Fra 2026 vil disse hjelmene gi startnekt i norske ritt
For å forbedre sikkerheten i ritt skal UCI stramme inn regelverket sitt, og flere av dagens hjelmer blir nå ulovlige. Det får konsekvenser for norske syklister også, det bekrefter Norges Cykleforbund til Landevei.
BLIR ULOVLIG: Poc Procen Air, slik den selges fra produsent i dag, blir ulovlig i fra og med 2026. Foto: Cor Vos
Lesetid: 6 minutter
Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) har fra før gjort det klart at de kom til å gjøre endringer på de tekniske reguleringene av hjelmer, og forrige uke gjorde de detaljene offisielt kjent. Reglene innføres for å forbedre sikkerheten til rytterne i feltet.
De nye reglene trår i kraft fra den 1. januar 2026 – og selv om UCI ikke har publisert noen «forbudtliste» over hjelmer som rammes av reglene, gjør det i praksis flere hjelmer ulovlige. Også i norske ritt.
Det bekrefter leder i teknisk utvalg i Norges Cykleforbund, Bjørn Birkeland, til Landevei.
– Ja, [vi vil innføre reglene] for klassene junior (m/k), elite (m/k) og master (m/k), sier han, og refererer til justeringen av artikkel 1.3.031 i det tekniske regelverket til UCI.
Mer om det litt lenger ned i artikkelen, først:
Dette er endringene
Blant de hjelmene som helt åpenbart rammes av reglene finner vi blant annet Poc Procen Air, Kask Nirvana, Giro Aerohead og Lazer Volante – hjelmer som er i bruk på daglig basis i proffeltet og blant amatører.
Etter dagens regelverk er det ikke noe regulering for bruk av tempohjelmer i fellesstarter. Da flere av hjelmene er store, tyngre enn en vanlig hjelm og gjerne dårligere ventilert, er det gjerne både upraktisk og ubehagelig å bruke dem i lange fellesstartritt.
Men de siste årene har vi sett flere og flere hjelmer designet for fellesstarter, men med tydelig inspirasjon fra tempohjelmer.
Nå vil imidlertid UCI stille flere krav til utformingen av hjelmene. Ingen av de tre ovennevnte hjelmene rammes av eksakt samme krav, men det er flere ting som treffer hjelmene ulikt.
Ett av kravene som nå kommer gjelder ventilasjon.
I det nye regelverket står det at «hjelmen må ha minst tre distinkte ventilasjonsåpninger på skallstrukturen.»
Visma-Lease a Bike bruker i hovedsak den radikale Aerohead II på tempoer nå, mens den tidligere tempohjelmen deres, Aerohead Ultimate, er brukt av både Wout van Aert, Marianne Vos og Victor Campenearts i fellesstarter – dog uten det magnetiske visiret den i utgangspunktet kommer med.
KASK NIRVANA: Strider mot det nye regelverket. Foto: Cor Vos
LAZER VOLATE: Strider også mot det nye regelverket. Foto: Cor Vos
GIRO AEROHEAD ULTIMATE: Strider også mot det nye regelverket ... Foto: Cor Vos
Da denne hjelmen ikke har noen inntak på selve «skallstrukturen», vil den da ikke være lovlig lenger.
EF Education-EasyPost-rytterne har ikledd seg den oppsiktsvekkende Poc Procen Air, som Landevei også har testet i år, i flatere fellesstarter i et par sesonger nå.
Den har et avtagbart magnetisk visir og deksler langs siden i EVA-skum, som dekker til ørene, og sammen med visiret lager en helhetlig aerodynamisk form. Hjelmen er i uavhengige tester målt til å være den raskeste hjelmen.
(artikkelen fortsetter under)
Men: Nå blir både visiret og "øre-deksel" ulovlig.
Angående visir skriver UCI følgende: «Integrerte eller avtagbare visirer er ikke tillat. Hjelmer må kunne brukes uten visir eller deksel-lignende tilbehør.
Med tanke på "øre-deksler", det være seg i form av deksler som er festet på hjelmen som på Poc Procen Air, eller som på Kask Nirvana, hvor skallstrukturen på hjelmen er bygget ned over ørene, slik at hjelmen dekker et større areal.
UCI gjør imidlertid ingen endringer på de maksimale dimensjonene for hjelmer, som fremdeles vil være 450 x 300 x 210 mm, uavhengig av hjelmtype. Det vil si at fellesstarthjelmene ha et lengre, avrundet design, lignende tempohjelmer, så lenge de ellers er i henhold til de øvrige nye reglene.
I det samme oppdaterte regelverket går det frem at endringene også vil gjelde for alle øvelser i banesykling, unntatt individuell- og lagfølgelse, 1000 meter (tempo) og lagsprint, men først fra 2027.
Vil få startnekt
Norges Cykleforbund er et nasjonalt forbund underlagt Det internasjonale sykkelforbundet, som er det styrende organet i sykkelsporten.
– NCF følger som hovedregel UCI-reglementet så tett som mulig for disse klassene for å sikre internasjonal standard og forberede utøverne på internasjonale ritt, forklarer Birkeland.
Det betyr at ryttere som sykler norske ritt som er underlagt NCF og lisensordningen, vil måtte ta disse reglene til følge.
– En rytter som stiller til start med hjelmer som ikke oppfyller dette kravet vil få startnekt. Dersom hjelmen først oppdages i ettertid vil rytteren diskes, i tråd med vanlig praksis for bruk av ureglementert utstyr.
I ungdomsklassene (URL) har det vært et generelt forbud mot tempoutstyr, men «kun benyttes typegodkjent hjelm beregnet for fellesstart, dvs ikke typisk tempohjelm.» og er derfor ivaretatt i tråd med de nye reglene, sier Birkeland
Har du lagt merke til alle de store, rare hjelmene i Tour de France? En aerohjelm er en av de enkleste måtene å spare watt på – og samtidig se vesentlig mer gjøkete ut. Vi har testet to radikale varianter.
Det tekniske utvalget har imidlertid ikke konkludert vedrørende disse klassene, men Birkeland har en klar oppfordring, som lover en konklusjon i god tid før desember.
– Med tanke på den generelle “tempofiseringen” av utstyr som har vært, så kan det være at enkelte ryttere har tolket fellesstarthjelm i tråd med dette. Mange av de aerodynamiske hjelmmodellene som nå blir ulovlige for elite/junior/masters kan falle inn under det som har blitt definert som en "ikke typisk tempohjelm". En strikt håndhevelse av nytt regeleverk kan true intensjonen om å redusere utstyrsfokus og kostnader i utviklingsfasen, samtidig som mangel på å følge regelverket kan føles urettferdig for de som ikke har slike hjelmer. Her har vi foreløpig ikke endelig konkludert, men utgangspunktet er at tempoaktige hjelmer er og har vært forbudt i ungdomsklassen, uansett øvelse. Vi anbefaler sterkt at ungdomsryttere ved innkjøp følger UCI 1.3.031, og intensjonene i URL.
Nok et tiltak i rekken
De siste årene har UCI gjort flere grep som de mener forbedrer sikkerheten til rytterne i konkurranser. Det hele startet med å innføre forbud mot «super tuck» og «puppy paws», altså henholdsvis å ligge på ramma og å han underarmene liggende på styret.
I slutten av september annonserte også UCI nye regler for minimum styrebredde. Den vil være på 400 mm fra utside til utside, mens avstanden fra hendel til hendel kan være på 280 mm. Tidligere i år hadde UCI lagt frem forslag om at hendel-avstanden skulle være minimum 320 mm, men møtte da kraftig motbør og reaksjoner på at reglene var «kvinnefiendtlige».
Med tanke på begrensninger på maksimal girgrense, hadde UCI planlagt å gjøre en test under WorldTour-rittet Tour of Guangxi, som går denne uken. Men kun dager før start ble det kjent av SRAM vant frem med sin klage mot UCI hos de belgiske konkurransemyndighetene. UCI ble pålagt å stoppe testen, da den påfører SRAM «uforholdsmessige negative konsekvenser», ifølge de belgiske konkurransemyndighetene.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på landevei.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.