Pursuit R80 er en aerosykkel uten de helt store aero-tilpasningene. Den havner dermed i samme kategori som Eddy Merckx-sykkelen i denne testen. Rammerørene har litt forlengede profiler med skarp avslutning. Setepinnen er D-formet og setepinneklemma integrert i rammen.
Bremseslanger og girledninger er lagt inne i rammen, men er ute i vinden mellom styret og hullene på siden av rammen.
Nakamura Pursuit R80 koster bare en tredel av de dyreste syklene her og omtrent halvparten av Merida og Eddy Merckx. Til prisen får du en solid utstyrspakke med komplett Ultegra Di2-gruppe og hydrauliske bremser, samt fint styreoppsett fra 3T. De bakovervendte skruene på stemet er frustrerende å skru på, men det gjør du ikke så ofte.

EKSTRA KOMFORT: Supre 28 mm brede dekk gir silkemyk følelse på veien. Alu-hjulene holder velkjent DT-Swiss-kvalitet, men kan oppgraderes på sikt.
DT-hjulene har aluminiumsfelger med lav profil. Du kan fint spandere på deg superdyre hjul på denne sykkelen og fortsatt komme vesentlig billigere ut av det enn med de fleste andre syklene i testen. Du får likevel ikke integreringen og aero-egenskapene Cannondale og Specialized kan skryte av.
Kjøreegenskapene er forutsigbare og trygge. De store Vittoria-dekkene ruller smidig og sitter godt i svingene. Komforten er god. Setepinnen er pen og enkel i bruk. Fabric-setet er blant våre favoritter. Gummileppa over setepinneklemma i rammen kan du ta av med en gang. Den sitter uansett ikke der den skal og er bare i veien.

IKKE-INTEGRERT: Stem og styre er separat og ledninger og bremseslanger vaier fritt i vinden. Enkelt og skru og justere på, men hverken særlig aero eller veldig nett.
På harde drag på flatmark gir Nakamura-sykkelen ikke det samme motiverende hjulsuset. Den byr heller ikke på den vindskjærende følelsen vi opplever på Canyon, Specialized, Merida og Cannondale. Likevel er den lett å få opp i fart og den gir god flyt når du mater på i 40 km/t +. Styreresponsen er god og intuitiv. Hjulene plages ikke av sidevind og du finner lett rytmen ved stående klatring. Det er ingen treghet sideveis når sykkelen pendler fra side til side.

KOMPLETT GRUPPE: Nakamura spanderer på oss en komplett Ultegra-gruppe og merkevare-deler i styreoppsettet.
Nakamura Pursuit R80 er en super all-rounder mer enn en rendyrket aerosykkel. Den lave prisen gir stort rom for å oppgradere til dyre høyprofilhjul i forhold til prisen på de andre syklene.
Hverken rammeprofiler eller slange- og vaierføring er blant de mest moderne og aerodynamiske, men sykkelen er god på alt av terreng og gir god respons i tråkket. N
akamura-sykkelen er et supert utgangspunkt for masse sykkelglede langs veien. Et par høyprofil-hjul ved neste korsvei vil kunne løfte den opp i eliteklassen.
PASSER FOR: For deg som ikke vil betale for den aller nyeste vindtunnelfokuserte teknologien, men vil ha en moderne allround-sykkel med skivebremser og elektroniske gir samt penger til overs til andre sykkelting eller livet forøvrig.