I sykkelsportens Design & Innovation Award for 2023 var Ridley Grifn Allroad en av fem vinnende sykler.
Riktignok i gravelkategorien, mens XXL har plassert den i landeveissykkel-kategorien. Hva er dette egentlig for en sykkel?
Svaret ligger litt i navnet, Allroad. Vi kan kanskje gå noen år tilbake og trekke frem begrepet blandeveissykkel, som var virkelig i vinden før en gikk over til mer rendyrkede gravelsykler.
Blandeveissyklene eksisterer for all del fremdeles, i form av raske gravelsykler, gjerne med aerodynamiske rammer og mer aggressiv geometri, men begrepet har kanskje dødd litt ut.
Grifn Allroad er ifølge XXL det «perfekte eksempelet på en moderne allround-sykkel», med en «geometri som gjenspeiler den samme allsidigheten».
Ser vi på utseendet, har sykkelen åpenbart lånt formene sine både fra landeveissyklene Fenix og Noah, men også de raskere modellene av gravelsykkelen Kanzo.
Og den skal funke bra til begge deler, både gravel og landevei, men også til bikepacking. Altså skal den være en n+1-dødar, altså formelen som sier at du bør ha én mer sykkelen enn du har i øyeblikket.
Men er sykkelen et tilskudd til markedet og et smart kjøp, eller bare sklir den inn i mengden som en gimmick?
Dette må du vite om Ridley Grifn Allroad
Om du vil ha den korte oppsummeringen først: Dette er en sykkel som skal ha et veldig bredt bruksområde.
XXLs utgave av sykkelen skal matche innstegsprisen på markedet for karbonsykler, og kommer med aluminiumshjul og Shimano 105 11-delt girgruppe.
Sykkelen kommer med kompaktkrank (50/34) og 11-32-kassett, mens du finner også dyrere utgaver av sykkelen med både elektronisk giring (enten Shimano 105 Di2 2x12 eller Sram Rival AXS 2x12) eller gravel-spesifikk girgruppe (Shimano GRX 600 2x11).
På de dyrere variantene er det også et par knepp hvassere hjul, samt at de kommer med integrert aerostyre.
Vår testsykkel kommer ikke med aerostyre, men har likevel intern wireføring, noe som gir en veldig pen finish på sykkelen.
Selv om det er intern wireføring er det heldigvis lett å justere styrehøyden. Spacerne under stemmet er "halve" og festes/fjernes ved å hektes sammen/fra hverandre.
Minuset med intern waierføring er gjerne om du ønsker å bytte stem, eller når det kommer til vedlikehold. Å skulle bytte styrelager vil altså medføre at du må ta ut alt av wire og strømper også.
Sykkelen kommer med glatte landeveisdekk, Vittoria Zaffiro Pro, 32 mm brede.
Hjulene på sykkelen, Forza Norte Gravel, har en innvendig bredde på 24 mm, som gjør at du kan sette på større grusdekk uten bekymring. De er også tubeless-ready, men ikke dekkene.
For å tilfredstille markedet av syklister som vil ha en «do it all»-sykkel, selger også XXL et eget hjulsett, Forza Gravel, med 38 mm brede Vittoria Terreno Dry-dekk (tubeless ready), så du eventuelt enkelt kan bytte mellom grus og landevei.
Maks dekklaring på sykkelen er oppgitt til å være 38 mm, men dersom du har 1-delt krank vil du kunne få plass til 40 mm.
Nevnte vi allsidighet? Sykkelen har 11 monteringspunkter. Tre på både underrør og seterør inni ramma, samt tre på undersiden av underrøret. I tillegg er det to på toppen av overrøret, hvor du kan ha en liten veske for eksempel.
Utover det er det fester til skjermer både foran og bak.
Sykkelen kommer også med Srams UDH-girøre. Dette er etter hvert blitt standarden for terrengsykler, og begynner smått å gjøre sin inntreden på landeveien.
UDH står for Universal Derailleur Hanger, og i stedet for at girøret er spesifikt for sykkelen, festes girøret i akslingen.
Det gjør at du slipper å tenke på at du må sette himmel og jord i bevegelse for å få bestilt opp nytt girøre om det knekker, og bare gå på den lokale sjappa og kjøpe.
Ved sammenstøt skal også girøret kunne rotere bakover, i stedet for at det kanskje knekker.
EKSTRA FLASKE?: Det kan du få plass til på undersiden av sykkelen.
TILPASS FLASKEHOLDEREN: Har du rammeveske på, eller en stor flakse, så kan du flytte flaskeholderen lavere på ramma, for å få mer plass.
VESKE ELLER VERKTØY: På overrøret kan du feste en liten veske, eller stroppe fast litt verktøy og reservedeler.
Ridley Grifn Allroad i bruk
Med tanke på geometri ligger sykkelen litt midt i mellom konkurranse og komfortracer.
Den har forholdsvis lang rammelengde (reach) på 380 millimeter i vår teststørrelse, small.
Til sammenligning er den langt mer aggressive konkurransesykkelen Canyon Ultimate CF SL på 390 millimeter (jo høyere tall, jo mer aggressiv).
Med 563 millimeter rammehøyde (stack) gjør den imidlertid et sterkt utslag i retning komfort. Der ligger Canyon Ultimate på 539 millimeter (lavere tall indikerer mer aggressiv posisjon).
Ytterligere et utslag mot komfort er det høye styrerøret, som måler 140 millimeter.
I tillegg til en høy front, som automatisk gir en mer oppreist, kommer også sykkelen med rikelig med spacere. Du kan sette styret høyt opp dersom du foretrekker det eller sliter med ryggplager, slik at du sitter avslappet og fint.
Og uansett om du slammer stemmet heeelt ned på denne sykkelen, så vil du fremdeles sitte mer oppreist enn på en racer rettet mot konkurranse.
Dette merkes ute på veien, for du sitter veldig behagelig. Styret er også 42 centimeter bredt, som gjør at du føler godt kontroll.
Med 32 mm brede dekk er ikke sykkelen superkvikk og har en litt seig følelse mot underlaget. Med den oppreiste stillingen får en kanskje inntrykket av at nå er du blitt søndagssyklist, men i motbakkene kjenner du umiddelbart responsen fra ramma og pedalene i det du reiser deg og tråkker til på litt tyngre gir.
SKJULT: En liten silikonflipp dekker til strammeskruen for setepinnen.
Kjedestag og akselavstand er lenger enn på en klassisk landeveissykkel, men ikke helt på gravel-nivå, så den følelsen vi liker å få fra en kvikk landeveissykkel, den får du også til en viss grad her.
Disse målene hemmer dog litt av den følelsen i utforkjøringene, hvor også et et solid krankdropp er med på å gi god stabilitet, men du ikke helt får til å skjære raskt gjennom krappe svinger. Det blir mer oppreist, mer sedat og mindre direkte.
Setet på sykkelen er Selle Italia Model X, ikke helt vår favoritt, da det er veldig mye friksjon og grep, og hele shortsen flytter seg i underlivet om du vrikker litt på deg for å bytte posisjon.
Best på landevei eller grus?
Under vår testperiode fikk vi også med nevnte hjulsett som XXL selger separat, med 38 millimeter brede Vittoria Terreno Dry-dekk, og har testet sykkelen på grus også.
Om vi snakker om "norske forhold" med Nordmarka i Oslo som utgangspunkt, vil sykkelen være midt i blinken.
På fin og hard eller halvgrov grus, er sykkelen helt super, både med de glatte landeveisdekkene og de grove grusdekkene.
På denne type grus er det du får mest overføring fra sykkelens landeveiegenskaper, stivhet og fart. Sykkelen har godt stabilitet og med en mer avslappet sittestilling, kan du fint sitte og tråkke i timevis.
Om det blir veldig humpete eller teknisk, vil du streve litt mer med styringen på sykkelen og den føles ikke like komfortabel som i terreng hvor du kan gli mer med.
Samtidig er også ikke girgruppen på vår testsykkel optimal for røffere grussykling, med mindre rekkevidde på girene (noe du eventuelt kan løse med å kjøpe en av de dyrere og mer gravel-spesifikke gruppene).
For en sykkel som har allsidighet som innsalg, er det kanskje litt skuffende med kun 38 mm dekkbredde? Fullbloldsraceren Canyon Ultimate CF SL kan skilte med 32 mm offisielt, men tar fint 35 mm.
Med gravel-dekkene på 38 mm er det relativt tight, så vi vil ikke anbefale å prøve noe bredere enn den offisielle anbefalingen.
Burde den hatt større dekklaring?
Igjen, geometrien ligger litt midt i mellom komfort og racing, og landevei og gravel, så det handler nok mer om et aktivt valg fra Ridley.
Større dekklaring vil bety grovere grus og røffere terreng, og da måtte en også gjort noe med resten av geometrien og plassert sykkelen 100 prosent i gravel-kategorien.
Det gjør den dog kanskje utelukket for tyngre bikepacking, i skikkelig eventyrstil.
Alternative produkter
Ser du etter andre sykler i samme sjiktet, bør du også kikke på Canyons Endurace-serie. Vi testet den forrige generasjonen i fjor, og er full av lovord. Den er mindre tilpasset grusen enn Ridley Grifn, men vil likevel funke bra der.
En ganske direkte konkurrent er Fara AR (ja, AR står for allroad). Syklene har begge samme dekklaring, men den store forskjellen ligger i bikepacking-mulighetene. Fara AR har nemlig integrerte fester for bikepacking og selger egne vesker designet spesifikt for å passe sykkelen.
Ridley Grifn er perfekt for å svinge inn og ut av marka, enten på den lange helgeturen eller på vei hjem fra jobb.
Pendler? Sleng på skjermer.
Sykkelen er behagelig og fin å sykle på, trygg og stabil, samtidig som du også kan sykle passe fort og ha det morsomt på den.
Selv om den ikke er helt rå på noen områder, er den bra til både asfalt og grus, og for deg som ikke er i ytterkanten av hverken gravel eller landeveissegmentet, så kan vi anbefale den.
Ønsker du en mer aggressiv sykkel? Geometrien er ikke annerledes, men elektroniske gir, bedre og raskere hjul og aerostyre på de dyrere modellene av sykkelen vil i hvert fall gi en opplevelse av en raskere sykkel.
Du må ikke ha grovere grusdekk for å trives på grusen, men kanskje sleng på noen glatte, men litt bredere dekk (34, 35 mm), og du får litt mer grep og komfort på grusen. Tubeless, så klart. Da slipper du å bruke flere tusen på et ekstra hjulsett, og samtidig får the best of both worlds.
Kvikkere og lettere sykkel? Invester en tusenlapp i å bytte ut Vittoria-dekkene med Continental GP 5000 og du sparer 200 gram. Da kan du enten gå smalere for kvikkheten og kjørefølelses skyld, eller holde deg på 32 mm for komfort.
Noen kroner mer er det for tubeless-ready-varianten av Continental GP 5000, og grammene du sparer inn der går fort til guffen i dekkene, men til gjengjeld reduseres rullemotstanden og komforten og punkteringsmotstanden øker.
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.