkk.
Det er magisk.
Etappe 1
Hardangerbrua – Ulvik – Granvin – Øystese
Distanse: 82,8 km
Starten går fra Hardangerbrua og i retning Ulvik. Retningsvalget strider mot prinsippet om minste motstands vei.
Kanskje må man like å sykle for å forstå hvorfor. Kanskje ikke.
Det er noe eget når kart og terreng er overens. Enkle veier å følge. Fredelige veier. Vi hilser på tre ukrainere på treningstur fra Eidfjord. Norsemen, kanskje? På vei opp mot Espelandsvatnet møter vi et amerikansk sykkelfølge, vi kan høre dem på god avstand. Verden er ikke der ute. Den er her, i Hardanger.
Høydemetrene vi forserer opp fra Ulvik får vi igjen ned mot Granvin.
Nedkjøringen er ellevill. Det kiler i magen.
Ved Lussand fører veien oss på utsiden av tunnelen og nærmere fjorden. Veien smalner, men den er bred nok for oss. Vi passerer en en eldre kar som slår gress med ljå i skråningen. Det lukter liflig av nyslått idet vi ruller forbi.
– Hei!
– Hei.
Coop Ålvik. Her spanderer vi på oss en is og noe annet å drikke enn vann.
ÅLVIK´O: Hardangerfjorden blinker. Vi blunker tilbake.
I Øystese er faren min, slik han pleier om somrene. Han går langs veien når vi kommer.
Det gjør meg glad.
Snart er det middag, men først en dukkert i Hardangerfjorden. For en gangs skyld er det komfortabelt å være uti en stund.
Hever vi blikket, ser vi Folgefonna over fjorden. Fonna, altså. Roen kan senke seg.
Beachen i Øystese er beach god som noen.
Etappe 2
Øystese – Tørvikbygd – Jondal – Utne
Distanse: 56,3 km
Ferja mellom Tørvikbygd og Jondal går hver halvtime. Den er gratis for syklister og det kommer som et mildt sjokk på oss – vi er tross alt i dyrtid.
Seansen gjør det lett å koste på seg en kaffe og ei halvfrossen svele med Heidalost på kaia i Jondal. Selv om vi har vestlandslefse i veska.
I Herand begynner den brutale stigningen oppover mot Utne.
Den kommer brått på. Så får vi vel kjenne litt på hvordan det er å klatre igjen.
Det er drøy stigning. Så varmt. Ingen vind. Jeg må ned på et lavere gir.
Oppdager at jeg allerede er på det laveste.
Subber seteveska nedi bakdekket?
Ikke?
Da er det vel bare å ta seg enda litt mer sammen, da.
Ingen bakke uten bakketopp.
Følelsene forandrer seg.
Alle fortjener å komme over en bakketopp og kjenne hvordan følelser kan forandre seg.
Det burde være en verdensarvliste for slike følelser.
Det var munker på 1100-tallet som brakte epler til Hardanger. Årsak: For å lage sider. Her var klimaet godt egnet, mildt og mye lys i vekstsesongen. Fravær av frost om vintrene gir søtere epler.
Frukt i hver dråpe. Lunsj på museet i Utne kan anbefales.
Best som de er: Modne. Søte. Kortreiste.
Etappe 3
Rute: Utne – Kinsarvik – Hardangerbrua
Distanse: 17,3 km (ekskl. ferje)
For å få en lengre etappe, går det an å sykle fra Utne via Odda i stedet å ta ferja rett over til Kinsarvik.
Men når vi får høre om en stengt tunnel på grunn av brann, så slipper vi å tenke mer på det.
Det betyr at vi nærmer oss Hardangerbrua snart og det begynner å ligne på en vellykket tur.
Ikke har jeg fått bruk for verktøy-kitet, heller, hvis det er lov å tenke slike tanker.
I veskene
• Verktøy
• Anstendig skift til middag på Utne Hotell
• Sykkellykt (ikke i veska, dog, men kjekt å ha med pga. tunneler)
• Sandaler
• Toalettsaker
• Solkrem
• Visakort
• Lader
Da Hardangerbrua stod ferdig i 2013, var den Europas lengste hengebro, 1310 meter.
Tretti meter lengre enn Golden Gate i San Francisco.
Den var elsket og utskjelt da den ble åpnet.
Ti år senere snakkes det om at brua binder Hardanger-regionen mer sammen.
Det er ikke bare regionen, den binder også sykkelturen vår sammen. Dessuten har den en egen fløy for syklister.
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.